Sălăjeanul, ianuarie 2011 (Anul 8, nr. 1725-1743)

2011-01-17 / nr. 1733

6 Sălăjeanul SPECIAL Ana TUDORAN atât de toate, Direcția Județeană pentru Cultură și Patrimoniul Național Sălaj a inaugurat vineri, 14 ianuarie, o Sală a scriitorilor sălăjeni, în vreme ce Biblioteca Județeană „Ioniță Scipione Bădescu” a organizat, în același cadru, o expoziție de carte eminesciană și nu numai. Manifestările s-au mutat la Consiliul Județean unde, în sala Porolissum, a avut loc o masă rotundă cu tema „Eminescu și epoca Sa. Sentimentul național reflectat în preocupările eminesciene”, la care au participat o serie de personalități ale vieții publice și culturale ale Sălajului, printre care amintim pe subprefectul Onorica Abrudanu, deputatul Lucian Bode, poeți și scriitori precum Iuliu Suciu, Daniel Hoblea, Marcel Lucaciu, istorici și arheologi precum Dan Tamba, Ioan Bejinariu, Dan Băcueț etc. Evenimentul găzduit de Consiliul Județean a fost „condimentat” cu o serie de mostre lirice susținute de cunoscuta și apreciata soprană Rodica Pop-Seling, care a fost acompaniată la pian de Ciprian Ghiurco și la vioară de Titus Câmpean. De asemenea, au interpretat piese lirice purtând marca Eminescu și instrumentiștii de la „Meseșul”. Manifestările s-au încheiat la Primăria municipiului Zalău, unde, în seara de vineri, 14 ianuarie, în sala ,Avram Iancu”, a avut loc un spectacol de muzică și poezie lirică eminesciană „La Steaua”. Din programul acestei seri excepționale dedicate poetului național putem aminti producerea pe scenă a cvartetului „Artis”, Orchestra Ansamblului Artistic Porolissum, Rodica Pop Seling, Grigore Grigoruț. Și aici s-a observat dezinteresul personalităților publice sălăjene, din public făcând parte doar viceprimarul Daniela Coța și Doina Cociș - cea care gestionează cultura sălăjeană. Manifestările culturale dedicate Zilei Culturii Naționale și având ca temă creația eminesciană au fost organizate de Instituția Prefectului Județului Sălaj, Consiliul Județean Sălaj, Primăria Municipiului Zalău, Direcția Județeană pentru Cultură și Patrimoniul Național Sălaj, Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, Biblioteca Județeană „Ioniță Scipione Bădescu”, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, Casa Municipală de Cultură Zalău, Ansamblul Artistic Profesionist „Porolissum” Zalău și Liceul de Artă „Ioan Sima”. Prima zi a culturii, marcată In Sălaj PENTRU PRIMA DATĂ, ZIUA CULTURII NAȚIONALE recent legiferată ca fiind în 15 ianuarie - ziua de naștere a poetului Mihai Eminescu - a fost marcată cu o serie de manifestări în județul Sălaj. Zilele Școlii la „Mihai Eminescu” Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Zalău a organizat de-a lungul săptămânii trecute, mai multe activități menite a cinsti memoria marelui poet Mihai Eminescu. Elevii Școlii „Mihai Eminescu” Zalău și colectivul de cadre didactice l-au sărbătorit săptămâna trecută, în cadrul Zilelor Școlii, pe marele poet român, patronul spiritual al unității de învățământ. Manifestările au început marți, cu un omagiu adus marelui poet, activitatea intitulându-se „Noi și Eminescu”, iar joi, elevii claselor a IlI-a B și B au prezentat „Copilăria lui Eminescu”. Ajuns deja la a II-a ediție, concursul municipal de desen „Călătoria culorilor prin opera lui Eminescu” și-a desemnat câștigătorii. La concurs au participat 17 elevi de la șapte școli din municipiul Zalău, fiind coordonat de profesoara Anamaria Pop. Juriul, format din viceprimarul Daniela Coța, directorul Școlii „Mihai Eminescu“, Maria Meleg, consilierul educativ Alina Arsinte și profesoara de desen Anamaria Pop, a avut o misiune foarte grea. La final au fost acordate șase premii și opt mențiuni, iar