România Liberă, iulie 1961 (Anul 19, Nr. 5198-5223)

1961-07-15 / nr. 5210

Sâmbătă 15 iulie 1961 — nr. 5210 Azi vă informăm despre: Organizarea excursiilor pe mai mul țmatori de drumeție sînt la noi numeroși, oricînd dornici să admira noi și noi frumuseți ale naturii patriei, să cunoască așezările ei, construcțiile impunătoare ridicate în acești ani și devenite pe drept cuvînt prilej de mîndrie. Dar cea mai mare amploare o are turismul acum cînd ne aflăm în plin sezon călduros și se pot face excursii mai îndelungate. Pentru a înlesni, atît colectivelor din întreprinderi cit și oamenilor muncii care vor să plece individual în drumeție pe mai multe zile C.N.T. Carpați a inițiat pe timpul lunilor de vară o serie de excursii in forme variate, între acestea sunt și excursiile individuale la munte pe o durată la alegere (minimum fiind trei zile). Itinerarul poate cuprinde nu numai cabane ci și orașe dacă acolo există obiective turistice. Se asigură cazarea și masa la cabane care au doar bufet rece masa este facultativă. La fiecare loc de cazare (hotel, cabană) trebuie pusă viza pe biletul eliberat de C.N.T. Se acordă o reducere de 50 la sută pe C.F.R. și posibilitatea de a face două întreruperi pe parcurs. Cei care doresc să folosească această formă de drumeție trebuie să întocmească un program care să stabilească exact unde se solicită pentru fiecare zi cazarea și masa urmînd a se prezenta cu programul respectiv la agenția sau filiala O.N.T. din localitate, care în funcție de aceasta asigură serviciile cerute. Pentru colective, O.N.T. Carpați organizează excursii în circuit cu staționări în localitățile de interes turistic. Durata și itinerariul sînt tot la alegere dar ca și în cazul precedent trebuie stabilite la înscriere. Cazarea se face la hotel sau cabană, cînd aceasta există și solicitantul dorește. Masa va fi luată la restaurant. Excursii în circuit se organizează numai cînd se fac minimum de trei întreruperi pe parcurs și maximum 12. Calculul biletului C.F.R. se efectuează pe numărul total de kilometri iar nu prin însumarea costurilor pe distanțele dintre stațiile de întrerupere. La aceste stații trebuie pusă doar viza de oprire în localitate. Turiștii vor lua parte la vizitarea unor obiective principale : întreprinderi, monumente istorice etc. Pentru parcurgerea unor circuite doar cu asigurarea transportului solicitanți se vor adresa direct birourilor de voiaj C.F.R. Agențiile O.N.T. Carpați din întreaga țară organizează și excursii de 7 zile în Deltă, pe un itinerar fix și anume : Galați, brațele Sulina și Dunărea Veche, satul Mila 23,lacul Matița, portul Sulina, stațiunea experimentală de stuf Maliuc, brațul Sf. Gheorghe, canalul Dranov, lacul Razelm, orașul Sf. Gheorghe, Tulcea, Galați. Călătoria se face cu vasul, unde se va dormi și se va lua masa. Pentru fiecare din formele de excursii enumerate, agențiile și filialele O.N.T. dau Informații detailate. C, GHELEA Cu prilejul sărbătorii naționale a Franței Cu prilejul zilei de 14 iulie — sărbătoarea națională a Franței — Pierre Paul Bouffanais, ministrul Franței la București, a oferit un cocteil în saloanele legației. Au participat Emil Bodnăraș, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, Gogu Rădulescu, ministrul Comerțului Constantin Tuzu, ministrul Metalurgiei și Construcțiilor de mașini, Voinea Marinescu, ministrul Sănătății și Prevederilor Sociale, conducători ai unor instituții centrale, generali și ofițeri superiori, academicieni și alți oameni de știință și cultură, ziariști. Au fost prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Romînă și alți membri ai corpului diplomatic. (Agerpres). Comemorarea nașterii lui V. C. Belinski Academia