Romînia Liberă, martie 1963 (Anul 21, nr. 5716-5742)

1963-03-17 / nr. 5730

Duminică 17 martie 1963 — nr. 5730 „Cui să dau cartea?“ O scrisoare venită din Pojorîta, comună suceveană din partea muntelui, a determinat rîndurile ce urmează. Şi iată cum : Intr-o scrisoare, un cititor în vîrstă de 70 de ani, posesorul unei cărţi editate la noi în 1836, ne întreba cui să dăruiască această lucrare, păstrată ca moştenire de la părinţi. După cele scrise, se vădea de departe că omul ţine mult la carte, nu numai datorită valorii ei, ci şi faptului că i-a fost transmisă de cei dragi lui. A te despărţi de un asemenea lucru este greu, fireşte. Şi totuşi, cititorul nostru s-a hotărît să doneze cartea, arătînd că este sigur de faptul că ea va fi bine păstrată într-una din biblioteci și mai cu seamă că va fi cercetată cu interes. Cui să o dau ?, ne întreba el, gîndindu-se ca biblioteca ce o va poseda să fie dintre cele cu o bună frecventare. Poate că, la prima vedere, lucrurile să pară simple : un om se interesează unde să dea o carte. Tot aşa de simplu putea să fie şi răspunsul: adresaţi-vă în cutare sau cutare loc. Semnificaţia gestului lui are adîncime şi, dacă ne referim la realităţile zilelor noastre, are şi extindere. A rupe cartea de lungă inimă şi a o dărui folosului obştesc este un fapt care dovedeşte nu numai nobleţe de caracter, ci şi o înţelegere a rosturilor noi ale societăţii noastre socialiste. Cartea va deveni un bun al tuturor, ea va putea fi studiată. Din paginile ei vor avea de tras foloase nu una sau cîteva persoane ci poate zeci, sute. Este păgubit oare cititorul din Pojorîta că nu va mai deţine acest exemplar rarisim? Fără îndoială că nu. El va fi şi mai mulţumit decît pînă acum, fiindcă dîra de lumină lăsată de carte nu se va stinge în cine ştie ce cotlon uitat de casă. Din raftul bibliotecii, ea se va vedea mai bine, va sta alături de altele, mereu tînără, mereu gata să slujească pe cei ce o cercetează. Dar cazul relatat aici nu e unicul. Mulţi directori de muzee ne-au vorbit, cu recunoştinţă, despre alţi asemenea donatori. Muzeul oraşului Bucureşti are numeroase exponate (cărţi, hărţi, monede) provenite din donaţii. Intre muzeu şi donatori s-au stabilit strînse relaţii de prietenie. Muzeul literaturii române a fost îmbogăţit, pe aceeaşi cale, cu manuscrise ale unor scriitori, trăitori cu decenii în urmă. In comuna Topalu din Dobrogea, s-a înfiinţat un muzeu de artă plastică numai din donaţii. Fireşte lista ar putea fi continuată. Dragostea şi grija arătate de cetăţeni faţă de muzee este un indiciu că aceste instituţii ale noastre pot deveni şi mai interesante, şi mai bogate, şi mai bine organizate. Iată pentru ce orice contribuţie, oricît de mică, la continua lor înzestrare este un act care probează o înaltă conştiinţă civică, un sprijin dat dezvoltării culturii noastre. La întrebarea, devenită tipică, în cazul donaţiilor, cui să le dăruiesc ?, răspunsul e clar : oricărei instituţii culturale ar fi dăruite, ele intră în patrimoniul obştesc, devin averea noastră, a tuturor. CONST. SÎRBU A sosit noul inginer După Ce a parcurs Cîteva drumuri de-a lungul Mureşului, maşina consiliului agricol raional se opreşte in faţa sediului gospodăriei colective din Orăştioara de Jos. De la porţile cu arcade privesc Curioşi cîţiva colectivişti. Unul dintre ei mai vîrstnic le spune celorlalţi cu bucurie : „Ne-a sosit noul inginer". După cum se vede oamenii au aflat încă de dimineaţă despre ce e vorba. Noul oaspete era aşteptat cu nerăbdare şi colectiviştii au ţinut să-l primească ca pe un tovarăş apropiat. Inginera stagiară Elena Târîţă absolventă a Institutului Agronomic din Cluj pare