Revista Istorică Română, 1933 (Anul 3)

CONTRIBUȚIUNII,A STUDIUL PORTRETELOR LUI MIHAI VITEAZUL 213 Există și un alt portret a lui Mihnea într’o foaie unde sunt nouă portrete diferite, așezate câte trei în rând. Portretul ocupă locul central, are No. 84. Pare a fi o copie după percedentul, fiind dat că este cu fața inversată și de o execuție mai puțin îngrijită. Se găsește la Pl. VI din « Ortelius Continuatus » (partea a doua a lui Ortelius Redivivus). 3. Portretul lui Mihai găsit de mine în « Crasso » (v. fig.) și intitulat « Giorgio Basti » pare a fi o copie după un portret inedit, expus la Muzeul Municipiului București, intitulat de asemenea « Georgio Basti » (proprietatea d-lui Dr. Severeanu). Fiala Domnitorului în portretul din Crasso este întoarsă către stânga, pe când în exemplarul Muzeului Municipal, al cărui autor este Orlandi, fața este întoarsă către dreapta. Asemănarea între ele este vădită. Deoarece Orlandi, a trăit între 1590 și 1640, și deoarece gravura din Crasso a fost tipărită în 1783, este foarte probabil că această din urmă este o copie după acea a lui Orlandi. Cazul de față este și mai interesant decât precedentele, deoarece este o înfățișare a figurii Domnitorului Român, fără nicio aparență de rațiune. Această înstrăinare parcă dintr’o ironie a soartei a fost făcută tocmai cu persoana Generalului Basta. 4. Gravura de la Muzeul Municipal întitulată: «Giorgio Basti General dela Cesaria Maesta in Ongaria. Giovanni Orlandi forma in Roma » 1 reprezintă pe Mihai cu fața întoarsă către dreapta. Pare a fi o copie după Franco 2 făcută de Giovanni Orlandi, ceea ce ar explica faptul că este inversată spre dreapta ca și portretele adevărate, fiind însă în realitate o copie de al doilea ordin. Gravura fiind identică (personajul) cu cea din Crasso, nu-i mai fac descripția. Tot gravorul Giovanni Orlandi este acela care făcuse portretul presupus al lui Mihai « cu barba spaniolă » , clasat atât de Sturdza cât și de d. Băcilă ca portret imaginar și de care am vorbit mai sus. Acum dacă examinăm portretul intitulat « Giorgio Basti » din Crasso, sau mai degrabă cel de la Muzeul Municipiului al lui Orlandi, se naște întrebarea: care sunt fenomenele care au dat naștere unei așa grosolane erori în intitulatura figurii Domnitorului nostru Mihai, mai cu seamă când fără îndoială autorul gravurii trebue să fi cunoscut portretele lui Mihai. După cum se știe, Orlandi este autorul unui portret al lui Mihai, dar care ce e drept nu seamănă de loc cu înfățișările cunoscute ale Voevodului. Făcând o paralelă între portretul lui Orlandi . Greșală în textul stampei , trebue să se citească « Roma ». 2 Franco la rândul lui copiase figura lui Mihai după Sadeler. Așa se explică asemănarea gravurilor din Crasso și din Orlandi cu aceea a lui Sadeler. 3 Aceiași frază « Giovanni Orlandi forma in Roma ». 6