Rondul, octombrie 1997 (Anul 5, nr. 1330-1356)

1997-10-03 / nr. 1332

RONDUL vineri, 3 octombrie 1997 Astăzi, șapte ani de la reunificarea Germaniei Relațiile româno-gemane Asigurarea drepturilor minorităților naționale este, din punctul de vedere german, prevederea centrală a acestui tratat, în România, trăsesc, în prezent, circa 90.000 de etnici germani, dintre care cca. jumătate - sași transilvăneni și jumătate - șvabi bănățeni, precum și un mic grup de șvabi sătmăreni. Guvernul român a dat, în repetate rânduri, asigurări că este interesat ca germanii să rămână în România și a cerut celor care au emigrat să se înapoieze în țară. Minoritatea germană și-a creat, prin “Forumul Democratic al Germanilor din România”, înregistrat la Tribunal, în 1990, o organizație reprezentativă eficientă, recunoscută de guvernul român. Ea este reprezentată și în Parlament, printr-un deputat al forumului, care deține, totodată, funcția de președinte al Comisiei parlamentare pentru drepturile omului și minorități. Minoritatea germană este sprijinită de Republica Federală Germania, spre a i se oferi perspectiva de a rămâne în România. Deși numărul germanilor care emigrează din România a scăzut, în comparație cu anii anteriori, în 1995, au emigrat în Republica Federală, încă circa 6.500 de etnici germani. Eforturile României de a introduce reforme economice și sociale (programul de stabilizare) și de a adapta legislația sa privind protecția mediului la standardele europene, s-au bucurat, în Germania, de o înaltă apreciere: în domeniul legislației privitoare la protecția socială, prin asigurările de boală, organizate după model german, au fost inițiate ameliorări importante. Un ecou pozitiv a avut, în Germania și semnarea Acordului de asociere cu Uniunea Europeană (1993), ca și aderarea României - ca primă țară din Europa Centrală și de Est - la programul NATO “Partnership for Peace”. Admiterea României în Consiliul Europei (1993), asocierea țării la Uniunea Vest-Europeană (1994) și activitățile ei ca membru al Consiliului de cooperare NATO și al Forumului consultativ al Fondului Monetar Internațional, dovedesc, o dată mai mult, că România este pe cale de a deveni un membru eficient al comunității internaționale a statelor democratice. (După IN-Press) Recunoștința Europei Herzog și Havel - omagiați ca “oamenii de stat ai Europei 1997” Institutul american “EastWest Studies” i-a onorat pe președintele RFG, Roman Herzog și pe președintele de stat al Republicii Cehe, Vaclav Havel, cu titlul de “oamenii de stat ai Europei 1997”. Herzog și Havel au fost decorați, la data de 15 mai, la New York. “Institute for EastWest Studies” acordă, o dată pe an, această onoare unor personalități care s-au implicat, în mod deosebit, în depășirea moștenirii apăsătoare a secolului al XX-lea. Distincția este un mesaj care ni se adresează tuturor, a afirmat Roman Herzog. El a acceptat premiul ca o “încurajare, în vederea continuării activității pentru o Europă a reconcilierii și a toleranței, a națiunilor fără naționaliști, o Europă în care granițele să nu mai joace vreun rol”. (Preluare din revista DEUTSCHLAND) Frenezia cu care se întocmesc tot felul de trilaterale, care să asigure securitatea parlamentară a diverselor partide, pare să mărturisească, mai mult sau mai puțin deschis, că intenția de a provoca alegeri anticipate e departe de a fi platonică .Nu e mai puțin adevărat că, din cauza orgoliilor diverșilor lideri, aceste triunghiuri se fac și se desfac de pe o zi pe alta, aducând partidele respective, mai degrabă, în pragul ruperii, decât în pragul coagulării unor alianțe. Cel puțin deocamdată, singurul triunghi stabil este cel format din personajele instabile C.V. Tudor, Adrian Păunescu și Gheorghe Funar, care au reluat tema naționalistă și antieuropeană, ce părea complet compromisă, în alegerile din 1996. Din acest motiv, încercarea PDSR de a reface patrulaterul roșu, de pe vremea propriei guvernări, se izbește, acum, de pretenția d-lui Iliescu de a se considera liderul întregii Opoziții. Bazându-se pe focalizarea preferințelor naționaliste asupra lui C.V. Tudor, cei trei politicieni și-au anunțat deschis intenția de a-l susține pe liderul PRM, așa după cum acesta a declarat că nu-i recunoaște lui Ion Iliescu autoritatea politică de a prelua controlul Opoziției. Dacă, în zona Opoziției, se conturează și posibilitatea unei alianțe mai calme între APR, a d-lui Meleșcanu și tabăra din