emoţionată. Primirea călduroasă o impresionează. Cei de faţă, preşedintele sfatului popular comunal, preşedintele gospodăriei, şi brigadierii ţin să rostească cîte un cuvînt de bun sosit. Cu toţii vor să creiere noului sosit condiţii cît mai bune de muncă şi de viaţă. De altfel inginerei i s-a şi pregătit o locuinţă corespunzătoare. La acest eveniment INSTANTANEE participă şi inginerul Constantin Mierţoiu din gospodăria colectivă din satul vecin. Om cu experienţă de aproape 12 ani el se oferă să-şi ajute colega mai tînără, li va pune la dispoziţie lucrările lui privind culturile comparative de hibrizi dubli şi de soiuri de griu şi cartofi, planul plantaţiei de pomi din anul acesta, li va arăta care sunt sarcinile cele mai urgente din gospodărie. Practica de conducere a proaspătului inginer stagiar începe deci cu o zi bună. In ochi i se citeşte mulţumirea. Are încredere că va putea să ajute la rezolvarea sarcinilor actuale. Cunoştinţele sale teoretice le va împărtăşi cu drag colectiviştilor. Va pune umărul alături de ei la grăbirea însămînţărilor, la îngrijirea pomilor etc. ...Maşina pleacă mai departe pe drumurile care merg alături de panglica de argint a Mureşului. Tov. Ion Giosan, vicepreşedintele consiliului agricol raional Orăştie mai are de instalat pînă seara încă doi ingineri stagiari. Se vor opri la Dincu Mare şi la Bobîlna unde colectiviștii îi aşteaptă cu nerăbdare pe tinerii ingineri. VIOREL LUPU Mitinguri de protest împotriva represiunilor din Irak In halele secţiei de construcţii meteanice a Uzinelor „23 August“ din Capitală a avut loc sîmbătă dupăamiază un miting de protest împotriva represiunilor sîngeroase la care sunt supuse elementele patriotice şi democratice din Irak. La miting au luat parte aproape 3.000 de muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari din această uzină. Luînd cuvîntul, Gheorghe Stuparu, preşedintele Comitetului sindical al Uzinelor ,,23 August” a spus printre altele : „In aceste zile colectivul uzinei noastre şi-a îndreptat cu îngrijorare atenţia spre poporul irakian. Aflăm cu adîncă indignare că cei mai buni fii ai poporului irakian, oameni progresişti, partizani ai păcii, comunişti, activişti de seamă ai organizaţiilor obşteşti sunt arestaţi şi asasinaţi fără nici o vină“. „Sute de muncitori din secţia turnătorie m-au delegat să exprim aici protestul lor hotărît faţă de crimele comise pe pămîntul îndoliat al Irakului — a spus în cuvîntul său oţelarul Vasile Tudorache. Am fost cu toţii zguduiţi la vestea asasinării tovarăşilor Husein Radaui, secretar general al C.C. al P.C. din Irak, Mohamed Husein Abu Al-Is şi Hasan JUveina, membri ai Comitetului Central al P. C. din Irak, a altor patrioţi, luptători pentru pace şi democraţie ca Tewfik Adunir, membru al Consiliului Mondial al Păcii şi a arestării lui Aziz Serif, secretar general al Consiliului naional al partizanilor păcii din Irak, laureat al Premiului internaţional „Lenin“ pentru întărirea păcii între popoare. Condamnînd acţiunile samavolnice săvîrşite în Irak, maistrul MarinGuşe de la secţia motoare a spus : „Acestui val de teroare îi răspunde Un uragan de minte care a cuprins opinia publică din toate ţările. De pretutindeni se ridică glasul oamenilor cinstiţi care înfierează represiunile antidemocratice. Pe drept cuvînt fiecare om progresist îşi pune întrebarea : Cui folosesc aceste acţiuni ? "Cui foloseşte această încălcare a principiilor umanităţii şi democraţiei ? Ea foloseşte duşmanilor poporului irakian, duşmanilor păcii şi democraţiei”, în numele femeilor de la uzinele „23 August“, Tudora Stanciu, lăcătuş la secţia vagoane, a exprimat profunda indignare şi protestul