lucrările elevilor vor fi expuse și în holul Primăriei municipiului Zalău, pentru a putea fi admirate de toți cei care îi trec pragul. Pe lângă diplome, elevilor le-au fost oferite premiile către instituția de învățământ, însă și munca dascălilor a fost răsplătită, profesorii coordonatori ai elevilor primind diplome. Activitățile au continuat în sala festivă, cu programul „Lumina poetului este veșnică”, pregătit de profesori ai catedrei de limba și literatura română, sport și muzică, la care au luat parte elevi din toate clasele și cadre didactice, alături de directorul instituției, în cadrul acestui eveniment a fost susținut de către elevi ai unității școlare un program artistic de cântece și poezie eminesciană. De asemenea, a avut loc și o prezentare a vieții poetului, realizată de către reprezentanți ai Bibliotecii Județene „Ioniță Scipione Bădescu”, în cadrul proiectului de parteneriat dintre cele două instituții „Luceafărul printre noi”; în același cadru a fost prezentat și numărul 3 al revistei „Hyperion”, coordonat de catedra de limba română. Revista cuprinde materiale ale elevilor Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu”. Unitatea de învățământ a primit numele „Mihai Eminescu” în data de 15 ianuarie 1994, iar de atunci, Zilele Școlii se organizează în fiecare an. Silvia PRODAN „Mihai Eminescu mai aproape de noi” Fiecare mijloc de IANUARIE e luminat de raze desprinse din strălucirea Luceafărului. Spiritul eminescian ne reunește și ne umple sufletul de atâta energie încât ne ajunge un an întreg. Prin derularea acestui proiect tematic, timp de o săptămână, am dorit ca și în acest an Domnul EMINESCU, Geniu, Poet, Titan să fie mai aproape de noi. Așa, elevii au putut să-i cunoască mai bine viața și opera, să cunoască bine semnificația zilei de 15 ianuarie, să recite poezii din opera poetului, să cunoască și alte poezii ale altor poeți care au scris despre Eminescu, îți mulțumim ție, Eminescu, de acolo de unde strălucești mereu, gata să cobori în sufletele noastre de câte ori le vom deschide porțile. Echipa de proiect a fost formată din învățătoarele Maria Stela Ciupe, Maria Șandor, clasa a III-a Step by Step și Florentina Ciunt și Lia Sântămărean, clasa a IV-a Step by Step. Florentina CIUNT; învățătoare Școala Gimnazială „Iuliu Maniu” Zalău OOjOl Luni, 17 ianuarie 2011 Mihai Eminescu omagiat la Jibou 15 ianuarie reprezintă o sărbătoare a Neamului românesc de pretutindeni, Mihai Eminescu marcând în istoria românilor cel mai important moment de afirmare a identității naționale, culturale și spirituale. Ne dorim cu toții să rămânem demni de moștenirea spirituală lăsată de Poet întru unitatea națiunii. Trecerea celor 161 de ani de la nașterea poetului național Mihai Eminescu a fost marcată cu o zi mai devreme la Jibou. Cu această ocazie, la Școala Gimnazială „Lucian Blaga” au fost organizate o serie de manifestări de elogiere, constând dintr-o expoziție de carte cu lucrări ale „poetului nepereche”, o expoziție de desene, realizate de elevii școlii, inspirate din poeziile „luceafărului” poeziei românești și un medalion literar-artistic, care a constat în recitări de versuri din lirica eminesciană și interpretarea unor cântece pe versurile marelui poet. La realizarea și buna desfășurare a acestor manifestări au contribuit profesorii Pop Cazac Lorina, Moga Gheorghe, Chira Liana, Stejerean Nicu și Daroczi Andrei Claudiu, bibliotecara școlii Gârboan Maria, alături de numeroși elevi ai școlii. Merită subliniată participarea extraordinară a doamnei Fati Elena, care rămâne aceeași profesoară plină de dăruire și sensibilitate, chiar dacă este pensionară de mai mulți ani! prof. DAROCZI Iosif, directorul unității