PUNR, a d-lui Tabără, cărora ar urma, să li se alăture, peste două luni și partidul d-lui Măgureanu, așezat, din capul locului, teoretic, în centru, în zona Puterii, alianțele sunt și ele, paradoxal, la fel de frământate. Zadarnic întocmesc liderii PNȚCD comisii peste comisii, pentru a media diferitele conflicte cu partenerii de guvernare, căci nici nu încep bine acestea să îngroape o problemă, că imediat se ivește alta, la fel de gravă, înainte de a fi reușit să rezolve tensiunile create de aplicarea ordonanței privind modificarea Legii învățământului sau a Legii fondului funciar, în privința restituirilor către foștii proprietari, membrii coaliției s-au trezit pe neanunțate - așa cum le este obiceiul - cu o nouă problemă. Este vorba de proiectul de lege privind protecția chiriașilor din casele naționalizate, pe care Partidul Democrat l-a depus în procedură de urgență, în Parlament și care constituie o adevărată relansare a conflictului de clasă, între foștii proprietari și chiriași. Nimeni n-ar putea spune de ce, nici măcar această coaliție - alcătuită, teoretic vorbind, din cele mai democrate partide din țară - nu reușește să-și negocieze punctele de vedere, astfel încât să realizeze, în sfârșit, un proiect de lege unic, care să dea satisfacție ambelor categorii implicate, deloc nevinovat, într-o competiție artificială între ele. Din păcate, propunând avantaje exclusiv pentru una din părți, anume pentru chiriași, dl Petre Roman a reușit performanța rară de a-i nemulțumi chiar pe aceștia, care consideră atitudinea liderului PD absolut ridicolă și infantilă. Se pare că președintele Partidului Democrat, care a scontat un efect electoral substanțial al acestei legi, a pierdut din vedere că scăderea de popularitate, de care suferă, în mod vizibil, partidul său, în ultimele luni, nu se datorează absenței unor gesturi populiste, ci, dimpotrivă, absenței unor gesturi de colaborare onestă cu PNȚCD. Faptul că PD și-a supus, mereu, partenerii unor presiuni și șantaje la vedere, a fost recepționat nu ca un gest de fidelitate față de propriul electorat, ci, dimpotrivă, ca un semn de infidelitate față de datoria de a reuși împreună cu proprii aliați. Tia ȘERBANESCU Frenezia trilateralelor Stimată redacție. Conform convorbirii nici un fel de transport, telefonice, avute cu redactorul de serviciu, vă transmitem și în scris, nedumerirea și indignarea noastră față de o situație deosebită, din municipiul și județul nostru și anume: angajații noștri, care sunt navetiști pe ruta SIBIU - COPȘA MICĂ, ne-au anunțat că trenul de 23,34 a fost suspendat, nemaiexistând pentru cei aflați în schimbul II. Acest anunț a fost făcut exact în ziua în care a fost suspendat trenul, majoritatea navetiștilor având, deja, cumpărate abonamentele. Vă rugăm ca și dvoastră să ne sprijiniți în rezolvarea acestei probleme, astfel încât, poate, din mai multe semnale, conducerea SNCFR -Sibiu să înțeleagă gravitatea acestei situații. Cu respect, dir. gen. “ROȘU” - SNC, Livia ROȘU Nota redacției: Sprijinul pe care îl acordăm celor direct interesați este însăși publicarea scrisorii d-nei Livia Roșu Sperăm că cei în drept vor ține cont de cele semnalate de domnia sa. Specialiști sibieni restaurează Muzeul Satului, București Lucrările de restaurare a monumentelor afectate de incendiul izbucnit la Muzeul Satului din București au demarat deja, prima lucrare concretă fiind preluată de Laboratorul Zonal de Restaurare-Conservare al Muzeului ASTRA din Sibiu importante monumente, în perioada 29 septembrie - 3 octombrie, o echipă a laboratorului Muzeului ASTRA va restaura șarpanta casei-monument adusă din localitatea Dumitra, jud. Alba, urmând să realizeze documentația de restaurare pentru Șura - departament condus de din Dragus, jud Brașov. dl. Valer Olaru, director adjunct al muzeului, care s-a oferit să sprijine Muzeul Satului, în această amplă și dificilă acțiune, prin restaurarea a două Echipa de restauratori sibieni, detașați la Muzeul Satului București este formată din: Gheorghe Iancu, considerat cel mai competent restaurator de monumente din muzeele în aer liber din România și, totodată, cel mai vechi din țară în această meserie, Ion Tolomei, referent chimist în cadrul laboratorului Muzeului ASTRA, șeful serviciului “Tratamente chimice - monumente”, Ion Iancu și Hurgoi Vasile, restauratori specialiști în dulgherii. Livia Stoia, muzeograf Dep. Consultanță și Marketing Cultural al Muzeului ASTRA