Revista Muzeelor și Monumentelor, 1988 (Anul 25, nr. 1-10)

1988 / nr. 3

INAUGURAREA BUSTULUI LUI I. L. CARAGIALE LA PLOIEȘTI Încă cu multe decenii în urmă, ploieștenii au dorit să aibă în oraș un monument al lui Ion Luca Caragiale, pe care l-au socotit întotdeauna concetățțanul lor. La 27 ianuarie 1930 un grup de inteectuali, printre care I. A. Basarabescu, Iulius Goruneanu, Toma Socolescu, I. Ionescu-Quintus, au dezbătut aceastădee la Liceul „Petru și Pavel”, construindu-se, totodată, și Comitetul de iniiativă. Pentru strîngerea fondurilor necesare ridicării bustului lui Caragiale au conferențiat la Ploiești Nicolae Iorga, I. Rădulescu-Motru, I. Vasilescu-Valjan și alții. Aceștia au ,,descris viața și au malizat opera scriitorului”. Actorul Iancu Brezeanu, împreună cu artiști amatori din localitate, a jucat în același scop î ntre anii 1930—1934, piesa ,,O scrisoare pierdută”. Strîngîndu-se suma de 30.000 lei s-a mtut comanda lucrarea tinerei sculptorițe Letiția Ignat. Aceasta era o tînără loieșteancă care urmase cursurile liceuui „Despina Doamna” și, după ce terminase Academia de Arte frumoase din București, începuse să lucreze în domenul artei. Comitetul de inițiativă pentru ridicarea bustului, care avea ca scop ,,să mărturisească viitorimii admirațiunea ploeștenilor pentru fostul lor fiu și concetățan”, era format din I. A. Basarabescu președinte, I. Ionescu-Quintus, Tulius Cîoruneanu vicepreședinți și C. Nicodiîescu secretar și casier. CONSTAXTIX DOBRESCU La 10 noiembrie 1935 are loc dezvelirea bustului ilustrului dramaturg care (după cut cunoaștem noi) este primul bust al lui Caragiale ridicat în țară. Bustul de proporții mici il prezintă pe I. L. Caragiale ca un bătrîn jovial, cu privirea pătrunzătoare, cu un ușor zîmbet mucalit sub mustața stufoasă. Haina lăsa să se vadă vesta puțin decoltată, după moda vremii, care cu cravata corect înodată îi dădeau, în același timp, un aer de sobrietate, de maturitate virilă. Acest bust se afla așezat pe un soclu de piatră, cu inscripția :,I. L. Caragiale 1852—1912” sub un chenar ornamentat, și plasat în fața liceului „Petru și Pavel” unde dramaturgul a urmat 4 clase gimnaziale, în mica grădiniță de sub ferestrele cancelariei profesorilor. La dezvelirea acestui bust au participat prof. C. Rădulescu-Motru, actorii Iancu Brezeanu și Maria Filotti, Liviu Rebreanu, Ștefan Ion președintele Ateneului Român, Mircea Pellea, Mihail Sorbul, Scharoga- Iași primul editor al lui Caragiale, Ecaterina Logadi fiica scriitorului, Cella Delavrancea-Lahovari, Petre Comarnescu, fiica lui C. Dobrogeanu-Gherea și soția lui Paul Zarifopol, I. Vasilescu-Valjean din partea Societății scriitorilor români, sculptorița Letiția Ignat și Șoimescu reprezentant al dr. C. Angelescu, ministrul instrucțiunii publice, iar Octavian Goga, I. Petrovici și D. Munteanu-Rîmnic care nu au putut participa au trimis scrisori. Din partea localnicilor erau prezenți: autoritățile în frunte cu prefectul județului și primarul Municipiului Ploiești, prof. Stoica Teodorescu, I. A. Basara- 59