Revista Căilor Ferate, 1970 (Anul 18, nr. 1-12)

1970-07-01 / nr. 7

328 REVISTA CAILOR FERATE nr. 7 — 1970 fracție, care să conducă la situații favorabile producerii unor evenimente de cale ferată. Referitor la fiabilitatea în procesul de exploatare a instalației în ansamblu, aceasta se poate exprima prin numărul de deranjamente produse în unitatea de timp, pentru un kilometru de cale echipată cu instalații de bloc de linie. Felul în care fiabilitatea instalației afectează regularitatea circulației se poate exprima prin numărul de minute întîrziere produse în unitatea de timp, de asemenea pe unitatea de lungime. Fiabilitatea instalației în ansamblu este determinată de concepția schemei, de fiabilitatea aparatajelor componente și de comportarea față de variațiile parametrilor exteriori, ca temperatură, umiditate, presiune, rezistența de balast, rezistența de șunt etc. Pînă la experimentarea în calea instalației prezentate nu se pot determina acești indici globali privind fiabilitatea în exploatare, care ar permite o comparație directă cu instalația de referință. 2. Cheltuielile de întreținere și exploatare se compun din : — salariile personalului de întreținere; — cheltuielile pentru procurarea de piese și aparataje de schimb; — costul energiei electrice; — costul materialelor consumate pentru lucrările de întreținere. Numărul și calificarea personalului necesar pentru întreținere sunt determinate de periodicitatea reviziilor și reparațiilor curente, precum și de natura și cantitatea deranjamentelor produse în funcționarea instalației. Se poate aprecia că, în ansamblu, instalația prezentată va reclama cheltuieli de întreținere ceva mai mari decît instalația de referință, datorită în special calificării superioare cerute pentru personal și necesității de a dota unitățile de întreținere cu aparatajul corespunzător echipamentului electronic utilizat. 3. Referitor la prețul de investiție, comparația se poate face subliniind două aspecte : — suprimarea cablului de dependență; — introducerea de aparataj suplimentar. Tabela 3 Suprimarea cablului de dependență. La acest punct, calculul economic se poate face riguros, folosind datele unui proiect recent elaborat, pentru o instalație de bloc automat pe linie simplă neelectrificată. Prețul unitar pentru un metru de cablu de 16 X 1, respectiv pentru o mufă de 16 fire, este arătat în tabela 3. Pentru un kilometru de cale, apreciem că sunt necesari 1100 metri de cablu. Sporul rezultă din șerpuirea cablului în șanț 3%, rezervele la mufe, la capete, la traversări lucrări de artă, subtraversări de cale ferată, devieri și reveniri față de traseul căii ferate etc. La cei 1100 metri de cablu, apreciem că, în medie, se vor executa trei mufe. Rezultă, la un kilometru de cale, economia arătată în tab. 4. Tabela 4 Adică, prețul scade cu circa 22 000 lei pentru un kilometru, din care 18 000 reprezintă economie de metale neferoase deficitare în țara noastră. Introducerea de aparataj suplimentar. Nu ne sunt cunoscute criteriile după care uzinele furnizoare stabilesc prețul aparatajelor utilizate în instalațiile de automatică și telemecanică feroviară. Se poate aprecia însă că aceste criterii nu sunt întodeauna prea riguroase. în aceste condiții, cu rezerva cuvenită față de posibilitatea unor fluctuații, se poate evalua la circa 20 000 lei cota de aparataj suplimentar introdus la un kilometru de cablu. Astfel, rezultă o economie netă de circa 2 000 lei pe kilometru. Analiza preliminară a eficienței economice, cu luarea în considerație a criteriilor inițial enunțate, ne duce la concluzia că instalația de bloc de linie pe cale simplă neelectrificată este superioară celei existente, prezentînd avantaje pentru siguranța circulației în condițiile unui preț de cost echivalent. Tot la acest capitol al eficienței economice pot fi amintite următoarele aspecte : a) Instalația poate realiza, în condiții similare, dependențe cu instalațiile de centralizare electrică din stații. b) Permite reducerea numărului de fire la cablul multifilar de dependență, montat pe secțiunea de apropiere (între semnalul de intrare și semnalul prevestitor), ceea ce aduce o economie apreciabilă.