Scînteia Tineretului, iunie 1989 (Anul 45, nr. 12439-12464)

1989-06-13 / nr. 12449

Schimb de mesaje intre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Jambin Batmunh ULAN BATOR 12 (Agerpres). — Din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, au fost transmise tovarăşului Jambin Batmunh, secretar general al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluţionar Mongol, preşedintele Prezidiului Marelui Hural Popular al Republicii Populare Mongole, un călduros salut şi cele mai bune urări de progres şi prosperitate pentru poporul mongol prieten. Exprimind vii mulţumiri, tovarăşul Jambin Batmund a rugat să se transmită tovarăşului Nicolae Ceauşescu sincere urări de sănătate şi fericire, de noi succese în activitatea prodigioasă pe care o desfăşoară în fruntea partidului şi statului, iar poporului român prieten urări de progres şi bunăstare, de noi şi importante realizări în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Schimbul de mesaje a fost prilejuit de primirea de către conducătorul partidului şi statului mongol a tovarăşului Miu Dobrescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului Central al U.G.S.R., care întreprinde o vizită în Mongolia la invitaţia Consiliului Central al sindicatelor din această ţară. In timpul convorbirii au fost reliefate bunele relaţii de prietenie şi colaborare existente între cele două partide, ţări şi popoare, la a căror continuă dezvoltare un rol hotărîtor l-au avut şi îl au intîlnirile şi înţelegerile româno-mongole la nivel înalt. A fost evidenţiată contribuţia pe care o aduc sindicatele din cele două ţări la întărirea continuă a colaborării și prieteniei româno-mongole. La primire a luat parte tovarășul Nicolae Hurbean, ambasadorul României la Ulan Bator. Acţiuni şi luări de poziţie pentru dezarmare şi pace BONU 12 (Agerpres). — Intr-o declaraţie dată publicităţii de Comitetul vest-german pentru pace, dezarmare şi cooperare se exprimă profunda convingere că popoarele lumii pot soluţiona problemele cele mai acute ale contemporaneităţii numai prin eforturi comune, cooperare şi colaborare şi nu optînd pentru calea confruntării. Astăzi, se arată în declaraţie, există condiţii pentru dezvoltarea paşnică a omenirii. Subliniind că trebuie să se profite de actuala conjunctură şi să se folosească eficient şansele de dezarmare, Comitetul lansează un apel Guvernului R.F.G. de a-şi aduce contribuţia la o nouă politică vizind dezarmarea şi realizarea păcii. RONN 12 (Agerpres). — Oameni de ştiinţă şi experţi in problemele dezarmării din R.D.G. şi R.F.G. s-au pronunţat, în cadrul unei mese rotunde desfăşurate la Hamburg împotriva doctrinei N.A.T.O. de „descurajare nucleară“, transmite agenţia A.D.N. In cadrul dezbaterilor, participanţii au sprijinit conceptul securităţii comune decurgind din lipsa potenţialelor de atac. TOKIO 12 (Agerpres). — In numele populaţiei Hiroshimei, primul oraş din lume care a cunoscut ororile exploziei nucleare, primarul Takeshi Araki a transmis ambasadei Franţei la Tokio o notă de protest în legătură cu experienţa nucleară franceză efectuată în Atolul Fangataura, din sudul Pacificului. In scrisoare se cere guvernului francez să pună imediat capăt experienţelor nucleare, atrăgînd atenţia asupra riscurilor pe care acestea şi armele nucleare le reprezintă pentru destinul omenirii. Pentru soluţionarea echitabilă a problemei datoriei externe CARACAS 12 (Agerpres) — Secretarul executiv permanent al Sistemului Economic Latino- American (SELA), Carlos Perez del Castillo, a dat publicităţii proiectul de propuneri vizind soluţionarea problemei datoriei externe a ţărilor din America Latină şi zona Caraibilor. Obiectivul principal al documentului, elaborat de Secretariatul permanent al SELA pe baza propunerilor avansate de organizaţiile regionale şi statele continentului latino-american, vizează diminuarea fluxului de mijloace financiare plătite sub formă de dobînzi şi orientarea acestora spre înfăptuirea planurilor de dezvoltare economică şi socială a ţărilor latinoamericane — a declarat Carlos Perez del Castillo, in cadrul unei conferinţa de presă. In procesul de elaborare a proiectului au fost luate în considerare recomandările ţărilor participante la Grupul de la Rio de Janeiro, precum şi particularităţile specifice ale datoriei externe a ţărilor din America Centrală şi bazinul Caraibilor. !! Documentul va fi examinat in cadrul reuniunii pregătitoare a Conferinței regionale a SELA- consacrate datoriei externe, care se va desfăşura începînd de la ISL iunie, la Caracas. Deschiderea lucrărilor* Conferinţei Internaţionale pentru drepturile copilului STOCKHOLM 