R. P. Române a ținut vineri după-amiază o ședință comemorativă consacrată împlinirii a 150 de ani de la nașterea marelui critic democrat revoluționar rus V. G. Belinski. La ședință au participat academicieni, membri corespondenți ai Academiei, cercetători științifici, scriitori, critici literari și alți oameni de artă și cultură. Acad. D. Panaitescu-Perpessicius a prezentat comunicarea „Actualitatea lui Belinski“. A fost citită apoi comunicarea despre opera lui V. G. Belinski, a prof. univ. M. Novicov, director adjunct al Institutului de istorie literară și folclor al Academiei R. P. Române. (Agerpres) SPORT Balcaniada de tenis Li Balcaniada de tenis ce se desfășoară în orașul Zagreb, echipa R. P. Romîne a susținut cel de-al doilea meci, avînd ca adversar selecționata Turciei. Sportivii romîni au obținut victoria cu scorul de 3-0. Rezultatele tehnice : Viziru — Bary 4-6, 6-4, 6-2, 6-1 ; Țiriac — Balasz 6-1, 7-5, 6-3 ; Bosch, Nastase — Osmaldi, Balasz 3-8, 6-0, 6-2, 6-1. Echipa R. P. Bulgaria a întrecut reprezentativa Greciei cu 3-0 și cu același scor a pierdut întilnirea cu Iugoslavia. Singurele formații neînvinse pînă acum sunt cele ale R. P. Romîne și Iugoslaviei. Asta-seară finalele „Cupei orașelor balcanice“ Astă-seară, de la ora 20, stadionul Republicii va găzdui finalele celei de-a doua ediții a competiției internaționale de box „Cupa orașelor balcanice“. Cele mai mari șanse de a cîștiga trofeul le au boxerii echipei orașului București, care vor lupta în 9 din cele 10 finale. Echipa orașului Sofia are 6 finaliști, a orașului Atena 3, iar cea a orașului Istanbul 2. • Astăzi după-amiază, de la ora 18, pe stadionul Giulești va avea loc întîlnirea internațională amicală de fotbal dintre echipa de tineret a clubului Rapid și selecționata feroviară a R. S. Cehoslovace. • Astăzi la Moscova se dispută meciul retur al finalei „Cupei campionilor europeni“ la volei între echipele Ț.S.K.A și Rapid București. La Sofia începe astăzi și va continua mîine întilnirea de atletism dintre reprezentativele de seniori și senioare ale R. P. Romîne și R. P. Bulgaria. • Stadionul Lujniki din Moscova va găzdui astăzi și mîine întilnirea de atletism dintre echipele masculine și feminine ale Uniunii Sovietice și Statelor Unite ale Americii .» Concursul ciclist de pistă, dotat cu „Cupa Sportul popular“, are loc astăzi pe velodromul Dinamo cu începere de la ora 16. In program sunt înscrise probe de viteză, urmărire, 1009 m cu start de pe loc și semifond. La întreceri vor lua parte cicliștii care se pregătesc în vederea marelui concurs international ce va avea loc între 21-23 iulie la București. Programul complet al celor 10 finale este următorul (în ordinea categoriilor): C. Ciucă (B)—Panaiotov (S); Mîndreanu (B) — Costarelos (A); Pătrașcu (B) — Tuș (I); Dinu (B) — Pilieiev (S); Baciu (B) — Valevskaya (I); Mihail (A) — Paíev (S); Stoenescu (B) — Alipiev (S); Deca (B) — Manolov (S); Ivan (B) — Panciov (S); Ilie Alexandru (B) — Felikandriotis (A). * Cea de-a doua etapă a cursei cicliste de fond „Criteriul juniorilor“ s-a desfășurat pe distanța de 60 km fiind cîștigată de alergătorul Aurel Rusu (Petrolul Ploiești) cu timpul de 1 h 27’ 55”. Pe locul întîi în clasamentul general a trecut după această etapă S. Mihălțeanu (Flacăra Roșie București) urmat la 10” de Aurel Rusu. 9 PARIS — Desfășurată la Limoges pe distanța de 42 km, contra cronometrului individual, etapa a 12-a a Turului ciclist al Franței pentru amatori a fost cîștigată de elvețianul Jassir. în turul profesionist s-a disputat etapa a 19-a Bergerac-Perigueux contra cronometru. Pe primul loc s-a clasat francezul Anquetil care a parcurs 74,300 km în 19 42’ 32”. înaintea ultimelor două etape, Anquetil