Revista de Etnografie şi Folclor, 1970 (Anul 15, nr. 1-6)

1970 / nr. 6

MATERIALE SEMNE DE MEȘTERI OLARI FĂGĂRĂȘENI ION DRĂGOESCU și LIA STOICA VASILESCU Obiceiul de a se aplica ștampila meșterului sau de a se ornamenta un semn distinctiv pe vasele de ceramică de uz casnic și de decor este practicat din antichitate și pînă în zilele noastre. Problema pe care o abordăm a mai fost tratată în literatura de specialitate, însă cu referiri speciale la perioada veche și cea feudală. Pentru epoca modernă și contemporană s-au făcut mențiuni asupra semnelor distinctive ale diferitelor categorii de meșteșugari, neexistînd însă nici un studiu referitor la această temă; în lucrarea de față prezentăm rezultatele cercetării asupra unor piese de ceramică populară cu caracter decorativ (căncee) din zona Făgărașului. Datele investigației de teren au fost completate cu cele obținute prin consultarea unor fonduri muzeale 2 și a unor colecții particulare 3. Acest lucru ne-a dat posibilitatea să stabilim semnele de meșteri olari români din regiunea menționată. Nu am putut face corelația 1 în lucrarea noastră urmărim numai acele semne de meșteri olari care se intilnesc pe căncee, cunoscute In terminologia populară, ca de altfel și în literatura de specialitate, și sub numele „cănceauă”, „ulcioare” sau „urcioare”. Acestea au o singură funcție : aceea de a fi așezate în cuiere speciale pentru a înfrumuseța interioarele țărănești și uneori chiar orășenești, într-o anumită măsură, ele servesc și pentru păstratul banilor sau pentru ținutul semințelor de flori și legume peste iarnă. în lucrarea noastră vom folosi numai numele de „cănceu” care este mai des întîlnit în zona Făgărașului. 2 Fondurile muzeale consultate sînt, in ordinea importanței lor, pentru problema urmărită, următoarele: secția de etnografie și artă populară a Muzeului Brukenthal, din Sibiu; Muzeul de artă populară al Republicii Socialiste România, București; Muzeul satului, București; Muzeul etnografic al Transilvaniei, Cluj; Casa memorială Octavian Goga, Rășinari, jud. Sibiu; Muzeul județean Rășinari, jud. Sibiu; Muzeul pastoral Poiana Sibiului, jud. Sibiu; Muzeul județean Făgăraș, jud. Brașov; Muzeul județean Agnita, jud. Sibiu; Muzeul județean Golești, jud. Argeș; Muzeul județean Sighișoara, jud. Brașov; Colecția episcopiilor, Rășinari, jud. Sibiu; Colecția muzeului bisericesc Poiana Sibiului, jud. Sibiu ; Muzeul județean Brașov; Colecția de artă comparată, București. 3 Colecțiile particulare consultate, in ordinea importanței lor pentru tema noastră, sunt următoarele: Colecția M. Pria, Rășinari, jud. Sibiu; Colecția Radu D. Maier, București; Colecția N. Al. Mironescu, București; Colecția Mișu Mihalcu, București; Colecția Ion Vidrighin, Rășinari, jud. Sibiu. Rev. et. fobc., tom. 15, nr. 6, p. 521—524, București, 1970