12 (Agerpres). — Convenţia internaţională a drepturilor copilului pe care Adunarea Generală a O.N.U. intenţionează să o adopte în toamna acestui an va marca o etarpă importantă in lupta pentru viitorul luminos al tinerei generaţii — a declarat primul ministru al Suediei, Ingvar Carlsson, la deschiderea lucrărilor Conferinţei internaţionale pentru drepturile copilului. La forum, organizat la Stockholm, sub auspiciile Asociaţiei suedeze pentru ajutorarea copiilor,iau parte reprezentanţi din 30 de ţări. Participanţii vor dezbate probleme referitoare la situaţia tinerei generaţii din diferite regiuni ale lumii şi vor elabora un plan de acţiune în vederea transpunerii în viaţă a viitoarei Convenţii internaţionale a drepturilor copilului. ORIENTUL MIJLOCIU DAMASC 12 (Agerpres). — Preşedintele Siriei, Hafez Al-Assad, l-a primit pe secretarul general adjunct al Ligii Arabe, Lakhdar Ibrahimi, care, după consultările avute cu reprezentanţii libanezi la Beirut a efectuat o vizită la Damasc. In cadrul întrevederii, au fost discutate ultimele evoluţii ale situaţiei din Liban şi eforturile întreprinse de Liga Arabă pentru soluţionarea crizei libaneze. Intr-o declaraţie citată de agenţia China Nouă, Lakhdar Ibrahimi a subliniat că oficialităţile libaneze cu care a purtat consultări şi-au manifestat dorinţa respectării încetării focului şi au exprimat sprijinul faţă de eforturile Ligii Arabe de a se ajunge la o soluţie pozitivă în Liban. El a spus că sa va întoarce la Beirut în această săptămînă după ce va informa pe membrii Comitetului tripartit al Ligii Arabe de rezultatele contactelor sale. BAGDAD 12 (Agerpres) — Preşedintele Irakului, Saddam Hussein, a exprimat sprijinul ţării sale pentru eforturile depuse de Comitetul tripartit al Ligii Arabe însărcinat cu o misiune de mediere in vederea stabilirii păcii în Liban. Şeful statului irakian a exprimat această poziţie cu ocazia primirii, la Bagdad, a miniştrilor de externe ai Algeriei, Aratei Saudite şi Marocului, in calitatea lor de reprezentanţi ai preşedintelui Chadli Bendjedid, regelui Fahd şi, respectiv, regelui Hassan, componenţii comitetului. Energia eoliană - un termen important în ecuaţia energetică a viitorului Creşterea de şase ori a preţului petrolului în anii ’70, preţ care a fost menţinut scăzut timp de treizeci de ani, a modificat complet structura pieţei mondiale a energiei. Supremaţia petrolului a luat sfîrşit, scria recent revista franceză „Energie plus“. Petrolul „rege“, afirmă aceeaşi publicaţie, este astăzi indefensivă faţă de celelalte surse de energie. Datorită progreselor realizate de tehnologia in domeniul energiei eoliene, mai cu seamă în ţările industrializate, in perspectiva anilor '90, competitivitatea acestei resurse de energie regenerabilă este în creştere, iar avantajele sale economice şi ecologice au devenit din ce in ce mai evidente, după cum susţine un expert în noile surse de energie, Philip C. Cruver, intr-un amplu articol apărut anul acesta in „Forum du Développement“, ce apare sub egida Organizaţiei Naţiunilor Unite. Evaluări energetice pe plan mondial Intr-un studiu elaborat de Institutul pentru resurse mondiale şi Institutul internaţional pentru mediul înconjurător, in colaborare cu Programul O.N.U. pentru mediul înconjurător — studiu apărut în publicaţia „World Resources 1988—1989“, avînd drept temă „Resursele şi consumul de energie pe plan mondial“, sa afirmă că, „La ritmurile de producţie din 1986, rezervele de cărbune ar trebui să dureze peste 220 de ani, mai mult decit cele de gaze naturale (59 de ani) şi cele de petrol (33 de ani).“ Potrivit aceluiaşi raport, petrolul reprezintă principalul combustibil comercial în Europa occidentală, Australia, America de Nord şi ţările în curs de dezvoltare ; consumul în U.R.S.S. este dominat de gazele naturale, iar in China principalul combustibil este cărbunele. Peste jumătate din ţările in curs de dezvoltare se bazează pe importuri de petrol pentru a satisface, peste 75 la sută din necesităţile lor de energie comercială. Examinarea cantităţilor si tipurilor de energie utilizată pentru transport, Industrie, agricultură şi aplicaţii comerciale în întreaga lume relevă tendinţe semnificative, cum ar fi bizuirea excesivă a unuia dintre sectoarele economice pe o unică sursă de energie. In situaţia energetică actuală a lumii, o alternativă la combustibilii fosili, despre care experţii avertizează că se vor epuiza curînd, în ritmul de consum înregistrat in prezent o reprezintă sursele regenerabile de energie : turbinele eoliene, instalaţiile fotovoltaice, colectorii de energie solară, biomasa şi, să nu uităm, puterea