Romanulu, mai 1892 (Anul 36)

1892-05-10

>cările sale «de acești buni prieteni cari nu te inșală nici undeta. Primul ziar din Chicago, Democratul, a fost publicat sunt acum 50 de ani. Se tipărea atunci in 150 ex. Editorul era in același timp redactorul și tipăritorul ziarului. A<jli orașul Chicago are mai mult de 600 diare ocupând 2500 compositori. Alteța Sa I, arhiducesa Stefania, văduva arhiducelui Rudolf, pregătesce oă lucrare literară, Lacroma, împodobită cu numeróse desemnuri, care va fi pusă în vinoare luna acesta. Arhiducele Rudolf a publicat, pe când trăia, mai multe relațiuni de călătorie,a căror execuție tipografică o supraveghiă cu forte mare luare aminte, făcând el însuși corecturile și punând mâna in casse pentru culegerea titlurilor, lucru de care se plătea forte bine, dupe spusa colaboratorilor lui. Acte oficiale D. Ion Constantinescu, fost controlor fiscal, se numesce controlorul județului Olt, la locul d-lui Radu Petrescu, trecut la altat funcțiune. — Tenorul Sturdza Alexandru, sub-locotenent de geniu din armata imperiala germana, se primeste, pe ziua de 18 Aprilie 1892, in armata româna, cu vechimea gradului, de la 17 Noembre 1891, însumându-se la regimentul 1 geniu, și totdeundatâ ’i se acorda un congediu de S ani, pentru a urma cursurile școlei speciale de geniu din Prusia, socotit de 16 Februarie 1892, data expirare! primulu lui seu congediu. ( 1). Saligny Anghel, inginer, este numit, pe 4100 de 1 Aprilie st. n. 1892, in postul de șef al serviciului pentru verificarea și reconstruirea podurilor de fer, din administrația cailor ferate romane. — D. Theodor D. Costescu, profesor titular al gimnasiului real «Traian» din Turnu-Severin, se numeste director al acelui gimnastu. In locul d-lui M. Hörget, demisionat. Crist ministerială in Italia Boma.—D-nu di Rudini a anunțat la Cameră demisia cabinetului; miniștrii vor expedia afacerile până la decisiunea Regelui. Regele a conferit azil cu președintele Camerei. Camera s’a anunat. Se prevede că crisa va fi lungă și laboriosa. țiarele discută șansele unei combinațiuni Sarracco, tiiolitti și unul cabinet di Rudini, dar intimii acestui din urmă asigură, că el nu va primi. Orice cabinet ar veni va trebui sa facă alegeri generale. Imită în plăni t Monstru .“Femeea Lica, soția locuitorului Ion Calin, din comuna Coteana, județul Olt. In ziua de 6 Aprilie a. c., a născut un copil mort, de sex femenin, având doua capete, trei mâini și trei pictore. 1 Femee nenorocita. — Mariuca Gavri Trișcariu, In etate de 30 ani, din comuna Brosceni, județul Suceava, la 13 Aprilie a. e., venea cupă pluta condusă de Vasile Fanoschi, tot din Bosceni. Pe riul Bistrița, la podul Viișora, teritoriul comunei Doamna, pluta lovindu-se de la stânca s’a desfăcut In două, atunci numita Marinca rămânând pe partea plutei din urma și voind a sari pe bucata plutei de dinainte, unde era Panoschi, nu a reușit ci a cânțat In albia malul, de unde, cu tot ajutorul dat de locuitorii prezenți, s’a scos atorta. Soldat înecat.—In daua de 13 Aprilie a. c., orele 2—4 p. m., soldatul Buciu Dima Pantelimon. In regimentul 33 Dobrogea, din câtuna Râmnicu de Jos, județul Tulcea, ducându-se cu mai mulți soldați la balta din marginea orașului Tulcea, in apropiere de cantonul siniei europene, pentru a taia stuf, cominumitul soldat s’a desbracat de haine și s’a aruncat in apa ca sa se scalde, dar, nesciind semnete, s’a înecat. Cadavrul nu s’a găsit iacă. Sătulă de viață.—La 16 Aprilie a. c., femeea Marița Gh. Roșu, din comuna Fântânelele, județul Bacău, la orele 6 p. m., s’a aruncat înaintea trenului pe linia ferată Bacău-Piatra și, fiind lovita de machină în mai multe locuri, a fost aruncata la uă parte de pe linie. Acum pacienta se afla la spitalul din Bacău spre îngrijire. Descântece.