Sălăjeanul, ianuarie 2010 (Anul 7, nr. 1474-1492)

2010-01-14 / nr. 1481

4 Sălăjeanul CULTURA în 15 ianuarie se împlinesc 160 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu - poetul, prozatorul, publicistul... Ana TUDORAN Remember biografic Așa cum generații întregi am învățat la școală, Mihai Eminescu s-a născut la data de 15 ianuarie 1850, la Botoșani, fiind al șaptelea dintre cei unsprezece copii ai căminarului Gheorghe Eminovici, provenit dintr-o familie de țărani români din nordul Moldovei, și al Ralucăi Eminovici, născută Jurașcu, fiică de stolnic din Joldești. Copilăria lui Eminescu s-a petrecut în satul natal Ipotești, în contact direct cu natura și cu împrejurimile, locuri care au rămas în sufletul poetului și au fost redate în numeroase poezii. între 1858 și 1866, a urmat cu intermitențe școala primară National Hauptschule (Școala primară ortodoxă orientală) la Cernăuți. Frecventează aici și clasa a IV-a în anul școlar 1859/1860; între 1860 și 1861 a fost înscris la Ober-Gymnasium, liceu german din Cernăuți, înființat în 1808, singura instituție de învățământ liceal la acea dată în Bucovina, anexată de Imperiul habsburgic în 1775. în anul 1863 a părăsit definitiv cursurile, iar doi ani mai târziu își începe practic viața boemă, care îl duce la Viena și Berlin. Despre debutul lui Eminescu se păstrează două momente importante: în moartea profesorului său îndrăgit, Aron Pumnul, elevii scot o broșură, „Lăcrămioarele învățăceilor gimnaziști (Lăcrimioare... la mormântul prea-iubitului lor profesoriu)”, în care apare și poezia „La mormântul lui Aron Pumnul”, semnată M. Eminoviciu, privatist. La 25 februarie/9 martie (stil nou) debutează în revista Familia, din Pesta, a lui Iosif Vulcan, cu poezia „De-aș avea”. Iosif Vulcan îl convinge să-și schimbe numele în Eminescu și mai târziu numele va fi adoptat și de alți membri ai familiei sale; în același an îi mai apar în „Familia” alte cinci poezii. După câțiva ani de peregrinări prin țară ca sufleur al unei trupe de teatru și copist, viața lui Mihai Eminescu înregistrează și perioada de studenție, pe care și-o petrece la Viena și Berlin, unde studiază filosofie, istorie, economie și drept, fără a-și termina însă studiile. Tot în această perioadă o cunoaște pe Veronica Miele, femeia transformată în posteritate ca suflet pereche al poetului, în eforturile intelectualității românești de la sfârșitul secolului XIX de creare a unei culturi românești, apariția lui Mihai Eminescu vine mai degrabă ca o necesitate. De la botezul în „Eminescu” făcut de ardeleanul Iosif Vulcan, până la așezarea tânărului poet imediat după marele Vasile Alecsandri în prima carte de critică literară scrisă de Titu Maiorescu, viața lui Eminescu se scurge inevitabil spre finalul tragic. Moare la 39 de ani, în data de 15 iunie 1889, în sanatoriul doctorului Șuțu din strada Plantelor, București. Ziarul „Românul” anunța ziua următoare la știri: „Eminescu nu mai este”. în 17 iunie, Eminescu a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu din București. O, rămâi... Poezia lui Eminescu este simplă, ritmată, genială, de savurat la orice vârstă. Această realitate este aplicabilă în cazul unei societăți în care cultura se află la un nivel cât de cât ridicat și poezia nu este marcajul derizoriului, începând cu preșcolarii și școlarii mici, care învață să memoreze „Somnoroase păsărele” și să cânte „Sara pe deal”. Apoi, în adolescență, întreaga poezie erotică eminesciană pregătește și consolează sufletul, transbordându-l dincolo de reacțiile fizice imediate. Care tânără nu s-a