Scînteia Tineretului, octombrie 1978 (Anul 34, nr. 9131-9156)

1978-10-30 / nr. 9155

„sdNTEA TINERETULUI" pag. 4 La Campionatele Mondiale încheiate aseară la Strasbourg Şcoala românească de gimnastică şi-a demonstrat înalta valoare . Reprezentanţii României au obţinut împotriva unor arbitraje subiective, în unele cazuri neconforme cu valoarea execuţiilor , o medalie de aur, două medalii de argint şi 4 medalii de bronz • Tripla campioană olimpică, Nadia Comăneci — campioană mondială la bîrnâ şi locul doi la sărituri • Emilia Eberle — mare speranţă a gimnasticii româneşti — 3 medalii de bronz , la bîrnâ, paralele şi sol • Dan Crecu — medalie de bronz la inele Aşadar, cea de-a XIX-a ediţie a Campionatelor Mondiale de gimnastică a luat sfîrşit.. La capătul a şapte zile de întreceri palpitante, care au smuls spectatorilor întreptăţite ropote de aplauze, cei mai buni gimnaşti ai lumii îşi iau la revedere. Urmînd să se întîlnească anul viitor, la Dallas, la S .U.A., unde este programată ediţia a XX-a a C.M. Cititorii se aşteaptă probabil să începem ultima noastră cronică de aici, de la Strasbourg, cu obişnuitul bilanţ de la finalul competiţiei, dar bilanţul ni se pare acum mai puţin important. Elementul esenţial este, după opinia noastră, că echipa României şi-a păstrat şi şi-a întărit chiar poziţia secundă in ierarhia gimnasticii feminine internaţionale, pe care o deţine de la ediţia canadiană a J.O. în privinţa poziţiilor din clasamentele individuale, situaţia este cu totul alta, dar şi condiţiile de concurs au fost altele. Să începem cu Nadia. S-a făcut multă vilvă aici şi în întreaga lume că ea a ratat exerciţiul de sîmbătă la paralele. Sugestiv a fost însă titlul peste pagină publicat ieri dimineaţă de ziarul francez „Dernieres Nouvelles“, care spunea : „Nervii Nadiei Comăneci au cedat“ într-adevăr, aceasta este realitatea. Aflată într-o tensiune fără precedent, cauzată de maniera tendenţioasă a arbitrajului, Nadia a abordat concursul individual compus cu o explicabilă stare de nelinişte, pe fundalul căreia a trebuit să suporte şi consecinţele unei nopţi zbuciumate, cauzată de o serioasă indispoziţie stomacală. Greşeala ei la paralele a venit înspre finalul exerciţiului, cînd întreaga sală îşi ţinea respiraţia urmărind, ca şi pînă atunci, o nouă evoluţie de înaltă clasă a gimnastei românce. Dar proverbialii nervi de fier ai Nadiei n-au mai rezistat, cedînd, din păcate, tocmai atunci cind majoritatea celor prezenţi erau convinşi că ziua de sîmbătă o va repune in drepturi pe tripla campioană olimpică. Acel 9,25 primit la paralele a privat-o pe Nadia nu numai de perfect posibilul de cucerit titlu mondial, ci şi de un loc pe podiumul de premiere. Totuşi, Nadia Comăneci şi talentata sa secundantă Emilia Eberle, au fost singurele sportive din competiţie care au reuşit să se califice în toate cele patru finale pe aparate, desfăşurate duminică seară. Cauze multiple, obiective şi subiective le-au stopat pe gimnastele noastre în drumul spre medaliile de aur, pe care le vi-Pr în telefon, de la trimisul nostru special la Strasbourg, HORIA ALEXANDRESCU sau şi pe care le-ar fi putut cuceri. Oricum, nu suntem numai noi cei care susţinem că la această ediţie a C.M. o serie întreagă de gimnaste din multe ţări printre care şi România, au trebuit să suporte handicapul şi tensiunea create de grave greşeli de arbitraj (care au culminat sîmbătă cu majorarea unei note, cu o zecime şi jumătate, lucru nemaiîntilnit vreodată în istotoria Întrecerilor internaţionale de gimnastică, iar majorarea acelei note — impusă de reluarea exerciţiului pe videomagnetoscop — s-a dovedit obligatorie, ceea ce a însemnat, fireşte, descalificarea arbitrajului ! Iată-ne acum, la reuniunea de duminică, cînd au avut loc finalele pe aparate. România a fost reprezentată de patru sportivi : Nadia Comăneci şi Emilia Eberle — în