Sălăjeanul, ianuarie 2005 (Anul 2, nr. 101-125)

2005-01-03 / nr. 101

4 Sălăjeanul ■ Marin Mincu,, Jurnalul lui Dracula“ Romanul istoric al lui Marin Mincu îl are ca protagonist și totodată „povestitor” pe Vlad Țepeș - scriitorul adoptă formula jurnalului regăsit, pentru a-l putea prezenta pe „Dracula“ altfel decât mizând pe legendara sa cruzime sau pe mult vehiculatele povestiri cu vampiri. Dimpotrivă, Mincu reînvie personajul istoric, un loc de primplan în narațiune ocupându-i intrigile politice cărora domnitorul le-a fost în parte victimă, dar fiind prezentate totodată, în descrierea „subiectivă” a naratorului Țepeș, și lupta sa permanentă pentru tron cu rivalii, războaiele împotriva turcilor, precum și anii în care el este închis de către Matei Corvin în temnița castelului de la Vișegrad. Un volum care sintetizează teoriile vehiculate până acum pe tema revoluției din decembrie 1989 și a urmărilor acesteia, încadrându-le în trei categorii: teoria revoluției pure, teoria conspirației (externă, internă sau combinată) și teoria revoluției hibridate cu o lovitură de stat. Autoarea analizează în detaliu o serie de lucrări prin prisma unor aspecte mult discutate ale schimbării politice produse în 1989, accentuând mai cu seamă trei dintre ele: procesul și execuția cuplului Ceaușescu, chestiunea „teroriștilor” și rolul pe care Armata l-a jucat în timpul evenimentelor. Pagină realizată de Daniel SĂUCA ■ Ruxandra Cesereanu, „Decembrie ‘89. Deconstrucția unei revoluții” CULTURĂ luni, 3 ianuarie 2005 Planuri ale Muzeului Județean de Istorie și Arta Zalau Sute de mii de euro pentru Porolissum Toate instituțiile subordonate Consiliului Județean au trimis conducerii acestuia un scurt raport privind activitatea în anul 2004 și planurile pe 2005. Astăzi vă prezentăm raportul întocmit de directorul Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău, Dumitru Gheorghe Tamba. Titlul și intertitlurile ne aparțin. Istorie - Arheologie - Complex Arheologic Porolissum Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău este principala unitate de cultură din județul Sălaj. Obiectivele propuse a fi realizate în anul 2004 în bună măsură au fost realizate. In proporție de 95 la sută au fost realizate activitățile culturale și științifice propuse cu o participare și o audiență deosebită. în bună măsură, planul de cercetare a fost realizat. Secția de Istorie - Arheologie - Complex Arheologic Porolissum a realizat finalizarea proiectului tehnic Autostrada Borș - Brașov, sectorul județ Sălaj. In anul 2004, în cadrul șantierului arheologic Porolissum s-au derulat două proiecte, respectiv „Porolissum Forum Project”, în colaborare cu Academia Americană de la Roma, în valoare de 1.400 de dolari și fonduri de la Ministerul Culturii și Cultelor. Proiectul „Virusul militar al castrului mare de la Porolissum”, susținerea materială asigurată fiind asigurată de Ministerul Culturii și Cultelor cu suma de 32 milioane de lei și a Episcopiei greco-catolice din Oradea, în valoare de 20 de milioane de lei. Activitatea de cercetare realizată de cercetătorii Secției de Istorie - Arheologie s-a concretizat în articole, studii, materiale publicate în reviste de specialitate, în număr de 36, participări la sesiuni de comunicări științifice, simpozioane și mese rotunde, în număr de 21, Congrese internaționale de arheologie, în număr de 2, și organizarea a două expoziții pe teme de arheologie. Au fost înregistrate nerealizări la nivelul cercetărilor arheologice sistematice planificate. Acestea au fost afectate de participarea cercetărilor arheologi la proiectul „Habitat antic în bazinul Tisei Superioare”. Proiectul a fost realizat în colaborare cu Muzeul Județean Satu Mare și Muzeul din Nyreghaza - Ungaria în lunile mai - septembrie. Planul cercetărilor arheologice sistematice propuse a fost afectat și de cercetările de salvare efectuate pe traseul Magistralei de gaz Zalău - Șimleu Silvaniei și Hereclean - Zona industrială Zalău, care a necesitat prezența pe aceste șantiere a specialiștilor arheologi din cadrul Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău. Nu s-a realizat planul editorial în ceea ce privește publicarea unor monografii. Materialele propuse nu au fost finalizate din cauza cercetărilor arheologice de pe șantierele de salvare mai sus amintite. Specialiștii secției de istorie au efectuat cercetare conform planului de cercetare propus la arhivele Zalău și Cluj, precum și în bibliotecile centrului universitar Cluj Napoca. Sub aspect expozițional au fost organizate expoziții tematice din care se amintește: „Carol Papp de Satmari”, în colaborare cu Muzeul Militar București, fotoexpoziția „Ștefan Cel Mare și Sfânt - Memorialul 500”, expoziții tematice itinerante la Institutul Cultural Român din Budapesta și Liceul românesc din Gyula - Ungaria, precum și o serie de expoziții cu o tematică diversă organizate în cele două săli de expoziții temporare ale Secției de Istorie „Vasile Lucăcel”. Tot ca o valorificare a