Sălăjeanul, ianuarie-martie 2016 (Anul 13, nr. 2788-2850)

2016-01-15 / nr. 2796

Sălăjeanul www.salajeanul.ro Vineri, 15 ianuarie 2016 ACTUALITATE/EVENIMENT Eveniment Ziua Culturii Naționale In Sălaj Instituțiile de cultură din Sălaj au celebrat, ieri, Ziua Culturii Naționale cu un spectacol de o înaltă calitate artistică organizat în Sala de Bal a Clădirii Transilvania. La acest spectacol au fost prezente personalități de seamă ale județului. Smaranda CIOBAN Astfel, prefectul Ionel Ciunt a transmis un mesaj de mulțumire cu ocazia evenimentului și un elogiu marelui poet Mihai Eminescu: „în primul rând, doresc să vă mulțumesc tuturor celor prezenți la acest eveniment. Eminescu întruchipează geniul poporului român. Nu există un raport de adversitate, ci mai degrabă unul de împletire armonioasă, de complementaritate“. De asemenea, la eveniment au luat cuvântul diferite personalități din județ, amintind de Eminescu și valoarea sa exponențială pentru poporul român. Astfel, reprezentanți ai instituțiilor de cultură din Sălaj au arătat importanța promovării culturii între domeniile prioritare de dezvoltare, numind-o motor al dezvoltării locale. Dintr-o perspectivă mai pragmatică, Corina Bejinariu, director al Muzeului Județean de Istorie și Artă, a ilustrat cultura drept simbolistică, dezvoltare locală și bunăstare locală. Pentru a-și sprijini punctul de vedere, Corina Bejinariu a exemplificat importanța culturii prin statisticile privind dezvoltarea industriei culturale creative în ultimii ani. Potrivit statisticilor, la nivel mondial, industria culturală creativă reprezintă a treia sursă generatoare de venit, înaintea telecomunicațiilor. Referitor la importanța dezvoltării culturale în județul Sălaj, preotul Cristian Borz a lansat un apel cu privire la continuarea proiectului de restaurare a Casei Memoriale Iuliu Maniu. Pentru această ocazie, artiștii au ales să interpreteze lucrări renumite, cu o bogată semnificație: Rapsodia Română, Balada lui Ciprian Porumbescu și romanțele Te duci și azi în suferință” și „Pe lângă plopii fără soț”. Mihai Eminescu, omagiat la Colegiul Tehnic , Aesandru Papiu Marian” de Ziua Culturii Naționale Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Marian” Zalău a început noul an în forță, îmbrăcând - la propriu și la figurat - o veritabilă haină de sărbătoare. Dacă miercuri a avut loc Expoziția de fotografie „API-lumină și culoare”, joi, 14 ianuarie 2016, elevii și profesorii au celebrat Ziua Culturii Naționale printr-o serie de activități cultural-artistice. Cu sprijinul oamenilor școlii și al Asociației ,,API Lyceum", membrii Catedrei de limba și literatura română (prof. Anca-Angela Făgărași, prof. Ana-Maria Mureșan, prof. Lia Petrică, prof. Monica Rusan, prof. Mihaela Sălăjan și prof. bibliotecar Adela Lobonț) au organizat - în cadrul Proiectului „Europa contemporană - unitate în diversitate” - Activitatea „Unitate. Identitate. Eminescu”, coordonată de prof. Monica Rusan. Aniversarea celor 166 de ani de la nașterea „poetului nepereche" a fost marcată prin variate manifestări artistice și culturale care au evidențiat creația eminesciană și ideea unității naționale (Unirea Principatelor Române). Pentru început, elevii au prezentat un moment artistic intitulat „A turna în formă nouă limba veche și-nțeleaptă”, care a relevat originalitatea și complexitatea creației poetului național. Imaginea scriitorului a fost completată de expunerea „Gazetarul Mihai Eminescu”, realizată de doamna Doina Mamiuța, bibliotecar la Biblioteca Județeană „Ioniță Scipione Bădescu” Sălaj; în continuare, prof. Mirel Matyaș de la Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Marian” a realizat o expoziție de filatelie, întreguri poștale și maximafilie despre Mihai Eminescu. Complexitatea acestei adevărate valori naționale a fost evidențiată și de expunerea „Imaginea lui Eminescu reflectată în numismatică”, realizată de dr. Emanoil Pripon, cercetător științific la Muzeul de Istorie și Artă Zalău. Un moment emoționant pentru elevii sârguincioși și talentați a fost reprezentat de premierea participanților la cele două concursuri tematice desfășurate în 12, respectiv 13 ianuarie: „15 pentru Eminescu” și „Gânduri, forme și culori”. Activitatea s-a încheiat cu o reprezentație scenică despre Unirea Principatelor Române: „Moș Ion Roată și Unirea”. Această zi cu dublă semnificație culturală, a nașterii „Luceafărului poeziei românești” și a celebrării întregii culturi naționale, a reunit minți și suflete, a premiat talente și a demonstrat - din nou - că A.Pl. e o stare de spirit! ■ prof. Ana-Maria Mureșan, prof. Anca-Angela Făgărași UNITATE. IDENTITATE. EMINESCU - activitate organizată cu ocazia aniversării a 166 de ani de la nașterea „poetului nepereche” - Inedit Expoziție Ex-libris la Bibliotecă De Ziua Culturii Naționale, zeci de sălăjeni s-au oprit pentru a face un popas la Biblioteca Județeană, acolo unde a fost evocată personalitatea marelui poet Mihai Eminescu, printr-o expoziție Ex-libris. Această inedită expoziție a fost găzduită de impunătoarea clădire a Bibliotecii Județene, fiind vizitată de zeci de sălăjeni, atât oameni simpli, cât și oameni de cultură din județ. Expoziția Exlibris poartă numele celui mai mare poet român, Mihai Eminescu, începând din 2011, în data de 15 ianuarie - data nașterii poetului Mihai Eminescu se sărbătorește Ziua Culturii Naționale. Cristina POP