toate finalele feminine, Dan Grecu şi Nicolae Oprescu în finala masculină de la inele. Cei care au debutat au fost băieţii noştri, iar Dan Grecu a avut chiar neşansa de a evolua primul in grupa de la inele. El s-a prezentat excepţional, dovadă fiind nota pe care a primit-o — 9,90 — notă care i-a asigurat cucerirea medaliei de bronz la aparatul său preferat. Probabil că, în condiţiile unei trageri la sorţi mai norocoase, valorosul nostru gimnast ar fi putut urca şi mai sus pe podiumul de premiere. Onorabilă, de asemenea, clasarea lui Nicolae Oprescu pe locul 7 în ierarhia celor mai buni gimnaşti ai lumii la inele. La reuniunea finală, in concursul feminin special pe aparate, culorile noastre sportive au fost reprezentate cu strălucire de Nadia Comăneci care a cucerit o medalie de aur şi una de argint. Celebra gimnastă româncă a ţinut să nu se despartă de scena acestor campionate, fără a urca pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, cîştigind titlul de campioană a lumii, singurul care lipsea din prestigiosul său palmares, după ce fusese triplă campioană olimpică şi de două ori campioană europeană absolută. Nadia Comăneci a repurtat splendida sa victorie la bârnă, aparatul cel mai dificil al întrecerilor din gimnastica feminină, reuşind printr-un exerciţiu de mare graţie şi precizie, de virtuozitate tehnică să decidă în favoarea sa disputa cu celelalte finaliste. Ea a fost notată doar cu 9.80, apreciere nedreaptă, sancţionată de public. încă o dată a fost demonstrat arbitrajul viciat de subiectivism al acestor Campionate Mondiale. De asemenea, Nadia Comăneci a evoluat foarte bine şi in proba de sărituri, unde şi-a adjudecat medalia de argint, deşi exerciţiul său, de departe cel mai bun din concurs, nu a fost notat la valoarea reală, gimnasta noastră meritînd cu prisosinţă şi aici medalia de aur. Ea a fost notată cu 9,80 la prima săritură şi cu 9,85 la a doua. Cu succes a evoluat duminică seara şi tînăra speranţă a gimnasticii feminine româneşti, Emilia Eberle, campioană europeană de junioare care, la prima sa participare într-o competiţie de asemenea anvergură a obţinut trei medalii de bronz, la paralele, bîrnă şi sol. La ambele aparate, mezina gimnasticii româneşti a obţinut aceeaşi notă: 9,80, notare sub valoarea execuţiei. Dar să trecem peste acestea şi să relevăm că la vârsta de numai 14 ani, Emilia Eberle a întrecut multe gimnaste consacrate în arena internaţională, dovedind un talent cu mari posibilităţi capabil de progres şi noi performanţe in viitor. La actuala ediţie a campionatelor mondiale, reprezentanţii României socialiste au cucerit in total şapte medalii: una de aur, două de argint şi patru de bronz. Clasamentele finalelor pe aparate: feminin, bîrnă; 1. Nadia Comăneci România) — 19,725 puncte — campioană mondială; 2. Elena Muhina (U.R.S.S.) — 19,600 puncte; 3. Emilia Eberle (România) — 19,575 puncte; 4. Ana Ovari (Ungaria) — 19,400 puncte; 5. Vera Cerna (Cehoslovacia) — 19,300 puncte; 6. Sylvia Hindorf (R.D. Germană) — 19,225 puncte; sărituri: 1. Neli Kim (U.R.S.S. — 19,625 puncte; 2. Nadia Comăneci (România) — 19,600 puncte; 3. Steffi Kraeker (R.D. Germană) — 19,550 puncte; paralele: 1. Marcia Frederick (S.U.A.) — 19,800 puncte ; 2. Elena Muhina (U.R.S.S.) - 19,725 puncte; 3. Emilia Eberle (România) — 19,625 puncte; sol. 1—2. Nell Kim și Elena Muhina (ambele U.R.S.S.), la egalitate - 19,775 puncte; 3. Emilia Eberle (România) și Kathy Johnson (S.U.A.) — 19,525 puncte — medalie de bronz; masculin; inele: 1. Nikolai Andrianov (U.R.S.S.) — 19,700 puncte; 2. Aleksandr Ditiatin (U.R.S.S.) — 19,675 puncte; 3. Dan Grecu (România) — 19,650 puncte; cal cu minere: Zoltán Magyar (Ungaria) — 19,800 puncte; sol: Kurt Thomas (S.U.A.) — 19,650 puncte; sărituri: Junichi Shimizu (Japonia) — 19,600 puncte; paralele: Eizo Kenmotsu (Japonia) — 19.600 puncte; bară fixă: Shigeru