continuă să poarte tricoul galben secondat la 10’ 02” de Gaul (Luxemburg). Știri România liberă Ch mista R. Voinescu, de la Institutul de cercetări chimico-farmaceutice, urmărește la laboratorul de biosinteză concentrarea în vid a unei soluții de giberlină (stimulent de creștere folosit în agricultură). Foto : AGEFPRSS Primirea de către prim-vicepreședintele Consiliului de Miniștri, Gheorghe Apostol, a ministrului Olandei Vineri, prim-vicepreședintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne, Gheorghe Apostol, a primit în audiență pe noul trimis extraordinar și ministru plenipotențiar al Olandei la București, Johan Husbert Zeeman. Cu prilejul celei de a 40-a aniversări a Revoluției Populare Mongole Cu prilejul celei de-a 40-a aniversări a revoluției populare mongole, sub auspiciile Institutului român pentru relațiile culturale cu străinătatea, a avut loc vineri, dimineața, la Casa oamenilor de știință din Capitală, Intîlnirea însărcinatului cu afaceri adinterim al R.P. Mongole la București, Dejidiin Cimiddorj, cu oameni de artă și cultură. în cadrul lntîlnirii, Dejidiin Cimiddorj a făcut o expunere asupra realizărilor din R.P. Mongolă în decursul celor 40 de ani. Au luat parte reprezentanți ai Ministerului învățămîntului și Culturii, Ministerului Afacerilor Externe, ai I.R.R.C.S. întilnirea a fost urmată de un cocteil. Realizări de seamă în industria regiunii Ploiești Importante realizări au fost obținute, în primul semestru, de către industria regiunii Ploiești. Industria petrolieră, a dat în plus, față de plan, 16.000 tone uleiuri minerale; în același timp, au fost reduse pierderile de produse petroliere față de cantitatea admisă cu 2.135 tone. Constructorii de utilaj petrolier au dat peste plan în această perioadă însemnate cantități de sare cu role, pompe de extracție și altele. Rezultate bune au obținut și muncitorii de la întreprinderile de materiale de construcții. Ei au livrat șantierelor de construcții, în plus fată de plan, 93.000 m.c. geamuri trase, 349.000 m.p. carton asfaltat, precum și însemnate cantități de ciment, var, radiatoare și instalații sanitare necesare pentru 2.000 de apartamente. Paralel cu preocuparea permanentă de ridicare a calității produselor, oamenii muncii din industria regiunii Ploiești au acordat o atenție sporită reducerii prețului de cost, realizînd economii de 54.000.000 lei. NFORMAȚII Prof. dr. Ad. O. Kosasîh, președintele Institutului tehnologic din Bandung, oaspete al țării noastre, a vizitat Institutul de petrol, gaze și geologie și Institutul politehnic din București, unde a avut discuții cu conducerile institutelor și cu cadre didactice despre diferite probleme ale muncii didactice și științifice ce se desfășoară aici. Vineri dimineața, prof. dr. Ad. O. Kosasîh a făcut o vizită la Ministerul Invățămîntului și Culturii, unde a fost primit de prof. C. Ionescu-Bujor, directorul general al învățămîntului superior. In aceeași zi, oaspetele a vizitat rafinăria de la Teleajen. ★ Anul acesta, în regiunea Banat, soldul depunerilor pe libretele de economii C.E.C. a crescut cu peste 8.700.000 lei față de aceiași perioadă a anului trecut. In prezent, pe regiune revine un libret de economii la 5 locuitori, iar în mediul urban, un libret la 2,5 locuitori. Rezultate bune în creșterea numărului de depunători și a sumelor de bani depuse spre fructificare au fost obținute de casele raionale C.E.C. Arad, Lipova, Caransebeș, Reșița și Lugoj. De asemenea, în acest an au fost înființate 42 de noi agenții C.E.C. la sate. Acordind mare atenție cerințelor populației U.R.C.M.Argeș, a înființat în ultimele luni la Pitești, Drăgășani, Cîmpulung, tn stațiunile balneo-climaterice de pe Valea