faţă de acţiunile săvîrşite în Irak împotriva comuniştilor, democraţilor şi altor patrioţi. „Cerem încetarea imediată a represiunilor şi persecuţiilor îndreptate împotriva forţelor democratice şi progresiste din Irak“, a spus vorbitoarea. Inginerul Cornel Rizescu a spus în Cuvîntul său : „Mă îngrijorează soarta tinerilor irakieni care sunt supuşi niici un fel de teroare, nici un fel dă3! _ . . .. ______________ _____ sau astăzi celor mai sălbatice represiuni, «calificat pentru semifinalele competiţiei, iffimînd să întâlnească pe Dinamo Tbilisi, schingiuiri şi persecuţii nu pot ingenunchea gloriosul popor al Irakului, călit în lupta sa dîrză şi îndelungată împotriva imperialismului”. In încheiere participanţii la miting au adoptat o moţiune prin care condamnă cu toată tăria represiunea sîngeroasă şi valul de teroare împotriva elementelor democratice şi patriotice din Irak. Mitinguri de protest împotriva represiunilor sîngeroase la care sunt supuse elementele patriotice şi democratice din Irak au mai avut loc în sala clubului „Siderurgiştilor“ din Hunedoara şi la Combinatul Chimie Borzești. (Agerpres), ★ SPORT Campionatul mondial de hochei pe gheaţa STOCKHOLM (Agerpres). Meciul decisiv, pentru desemnarea locului I în grupa B a campionatului mondial de hochei pe gheaţă, s-a disputat sîmbătă dimineaţa pe stadionul olimpic din Stockholm între echipele Norvegiei şi R. P. Romåne. Selecţionata norvegiană, care cîştigase şi la campionatul din 1961, grupa B, a practicat un joc valoros, obţinând victoria cu 5—1 (2—1, 0—0, 3—0). In urma acestui rezultat, pe primul loc în grupa B s-a clasat echipa Norvegiei cu 10 puncte, urmată de Elveţia şi R. P. Romina cu cîte 9 puncte fiecare. Hocheiştii elveţieni ocupă locul 2 datorită unui golaveraj mai bun. Echipa R. P. Romíno, participantă pentru prima oară la grupa B a campionatului mondial, a cîştigat 4 meciuri : 8—1 cu Anglia, 4—3 cu R. P. Polonă, 5—0 cu Franţa, 7—4 cu Iugoslavia şi a terminat la egalitate (4—4) cu Elveţia. Clasîndu-se pe locul trei, hocheiştii români au căpătat dreptul de a lua parte la turneul din cadrul viitoarelor Jocuri Olimpice de iarnă de la Innsbruck. Siri , în sferturile de finală ale probei de dublu din cadrul turneului internaţional de tenis de cîmp de la Alexandria perechea- Țiriac (R. P. Romînă) Mills (Anglia) a dispus cu 6—1 , 7—5 de Stuck, Ecklebe (R.F.G.). • în meci retur pentru sferturile de finală ale „Cupei campionilor europeni“ la baschet masculin, echipa TSTCA Moscova a învins cu scorul de 80—47 (40—25) pe Wisla Kracovia. Victorioşi în primul meci (75—72) baschetbaliştii de la TSKA Astăzi, la Bucureşti, Ploieşti, Arad, Braşov, Bacău şi Lupeni are loc deschiderea oficială a stagiunii fotbalistice de primăvară, prilejuită de desfăşurarea partidelor din prima etapă a returului campionatului categoriei A. Evenimentul a fost aşteptat cu deosebit interes de numeroşii admiratori ai acestui popular sport care din nou vor lua drumul stadioanelor pentru a-şi încuraja echipa favorită. Dar, înainte de orice, iubitorii fotbalului din ţara noastră doresc ca odată cu începerea returului să urmărească jocuri de cît mai bună calitate, doresc ca la toate echipele să vadă o îmbunătăţire a jocului practicat. Această doleanţă, mai veche, este mai mare ca oricînd în acest an cînd echipa noastră reprezentativă are de susţinut o serie de confruntări internaţionale cu adversari redutabili. Fără îndoială obiectivul principal al fotbalului nostru în acest an sunt cele două partide cu Danemarca, din cadrul preliminariilor turneului olimpic. La acestea se adaugă şi alte partide, destul de multe la număr, pe care le au de susţinut