Kasamatsu (Japonia) — 19,675 puncte. NAŢIONALELE DE BOX: Deocamdată, tot... speranţe! Pe cînd şi mari performeri? Şi în acest an, campionatele naţionale de box au suscitat un destul de mare interes din partea publicului, al antrenorilor şi al tehnicienilor, mai ales datorită faptului că, de cîţiva ani, boxul românesc parcurge o criză valorică căreia i se poate pune capăt numai prin descoperirea şi afirmarea unor noi pugilişti, mai tineri, bine clădiţi fizic, cu calităţi tehnice şi morale, capabili să înlocuiască „vechea gardă“. Turneul final, la care au participat peste 200 boxeri, urma, deci, să clarifice problema : mai avem sau nu mai avem talente autentice în acest sport ce n-a adus de-a lungul anilor, cu regularitate, mari succese internaţionale (exceptînd ultimii doi-trei ani !) ? Cu părere de rău trebuie să spunem că nici la această ediţie nu am putut remarca un reviriment al boxului, că nu au apărut boxeri dotaţi cu calităţi corespunzătoare care să-i ajute să se afirme în marile întreceri internaţionale. Vasile Gligaru, 18 ani, după două Victorii înainte de limită, a cedat, în finală, in faţa lui Nicu Chioveanu. Gheorghe Govici, categoria „muscă“, deşi a obţinut titlul, este foarte departe de clasa lui Mircea Dobrescu, Constantin Ciucă sau Constantin Griiescu. Cercel Titu, 19 ani, victorios în întrecerea „penetor“, este încă în stadiul de promisiune ; mijloacele sale tehnice de exprimare sunt trcă reduse. Valentin Silagy, 21 ani, este destul de vulnerabil în apărare şi, după părerea noastră, va trebui să muncească cu multă ambiţie şi dăruire pentru a putea face faţă durităţii întrecerilor Internaţionale. La categoriile „semigrea“ şi „grea" (Georgică Dorici, 20 ani, Dumitru Văleanu, 20 ani, şi Ion Cernat 20 ani) suntem, în continuare, „descoperiţi“, fiindcă boxerii amintiţi nu inspiră nici o încredere, practicînd un box rudimentar. Ne întrebăm, cum e posibil ca în finalele „naţionalelor“ să ajungă boxeri cu un registru de cunoştinţe atît de sumare ? în galele precedente am mai remarcat cîţiva tineri — Ion Boboc (A.S.A. Cluj), cu adevărat o veritabilă speranţă. Vasile Ciobanu (Ceahlăul P. Neamţ, elev al antrenorului G. Timpescu), Ali Ismail (Farul, antrenor A. Teodorescu), Gheorghe Butnaru (Metalul Bucureşti, antrenor C. Anton) — cu posibilităţi reale de progres. Cam acesta este bilanţul. Deci, mult prea puţin. Deşi mulţi dintre noii campioni sunt tineri (doar doi campioni din anul trecut —* Dinu Teodor şi Ilie Dragomir — au reuşit să-şi păstreze titlul !?) stadiul lor actual de pregătire nu ne permite să întrevedem în viitorul apropiat, o ascensiune rapidă pe scara valorii care să-i facă competitivi, aspiranţi la titluri şi medalii la campionatele europene (1979) şi J.O. din 1980. îmbucurător este, totuşi, curajul antrenorilor şi al Federaţiei de a trimite, în sfîrşit, în ring şi tineri de 18—19 ani, aflaţi încă la vîrsta junioratului, şi care au demonstrat că nu sunt mai prejos faţă de seniori, uneori chiar depăşindu-i pe aceştia. Dar această iniţiativă este, deocamdată, singulară. Trebuie întreprinse, în continuare, măsuri energice : sporirea numărului galelor (mai ales pentru juniori), aplicarea unor formule competiţionale noi (care să stimuleze calitatea nu cantitatea !), mai multe întreceri internaţionale pentru tinerii boxeri (şi nu voiaje de plăcere prin diverse ţări pentru competiţii mediocre) şi, în sfîrşit, găsirea unor soluţii echitabile de stimulare şi atragere a pugiliştilor spre „careul magic“. Sunt doar cîteva sugestii. Nu este pentru prima oară cînd le supunem atenţiei federaţiei. Acestea, alături de alte propuneri viabile — o consfătuire cu antrenorii, conducătorii de secţii şi cluburi este mai mult decât necesară în vederea găsirii unor soluţii constructive , transpuse grabnic în viaţă, s-ar putea solda cu ieşirea din impas. Astfel, şi anul viitor vom vorbi de„ „speranţe“ şi nu de autentice talente, de adevăraţi campioni. TEODOR POGOCEANU CAMPIONII PE ANUL 1978 Categ. 