Revista Muzeelor și Monumentelor, 1984 (Anul 21, nr. 1-10)

1984 / nr. 9

în ședința din 1 aprilie 1938 Lucian Blaga — „Poemele luminii” — „Lauda somnului” — „Zamolxe” Hortensia Papadat Bengescu — Caiet de versuri în limba franceză Vasile Voiculescu — „Fata ursului” — Caiet manuscris Ion Barbu — Cîteva manuscrise Camil Petrescu — „Ultima noapte de dragoste, întîia noapte de război” — „Spre Verdea în 1917” — Caiet manuscris pentru drama „Bălcescu” — Pagini din piesa „Dona Diana” George Călinescu — Opera lui Mihai Eminescu (exemplar de lucru pentru ediția a II-a) — File de șpalt din exegezele eminesciene Tudor Vianu — „Estetica” — Studiu dedicat lui Camil Petrescu 1). Panaitescu-Perpessicius — Studiu despre I. L. Caragiale — Caiet manuscris cu autoportret N. D. Cocea - Portretul lui I. C. Frimu publicat în „Facla” din 12 februarie 1911 sub pseudonimul Nicoară al lumii Tudor Arghezi — „Tablete” Gala Galaction — „Amintiri” Tudor Teodorescu- Braniște — Scrisoare adresată lui Ion Pas RÉSUME Au Musée de la Littérature Roumaine a été ouverte l’exposition temporaire „Trésors du patrimoine littéraire“ organisée par les muséographes Constandina Stoian et Mihaela Constantinescu. Dans l’exposition on a étalé des pièces d’une grande valeur: des manuscrits originaux, de l’inconographie, des objets mémoriaux, des publications périodiques et des éditions plus anciennes. Ion Pas — Pagini referitoare la începuturile sale în mișcarea muncitorească Ion Vinea — Articol scris cu prilejul aniversării a 40 de ani de la întemeierea Partidului Comunist Român — Evocarea lui N. D. Cocea cu prilejul a 80 de ani de la nașterea sa — Jurnal Zaharia Stancu — Manuscrise Este meritul organizatorilor expoziției — Constandina Stoian și Mihaela Constantinescu — de a fi selectat manuscrisele și celelalte obiecte cu semnificație deosebită față de evenimente mai importante sau față de personalitatea scriitorului, astfel ca, în totalitate, să atragă atenția, să intereseze, să captiveze, în practica muzeală, s-a stabilit demult că expozițiile temporare ajută muzeul să respire mai bine, îl ozonează, îi sporesc forțele educative. Prin conținutul său, expoziția, la care ne-am oprit în rîndurile de mai sus, a făcut ca Muzeul Literaturii Române nu numai să respire mai bine, ci să se tonifice, să-și amplifice capacitatea de informare și formare, să-și îndeplinească rolul său cuprins în citatul din opera tovarășului Nicolae Ceaușescu, așezat la loc de cinste, în fruntea expoziției: ,,Fructificarea valorilor din patrimoniul național va fi integrată obiectivului lărgirii orizontului de cunoaștere și transformării revoluționare a conștiinței maselor populare, factor al unirii eforturilor creatoare ale constructorilor socialismului și comunismului în patria noastră”. La plupart des manuscrits ont appartenu aux personnalités suivantes: Ion Eliade Rădulescu, Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu, Jean Bart, Constantin Stere, Garabet Ibrăileanu, Mihail Sadoveanu, Lucian Blaga, Vasile Voiculescu, Camil Petrescu, George Călinescu, Tudor Vianu, Tudor Arghezi, Zaharia Stancu etc. 18