echipa A, de tineret şi formaţiile de club. De aceia jucătorii noştri fruntaşi au datoria să se pregătească cit mai conştiincios, în aşa fel incit să reprezinte cit mai bine fotbalul romînesc pe plan internaţional. Să sperăm că ei vor privi cu mai multă seriozitate obligaţia pe care o au faţă de condiţiile minunate ce le sunt puse la dispoziţie, faţă de publicul spectator care de ani de zile aşteaptă ca fotbalul nostru să marcheze un salt calitativ. La deschiderea sezonului de primăvară noi le dorim mult succes. Prima etapă a returului programează în Capitală două partide, care se vor desfăşura în program cuplat pe stadionul „23 August“. De la orele 14,30 se întîlnesc echipele Steaua şi Crişana Oradea iar de la orele 16,15 Dinamo Bucureşti cu C.S.M.S. Iaşi. In ţară au loc următoarele jocuri: U.T. Arad-Farul; Steagul roşu Braşov-Rapid ; Minerul Lupeni-Ştiinţa Timişoara; Dinamo Bacău-Ştiinţa Cluj; Petrolul-Progresul. Staţiile noastre de radio vor transmite pe programul I în jurul orei 17,15 repriza a doua a întîlnirii Steagul Roşu Braşov-Rapid Bucureşti. SPORT SPORT începe returul campionatului de fotbal România liberă Semnarea convenţiei de colaborare intre radioteleviziunea romina şi radioteleviziunea poloneză Sîmbătă la amiază a avut loc semnarea noii Convenţii de colaborare în domeniul radiodifuziunii şi televiziunii între Comitetul de radiodifuziune şi televiziune din R. P. Romînă şi Comitetul de radiodifuziune şi televiziune din R. P. Polonă. Convenţia a fost semnată din partea romînă de Ion Pas, preşedintele Comitetului de radiodifuziune şi televiziune din R. P. Romînă şi din partea poloneză de Wladimierz Sokorski, preşedintele Comitetului de radiodifuziune şi televiziune al R. P. Polone. Au fost de faţă reprezentanţi ai Radioteleviziunii romine, ai Ministerului Afacerilor Externe, precum şi Janusz Zambrowicz, ambasadorul R. P. Polone in R.P. Romînă şi membri ai ambasadei. (Agerpres) întreprinderea I.I.S. „Fructul Romînesc" din Craiova produce însemnate cantităţi de conserve. In prezent colectivul fabricii se preocupă de punerea la punct a noi sortimente de produse printre care : zacuscă din legume, mazăre cu sos tomat, fasole în ulei şi altele. In clişeu : chimista F. Suzana şi inginerul Florea Mitran, şeful producţiei, determină substanţa solubilă din pasta de tomate Foto : A. CONSTANTINESCU Construirea de baraje pentru crearea de rezerve de apă unor centre industriale In apropierea unor centre industriale din ţară se construiesc, pe unele rîuri, baraje menite să ducă la îmbunătăţirea alimentării cu apă a întreprinderilor şi aprovizionării noilor cvartale de locuinţe. La barajul Secul, de pe rîul Bîrzava, aflat în apropierea marelui combinat siderurgic şi a uzinei constructoare de maşini din Reşiţa, se toarnă ultimele cantităţi de beton, urmînd ca peste cîteva zile să înceapă umplerea lacului de acumulare, ce se întinde pe zeci de hectare. Amenajările făcute vor asigura totodată regularizarea cursului rîului Bîrzava, iar regiunea din jur se va transforma intr-un atractiv loc de agrement. Sînt aproape terminate și lucrările de betonare a barajului de la Teliuc, aflat pe rîul Cerna. La sfîrșitul lunii aprilie, cînd aceste lucrări vor fi încheiate, apa adunată aici pe o suprafaţă de 160 de hectare va putea satisface cerinţele sporite ale Combinatului siderurgic hunedorean, precum şi ale minei de fier de la Teliuc. Pentru a grăbi ritmul lucrărilor barajului de la Firiza — Baia Mare — au fost aduse pe şantier numeroase utilaje de mare capacitate. De cîteva zile a fost pus în funcţiune un complex mecanizat de betonare şi a fost instalată o macara turn, utilaje care permit