48 kg. : ALEXANDRU TUREI — Voința Cluj-Napoca (26 ani), antrenor Francisc Ambrus ; Categ. 51 kg. : GHEORGHE GOVICI — Steaua (20 ani), antrenor Gheorghe Fiat ; Categ. 54 kg. : TEODOR DINU — Dinamo (25 ani), antrenori Dumitru Ion şi Vasile Mariuţan ; Categ. 57 kg. : TITI CERCEL — Dinamo (19 ani) ; Categ. 60 kg. : ILIE DRAGOMIR — Dinamo (21 ani) ; Categ. 63,5 kg. : SEMION CUTOV — Dinamo (24 ani) ; Categ. 67 kg. : IONEL BUDUŞAN — Metalul Bucureşti (23 ani), antrenori Constantin Anton şi Stelian Iorga ; Categ. 71 kg : NICU CHIOVEANU — Litoral Mangalia (23 ani), antrenor Victor Banu; Categ. 75 kg. : VALENTIN SILAGY -I Dinamo (21 ani) ; Categ. 81 kg. : GEORGICĂ DONICI — Steaua (20 ani), antrenori Ion Chiriac și Şerbu Neacșu ; Categ. +81 kg. : ION CERNAT — Steaua (20 ani). In sferturile de finală ale turneului international feminin de tenis de la Stuttgart, jucătoarea româncă Virginia Ruzici a eliminat-o după o partidă foarte echilibrată, cu 5—7, 7—6, 6—3 pe tinăra jucătoare suedeză Nina Bohm. In semifinale, Ruzici, resimţind oboseala acumulată in ultimele turnee a pierdut cu 6—2, 3—6, 6—7 s in fata olandezei Betty Stove, pe care românca o invinsese cu o săptămînă in urmă în finala turneului de la Brighton. De remarcat faptul că în ultimul set, Virginia Ruzici a condus cu 6—5 si 40—0, ratînd 3 mingi de meci. • IN SALA Floreasca din Capitală, în cadrul etapei a 5-a a campionatului diviziei A la baschet masculin, s-a disputat ieri cel de-al doilea meci dintre echipele bucureştene Steaua şi Dinamo. De data aceasta victoria a revenit cu scorul de 78—76 (41—35), baschetbaliştilor de la Steaua. In prima partidă, desfășurată sîmbătă, formația Dinamo a ciştigat cu scorul de 84—70. • FINALA turneului internaţional de tenis de la Tokio se va disputa între jucătorul iugoslav Zeliko Franulovici şi italianul Adriano Panatta, în semifinale. Franulovici l-a întrecut cu 6—4. 6—7. 6—3, pe americanul Pat Dupre, iar Panatta a dispus cu 6—4, 4—6, 6—4, de englezul Buster Mottram. ÎN SEMIFINALELE turneului de tenis de la Manila, suedezul Björn Borg , l-a învins cu 6—4, 6—0, pe Elliot Teltscher, urmînd să-l întîlnească în finală pe americanul Vitas Gerulaitis, învingător cu 6—4, 6—1, în partida cu coechipierul său Sandy Mayer. • IN TURNEUL internaţional de tenis de la Basel (Elveţia), campionul polonez Wojtek Fibak l-a învins cu 6—4, 6—3, pe vest-germanul Uli Pinner, iar argentinianul Guillermo Vilas l-a întrecut cu 6—2, 6—7, 7—6, pe Rolf Gehring (R.F Germania). • ORAŞUL Miskolc a găzduit întîlnirea internaţională amicală de box dintre reprezentativele secunde de box ale Ungariei şi Poloniei, victoria revenind cu scorul de 12—10, pugiliştilor maghiari. Desfăşurat în localitatea poloneză Kielce, meciul de box dintre selecţionatele de tineret ale celor două ţări s-a încheiat cu scorul de 14—4 in favoarea gazdelor. • CONTINUINDU-ŞI TURNEUL in Marea Britanie, reprezentativa de rugbi a Noii Zeelande a întilnit o selecţionată a cluburilor londoneze pe care a învins-o cu scorul de 37—12 (18—6). • INTR-O TENTATIVA efectuată la „Crystal Palace“ din Londra, atletul scoţian Don Ritchie a stabilit cea mai bună performanţă mondială în proba de 100 km., distanţă pe care a alergat-o în timpul de 6 h 10’20”. Performanța precedentă era de 6 h 18’. • REZULTATE din etapa a 8-a a campionatului spaniol de fotbal : Valencia—Dijon 4—0 ; Real Madrid—Huelva 4—0; Sevilla—Espanol Barcelona 4—3; Hercules—San Sebastian 2—1; C.F. Barcelona—Burgos 2—0; Salamanca—Celta Vigo 1—0. Meciul dintre Santander si Atletico Madrid nu s-a putut juca din cauza cetii. In clasament conduce Real Madrid, cu 13 puncte. FOTBAL X • O VICTORIE IN DEPLASARE, TREI MECIURI NULE ŞI DOAR CINCI VICTORII ALE GAZDELOR • CONFIRMĂRI ŞI DEZAMĂGIRI • REVELAŢIA