—Ia data de 17 Aprilie a. c., locuitorul Eremia Șerbănescu, din comuna Bărcănesci, județul Ialomița, a încetat din viața. Din zvon se duce, ca numitul ar fi luat nisce medicamente descântate, cari ar fi fost otrăvite. Telegrame — 6 Mai — Cetinge. — D. Bozo Petrovici, președintele consiliului, a plecat la Scutari cu un numerosa suită ca să facă visită guvernatorului general. Paris. — Fimenon, unul din victimele exprosiei din bulevardul Magenta, a murit; înmormăntarea se va face cu cheltuiala statului. Starea lui Very nu s’a modificat. — Engliteza a autorizat trecerea prin Lagos, a canonierelor franceze, care trebue să opereze asupra Cremenului. — Colonelul Humbert telegrafiază că locotenentul Nuillard a fost ucis de revoltați lângă Suaba la 5 kilometri la Sud de Segu. Căpitanul Briquelo, trimis in ajutorul seu, a Împrăștiat pe râsvrătitorii dup a 8 lupte in cari francesii au avut morți și 326 răniți, toți indigeni. Căpitanul Briquelo și două alți ofițeri au fost ușor răniți. Guvernul dominican a acordat produselor francese beneficiul tratatului in vigore cu Statele Unite. Partanta.—A«?I cu ocasia dei Reginei Romăniei, autoritățile civile și militare, primarul și ajutorele sale, au dus Majestătei Sale adrese și flori și l-au presentat urările lor. In timpul serei s’a dat un serenadă. Viena.—Știrea Gazetei de Francfort după care arhiducele Albert va merge la Belgrad in numele Împăratului ca să înapoeze visita ce Regele Alexandru a făcu-o in Iunie 1891 Majestăței sale, nu Întâmpină multă credință in cercurile bine informate din Viena. Birjarii trăsurilor mici mențin decisiunea lor de a Începe greva adt la miezul nopței. Londra.—ho. d Salisbury a dia Intr’un discurs că unioniștii și conservatorii „vor trebui să combată din tote forțele lor în alegerile viitore partidul homerule, care e menit a nimici autoritatea și va slăbi puterea Englitezei. — Séra Balfur a declarat că guvernul caută mijlocele de a resolva chestiunea emigrărei streinilor care probabil va fi in sarcina țarei, el recunosce ca orecari împrejurări, printre cari acțiunea guvernelor streine, au uă influență esențială și vor avea un influență și mai mare încă pe viitor asupra emigrărei din continent in Englitera. Chestia este forte dificila, dar ministrul de interne lucreza cu activitate la un proect care da guvernului puteri suficiente in acesta privință. Liege.Uniunea lucratore a anunțat u manifestație cu ocasiunea procesiune de Dumineca viitore la Catedrală. Ea invită pe amicii libertății să se mască cu procesiunea intr’un grup separat. Se pare ca din acasă causa procesiunea să fie părăsită. Petesburg—Stockul cerealelor in principalele piețe sunt așa de considerabile încât tóte trebuințele asigurate. Autorizația de populațiunel sunt a exporta porumbul și ovedul este considerată ca un indice de desființare a tuturor prohibițiunilor. Exportul grâului va fi permis, se crede, cu Începere de la 28 Mai, acela al secarei cu Începere de la 1 Iulie, încazul când condițiunile recoltei viitore nu s’ar înrăutăți, cea ce nu este de prevedut. ROMANULU, 10 MAÎU Agenția de Nord află din cea mai bună sorginte, că exportul ovedului și a porumbului va fi autorizat din Arkangele de asemenea. Potsdam — Acjila amiadi s’a făcut în prezența membrilor familiei regale și numeroșilor prinți. Înrolarea solemnă în a armata a prințului moștenitor care a împlinit 10 ani, împăratul a defilat apoi cu trupa sea Înaintea împărătesei. Un prănd de gală a fost apoi la castel; împăratul a ridicat un test în sănătatea Prințului moștenitor. Londra—D-nul Nicoli, redactorul d‘arului anarhist Commonweal a fost condamnat la 18 luni de muncă silnică ; d-nul Mowbray, editorul d‘arului a fost achitat. Liege—Noptea Decuta s’a arestat un anarhist, care se du ca german. Paris. —Desinatorul Grevin a murit la Staint-Mandé in urma diabetei. Paris.