Revista 22, iulie-decembrie 2007 (Anul 18, nr. 27-52)

2007-09-11 / nr. 37

2 11 septembrie Bucureștiul ".** Cultural Nr. 8 (31) Via Cultura Primăria Municipiului București organizează pentru prima dată în acest an prin ArCuB - Centrul de Proiecte Culturale, împreună cu Direcția Cultură și Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic un schimb cultural româno-italian între festivalul Zilele Bucureștiului (10—23 septembrie 2007) și Opera Estate Festival Veneto, sub titulatura Via Cultura. în lunile iulie-octombrie 2007, aceste două evenimente culturale majore ale orașelor București și Bassano Se transformă într-un un proiect de durată, ce va aduce odată cu trecerea ariilor șanse noi de promovare a culturii naționale pe plan european. Două istorii. Un viitor comun. Două naționalități. Același temperament. Două limbi vorbite. O rădăcină comună. Două orașe. Un singur drum. Două festivaluri. Un pod între culturi. Tradiția Via Cultura începe în 2007. Comuniunea prin artă a două identități culturale aduce în peisajul festivalu- Calendar bucureștean la Bassano • Happening Instalație - Carte: 13—24 iulie, Piața Garibaldi • Dans Un Tango Mas: 24 iulie, Castello degli Ezzelini Un spectacol de Răzvan Mazilu. Direcția de scenă: Alexandru Dabija. Costume: Wilhelmina Arzău, Răzvan Mazilu, Monica Petrică și Clubul TangotangenT (Daniel Măndiță - coordonator, Amalia Iscu, Anisia Popescu, Cristina Pătru, Monica Șurubariu, Lucian Stan, Gilbertescu, Laurențiu Lungianu) Cu cât dansezi mai mult tango, cu atât îți vine mai greu să îl explici în cuvinte cuiva care nu l-a dansat niciodată. Din interior, tangoul este intim, personal și cald. Este suma tuturor emoțiilor umane și, da, bineînțeles, poate deveni și pasional, erotic... Daniel Măndiță Intr-o cafenea din suburbia unui oraș, un grup de dansatori de tango participă la o milonga. In mijlocul petrecerii, își face apariția un cuplu de dansatori excentrici. Prin intermediul tangoului, cei doi tineri își spun povestea de dragoste și ură: „Un tango mai aduce o notă nouă în peisajul coregrafic actual, lărgindu-și aria într-o direcție în care dansul scenicrilor Opera Estate Veneto și Zilele Bucureștiului evenimente de mare valoare. Spectacolele, expozițiile, happeningurile transformă cele două orașe într-o imensă scenă. Actorii principali veți fi dumneavoastră, publicul italian și român, față în față cu tot ce poate cultura să ofere mai bun. Teatru. Dans. Artă figurativă. Muzică. Două orașe diferite ca importanță, istorie și dimensiuni în propriul context național sunt astfel unite de o dorință comună: aceea de a împărtăși cetățenilor lor programe culturale specifice altor țări ale Uniunii Europene. Bazându-se pe rădăcini lingvistice și culturale comune și pe asemănarea dintre spiritul și temperamentul celor două popoare — italian și român —, comunicarea prin artă a propriei identități culturale este un pod de legătură între Bassano del Grappa și București, capitală cu numeroase instituții de artă și spectacol. Irina Halina Cornișteanu cult nu s-a exersat până în prezent și, totodată, pune în valoare două prețioase talente ale zilelor noastre - Răzvan Mazilu și Monica Petrică“, Liana Tugearu, România literară * • Expoziție loan Nemțoi, Septembrie - octombrie, Museo Civico Prezențe italiene la București • Dani Piega Canova: 12 și 13 septembrie, Sala Atelier a Teatrului Național București Spectacolul coregrafic al lui Virgilio Sieni, coregraf de vârf, personalitate a dansului contemporan pe plan internațional, apropie publicul român de realitatea și spiritul italian contemporan. Acest spectacol își găsește rădăcinile în operele genialului pictor și sculptor neoclasic Antonio Canova (1757—1822), personalitate culturală marcantă a ținutului Veneto. Frumusețea statuilor antice grecești, readusă la viață în stil neoclasic de către Canova la sfârșitul secolului XVIII, prinde viață și acum, într-un spectacol de coregrafie pe tema purității, frumuseții ideale și universale. Un exercițiu fizic a patru dansatori care se mișcă pe un fundal sonor live, abordând prin acest spectacol coregrafic limbajul avangardist al dansului contemporan. Proiectul Piega Canova este gândit special pentru articularea unui spațiu expozițional compus din mai multe camere, în căutarea unei puternice identități a corpului cu locul respectiv și prezența subtilă dar