ETAPEI - GLORIA BUZĂU • SELECŢIONABILII - PRESTAŞI SLABE • EFICACITATE REDUSĂ - 18 GOLURI • UN LIDER MERITUOS - F.C. BAIA MARE Ce ne pune pe gînduri Etapa vine să confirme lucruri pe care le ştiam, le constatasem în celelalte etape, în jocurile de verificare ale naţionalei şi în partida oficială România — Iugoslavia- Şi anume : ni s-a confirmat faptul că cea mai informă echipă la ora de faţă, care practică un fotbal modern, constructiv-ofensiv, un fotbal dinamic şi eficace este formaţia din Baia Mare, antrenată de V. Mateianu. Dealtfel, la Baia Mare a avut loc derbiul etapei. A fost un joc de mare luptă — în încleştarea de forţe avînd, pînă la urmă ciştig de cauză, gazdele — un joc în care s-a consumat multă energie, dar în care s-au comis prea multe iregularităţi, jucătorii tentaţi sâ-şi depăşească şi să intimideze adversarul prin durităţi primindu-şi sancţiunea, intra care craioveanul Tilihoi, pe cea mai severă — eliminarea de pe teren. Ofensiva gazdelor a fost permanentă pe cînd atacul oaspeţilor a fost sporadic şi inconsistent. Subliniem însă că această victorie rezultă dintr-un gol care a provocat discuţii, oaspeţii invocînd marcarea lui din ofsaid. La Petroşani Dinamo cucereşte un punct, confirmînd creşterea de formă. Surprizele, dacă vreţi revelaţiile etapei, le constituie „egalurile“ realizate de tîrgovişteni la Tg. Mureş, şi de vîlceni, la Bucureşti, în faţa campionilor, dar mai presus de orice trebuie remarcată victoria Gloriei Buzău în Dealul Copoului. O victorie demonstrată, atestată, nu numai prin puncte, ci şi prin fotbal. Antrenorul buzoienilor, Puiu Ionescu s-a dus la Iaşi cu o echipă descompletată din cauza unor îmbolnăviri sau din cauza unor sancţiuni disciplinare. Iată, antrenorul nu se gîndeşte numai la puncte — şi bine face — ci la climatul din echipă, îşi permite să lase acasă pe doi dintre titulari care-şi dau aete de vedere — după rezultatele bune din ultima vreme — nu manifestă interes şi răspundere pentru pregătire. Este vorba de Toma şi Ghizdeanu, al căror loc l-au luat în echipă doi tineri, Petrache şi Mircea, meciul de ieri însemnînd pentru ei debutul în prima divizie a ţării. Strălucit debut , el coincide cu o victorie şi incă in deplasare. Antrenorul nu face rabat la disciplină, la educaţie. Aşa cum s-a transmis pe Calea undelor, echipa buzoiană a jucat ca o formaţie matură, omogenă, a practicat un joc inteligent, toţi jucătorii devenidu-sa dispuşi la un maxim efort. Jocurile de sîmbătă, susţinuta de echipele care ne reprezintă, miercuri, in meciul revanşă, din turul doi al „Cupei U.E.F.A.“, s-au soldat cu rezultatele scontate. Surprinzător, insă, cit de greu a venit victoria argeşenilor realizată de-abia în ultimele cinci minute de joc. Şi iarăşi o confirmare — jocul valoros şi eficacitatea nedezminţită a tînărului Moiceanu, „rezerva“, sau mai potrivit spus, „arma secretă“ a antrenorului piteştean Florin Halagian. Băcăuanii s-au dezlănţuit pentru că Sportul studenţesc n-a contat, în acest meci, decit pe... Rădulescu, ceilalţi făcînd mai mult figuraţia sau greşind decisiv, precum Ciugarin din vina căruia echipa a primit primul gol. Cea mai tristă confirmare este aceea pe care ne-a furnizat-o echipa campioană, Steaua.JFormaţia militară, jucătorii ei se află într-o accentuată eclipsă de formă. Ca mai multă vreme practică un fotbal mediocru. Singurul om care poate primi un calificativ bun după prestaţia de ieri este Sarnes, care repetînd figura din meciul naţionalei de miercuri, văzînd cit de neputincioşi sunt coechipierii săi a venit deseori în atac. Steliştii pot fi mulţumiţi că au obţinut un punct — acesta graţie greşelii flagrante a portarului vîlcean, Roşea — după un joc atit de anost. Ce ne pune pe noi pe gînduri este, însă, altceva ! echipa Steaua dă naţionalei — graţie punctului de vedere al lui Ştefan Covaci şi adjuncţilor săi — numărul