ridicarea productivităţii lucrărilor. Tot aici au fost începute concomitent, din două părţi, lucrările la tunelul de aducţiune, lung de peste 3 km. Lucrările de pe aceste şantiere sunt executate de întreprinderea de construcţii hidroenergetice din Ministerul Minelor şi Energiei Electrice, care are o bogată experienţă în acest domeniu. (Agerpres) Utilaje noi în fabrică CLUJ (coresp. R. I.). Preocupat de continua ridicare a nivelului tehnic al procesului de producţie, colectivul de muncă de la fabrica de mobilă „Libertatea“ din Cluj a instalat în ultima vreme în incinta secţiilor un număr de 40 de noi utilaje Os asigură o Înaltă productivitate a muncii şi o calitate superioară a produselor. Printre acestea se numără şi noua maşină de şlefuit cu ajutorul căreia se realizează la această operaţie o productivitate de 12 ori mai mare decît acea realizată cu utilajele folosite pînă acum. ---------------«nmimmmmmfltfflimintimmmtmtT--------------- O VICTORIE A FORŢELOR DEMOCRATICE DIN JAPONIA TOKIO — Agerpres. Forţele democratice din Japonia au repurtat o victorie importantă. La alegerile pentru desemnarea primarului oraşului Kitakiusiu — al şaptelea oraş din Japonia ca mărime, cu o populaţie de un milion de oameni, — a ieşit victorios socialistul Hosei Yoshida. El a repurtat victoria faţă de candidatul partidului liberal-democrat, întrunind cu 30 000 de voturi mai mult decît rivalul său. Oraşul, Kitakiusiu, rezultat al unificării oraşelor din partea de nord a insulelor Kiusiu şi anume Modzi, Kokura, Tobata, Vakamatu şi Yavata, este un mare centru administrativ şi în acelaşi timp nucleul celui mai important complex industrial din ţară pentru producţia de metal şi cărbune. Candidatul forţelor democrate, Hosei Yoshida, a fost sprijinit de socialişti, comunişti, de organizaţiile sindicale, ale femeilor şi tineretului din Kitakiusiu care acţionînd intr-un front unit au repurtat astfel o importantă victorie în alegeri. DIVERGENŢE ANGLO-DANEZE IN PROBLEMA PRODUSELOR ALIMENTARE LONDRA — Agerpres — La Londra s-au încheiat tratativele dintre miniştrii afacerilor externe şi agriculturii ai Danemarcei şi miniştrii englezi. După cum rezultă din relatările presei, în timpul tratativelor nu s-a reuşit să fie înlăturate divergenţele în problema exportului produselor alimentare daneze în Anglia. Aceste divergenţe au apărut încă în timpul conferinţei din Februarie a Consiliului miniştrilor Asociaţiei europene a comerţului liber („grupul celor şapte"). Danemarca şi-a exprimat în cadrul acestei conferinţe nemulţumirea faţă de graba cu care au fost reduse tarifele vamale în comerţul dintre „grupul celor şapte“ numai pentru mărfurile industriale, în timp ce Danemarca, are interesul să fie reduse tot atît de rapid tarifele vamale şi asupra produselor agricole. COMUNICAT COMUN ALGERIANO-MAROCAN ALGER — Agerpres — La 15 martie s-a încheiat vizita în Algeria a regelui Marocului, Hassan al 11-lea. La Alger a fost dat publicităţii un comunicat comun în care se spune că regele Marocului şi primul ministru algerian „Au hotărît să stringă legăturile care unesc cele două ţări, procedînd la consultări periodice asupra problemelor de interes comun“. In comunicat se spune că primul ministru algerian, Ben Bella, a fost invitat să viziteze Marocul la o dată care va fi fixată ulterior. In după-amiaza zi- 1T1R11 iar lei de 15 martie, regele Hassan al Il-lea a părăsit Algerul pentru a se reîntoarce In Maroc. • ROMA — Agerpres — „Asasinii au fost achitaţi", sub acest titlu ziarele „Unita" şi „Avanti“ relatează despre hotărîrea Curţii de casaţie din Neapole care a eliberat „din lipsă de dovezi" pe trei membri ai „Mafiei“, acuzaţi