Revista Muzeelor și Monumentelor, 1985 (Anul 22, nr. 1-10)

1985 / nr. 3

■cele din zilele noastre și să se arate tuturor, pământeni și străini, rodul muncii și al ostenelii poporului Român și toate bogățiile . . . » . . . In încheierea adresei se specifică. ..Vă stă în putință, Domnule Ministru, să înființați acest muzeu al trecutului, cu toate secțiunile.. . Vă stă la dispozițiune Palatul Artelor, cu Cula și chiar clădirea Restaurantului Român și construcțiunea provisorie în care a fost pusă secțiunea etnografică. . . . Puteți face deci următoarele: Păstrați « Muzeul clasic » unde este și duceți tot ce privește celelalte ramuri la Filaret, sau duceți tot la Filaret, sub direcțiunea actualului Director al muzeului, căruia însă îi da un sub-director, pe dl. Vladimir Mironescu. . . Astfel Domnule Ministru veți realisa o faptă bună, veți scoate la iveală tot trecutul nostru cu o mulțime de obiecte deseamă, care acum stau ascunse și necunoscute, veți pune « Muzeul » într-un parc, unde publicul va putea să se plimbe, să citească și să se gîndească, respirând în același timp și un aer curat. Aceste apeluri nu au rămas fără rezultat conducînd la o substanțială sporire a patrimoniului muzeografiei etnografice, în urma cercetărilor de arhivă am găsit documente extrem de elocvente în acest sens: este vorba în primul rînd de „Lista obiectelor etnografice ce sunt a se primi de la Comisariatul Expoziției pentru muzeul etnografic" 17, și în al doilea rînd de „Inventarul de obiecte etnografice dăruite de Ministerul Domeniilor de la Expoziția Generală din 1906, Muzeului de etnografie și artă națională” 18 „Lista obiectelor etnografice ce sunt a se primi de la Comisariatul Expoziției pentru muzeul etnografic”, întocmită de Alex. Tr. Samurcaș, împărțea obiectele pe zone de proveniență și categorii. Din „Inventarul de obiecte etnografice dăruite de Ministerul Domeniilor de la Expoziția generală din 1906, „Muzeului de etnografie și artă națională”, reiese că în patrimoniul amintitei instituții au intrat peste 800 de piese, dintre care 611 de etnografie și artă populară, precum și o bogată colecție de fotografii. Astfel, spre concretizarea celor afirmate, din adresa datată 14 Aprilie 1907 a lui Tr. Samurcaș către Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice, aflăm: ,,Pe urma Expoziției Generale din vara trecută au rămas, după cum cunoscut vă este, în fostul Palat al Artelor o mulțime de obiecte din care unele au fost dăruite, cele mai multe însă au fost cumpărate de stat. în această colecțiune se află o mulțime de obiecte etnografice, care intră în cadrul Muzeului de etnografie și artă națională. Deoarece dl. Dr. Istrati însuși în raportul ce a adresat, în calitate de Comisar General, în luna Ianuarie,Ministerului Instrucțiunii Publice, prevedea că obiectele cu caracter etnografic să fie trecute în Muzeul de artă națională dependent de departamentul d-voastră, și aflînd că acum Ministerul domeniilor ar fi dispus să ne cedeze acele colecțiuni, vă rog să binevoiți a interveni în acest sens. Trebuie să adaog că pentru Muzeul de artă națională nu am putut cumpăra de la Inventarul de obiecte etnografice dăruite de Ministerul Domeniilor de la Expoziția generală din 1906 ■ 80