cel mai mare de jucători pentru naţională. Ce vor face Necula Răducanu, Vigu, Anghelini, Iordănescu în meciul de la Valencia, In faţa lui Asensi, Santillana, Juanito et. comp., când ei n-au fost în stare să-i depăşească pe modeştii jucători viceni ? Sunt unii tehnicieni tentaţi să ne convingă că altfel se joacă la naţională. Oare? Doar am văzut cu toţii cât de „bine“ au jucat cei pomeniţi mai sus în meciul cu reprezentativa Iugoslaviei. Un simplu semnal de alarmă înainte cu 18 zile de cel mai important meci al naţionalei în preliminariile Campionatului european — cel cu Spania din 15 noiembrie, de la Valencia. VASILE CABULEA DIAGRAMA ETAPEI CLASAMENT F. C. ARGEŞ — CORVINUL, HUNEDOARA 2—0 (0—0). Golurile victoriei gazdelor au fost marcate in ultimele minute de joc de către Moiceanu (min. 85) si Radu Il (min. 90). U.T. ARAD — POLITEHNICA TIMISOARA 1—0 (1—0). Unicul gol al partidei a fost înscris de Brasovschi in min. 25. F.C. BAIA MARE - UNIV. CRAIOVA 1-0 (0—0). Golul a fost înscris de proaspătul introdus in joc, Deac, in min. 72. Spre finalul partidei jucătorul craiovean Tilihoi a fost eliminat de pe teren pentru joc dur. JIUL PETROȘANI — DINAMO 1—1 (0-1). Scorul a fost deschis de Dinu in min. 8 printr-o lovitură cu capul, egalarea gazdelor survenind in min. 57 prin Bucurescu dintr-o pasă a lui Dumitrache. La juniori 2—0. F.C. BIHOR - OLIMPIA SATU MARE 1-0 (1—0). Gazdele au clătigat prin golul marcat de bun in min. 14. La juniori 6—1. S.C. BACĂU — SPORTUL STUDENȚESC 4—1 (1—0). Golurile gazdelor au fost înscrise de Antohi (min. 33), Vamanu (min. 53 și 66) și Cărpuci (min. 65). Pentru oaspeţi a marcat Munteanu in min. 51. La juniori 0—0. POLI. IAŞI — GLORIA BUZĂU 1—3 (1—2). A deschis scoul buzoianul Radu in min. 11, a egalat, pentru gazde, Dănilă in min. 13, iar oaspeţii s-au detaşat in cîştigători, prin golurile înscrise de Oprişan (min. 45) şi Radu (min. 60). La juniori 7—2. A.S.A. TG. MUREŞ — C.S. TIRGOVIŞTE 0-0. La juniori 3—1. STEAUA — CHIMIA RM. VILCEA 1—1 (0—1). Oaspeţii au deschis scorul in min. 36 prin Savu care a transformat o lovitură de pedeapsă. Pentru gazde a înscris Zahiu. La juniori 2—0, ETAPA VIITOARE Duminică 5 noiembrie C.S. Tirgovişte — Politehnica Iaşi ; Olimpia Satu Mare — F.C. Baia Mare ; Universitatea Craiova — Steaua ; Gloria Buzău — Chimia Rm. Vîlcea ; S.C. Bacău — F.C. Bihor ; Dinamo — Politehnica Timişoara ; Corvinul Hunedoara — A.S.A. Tg. Mureş ; Sportul studenţesc — U.T.A. ; Jiul Petroşani — F.C. Argeş. SERIA I-A Muscelul Cîmpulung Muscel — C.S.M. Suceava 3—1; Tractorul Braşov — Ultramonia Făgăraş 1—0; Viitorul Vaslui — Oltul Sf. Gheorghe 2—0 ; Belonul Ceahlaul Piatra Neamţ — Progresul Brăila 2—1 ; Victoria Tecuci — F.C. Constanţa 2—1 ; I.C.I.M. Braşov — Constructorul Iaşi 4—1 ; F.C. Brăila — F.C.M. Galaţi 1—0 ; Portul Constanţa — Delta Tulcea 3—1 ; Minerul Gura Humorului — Steagul roşu Braşov 1—0. In clasament conduce F.C.M. Galaţi cu 16 puncte. SERIA A II-A Metalul Bucureşti — Metalul Plopeni 3—1 ; Electroputere Craiova — Viitorul Scorniceşti 2—1; Rulmentul Alexandria — F.C.M. Giurgiu 4—0 ; Progresul-Valcani Bucureşti — Poiana Cimpina 1—0 ; Şoimii Sibiu — Rapid Bucureşti 1—1 ; Dinamo Slatina — Şantierul Naval Olteniţa 2—1 ; Petrolul Ploieşti — Autobuzul Bucureşti 1—0 ; C.S.M. Drobeta Tr. Severin — Chimia Brazi 3—1. Conduce în clasament Rulmentul Alexandria cu 15 puncte, urmată de Metalul Bucureşti, tot cu 15 puncte, Rapid şi Viitorul Scorniceşti cu cite 14 puncte. SERIA A III-A C.I.L. Sighet — C.F.R. Timişoara 2—2 ; U.M. Timişoara — F.C.M. Reşiţa 0—0 ; C.F.R. Cluj-Napoca — Victoria Călan 1—0 ; Înfrăţirea Oradea — „U“. Cluj-Napoca 0—0 ; Minerul Anina — Industria firmei Cîmpia Turzii 1—0 ; Metalul Cugir — Mureşul Deva 1—0 ; Aurul Brad — Minerul Moldova Nouă 4—0 ; Gloria Bistriţa — Dacia Orăştie 0—0 ; Minerul Cavnic — Chimica Tîrnăveni 6—2. In clasament conduce „U“. Cluj-Napoca cu 18 puncte urmată de Gloria Bistriţa, Aurul Brad şi C.F.R. Cluj-Napoca cu cite 13 puncte. 