de asasinarea activistului sindical din Sicilia Salvatore Carnevale.. Numele lui Salvatore Carnevale, scriu ziarele, va fi trecut alături de numele altor 55 de activişti sindicali asasinaţi de Mafia numai pentru faptul că ei au luptat pentru îmbunătăţirea vieţii ţăranilor sicilieni. De fiecare dată, cînd oamenii Mafiei săvîrşesc asemenea asasinate, se găseşte un tribunal gata să achite pe criminalii din această organizaţie teroristă secretă aflată în serviciul marilor moşieri italieni. • BRASILIA — Agerpres. — In cadrul unei conferinţe de presă preşedintele ligii ţăranilor din Brazilia, Francisco Juliao, a declarat că „în închisorile din Peru zac în condiţii inumane aproape 2000 de deţinuţi politici". După cum anunţă agenţia Prensa Latina, Juliao, care a fost recent in Peru, a subliniat că printre deţinuţii politici aruncaţi în închisori de actuala juntă militară de la conducere se află generalul Cezar Panto, fostul candidat la alegerile pentru preşedintele republicii din partea Frontului de Eliberare Naţională. In încheiere, Julian a subliniat că politica teroristă a actualului regim peruvian „a creat în ţară o situaţie explozivă“. EXPEDIŢIE AFRIANA SOVIETICĂ ÎN ARCTICA LENINGRAD — (Agerpres). — Expediţia aeriană sovietică în Arctica care va purta denumirea „Polul Nord 12" işi va stabili baza de cercetări ştiinţifice pe întinderea de gheaţă între Marea Siberiei de Răsărit şi Marea Ciukotka. In prezent aici nu se efectuează cercetări cu caracter permanent. Staţia „Polul Nord-11” a navigat în derivă în direcţia Canadei pe o distanţă de peste 2.000 km de la ţărmul sovietic. Această Staţie va furniza regulat date hidrometeorologice din sectorul de est al Arcticei, date necesare în vederea unei mai bune organizări a navigaţiei navelor de transport în regiunea respectivă. Colectivul staţiei „Polul Nord-12” va efectua aici numeroase observaţii meteorologice şi astronomice, va studia fenomenele de magnetism şi regimul de radiaţii. POPORUL RHODESIEI DE SUD CONTINUĂ LUPTA PENTRU INDEPENDENŢĂ DAR-ES-SALAM — Agerpres. „Uniunea poporului african «Zimbabwe» respinge fără rezervă ideea menţinerii guvernului colonialist în Rhodesia de sud şi nimic nu o poate împiedica să ducă lupta pentru independenţa naţională pînă la victorie deplină", a declarat Joshua Nkomo, liderul partidului mai susamintit, în cadrul unei conferinţe de presă organizată la Dar-Es-Salam.. Poporul din Rhodesia de sud, a declarat Nkomo, se găseşte pe faţa unei situaţii deosebit de grave. El nu recunoaşte actualul guvern al colonialiştilorcondus de Winston Field. Partidul Uniunea poporului african „Zimbabwe“ a fost interzis, dar el continuă să existe şi să acţioneze. • LUSAKA —• Agerpres, într-un comunicat dat publicităţii la 16 martie la Lusaka, s-a anunţat că o delegaţie reprezentînd partidele africane din Rhodesia de nord va pleca la Londra în vederea începerii, la 25 martie, a tratativelor cue guvernul Marii Britanii în problema viitoarelor relaţii dintre cele trei teritorii ale Federaţiei Africii Centrale — Rhodesia de nord, de sud şi Nyassaland. Aceste partide se pronunţă pentru acordarea independenţei Rhodesiei de nord şi retragerea ei din federaţie. INCIDENTE GRAVE IN CAPITALA! UNUI STAT MEXICAN CIUDAD DE MEXICO — Agerpres — Agenţia France Presse anunţă că la 15 martie în oraşul Morelia, capitala statului mexican Michoacan, situată la 20 km nord-vest de Ciudad de Mexico s-au produs incidente grave în cursul cărora a fost omorît un student iar alţi cinci studenţi au fost răniţi. Incidentele s-au produs în urma ordinului dat de guvernatorul statului Michoacan, Agustin Arriaga Rivera, prin care rectorul universităţii