Oltului și în alte localități, încă 83 noi unități. în acest semestru se vor mai da în folosință 60 de unități, în cursul lunii iulie va intra în funcțiune un complex de deservire a populației la Călimănești, iar în lunile următoare, cele de la Găvanu, Curtea de Argeș și Rm. Vîlcea. Vineri dimineața a sosit in Capitală o delegație economică a R. F. Germane, condusă de dr. Walter Steidle. Delegația va duce tratative în legătură cu schimbul de mărfuri pentru anul 1961, în cadrul Protocolului comercial existent între R. P. Romînă și R. F. Germană. •k Azi se va deschide la magazinul „Romarta" din calea Victoriei 68, o expoziție de țesături de feten și țesături din mătase naturală. Vor fi expuse în exclusivitate modele noi de astfel de țesături, într-o gamă variată de desene și culori. Tinerii orașului Codlea acordă o atenție deosebită colectării de cît mai mult fier vechi. Recent, ei au expediat oțelăriilor din țară încă o mare cantitate de metale vechi. Numai în ultimele luni, tinerii de aici au predat I.C.M.-ului cca. 100 tone fier vechi. * Noi plicuri și cărți poștale De cîteva zile, Direcția generală a poștelor și telecomunicațiilor a pus în circulație noi plicuri și cărți poștale. Astfel, pe cele două plicuri din seria intitulată: „Centenarul grădinii Botanice din București", sînt reproduse imagini după valorile emisiunii de timbre care va apare în cinstea centenarului și anume : Bujorul romînesc (Paeonia romanica Brandza) și Macul de munte (Papaver pyrenaicum L). O altă serie de plicuri „Frumuseți turistice de la mare“ au imprimate imagini noi de pe litoral : Constanța, Mamaia, Eforie, Vasile Roaită, Mangalia și Tomis — reproduse după seria de mărci poștale cu același nume. Nu mai puțin interesantă este și o a treia serie de plicuri denumită „Arhitectura românească veche” care cuprinde imagini după emisiunea de mărci poștale „Arhitectura" ce urmează să apar” în șase valori. Se poate vedea Casă veche din București (Șoseaua Kiseleff-Bufet), Casă veche din Ploiești, Gospodărie țărănească din zona Branului-Brașov, Castelul din Hunedoara, Casă țărănească din zona munților apuseni (Muzeul Satului-București), Casă țărănească din Oltenia de Nord (Muzeul Satului București). De asemenea, a mai apărut și o serie de cărți poștale „Scriitori romîni“ pe care sînt reproduse figurile scriitorilor: M. Eminescu, I. L. Caragiale, I. Creangă, V. Alecsandri, Al. Vlahuță, G. Coșbuc, N. Bălcescu, Gr. Alexandrescu, B. Delavrancea, D. Bolintineanu, Al. Donici și C. Negruzzi, imagini corespunzătoare cu cele două emisiuni de mărci poștale „Scriitori romîni“ apărute în anii 1958 și 1960. Plicurile, tipărite în mai multe culori pe hîrtie cretată și cărțile poștale au fost distribuite spre vinzare la toate unitățile P.T.T.R. din țară. Loto Central La tragerea Loto Central din 14 iulie 1961 au fost extrase din urnă următoarele numere : 29 72 68 61 83 38 8 36 86 6 Premiul special B 29 83 86 Premiul special B 72 38 8 Premiul special C 68 61 36 Fond de premii: 874.864 lei. Teatrul de Stat Reșița organizează un concurs pentru ocuparea următoarelor posturi: —■ 2 posturi actor categoria II — 2 posturi actor categoria III —* 4 posturi actor categoria IV —■ 2 posturi artist corp ansamblu — 1 post pictor scenograf categoria III Concursul va avea loc pe ziua de miercuri 26 iulie, ort. II, la sediul Teatrului de stat Reșița, str. Mihai Viteazu Nr. 41. Cererile de înscriere însoțite de un memoriu de activitate se primesc pe adresa de mai sus pînă in ziua concursului. Teatrul de stat Reșița se obligă a asigura locuință celor angajați. Informații suplimentare se pot obține la secretariatul literar al teatrului, telefon 253. SCURTE ȘTIRI EXTERNE RECEPȚIE OFERITA