—Că scrisarea Papei adresată cardinalilor francesi repetă puntele principale ale ultimei enciclice a câ ei unica interpretare este că trebue sa se recunosca Republica fără condițiuni și fără cugete ascunse și de a se supune el ca unei forme de guvern care vine de la Dumnedeu. Atentatele anarhiștilor sunt consecințele tendinților de a goni religia creștină din Francia. ULTIME INFORMAȚIUNI Alaltă era la biserica Sf. Gheorghe Nou, cu ocasiunea hramului, a asistat la serviciul divin Regele, prințul Ferdinand, miniștrii Catargiu și Tache Ionescu, primarul orașului cu ajutorele sale Bălășianu și Serafim. Deși acesta biserică se află in centrul comercialui capitalei și deși era <ffi de sărbâtdre, însă nici un neguțător nu era față. Manifestarea de protestare, contra actualului regim din partea comercialui capitalei, a fost deci vădită. — x— Nici erl, nici aljll Camera și Senatul nu țin ședință. Corpurile legiuitore și-au luat vacanțe pe nt Luni, cea ce însemneza că au încasat diurna pe treiile fără a lucra câtuși de puțin.—x— Mâine se vor ține la Athénéul român doue conferințe, prima la 2 ore după amiadi de d. Nicolae Io nescu Instituțiuni vechi române și cel de a doua la orele 8 și jumă taté séra de d. Pătrașcu Noi in 1892 alt mod de a vedea de cât al d-lor Hajdeü și Odobescu. Intrarea libera. — x— Procesul succesiunel Zapa, ce era sorocit să se judece erl, a fost amânat la 3 iunie, după cererea de intervențiune făcută de mai mulți pretinși moștenitori. La tribunalul din Călărași se va judeca aici a doua cerere făcută de Stat pentru punerea sa în posesia averei lui Vanghelie Zapa. — x— Caeeta Bucovinei comunică că dilele trecute s’a arestat, în Cernăuți, socialista Ana Pavlik din Leov, condamnată de tribunalul din acest din urmă oraș pentru uneltiri socialiste.—"—Aflăm că în daua de 23 Aprilie, că delegațiune a elevilor din clasa VII-a a liceelor din Capitală s’a presentat la d. Al. Orescu, rectorul Universităței, rugându-l, în numele colegiilor lor, de a face ca și în acest an sesiunea examenului de bacalaureat să începă la 27 iunie. D. Al Oréscu a promis delegațiu nea că va face totul ca rugăciunea lor să fie satisfăcută. ——x— Cu privire la incidentul de la abatoriu Constituționalul publică urmatorele: Astadi s’a presintat la redacția nostru d. Dimitrescu, medic veterinar la Abator, și ne-a spus că în sera de 21 Aprilie, pe la ora 9 și jumătate, a fost atacat, îmbrîncit, și bătut pe d. consilier comunal Bălășanu pentru că n’a voit să permită punerea în consumație a cărnii provenită de la uăiită ce fusese tăiata mortä. «Carnea era intrată în putrefacțiune, absolut improprie pentru consumație, și o vom fotografia — zicea medicul — ca să ne iasă mai bine la lumină dreptatea». Directorul Abatoriului, intervenind în favorea d-lui medic veterinar, a fost îmbrâncit și el și apoi amândoi arestați la secția din apropiere, din ordinul d-lui Bălășanu, până la 12 noptea. Luând notă de acestă comunicare, așteptăm ancheta parchetului, căruia s-a plâns formal medicul veterinar Dumitrescu. —x— Uniformele generalilor inspectori vor fi astfel schimbate: Inspectorul general al artileriei va avea uniforma ofițerilor de artilerie, inspectorul general al geniului va avea uniforma ofițerilor de geniu. Inspectorul general al cavaleriei va avea tunica negra cu brandeburguri de aur, restul ca ofițerii de cavalerie. Șeful marelui stat-major va păstra uniforma sa, afară de chipiu care va fi alb. Șeful casei militare a M. S. Regelui va purta uniforma adjutanților regali. —x~ Duel. In urma incidentului de erl de la tribunal, uă întâlnire a avut loc anci diminață între d. C. G. Costa-Foru și George Lahovari. Arma alésá a fost floreta. La prima lovitură, d. Costa-Foru a fost ușor rănit. Martorii au declarat onerea satisfăcută. D. Costa-Foru e in afară de orice pericol. —x— Lăutarii la Berlin și Petersburg. Trupa de lăutari de sub direcțiunea d-lui Gheorghiță Stanescu din Ploesci, compusa din 13 persone a plecat Mercuri, 22 curent, la Berlin și de aci la exposițiunea din Petersburg Capitala Rusiei și la Moscova unde au angajamente deja făcute. — x— Ia editura lui E. Blammarion