din Morelia, Eli de Gortari, a fost demis urmînd ca Universitatea să fie condusă de un comitet desemnat de către guvern. Rectorul universităţii care a fost demis este totodată conducătorul mişcării progresiste a studenţilor universităţii din Morelia. Imediat după anunţarea acestei hotărîri studenţii universităţii au organizat ui miting de protest. Poliţia a intervenit deschizînd focul asupra participanţilor la miting. în prezent capitala statului Michoacan se află în mod practic sub stare de asediu, armata controlează punctele mai importante din oraş. „VÎNATORII de vrăjitoare*' ACŢIONEAZĂ NEW YORK — Agerpres. La S.U.A. se iau diverse măsuri pentru ca informaţiile veridice despre situaţia din Cuba să nu ajungă pînă la poporul american. Preşedintele Comisiei Camerei Reprezentanţilor a S.U.A. pentru cercetarea activităţii antiamericane, F. Walter, a declarat la 14 martie că în viitorul apro-J piat la Washington va începe anchetarea cetăţenilor americani care au vizitat Cuba. „Vânătorii de vrăjitoare" îi acuză că după înapoierea lor din Cuba ei „au devenit agenţi propagandişti ai lui Castro“. Pe de altă parte, se anunţă că ari-J pa ultrareacţionară a Congresului S.U.A. încearcă să acrediteze ideea unei noi invazii asupra Cubei. Adepţii agresiunii au primit însă o ripostă hotărîtă din partea senatorului democrat George McGovern, care a declarat că „experţii impostori ar trebui să pună capăt declaraţiilor în sprijinul unei agresiuni împotriva Cubei şi, în loc de aceasta, să-şi concentreze atenţia asupra mizeriei şi sărăciei care domnesc în America latină". OO CC ÓO OO OO OO OO OO OO OG OO OO OO OO OO OO OO 30 OÓ OO OO ÖO {£ i IN EDITURA POLITICA 8 l § A apărut, in limba romina, § 1 „PROBLEME ALE RACII jj I Sl SOCIALISMULUI" revistă teoretică și informativă a partidelor comuniste și muncito- reşti Nr. 3 pe anul 1963 8 Acest număr cuprinde articolele : 8 8 „Eficienţa economică a diviziunii 110 internaţionale socialiste a muncii" 8 8 de S. Jedrychowsky ; „Clica mili- 8 8 tară din Argentina în slujba reac-gaţiunii" de R. Ghioldi ; „Calea spre 8 8 unitatea socialistă a naţiunii“ de 8 8 I. Szirmai ; „Cu privire la dialectică g 1 în politică“ de G. Heyden, A. Ko- 8 8 sing . „Tehnica militară modernă și 8 problemele strategiei“ de A. 8 8 Nevski. 8 8 Rubrica „Comentariile noastre“ \ g cuprinde un comentariu intitulat 8 8 „Politica atlantică și spiritul vre- 8 8 mii" semnat de M. Stein. 11 Rubrica „In partidele comuniste s 8 si muncitoreşti“ conţine nume- g 8 roase materiale informative cu pri-8ivire la activitatea unor partide 8 8 frăţeşti. 8 8 La rubrica „Schimb de păreri“ 8 I sunt publicate materiale ale discu- 8 8 ţiei pe tema „Sistemul mondial so- g 8 cialist şi mişcarea de eliberare na- 8ţională". 8 8 Rubrica „Interviul nostru“ cu g 8 prinde o convorbire cu doctorul 8 I Simon Saoz Merida despre întări- 8 g rea forţelor patriotice din Vene- g 8 zuela. 8 I La rubrica „Cărţi şi reviste“ se I 8 publică recenzia lui E. M. S. Nam- I8 boodhipad la culegerea de arti- 8 I cele ale lui A. Ghosh. 8 Rubrica „Scrisori, note" cu- 8 prinde notele : „Nigeria se tre- 8 g zeşte..." de M. Gkoye şi „Anglia ’ 8 după tratativele de la Bruxelles“ p 8 de H. Fagan. I Revista publică noi materiale la 8 8 rubrica „împotriva represiunilor g 8 şi persecutării democraţilor". ILoooooooooocooooooooooeaoooooexioooooooooocoooiJI 1 autoturism MOTOCSCLSTE,FRK31D6RE .ETC. CONCURS SPECIAL PRONOSPORT 12 PREMII SUPLIMENTARE ÎN VALOARE DE 15©.