DE DELEGAȚIA ROMINA IN CINSTEA PARTICIPANȚILOR LA FESTIVALUL DE LA MOSCOVA MOSCOVA. — Agerpres . Joi seara, delegația de cineațti români la cel de-al ll-lea Festival cinematografic internațional de la Moscova, a oferit o recepție în cinstea participanților la Festival. Printre oaspeți se aflau Alexandr Slavnov, directorul celui de al I|-lea Festival internațional al filmului, regizorul Serghei Gherasimov, artist al poporului al U.R.S.S., Tamara Makarova, artistă a poporului a U.R.S.S., numeroși alți artiști și critici de artă sovietici și străini. A fost de față Gh. Stoian, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. P. Romîne la Moscova. COMUNICATUL CU PRIVIRE LA VIZITA OFICIALA ÎN GUINEEA A MINISTRULUI INFORMAȚIILOR AL GPRA. CONAKRY. - TASS . La Conakry a fost dat publicității comunicatul cu privire la vizita oficială făcută în Republica Guineea de Mohammed Yazid, ministrul Informațiilor al guvernului provizoriu al Republicii Algeria (G.P.R.A.); în cursul vizitei, se spune în comunicat. Mohammed Yazid a avut întrevederi cu președintele Seku Ture și cu membrii Biroului Politic al Partidului democrat din Guineea, cu care a făcut un schimb de păreri în legătură cu ultimele evenimente din Algeria. In numele întregului popor guineea, se spune în comunicat, guvernul Guineei își exprimă solidaritatea cu lupta poporului algerian și se pronunță pentru acordarea independenței Algeriei și pentru menținerea integrității sale teritoriale. După cum anunță agenția REUTER, la 13 iulie, Mohammed Yazid, ministrul Informațiilor al G.PR..A., a sosit în capitala Republicii Mali, Bamako. „CUPA ADEVĂRULUI" NEW YORK 14 (Agerpres). Sub titlul „Clipa adevărului“ revista americană „The Nation“ publică un articol în care face o analiză a „ajutorului militar" acordat de Statele Unite Iranului și a consecințelor pe care le are asupra situației din această țară. în Iran, arată revista, situația este proastă: în ciuda unui venit de 300 milioane dolari anual de pe urma exploatărilor petrolifere, această țară se află în pragul falimentului. Datorită „ajutorului militar generos“ acordat de S.U.A. Iranului, relevă revista, în această țară există o armată de 200.000 de oameni, care consumă 40 la sută din bugetul național, precum și numeroase forțe polițienești. „Impozitele percepute de la cei bogați sunt neglijabile, nu există o repartiție a bunăstării, iar poporul este furios“, scrie revista. „O TRĂDARE RUȘINOASA“ LONDRA Agerpres. — In seara zilei de 13 iulie, Comitetul Politic al Comitetului Executiv al Partidului Comunist din Marea Britanie a dat publicității o declarație prin care cheamă poporul englez să ia atitudine împotriva punerii la dispoziția trupelor vest-germane a unor baze pentru instrucție pe teritoriul englez. In declarație se spune că hotărîrea guvernului englez de a autoriza o subunitate blindată vest-germană cu un efectiv de 600 de oameni să vină pentru instrucție în Walesul de sud în toamna acestui an „constituie o trădare rușinoasă a intereselor poporului nostru și o jignire a memoriei tuturor celor ce și-au dat viata în războiul trecut”. STARE DE ASEDIU IM GUATEMALA GUATEMALA CITY Agerpres. — După cum anunță agențiile de presă, guvernul dictatorial al lui Ydigoras Fuentes a decretat starea de asediu pe întreg teritoriul Guatemalei. In urma descoperirii unui nou complot împotriva guvernului. Guvernul a anunțat că a arestat circa 100 de persoane, învinuite de a fi participat la complot, și că a descoperit un depozit de arme în apropierea capitalei, Declarația comună mongolo - polonă ULAN BATOR 14 (Agerpres). TASS transmite : La 13 iulie a fost semnată la Ulan Bator declarația comună mongolo-polonă. Declarația a fost semnată