cercetărilor întreprinse de specialiștii Secției de istorie pot fi raportate un număr mare de studii, materiale, articole publicate în periodice de specialitate și în presa locală, precum și participarea la diverse manifestări științifice: sesiuni de comunicări, simpozioane și mese rotunde. Ca nerealizări legat de activitatea Secției de istorie, incapacitatea reorganizării expoziției de bază a secției, precum și nerealizarea unor expoziții temporare în colaborare. Artă - Etnografie Cercetările etnografice de teren a cercetătorilor și muzeografilor de artă-etnografie au fost efectuate în colaborare cu Muzeul Județean Satu Mare și Muzeul Județean Maramureș. S-a finalizat un amplu proiect de colaborare cu muzeele din Cluj Napoca și Satu Mare, concretizat într-o expoziție amplă de etnografie, „Povestea pâinii”, care a fost însoțită de un pliant și promovată de Ziua Europei. S-a derulat un proiect de cercetare în zona etnografică Codru, în colaborare cu specialiști etnografi ai Muzeului Județean Satu Mare. Arta populară zonală și a artei plastice contemporane a fost promovată prin organizarea „Târgul meșterilor populari” și „Târgul de artă”. Ca nerealizări pentru anul 2004 înregistrate la nivelul Secției de artă, etnografie, entomologie poate fi raportat faptul că nu s-a reușit reorganizarea expoziției de bază și realizarea unei expoziții complexe de etnografie. Tot ca o nerealizare la nivelul Secției de artă - etnografie pentru anul 2004 a fost incapacitatea editării unui album „Ioan Sima”, patronul Galeriei de Artă Restaurare - Conservare Laboratorul de restaurare - conservare prin specialiștii săi, în anul 2004, a intervenit asupra pieselor arheologice recuperate cu prilejul săpăturilor sistematice și de salvare (șantierul arheologic Porolissum, șantierul Michelin 2003, șantierele arheologice de pe traseul magistralei de gaz Zalău - Șimleu, șantierul arheologic Porț, localitatea Porț, comuna Marca, punctul „Corău”). Piese asupra cărora s-a intervenit au fost valorificate ca piese expoziționale, cu ocazia organizării unor expoziții temporare la sediul Muzeului și planificate să fie itinerate și în țară. Este în pregătire, în faza finală, realizarea paginii web a Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău, cu scopul promovării instituției și a patrimoniului său, în vederea realizării unor colaborări cu parteneri, mai ales externi. Proiecte pe anul 2005 Pentru anul 2005, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău urmărește realizarea unor proiecte în parteneriat național și internațional. ■ „Limess-ul european al Imperiului Roman” - inițiator Alexandru V. Matei, intervalul 2005 - 2007; finanțare 78.000 Euro, cooperare șapte țări; finalizate 2007 ■ „Reabilitare zonă turistică Porolissum”, inițiator Alexandru V Matei; interval 2005 - 2007; finanțare fonduri Phare, nerambursabil, 2,5 mil. Euro; cooperare Consiliul Județean Sălaj, Primăria Creaca, Primăria Mirșid ■ „Porolissum - Forum Project”; inițiator Alexandru V Matei; interval 2004 - 2012; finanțare, pentru 2005 -7.000 Euro partea americană; cooperare prof. Eric de Sena ■ „Limess-ul avansat al Daciei Romane”; inițiator Alexandru V. Matei; interval martie - mai 2005; finanțare 10.000 Euro, RGK Germania ■ „Valorificarea patrimoniului arheologic, cultural și dezvoltare turism cultural - realizare muzeu Complex arheologic daco-roman Porolissum”; inițiator D. Tamba; interval 2005 - 2007; finanțare 295.000 dolari; cooperare Ambasada Japoniei la București; finalizate realizare muzeu, laboratoare de restaurare ceramică - metal, spațiu de depozitare ■ „Valorificare patrimoniu arheologic, cultural și dezvoltare turism cultural - Complex arheologic dacoroman Porolissum - refacere elemente arhitecturale, construcții antice - amfiteatrul roman - etapa I”; inițiator D. Tamba, interval 2005 - 2007; finanțare 2.400.096.950 lei; cooperare Philip Morris România; finalizate restaurare parțială a lojei guvernatorului și a două tribune ale amfiteatrului ■ „Cultură și civilizație finanțarea unor instituții muzeale în afara granițelor Ungariei”; inițiator D. Tamba; interval 2004, realizat; finanțare 1.480 Euro; cooperare Academia Ungară de la Budapesta; finalizate dotare tehnică a Muzeului cu PC ultraperformant, imprimantă color de ultimă generație, aparat foto digital profesional ■ „Finanțarea unor instituții muzeale în afara granițelor Ungariei”; inițiator D. Tamba; interval 2005; finanțare 679.000 forinți; cooperare Academia Maghiară de la Budapesta; finalizare achiziționare documente și piese legate de meșteșugul olăritului în Sălaj ■ „Calea vinului”, inițiator E. Musca; interval 2005 - 2006; finanțare 5.500 dolari, cooperare Muzeul Național German din Nurenberg, Muzeul de Științele Naturii din Vejle, Danemarca, Academia Maghiară de la Budapesta ■ „Cercetare etnografică zona Codrului” (satele din Sălaj și Satu Mare); inițiator C. Burghele; interval 2003 - 2005; finanțare 55 milioane de lei; cooperare Muzeul Județean Satu Mare. Cristina POP