©@© LEI. % Pag. 5-a Succesul reprezentanţilor partidelor de opoziţie în parlamentul congolez LEOPOLDVILLE 16 (Agerpres). După o tergiversare de 10 zile provocată de sabotajul forţelor reacţiunii, la 15 martie s-a întrunit numărul necesar de deputaţi în Camera reprezentanţilor din parlamentul congolez pentru a se putea proceda la alegerea organelor conducătoare ale Camerei. In şedinţa din 15 martie, reprezentanţii partidelor de opoziţie au obţinut o însemnată victorie. In funcţia de preşedinte al Camerei reprezentanţilor a fost ales Joseph Midibura care a întrunit 64 de voturi, în timp ce candidatul blocului proguvernamental, Ndobo, a obţinut numai 42 de voturi. Vicepreşedinţii Camerei au fost aleşi, de asemenea, din rîndul partidelor de opoziţie, Mişcarea Naţională Congoleză şi partidul Abako. In cercurile politice şi ziaristice, această victorie a partidelor de opoziţie congoleze este considerată o grea lovitură dată poziţiilor guvernului. LEOPOLDVILLE — Agerpres — Argenţia United Press International relatează că Mobutua hotărît să recruteze ofiţeri din Italia, Belgia, Canada şi alte ţări occidentale, în vederea „reorganizării şi instruirii” armatei congoleze. Tratativele în legătură cu recrutarea acestor ofiţeri se desfăşoară la New York. Planul cu privire la „reorganizarea“ armatei congoleze a fost elaborat cu participarea subsecretarului de stat al S.U.A., Harlan Cleveland, în cursul recentei sale vizite în Congo. Intr-o cuvîntare rostită la 14 martie, Mobutu a arătat că S.U.A. vor acorda „asistenţă tehnică“ în „reorganizarea şi instruirea” armatei congoleze. El a precizat că Italia se va ocupa de instruirea forţelor aeriene, Canada de crearea unei şcoli tehnice pentru instruirea transmisioniştilor, Belgia de organizarea şi conducerea şcolilor militare, Norvegia de instruirea şi organizarea forţelor navale, iar Izraelul de instruirea forţelor de paraşutişti. Proteste împotriva proiectatei experienţe nucleare franceze în Sahara ALGER 16 (Agerpres). — La 16 martie a avut loc o şedinţă a guvernului algerian consacrată discutării problemelor legate de proiectata experienţă nucleară franceză din Sahara. După şedinţă a fost dat publicităţii un comunicat în care se arată că guvernul algerian a analizat „situaţia gravă pe care o poate crea experimentarea armei nucleare în Sahara“. Comunicatul reaminteşte că „in diverse rînduri, şi în special în faţa Adunării Naţionale Constituante şi la O.N.U, guvernul algerian a exprimat ataşamentul său ferm faţă de politica dezarmării generale şi politica de neutralitate şi a manifestat împotrivire faţă de experienţele nucleare“. Guvernul algerian, se spune în continuare în comunicat, nu poate accepta deci ca teritoriul Algeriei independente şi suverane să fie folosit pentru efectuarea unor experienţe cu arme nucleare". Comunicatul arată că guvernul algerian a hotărît să cheme la Alger pe ambasadorul său la Paris pentru consultări. LONDRA 16 (Agerpres). — In numele Consiliului Mondial al Păcii, prof. John Bernal, preşedintele executiv al Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii, a protestat cu hotărîre împotriva experimentării armei nuclerare pe care guvernul francez se pregăteşte să o efectueze în Sahara. I.Consiliul Mondial al Păcii, se spune în declaraţia lui Bernal, protestează împotriva experienţei nucleare pe care guvernul francez intenţionează să o efectueze pe teritoriul algerian. Această experienţă nu numai că va îngreuna posibilitatea unui acord cu privire la interzicerea experienţelor pe care îl doresc toţi oamenii ci va constitui şi o sfidare a voinţei clar exprimate a popoarelor Africii“. • Secretariatul Consiliului naţional al păcii din Franţa a adresat o telegramă preşedintelui de Gaulle în care protestează împotriva intenţiei guvernului francez de a efectua o nouă explozie nucleară la Sahara. (Ag.)