din partea mongolă de L. Țend, al doilea secretar al C.C. al P.P.R.M., președinte ad-interim al Consiliului de Miniștri al R. P. Mongole, iar din partea polonă de W. Gomulka, primsecretar al C.C. al P.M.U.P., și de J. Cyrankiewicz, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Polone. A fost semnat, de asemenea, acordul polono-mongol cu privire la acordarea de ajutor economic și tehnic R. P. Mongole în anii 1961—1965. în declarația comună se arată că în cursul tratativelor s-a manifestat o deplină unitate de vederi, atît în aprecierea situației internaționale cît și în problemele dezvoltării continue a colaborării largi dintre cele două state și partide. Sprijinind în întregime propunerile Uniunii Sovietice în problema dezarmării generale și totale, se spune în declarație: cele două părți subliniază importanța inițiativelor constructive care netezesc calea spre dezarmarea generală și, in special, a proiectelor privitoare la crearea unei zone denuclearizate. Cele două părți constată că principala primejdie pentru pace în Europa o constituie militarismul vestgerman, care se restabilește cu ajutorul statelor occidentale. Cele două părți, se subliniază în declarație, călăuzindu-se după principiile și spiritul Declarației Consfătuirii de la Moscova a reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești din noiembrie 1960, consideră ca o datorie a lor dintre cele mai importante să lupte pentru pace și pentru coexistența pașnică a statelor, precum și să întărească în permanență unitatea lagărului socialist și a mișcării muncitorești internaționale. După semnarea declarației comune mongolo-polone și a celorlalte documente, pe stadionul central din Ulan Bator a avut loc un miting al prieteniei mongolo-polone, la care au participat 20.000 de oameni. La miting au rostit cuvîntări L. Țend și W. Gomulka. VARȘOVIA 14 (Agerpres). — la 14 iulie s-a înapoiat în patrie delegația de partid și guvernamentală a R. P. Polone, condusă de W. Gomulka,, prim-secretar al C.C. al P.M.V.P., și de J. Cyrankiewicz, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Polone, care s-a aflat într-o vizită de prietenie tn R. P. Mongolă. ★ Urmările aderării Greciei la „piața comună“ ATENA 14 (Agerpres). — TASS transmite : . Presa a publicat textul integral al acordului privitor la aderarea Greciei la blocul economic vesteuropean — așa-numita „piață comună“ — semnat zilele acestea la Atena. O primă analiză a acordului atestă că aderarea Greciei la acest bloc este în desavantajul ei și comportă condiții grele pentru ea. Prin acest acord Grecia încheie o alianță vamală pe timp de 22 de ani cu țările participante la „piața comună“, perioadă în decursul căreia ea trebuie să desființeze taxele restrictive de import, să lărgească comerțul cu „piața comună“ și să reducă corespunzător legăturile economice cu celelalte țări. Numai după 22 de ani, după ce va îndeplini aceste prevederi, Grecia va putea ridica problema admiterii ei în „piața comună“ ca membru cu drepturi depline. Pînă atunci ea va avea drepturi limitate ca țară care face parte din așa-numita asociație cu țările „pieței comune“. Pe viitor, potrivit acordului, Grecia nu are dreptul să facă comerț cu țările socialiste decit cu asentimentul țărilor participante la „piața comună“. Acestea din urmă capătă dreptul de a controla economia Greciei. In vederea controlului asupra înfăptuirii acordului va fi înființat un consiliu special. Acordul deschide larg porțile Greciei pentru expansiunea economică a capitalului țărilor participante la „piața comună“. El prevede desființarea treptată de către Grecia a taxelor de import atît pentru produsele industriale, cît și pentru cele agricole. După cum remarcă