Românul, februarie 1912 (Anul 2, nr. 25-48)

1912-02-01 / nr. 25

Pag. 10. ECONOMIE FINAJTTE Bursa Beurse. — Burse. — Exchange Palat. — Tersde. — Urmare. — Afaceri de întreținere (vipt). Asupra noțiunei afacerilor de întreținere părerile sunt deosebite. Unii le consideră ca afaceri simple de lombard, în care pe baza unui depozit de efecte, se acordă un împrumut cu un procent anumit și pe timp anumit, eventual până la revocare. Alții se declară vânzări și totodată răscumpărări pe un termin ulterior. Amândouă definițiile au ceva îndreptățire, dar nu conțin criteriile esențiale ale afacerei de întreținere. In afacerile de lombarde datina, ca efectele amanetate să servească exclusiv de garanție. . Spre alte scopuri nu le poate întrebuința creditorul, nu le poate vinde, trebuie să le păstreze intacte. In afacerile de întreținere încă servesc de garanție efectele, dar creditorul (primitorul în vipt) are drept să facă ceroește cu ele, în timpul afacerei. Astfel el le poate vinde. Nu e silit să le păstreze intacte. E dator să-i restitue, la termin, tot atâtea hârtii de valoare, dar nu aceleași bucăți. Dătător în întreținere este acela, care dă efecte în amanet și primește bani pentru ele. Primitor în întreținere este acela, care primește efectele și dă bani pentru ele. Transacția afacerei de întreținere se numește din partea dătătorului : predare; din partea primitorului : primire. Desfacerea se numește din partea dătătorului : reprimire ; din partea primitorului: restituire. Când sunt de trebuință afacerile de întreținere? O predare în vipt are loc, când cineva a cumpărat hârtii de valoare, pentru speculații, ori alte scopuri, dar nu e în stare să le plătească în numărar și astfel să le ia în primire. Cumpărătorul respectiv, în asemenea cozuri, se adresează biuroului de giro al Bursei, care se îngrijește de aranjarea tuturor transacțiilor neisprăvite. In zilele de aranjament, biuroul de giro caută un contractant, care să primească în vipt efectele respective, dând banii trebuitori pentru ele. Dacă s-a aflat, se statoresc condițiile afaceri și anume: mărimea împrumutului, durata, procentul. La terminul fixat, se restituesc banii, se reprimesc hârtiile de valoare, ori se poate prelungi afacerea. (Va urma).lavril Todică. Loc deschis (Pentru cele cuprinse în rubrica aceasta, redacțiunea nu primește răspunderea). O chestie de onoare D-sale d-lui Petru I. Florian în Caransebeș. Subscrișii avem onoare a vă aduce la cunoștință ca conform încredințării d-voastră ne-am prezentat la d. Constantin Burdea și am cerut satisfacție cavalerească de la dânsul pentru expresiunile ofensătoare folosite la adresa d-voastră la 5 febr. a. c., in decursul adunării generale a institutului de credit „Sebeșana“. Dânsul a răspuns că nu își aduce aminte să vă fi ofensat, dar dacă totuși a pronunțat cuvintele vătămătoare, acelea apoi nu le-a referit la persoana d-voastră, ci poate în general le-a folosit în gălăgia tumultului. După ce N. Sa d. Constantin Burdea neagă deci că v’ar fi ofensat, subscrișii declarăm această afacere pe calea cavalereacă de încheiată. Dat în Caransebeș la 6 februarie 1912. Cu deosebită stimă: Dr. A. Morariu, Teodor Dragomir. ROMANUL Nr. 25—1912. Bibliografie -----— A apărut revista literară, artistică și politică „Luceafărul“ nr. 5, 1912 cu următorul cuprins: (Redacția: Păcate naționale: Atentatul deputatului dr. Al. Vaida-Voevod împotriva poetului Oct. Goga. Șt. O. Iosif: Cântec de primăvară (poezie). Alice Călugăru: Cântec străin (poezie). Al. Cazabani Un moft. Cihmar: Pace... (poezie), dr. I. Lupaș: loan cav. de Pușcariu. Maria Cunțan: Cântec (poezie). I. Agârbiceanu: Povestea unei vieți (roman). Maria Florescu: Dor... (poezie). Pavelescu: Epigrame. Dări de seamă: II. Cincinat Chendi: Caton Theodorian: La masa calicului. Cronici: Adrian Corbul: De vorbă cu Anatole France. însemnări: Incidentul Vaida-Goga. Bustul lui loan Maiorescu. Entusiasm și critică. Le maitre despre Chateaubriand. De la concertele simfonice Centenarul lui C. Barițiu. Epigramele lui Cincinat. Ilustrațiuni: I. Iordănescu. Bustul lui I. Maiorescu, Anatole France (desen). — „Cultura Creștină“, revista profesorilor de teologie din Blaj, anul II, numărul 8., cu următorul sumar: Zenove Păclișan: Biserica românească și Calvinismul sub principele Gavrilă Bethlen 1613 1629). Dr. Alexandru Nicolescu: Deosebirea numerică a păcatelor. Alexandru Barbulescu: Viaticul muribunzilor. Dr. Ioan Bălan: Autorii cărților liturghice. (V) Cronică: Mișcare antialcoolică (sr.); Fondații și burse (ar.); Noul nunțiu austro-ungar (ar.); Ludovic Windhorst (ar.); Cucerirea catolicismului (sr.) Cărți și reviste: „Annuario Pontificio“ (ar.); „America“ (ar.); Telefon. — Revistă Idealistă nr. 9 și 10 pe 1911, cu următorul conținut: A. D. Xenopol. — Lecțiile de la Sorbona asupra teoriei istoriei. II. Repetire și succesiune. N. Zaharia. — Consolarea. Studiu psihologic. Eugenia de Reus Ianculescu. — Roma. II. Frank Thomas. •— Chestiuni vitale. VII. Marea dezordine. N. Russu. — Început de nuvelă. E. Grigoraș. — Ploia și Grindina. Cronică științifică. Buletin bibliografic. Cărți române. Lui Dimitrie Augut Laurian de Lazăr Spiridon Bădescu. — D. C. Z., La cruci (Icoane de la țară) de M. Lungianu. — D. C. Z., însemnare a călătoriei mele de Constantin Golescu. Cărți streine. D. C. Z., Quelques poésies de Mihai Eminescu. Traduites par Al. Gr. Soutzo. — Argus De la Méthode dans les sciences. Deuxième série.— Argus, Introduction à la Sociologie de E. de Greef. — Argus, Sociologie générale de M. H. Cornejo. — Argus, La Morale de Jésus de I. M. Lahy. — Revista literară ilustrată, săptămânală „Cosinzeana“ nr. 6 1912 cu următorul cuprins: Al. Ciura: Ion Luca Caragiale: P. Dulfu: Iarnă, poet. Mih. Gașpar: Sub Ștefan Vodă, nnv. ist. S. Bornemisa: Vântului, poet. I. L. Caragiale: Intre doua povețe, schiță. T. Murășan: Cântec, poet. A. Fogazzaro — D. Tomescu: Misterul Flori de-o zi. Rânduri mărunte. Ilustrații poetului. Abonamentul e 12 cor. la an. Intre abonații, cari plătesc abonamentul înainte pe un an întreg, sortăm premii opt biblioteci de câte 25 cor.— „Albina“, revistă enciclopedică populară cu sumarul: Sofia Nădejde, Povestire. I., Armeta, Gh. Luncă, Cele trei fete de împărat, basm. A. Antichități preistorice. (Cu 5 ilustrațiuni). Din ziare și reviste: Norvegia și alcoolismul. — Când și cum se întrebuințează făina de muștar? — Ingrășămintele la vie. Cronica. Cronica parlamentară. — Cronica săptămânii. — Cărți primite la redacție. — Societate culturală. V. Popescu. Scrisoare către redacție. Ilustrațiuni: Desemnuri glumețe, de N. Grigorescu. Pagina glumeață. Un duel pe vieață și pe moarte, poveste fără cuvinte. (Cu 5 