1. F.C. Baia Mare 10 8 1 1 15— 4 17 2. Steaua 10 6 1 3 21—13 13 3. F.C. Argeş 10 6 1 3 17—12 13 4. U. Craiova 10 4 3 3 16—10 II 5. Dinamo 10 4 3 3 14— 8 XI 6. Poli. Iaşi 10 4 3 3 8— 8 11 7. A.S.A. Tg. Mureș 10 4 3 3 13—14 11 8. U.T.A. 10 4 2 4 15—12 10 9. sportul 10 3 4 3 13-12 10 10. C.S. Tirgoviște 10 4 2 4 11-12 10 11. S.C. Bacău 10 4 1 5 9— 8 9 12. Olimpia 10 4 1 5 10—13 9 13. F.C. Bihor IM 1 5 13—16 9 14. Gloria Buzău 10 4 1 5 12—16 9 15. Jiul 10 3 2 5 11—15 8 16. Corvinul 10 4 0 6 11—17 8 17. Chimia 10 2 3 5 10—20 7 18. Poli. Timișoara 10 1 2 7 5—14 4 DIVIZIA B OLIMPIADA DE ŞAH Olimpiada de şah a continuat la Buenos Aires cu intîlnirile din turul III. După ce a pierdut în mod surprinzător cu 1,5— 2,5 meciul din turul II cu formaţia Canadei (Gheorghiu — Hebert remiză; Ghiţescu — Bigasas 0—1; Şubă — Piasetski 0—1; Ghindă — Nickoloff 1—0), echipa masculină a României a întilnit selecţionata U.R.S.S. cu care se află la egalitate , 1—1, două partide fiind întrerupte. La prima masă, marele maestru Florin Gheorghiu a remizat cu fostul campion mondial Boris Spasski, rezultat consemnat şi in partida Şubă — Polugaevski. S-au întrerupt partidele Ciocîltea — Petrosian şi Ghindă — Romanism. In grupa a patra a competiţiei feminine, echipă României a învins cu 2,5—0,5 formaţia Columbiei. In turul II, şahistele românce au terminat la egalitate : 1,5—1,5 cu echipa Australiei. rugbi. Scoruri mari... Ziua de ieri a fost bogată pentru bucureştenii amatori de rugbi. S-a jucat pe trei stadioane: Olimpia, Tei şi Steaua. Am văzut la lucru pe noua promovată Ştiinţa Baia Mare in jocul ei cu Steaua din grupa preliminară B. Subliniind faptul că Baia Mare are o echipă in prima divizie — notabil pentru aria de răspîndire a rugbiului în toate zonele ţării — am remarcat la studenţii care alcătuiesc această formaţie, sîrguinţă şi disciplină în joc. Partida Încheiată cu scorul de 48—7, a plăcut datorită scorului destul de strîrns la pauză, şi numărului mare de Încercări. Nu ne-au plăcut insă ratările la loviturile fixe și superficialitatea cu care au tratat militarii primele minute de joc. întîlnirea a fost arbitrată de Th. Witing. Prin această victorie, Steaua conduce în clasamentul grupei B cu 12 puncte (din tot atîtea posibile) şi un punctaj excelent 143—30. Rezultate tehnice : GRUPA A: Farul — C.F.R Braşov 82—3; C.S.M. Sibiu — Rapid 9—9. GRUPA B : Steaua — Ştiinţa Cemirt Baia Mare 48—7, Politehnica Iaşi — Rulmentul Birlad 15—3. GRUPA C : Dinamo — Minerul Gura Humorului 63—C. R.C. Sportul studenţesc — Univ. Timişoara 19—6. GRUPA D , Ştiinţa Petroşeni — Polit. Cluj-Napoca 56—0; T.C. Ind. Constanţa — R.C. Griviţa Roşie 0—10. Pentru promovarea în cele două serii valorice luptă serioasă în grupa A între Farul, C.S.M Sibiu şi Rapid. Calificate sigur : Steaua, Poli. Iaşi, Dinamo, R.C. Sp. studenţesc, Ştiinţa şi R.C. Griviţa Roşie. GABRIEL FLOREA LUNI 30 OCTOMBRIE 1978 AGENDA Cu prilejul Zilei naţionale a Republicii Turcia, ambasadorul acestei ţări la Bucureşti, Nahil Ozgur, a vorbit, duminică, la postul nostru de televiziune CRONICA U.T.C. Ieri a sosit în Capitală o delegaţie a Uniunii Europene a Studenţilor Democraţi, condusă de Pierre Monnet, preşedintele uniunii, care, la invitaţia Consiliului U.A.S.C.R., va face o vizită în ţara noastră. VA RECOMANDĂM: • Film ŞOIMUL, o producţie a studiourilor sovietice, in regia lui Gheorghi Danelia, peliculă distinsă cu Marele premiu la Festivalul de la Moscova, ediţia 1977. Comedie lirică despre un erou contemporan, ea se constituie intr-o pledoarie pentru dragostea faţă de locurile natale, faţă de oamenii in mijlocul cărora te-ai născut şi ţi-ai petrecut copilăria. In rolul principal: Vahtang Kikabidze. ORAŞUL-FANTOMĂ, film ismerican avînd regi a şi