Revista Muzeelor și Monumentelor, 1974 (Anul 11, nr. 1-3)

1974 / nr. 1

dificil după rumegușul eliminat închis la cucoare și amestecat cu mici așchii de lemn. Hylotrupes batulus L. este unul din cei mai periculoși dăunători ai lemnului de rășinoase din construcții. Mult timp s-a crezut că arealul acestui dăunător, foarte răspîndit în nordul Europei, nu cuprinde teritoriul țării noastre, fapt infirmat de unele apariții sporadice în nordul țării în anul 1950 și recent în materialele lemnoase din diferite depozite. Larvele nu scot rumeguș prin galerii, astfel încît atacul nu se poate recunoaște decît la ieșirea adulților, după găurile de zbor caracteristice, ovale, cu marginile franjurate. Ciclul de dezvoltare foarte lung, de 4—5 ani, face ca materialul lemnos infectat să fie distrus în mare măsură, fără a avea posibilitatea aplicării din timp a unui tratament adecvat de combatere. Atacul afectează în foarte mare măsură rezistențele mecanice ale elementelor lemnoase. Lycius linearis Goetze este de asemenea un dăunător secundar întîlnit în special în albumul lemnului de stejar. Face parte dintre „gîndacii prăfuitori”, gîndaci care distrug lemnul transformîndu-l într-un praf fin, de consistența pudrei de talc. Dezvoltarea acestei insecte este condiționată de prezența unei anumite cantități de amidon în lemn. Atacul de Lyctus se recunoaște ușor după făină de lemn și granulele de excremente ce sînt scoase din galerii. Găurile de zbor sînt circulare și mici. Xestobium rufovillosum de Geer, din fam. Anobidae, este caracteristic speciilor de lemn de foioase. Se întîlnește în elementele din construcțiile libere cît și înzidite. Găurile de zbor sînt circulare, cu diametrul Distribuția pe județe a speciilor de insecte xilofage existente pe obiectivele din Muzeul satului — București — Anobium, Alba, Caraș-Severin, Hunedoara, Neamț, Maramureș, Sibiu, Suceava — Ludus , Bihor, Hunedoara, Maramureș, Suceava — Hylotrupes , Alba, Hunedoara, Maramureș, Tulcea, Neamț, Suceava — Callidium , Bistrița-Năsăud, Hunedoara, Maramureș, Neamț, Suceava, Vrancea — Asenium , Maramureș — Xestobium , Caraș-Severin, Dolj, Maramureș, Neamț, Suceava, Vrancea — Rhyncolus , Bihor, Maramureș, Suceava — Ergalos , Hunedoara, Maramureș, Suceava, Vrancea — Neidentificate : Suceava, Vrancea Fig. 2 Frecvența mai multor specii de insecte xilofage pe un obiect Fréquence de plusieurs espèces d’in sectes xylophages sur un objet Fig. 1 Frecvența speciilor de insecte xilofage din Muzeul satului Fréquence des espèces d’insectes xylophages du Musée du Village