din Paris a apărut volumul X și XI din Dicționarul portativ de filosofie, cuprinzând scrieri de ale lui Voltaire. Volumul X e însoțit de uă prefață datorită penei «savantului diplomat» — după cum se exprimă durele parisiene — d-lui Bengescu, ministrul nostru plenipotențiar din Bruxelles. Pe diua de 1 Aprile 1892 s’a înscris inca 64 pensionari al Statului pentru suma de 12,117 lei. Intre nuoii pensionari figureza și un anume Maria I. Petrescu cu minorii săi copii cu 5 lei pe lună. BIBLIOGRAFII Intre 1—5 Maiu va apare un volum Intitulat: NOTE si SCHIȚE de d-nul Ion L. Caragiale, care va face uă revoluție In literatura nostra mai cu seamă prin notele intime asupra poetului Eminescu cu care autorul a trăit in strânse relațiuni. CORNELIU BOTEZ LICENȚIAT IN DREPT AVOCAT —* Intrarea Bosetti No. 5 — Se însârcinază cu predarea căușelor civile, penale și comerciale, cu efectuarea de împrumuturi la Creditele Funciare și instrumentarea actelor de notariat. Pentru muncitorii gratuit. CĂRȚI DE VIZITA de la 2 lei suta în sus LA TIPOGRAFIA ROMÂNULUI ______________________ 433 ÎMPRUMUTĂRI DE BANI PE DEPOSITE la Zarafia Schein k Teuer Strada Smârdan No. 33. fi beat pur sau amestecat cu vin, sirop sau cognac. De vânzare în totă țara, la magazinele de coloniale, dragiști și la restaurante. Pentru en gros a se adresa la d. A. G. Carrissy, Bucur esel. time de persone suferind de asbme, guturală, tuse nervose sunt supuse unor sufocațiuni, din care causa le lipsesc respirația și se tem se fie sufocate. Remediul este forte simplu. Este destul se respire puțin fumul țigaretelor indiane ale lui Qrimault și Cune, spre a fi Îndată înșirate. Mii de Asthmatic au esperimentat acest nou medicament și nu sunt exemple ca nici unul se nu -și fi resimțit acțiunea lor bine-făcetire. MIHAIL KORNE ADVOCAT Strada Frumosă, No. 6 PREPARAȚIUNI pentru SCOLA MILITARĂ Noul institut de bieți G. T. BUZOIANU (Craiova) 1 Dîmitrie Steriu Casa de schimb 12, STRADA SMARDAN 2 Cumpără și vinde efecte publice si achită cu pene diverse in condițiuni avantagiose. Cursul pe data de 24 Aprilie st. n. 1892 &amp; Vínd. 4 °/0 Renta Amortibila. . . IJI-H/T 5a*/T 5 °/0 » » 901/, 97 5 °/0 Scrisuri func. Urbane . 911/, 98 i 5 ° 0 » » » Iași . 81*482 5 °/0 » » » Rurale. 961/, 97 7 °/0 » » » Urbane 102 102*/a 5 °/0 Oblig.Comun. Impr.1883 91 911/, 6 °/6 » » » 1890 93 93*/‘ 6 °/C Oblig. de Stat (B. C.) 101V, 102 Acțiuni Banca Naționala . Fiorini Valuta Austriacă. . . 1600 1620 211 213 Mărci germane.................122 124 Bilete de bancă franceză . 100 100*/, Ruble Rusesci.....................2.62.65 avesui BURSA BUCURESCI . cnp. «1—24 Aprilie Qag8a ultim Rentarom. per. 1875 5*1, . 98 76 — ■ — Renta română amort. 5 *1, . 96 *• .w— —. Renta amort. 4 °|................. 82 25 — a (SohaldTereohreib.) , — — —. — Oblig, de Stat C. F. B. 6*1, . 101 25------Renta rom. (Rur, cony.) 6*|, . 273 — — împrumutat Municipal 5*|. ,-------------— — împrumutat Oppenheim 8% — — Obl. Casei Pensiunilor. . . — —------Oblig. ale cern Bucur. 1883. 91 —------« » » » 1884. — — —*•— » » » » 1890. 93 — — ... . corn. Buc. ou los. abl.------— — Sensuri funo. rurale 7*.. . 96 50 — — Scrisuri func. rurale 5•/, . 102 — — — Idem urbane 7•/................. 101 — — a 6*/................... 92 ---------------» 5•/. . . 81 *|. — Scrisuri fondare urb. Iagi . — — — Banca NaJ. (5001. *in intr.) — — — — Soe. Dacia-Bom. (850 iei Tire)------— — See. d’Asig. NaJ, (2>0 1. Tire.)------— — Prim* Sao. r®m. de ressig. ------— — Soc . de eon. (250 L Tire.) ------ — — Soc e basalt artificial , • — — — — „ pentru fi.brio. hârtie! . — — — — Agio. . .......................... — — Bakink - -Londra 8 luni . . . . . — — — — a cere. • B . » • I ■ I Paris 8 luni . .... — — — — — a cere. . . . . | *■** "• Berlin 3 luni ... — — — cefe. « ■ . I . t — ■■ — Vioria.......................... — — - — n «»k......................... - — Agio . I . . • , — — șs «■