muzica semnate de Don Hulette. O veritabilă peliculă de acţiune inspirată de realităţile dure ale societăţii americane contemporane. Ea ifi intcrne pe generic numele lui Chuck Norris, fost campion mondial de karate care reuţeşte idi şi păstreze ca actor întreaga măiestrie care l-a adus in fruntea practicanţilor acestui sport, ULTIMA NOTA, producţie a studiourilor sovietice. Adresindu-se in primul rind copiilor, dar si educatorilor lor — părinţi şi profesori — filmul încearcă să răspundă la o întrebare care ii preocupă pe toţi cei care lucrează în învăţămint, cum şi prin ce mijloace se poate insufla elevilor mai multă încredere in forţele proprii. In rolurile principale: Sasa Ivahîn, Evgheni Gherasimov, Liudmila Ivanova. Regia: Boris Naşciokin. (M. IONESCU). • Plastică La Muzeul naţional de artă al Republicii Socialiste România s-a deschis recent, în cadrul fazei de masă a celei de a doua ediţii a Festivalului naţional „Cîntarea României“, expoziţia intitulată La trecutu-ţi mare, mare viitor. Organizată In colaborare cu Consiliul municipal Bucureşti al Organizaţiei pionierilor şi Inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti, expoziţia prezintă creaţii de artă plastică ale pionierilor şi şoimilor patriei din Capitală, membri ai Casei centrale a pionierilor şi şoimilor patriei, ai caselor pionierilor şi şoimilor patriei din toate sectoarele Bucureştului. Tinerii artişti încearcă să facă din asocierea liniei şi culorii opere de artă pline de sinceră trăire interioară, entuziasm şi nobile năzuinţe. Fantezia naivă specifică fragedei-virste a creatorilor, încrederea, tehnica execuţiei constituie cîteva din caracteristicile operelor expuse. Dintre acestea (pictură, sculptură, ceramică, tapiserie) se remarcă in primul rind cele care tratează tema trecutului de luptă a poporului român pentru independenţă, libertate, unire şi pentru înlăturarea exploatării. Cîteva titluri sunt semnificative: Atac la Smirdan, Epilog 1907, Lupta de la Baia, Războiul de Independenţă, Lupta între daci şi romani, Constantin Brâncoveanu, Decebal. Cetăţile au amintiri de eroi, Mihai Viteazul, Dorobanţ, Lupta de la Rovine, Dacii în luptă cu cotropitorii, Gornistul, Cuza Vodă, Trecerea Dunării, Răscoala de la Bobîlna, Noi vrem pământ. Altă serie de lucrări ilustrează preocuparea tinerilor artişti pentru surprinderea unor aspecte caracteristice din munca de zi cu zi a constructorilor socialismului din patria noastră: Constructori, La turnătorie, Şantier în Bucureşti, Campania agricolă, Viitorul, Industrie, Oraşul viitorului, Proiect pentru Calea Moşilor, Furnal. Lucrările expuse surprind prin bogata paletă cromatică şi firescul prezentării temelor alese anunţind o viitoare generaţie de talentaţi plasticieni, (NICOLAE N. RĂDULESCU). ’• Carte Deschisă in sala Dalles, expoziţia de carte din Republica Democrată Germană oferă vizitatorului o imagine generoasă asupra climatului cultural, asupra preţuirii de care se bucură cartea la ţara prietenă. Exponatele, intr-o gamă largă şi extrem de interesantă — de la cărţile liliput pînă la txlibrisuri şi cărţile monumentale —, aparţin tuturor sectoarelor: ştiinţe social-politice, beletristică, teorie şi critică literară, muzică, plastică, sport, cartea pentru copii şi tineret. La sectorul traduceri o emoţionantă intîlnire cu literatura română tradusă in germană. Sunt prezenţi aici: Eminescu, Creangă, Caragiale, Slavici, Rebreanu, Sadoveanu, Camil Petrescu, Panait Istrati, H. P. Belgescu, Marin Preda, Eugen Barbu, Al. Ivasiuc, Nichita Stănescu, Ioan Alexandru, Marin Sorescu, Ana Blandiana, într-o ţinută grafică deosebită — peste 240 de reproduceri de artă aparţinind editorilor din R.D.G. au fost cuprinse in catalogul UNESCO pentru cele mai frumoase tipărituri din lume — expoziţia de carte din Republica Democrată Germană este o incîntare a ochiului şi a minţii. (C. STAN)-