ziarele, economia slabă a Greciei, care își duce existența datorită taxelor vamale mari, nu va putea să concureze fără aceste taxe vamale cu produsele țărilor participante la „piața comună“, dezvoltate din punct de vedere economic. Produsele acestor state vor inunda piața Greciei. Declarația lui Kocea Popovici la înapoierea la Belgrad BELGRAD 14 (Agerpres). — TASS transmite : La sosirea sa la Belgrad, după vizita în Uniunea Sovietică, K. Popovici, secretar de stat al R.P.F.I., a făcut pe aeroport o declarație reprezentanților presei. El și-a exprimat convingerea că vizita sa în U.R.S.S. reprezintă un pas important pe calea îmbunătățirii continue a relațiilor reciproce, consolidării și adîncirii continue a prieteniei care există între popoarele și guvernele Uniunii Sovietice și Iugoslaviei. Referindu-se la convorbirile purtate cu conducătorii sovietici, K- Popovici a arătat că ele au decurs în spiritul sincerității depline, cordialității, prieteniei și al respectării reciproce a vederilor. Acest fapt creează o premiză pentru tratative fructuoase și noi le apreciem ca fiind cît se poate de utile și foarte fructuoase. Ele ne-au permis să avem un schimb de păreri și în felul acesta să găsim ceea ce ne unește, să găsim vederi comune, iar aceste vederi sunt multe. Vizita noastră în U.R.S.S. a fost de scurtă durată. Dar în acest timp scurt, a spus E. Popovici, am constatat rezultatele și succesele importante obținute de poporul sovietic în construcția rapidă a țării sale. Trebuie să spun că tot ce am văzut ne-a făcut o impresie profundă. N. A. T. O. nu are dreptul să examineze problema Irianului de vest DJAKARTA 14 (Agerpres). La 14 iulie purtătorul de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe al Indoneziei, Harsano, a adresat conducătorilor N.A.T.O. un protest în legătură cu informația că problema Irianului de vest a fost discutată de Consiliul acestui bloc. N.A.T.O. nu are dreptul să examineze problema Irianului de vest care este o parte a teritoriului indonezian, a declarat Harsono. Aceasta agravează și mai mult încordarea în Asia de sud-est. Reprezentantul indonezian a declarat că întreaga răspundere pentru înrăutățirea continuă a situației în regiunea Irianului de vest revine guvernului Olandei, și în special ministrului Afacerilor Externe al Olandei, Luns. Să se pună capăt amestecului S. U. A. in Vietnamul de sud HANOI 14 (Agerpres). După cum anunță Agenția Vietnameză de Informații, în cadrul unei conferințe de presă, care a avut loc la Hanoi, s-a dat citire textului unui mesaj adresat la 12 iulie de ministrul Afacerilor Externe al R.D. Vietnam președinților conferinței de la Geneva din 1954 pentru Indochina, în mesaj, în care se spune că principala cauză a actualei încordări din Vietnamul de sud o constituie amestecul S.U.A. și politica ngo. dinhberaistă de teroare și represiuni, se atrage atenția asupra faptului că recent Comisia internațională de supraveghere și control a adoptat cu majoritate de voturi hotărîri care sunt in contradicție cu acordurile de la Geneva și creează o primejdie pentru menținerea păcii In Indochina și Asia de sud-est. Prin aceste hotărîri se permite sporirea personalului militar al grupului de consilieri americani, precum și a ajutorului militar și introducerea de noi materiale militare în Vietnamul de sud. Reunificarea Vietnamului, care trebuia să fie realizată prin ținerea de alegeri la 20 iulie 1956, se spune un mesaj, n-a fost încă înfăptuită din cauza politicii americano-ngodinh chemiste de sabotare a acordurilor de la Geneva. Ministrul Afacerilor Externe al R.D Vietnam cere în mesaj ca președinții conferinței de la Geneva să pună capăt amestecului S.U.A. in Vietnamul de Sud, precum