continuă a operei lui Antonio Canova. Un omagiu adresat marelui artist, al cărui patrimoniu artistic este strâns legat de orașul Bassano, mai ales după extraordinarul succes al expoziției monografice. Dansatorul nu îl citează pe Canova, dar acest lucru se regăsește ascuns în ideea că totul își are originea într-o „mângâiere de umbră și lumină“. • Teatru Seducere Bucarest: 20-21 septembrie, Teatrul de Comedie Arta teatrală va beneficia și ea de un loc binemeritat în cadrul schimbului cultural. S-a decis crearea unui workshop condus de trei regizori italieni, cu finalitatea unui spectacol deosebit ce va avea loc la Teatrul de Comedie. Timp de două săptămâni, laboratorul teatral pregătit de regizorii străini va pregăti un eveniment artistic unic ce va avea ca temă istoria Capitalei noastre, celebrată astfel de Ziua Bucureștiului, pe 20 septembrie. Doisprezece actori vor purta spectatorii, unul câte unul, în spațiul special pregătit pentru acest eveniment în incinta teatrului. Ei vor recompune atmosfera Bucureștiului de altădată și vor petrece 40 de minute cu fiecare spectator, purtându-l prin diferitele spații create, interacționând cu acesta. • Spectacol de stradă Arti per Via: 22 și 23 septembrie, Muzeul Municipiului București Grup folk, muzeu „ambulant“, teatru de stradă. Le Arti per Via este un amalgam reușit din toate acestea. Au în spate ani de experiență cu echipamentul, costumele și partea teatrală (gesturi, cântece etc.) și iată rezultatul. Propunerea prezentată de Le Arti per Via este o perfectă reconstrucție de epocă, un muzeu care trăiește în mijlocul lumii și care în același timp este un spectacol nou și distractiv. Pentru cultura italiană este un mod divers, original, mai popular de a se prezenta publicului internațional, un mesaj al culturii și al spectacolului, dar și al cercetării prin intermediul lucrului manual, de a descoperi rădăcinile comune tuturor oamenilor. Arti per vin, spectacol de stradă care atrage atenția în mod special prin bogăția și originalitatea propunerii artistice. Evenimentul reunește pe durata unei ore și jumătate un număr de 55 de meșteșugari italieni. Pe un traseu de aproape un kilometru, alături de spectatori, aceștia prezintă modul în care pe vremuri străzile prindeau viață odată cu zorii zilei, când meseriași de tot felul încercau să-i convingă pe trecători și alți târgoveți de calitatea produselor lor. O îmbinare a artei spectacolului cu realitatea străzilor bassaneze de acum peste 100 de ani este o alegere foarte potrivită în contextul reabilitării centrului istoric al Bucureștiului. Această reprezentație va avea loc în două rânduri, în după-amiaza zilelor de 22 și 23 septembrie 2007 (sâmbătă și duminică). Aflată în încheierea Zilelor Bucureștiului, această sărbătoare stradală unică va avea cu siguranță un impact mare asupra privitorilor care, interacționând cu meșteșugarii, vor intra ei înșiși în atmosfera vremurilor de altădată. Acest muzeu animat va beneficia de o prezentare bilingvă, pentru a spori interesul publicului, raportul direct cu acesta și succesul evenimentului. • Expoziție Desenele lui Antonio Canova: 10—23 septembrie Cu ocazia aniversării a 250 de ani de la nașterea lui Antonio Canova, o parte dintre obiectele de artă ale colecției al Museo Civico di Bassano, capodopere ale lui Canova, vor fi expuse timp de două săptămâni la Muzeul de Istorie al Municipiului București (Palatul Șuțu), valorificând delicatețea și importanța acestora. Continuitatea acestei formule de schimb cultural va fi realizată în septembrie-octombrie 2007, când la Bassano del Grappa vor fi expuse creațiile sculptorului Ioan Nemțoi, personalitate reprezentativă pentru arta noastră contemporană. Editat de Fundația pentru Cultură și Drepturile Omului, cu sprijinul ArCuB Redactor-șef: Gabriela Adameșteanu Cronică literară: Paul Cernat; Cronică de teatru: Doina Papp; Cronica debuturilor: Bianca Burța-Cernat; Cronică film/muzică: Răzvan Brăileanu; Cotidian: Maria Bercea; Arte vizuale: Alina Skultety; Responsabil de număr: Gabriela Adameșteanu; Tehnoredactare: Nicolae Rusu; Secretariat: Cristina Spătărelu; Editare, corectură: Mara Ștefan, Iulia Duțescu; Publicitate: Gabriela Zafiu. B-dul Nicolae Titulescu, nr. 95-103, sector 1, București; Tel fax: 222.93.44 Calea Victoriei 120; Tel/fax: 311.22.08, 314.17.76; www.revista22.ro ISSN - fl?41 - 3048