ilustrațiuni). — Neculcea, Bosco la birt. (Cu 5 ilustrațiuni). Pagina copiilor: Nenea Gligore, Masca. (Cu 8 ilustrațiuni). Activitatea socială a preoților și învățătorilor. Referatul maestrei de țesătorie a Cassei Școalelor cu privire la industria inului și a cânepei în Transilvania. Mijloacele prin cari putem obținea și disciplina în școală, de Ecaterina și Șerban Popa, O societate culturală. Cronica: Dela ședințele cercurilor culturale. Bibliografie: Vestitorul satelor. A apărut în editura librăriei C. Sfetea: Spiridon Popescu, „Zori de Iulie“, Nuvele și Schițe și se află de vânzare la principalele librării din capitală și provincie. Prețul 2 lei. Noua Revistă Română cu sumarul Noutăți:Cazul profesorului A. C. Cuza.—Biblioteca Academiei Române. Politică: C. Rădulescu-Motru. — Politica extraconstituțională. Literatură: Emil Isac. —Maria cea tânără (dramoletă neoromantică într’un act, representată la Teatrul Național din capitală). Ieronim Laurian: — Intr’o odae; Inserare (versuri). Economice: A. Ștefănescu-Galați: Politica de stat în industria petrolului. Cronica Teatrală: Interim. — „Amor și viclenie“ de d. Iacob Negruzzi; „Maica cea tânără“ de d. Emil Isac. — „Povara Libertății“ de Tristan Bernard. — „Medicul de plasă“ de Henry Bordeaux. Discuții: M. Mihăileanu. — Răspuns unui apărător al activităței extra-școlare: însemnări: Sărbătorirea din Frederic cel Mare. — Poesiile lui Heine în românește. In pragul unei renașteri artistice' Revista revistelor: Săptămâna politică și culturală. — Viața Nouă. — Luceafărul.— Junimea. — Revue Bleue. Memento. Arta, Morala și Cultura de I. Volkelt, profesor universitar Lipsca, trad. autorizată de Horia Petra-Petrescu; prețul 45 fii. — Brașov, 1909, tipografia A. Mureșianu. * Cum a iubit Eminescu, pagini intime (amgintiri, scrisori și poezii inedite) de Octav Minar. Biblioteca „Lumina“ nr. 22—23. București 1912. Prețul 60 bani. POȘTA ADMINISTRAȚIEI C. R. Cluj.—Adresa cerută e: I. L. Caragiale, Schoneberg bei Berlin, Insbrucktertrasse No. 1. P. L. în Cluj. Adresa cerută nu o știm. Redactor responsabil : Atanasiu Măimagian. — Ziarul „Românul“ și foaia poporală „Poporal RomanuA6 se află de vânzare în București la librăria „Neamul Românesc“ și la Mihail Vlad proprietarul chioșcului de cărți și ziare, — Calea Grivița. W ANUNȚURIW ▼ se primesc cu prețuriT A moderate la administrația ziarului ..Românul“,A Varosmajor-Sanatorium și Hydrotherapie 26 odăi aranjate cel mai modern. Supraveghiere medicală continuă (constantă). Birou central, stabiliment medical : Budapesta, Bulevardul Ferenoz-körut 29. Director-șef: Br. A. Cozmuța. Conzultațiuni delà orele 8—9 a. m. 3—5 p. m. Telefon 88-99. Birou d8 informații! 5 Cunoscând multele lipsuri ale publicului românesc din provință, m’am hotărît sä deschid în Budapesta un Birou de informații și Agentură românească. Orice informație relativ la petițiile înaintate la minister» și la alte foruri, orice informații comerciale și în general în orice cauză dau în restimp de 2—3 zile, orișicui resolvând toate chestiile în modul cel mai cinstit. Digitez rezolvirea petițiilor. Vorbesc în persoană cu referentul cauzei și roș rezolvire favorabilă. Fac tot felul de mijlociri comerciale și comande. Prețuri moderate, serviciu prompt, informații detailate. ----- La aviz aștept la gară L, 0 E a r i u, Budapest, Lajos-u. 141. Il!|19.