și terorii și persecuțiilor la care recurg autoritățile lui Ngo Dinh Diem și să recomande Comisiei internaționale de supraveghere și control să anuleze fără întîrziere hotăririle ei eronate. V Pag. 3-a încheierea unui acord comercial intre Cuba și Chile HAVANA 14 (Agerpres). După cum anunță presa, intre Cuba și Chile a intervenit un acord comercial, potrivit căruia Cuba va achiziționa din Chile cupru, material lemnos și cereale, livrindu-i în schimb zahăr. Comentând semnarea acestui acord, ziarul „NOTICIAS DE BOY“ scrie că el a dat încă o lovitură imperialismului american care încearcă să izoleze Cuba de restul lumii. Importanța acestui acord, subliniază ziarul, constă în faptul că el va ajuta popoarele America Latins să înțeleagă că pe calea unor relații comerciale largi pot să se unească și să scape de sub tutela imperialiștilor americani. Rezultatele oficiale ale referendumului cu privire la noua constituție a Turciei ANKARA 14 (Agerpres), — Agenția FRANCE PRESSE transmite rezultatele oficiale ale referendumului care a avut loc duminică 9 iulie in Turcia în legătură cu noua constituție a țării pentru 65 de provincii din totalul de 67. Potrivit acestor date, 6.121.638 de persoane au votat în favoarea constituției propuse, iar 4.026.060 Împotrivă. Din totalul persoanelor înscrise pe listele electorale, au votat 80 la sută. Populația din Mozambic se ridica la lupta PARIS 14 (Agerpres). — în timp ce în Angola continuă cu înverșunare lupta împotriva colonialiștilor portughezi, în Mozambic populația se ridică de asemenea la luptă, în scopul menținerii dominației lor pe acest teritoriu autoritățile colonialiste portugheze au recurs în grabă la o serie de măsuri excepționale. Referindu-se la aceste măsuri săptămînalul francez „LA TRIBUNE DES NATIONS“ scrie: „A fost numit un nou guvernator general în persoana amiralului Sarmante Rodrigues, iar 2000 de soldați printre care mulți parașutiști au venit să întărească garnizoanele din Mozambic“. Autoritățile colonialiste, adaugă săptămînalul, se așteaptă în orice moment la o insurecție armată din partea populației africane. „Membrii poliției secrete văd pretutindeni comploturi menite să înlăture puterea colonialiștilor portughezi“. Macmillan îngrijorat de situația economică a Angliei LONDRA 14 (Agerpres). Primul ministru Macmillan a vorbit la 13 iulie la o adunare închisă a deputaților conservatori despre situația economică a țării. Comentatorii politici ai ziarelor engleze scriu că primul ministru a analizat greutățile economice ale Angliei și a expus măsurile pe care guvernul intenționează să le adopte pentru lichidarea acestor greutăți. Macmillan și-a exprimat Îngrijorarea față de actuala situație economică și, in special, față de cheltuielile crescînde ale Angliei în străinătate și față de pasivul balanței de plăți. Comentatorii politici prevăd că guvernul pregătește pentru combaterea inflației o serie de măsuri printre care majorarea cu 10 la sută a impozitului pe bere, tutun, benzină și un mare număr de bunuri de consum. După cît se pare, taxa de scont va fi de asemenea majorată, iar investițiile de capital în industria naționalizată vor fi reduse. Comentatorul ziarului „DAILY HERALD" scrie că vor fi blocate salariile tuturor funcționarilor publici și, probabil, ale persoanelor care lucrează în întreprinderile industriei, naționalizate beneficiind de subvenții guvernamentale. Unii comentatori arată că aceste măsuri se vor repercuta în special asupra situației clasei muncitoare. Marile sindicate au și pregătit revendicări cu privire la majorarea saleriilor pentru a compensa creșterea neîncetată a costului vieții, care, după cum declari economiștii, va continua și pe viitor.