văzut în ipostaza Cătălinei, așteptând apariția primei iubiri precum pe cea a luceafărului de seară sau care adolescent nu s-a recunoscut în ipostaza zburătorului cu Eminescu negre plete care fură inima fetei iubite? Oricând, oriunde, creația eminesciană corespunde și răspunde celor mai ascunse aspirații ale sufletului românesc. De la „O, rămâi, rămâi la mine”, până la „Steaua care-a răsărit”, calea e mult mai scurtă decât ne-am putea închipui, fie că am avut un ghid calificat care să ne deslușească potecile prin lumea eminesciană (generațiile mai vechi), fie că ne chinuim acum să răzbim singuri spre malul iubitorilor de poezie (generațiile mai noi). Astfel că, pe drept, indiferent de revoltele câtorva - mulți sau puțini - Mihai Eminescu face parte din patrimoniul cultural românesc, alături de bunul său prieten Ion Creangă și de marele său admirator - I.L. Caragiale, împreună formând treimea sfântă a culturii scrise. Cine a fost Mihai Eminescu? Personalitatea complexă a lui Mihai Eminescu a iscat controverse încă din timpul vieții lui și chiar printre cei care l-au cunoscut. Cea mai cunoscută contrazicere asupra lui Mihai Eminescu a fost cea dintre Titu Maiorescu și I.L Caragiale. Astfel, dacă Titu Maiorescu afirma că „Ceea ce caracterizează mai întâi de toate personalitatea lui Eminescu este o așa covârșitoare inteligență, ajutată de o memorie căreia nimic din cele ce-și întipărise vreodată nu-i mai scăpa (nici chiar în epoca alienației declarate), încât lumea în care trăia el după firea lui și fără nicio silă era aproape exclusiv lumea ideilor generale ce și le însușise și le avea pururea la îndemână, în aceeași proporție, tot ce era caz individual, întâmplare externă, convenție socială, avere sau neavere, rang sau nivelare obștească și chiar soarta externă a persoanei sale ca persoană îi era indiferentă.” în schimb, I.L. Caragiale se arată revoltat de o astfel de evocare a lui Eminescu: „îmi vine destul de greu să contrazic niște autorități în materie literară, știind bine cât le iritează contrazicerea și cât de primejdioasă e iritația lor pentru soarta și reputația unor simpli muritori ca noi; dar trebuie să spun o dată că poetul de care e vorba a trăit material rău; sărăcia lui nu este o legendă; a fost o nenorocită realitate, și ea îl afecta foarte. Ce Dumnezeu! Doar n-a trăit omul acesta acum câteva veacuri, ca să ne permitem cu atâta ușurință a băsni despre trista lui viață! ... A trăit până mai ieri, aci,cu noi, cu mine, zi cu zi, ani întregi... Pe cine vrem noi să amagim? . de la nașterea lui 160 de ani PUBLICITATE :"Miscensiunea 1’WW " în tratăul situată pe str. George Coșbuc, nr 10 vă oferă acum cazare și masă la cele mai mici preturi din oraș Tot la noi beneficiați și de o parcare privată, o terasă și acces la internet wireless. Pentru rezervări contactați-ne la următoarele numere Organizăm nunți, botezuri de telefon, 0745 381193 sau 0745 005815 $ alte evenimente deosebite. Qlu refuza bucuria, unor clipe de neuitat intro oază de liniște! Joi, 14 ianuarie 2010 PUBLICITATE Voi mă puteți ajuta! Ajutați un copil de 12 ani care are nevoie de un implant cu celule stem pentru refacerea oaselor de la un picior zdrobit într-un accident rutier și care a suferit deja 7 operații. Pentru a putea merge din nou, pentru a nu-i fi amputat un picior, ajutați-l pe LAZĂR ANTON din Zalău, cu orice sumă puteți, pentru a aduna 4.000 de Euro până în 15 ianuarie 2010. Dați speranță unui suflet de copil! Cont donații - B088RNC B 0214005622850001, deschis la BCR SA sucursala Zalău. Informații la tel. 0729 272 774