apelor. Perspective viabile După cum precizează „World Resources 1988—1989“, piaţa internaţională pentru generatori eolieni a sporit de 17 ori între 1981 (cînd s-a înregistrat o comercializare de 34 de megawaţi) şi 1985 (567 megawaţi). Demn de menţionat este faptul că o mare parte a acestei creşteri a fost înregistrată în statul american California, unde capacitatea generatorilor eolieni a sporit de la 7 megawaţi, în 1981, la aproape 1,5 gigawaţi în 1987. Pornind de la faptul că Statele Unite ale Americii — care au deja importante investiţii in domeniu re intenţionează să aloce în perioada următoare miliarde de dolari pentru dezvoltarea energiei eoliene, viitorul acesteia apare ca deosebit de promiţător. Majoritatea experţilor in energie, notează „Forum des Développement“, estimează că supraabundenţa de petrol care pare a se înregistra în prezent este temporară . in acest context viabilitatea energiei eoliene este dovedită chiar de rezultatele de pînă acum. Iar tehnicile puse la punct în ultimul deceniu pot fi deja aplicate, deopotrivă, atit in ţările industrializate, cit şi mările , în curs de dezvoltare. Energia eoliană, care cunoaşte cea mai rapidă creştere printre „noile energii“, a dat deja rezultate remarcabile, subliniază expertul Philip C. Cruver, şi pe plan economic şi în ceea ce priveşte randamentul. Astfel, puterea unei turbine eoliene de mărime medie, care era de 25 kW la începutul deceniului, a ajuns in prezent la circa 200 kW, iar costul unei turbine pe kilowat a coborît da la 3 000 de dolari la mai puţin de 1 000 de dolari. Turbinele instalate în centralele eoliene din California, al căror număr a trecut de 15 000, au o putere totală de peste 1 400 MW şi au produs în 1987 peste 1,7 miliarde de kilowaţi/oră de electricitate, cantitate suficientă pentru a alimenta 280 000 de locuinţe, ceea ce a reprezentat 1 la sută din consumul total al acestui stat. Intr-un progres continuu... Industria americană pentru energia eoliană a oferit dovada rentabilităţii tehnologiei actuale, ca şi a vastului potenţial de creştere a acestui tip de energie regenerabilă. Doi factori garantează expansiunea pieţei şi progresele tehnice în această direcţie : obţinerea unei puteri de rezervă, prin adăugarea unor noi turbine, in cadrul contractelor actuale de furnizare a energiei, şi modernizarea turbinelor aflate deja în exploatare. Datorită acestora, preţurile unei prime instalări in ţările în curs de dezvoltare care hotărăsc să exploateze energia eoliană pot înregistra o reducere notabilă. Exploatarea energiei eoliene şi a altor forme de energie provenind din surse regenerabile ar putea, în viitorii ani, să devină prioritară in ţările în curs de dezvoltare, sub dubla presiune a creşterii costurilor importurilor de combustibili fosili şi a nevoilor crescînde de energie. „Cererea viitoare de energie în aceste ţări — scrie „Forum du Développement“ — oferă pa termen lung un potenţial considerabil pentru folosirea energiei eoliene, ceea ce va permite o creştere mai rapidă decit cea care a avut loc în California la începutul, anilor ’80“. Pe de altă parte, costurile crescânde pe care le reclamă construirea centralelor nucleare, ca şi măsurile de protejare a mediului înconjurător pe care le presupun centralele termice pe bază de cărbune reprezintă alţi factori care încurajează punerea în valoare a potenţialului eolian şi în alte regiuni ale S.U.A., nu numai in California. După cum afirmă Philip C. Cruver, cînd costul unei turbine eoliene va ajunge la 500 de dolari pe kilowatul instalat, promotorii energiei eoliene se vor interesa şi de alte regiuni ale Statelor Unite în care există condiţii naturale prielnice instalării turbinelor eoliene. Intre acestea, Wyoming, Montana, Texas, Oklahoma, precum şi regiunile muntoase din nordestul S.U.A. Evoluţia pe plan mondial In raportul său pe 1987 asupra securităţii energetice (1987 Energy Security Report). Departamentul american al energiei anticipează că puterea instalată a centralelor eoliene se va dubla pînă în 1995 și va deveni de 70 de ori mai mare pînă în anul 2005. Dacă aceste previziuni se dovedesc exacte, energia de origine eoliană urmează să producă pină la sfîrşitul secolului peste 70 000 da MW, ceea ce reprezintă 10 la sută din producţia de electricitate a Statelor Unite. In multe ţări dezvoltate bogate în resurse energetice eoliene, succesele înregistrate în urma „experienţei californiene“ au influenţat deciziile politice în sectorul energetic. Costul redus reprezintă un factor decisiv. Turbinele eoliene exploatează o resursă absolut gratuită pentru a produce electricitate, în condiţii ce respectă exigenţele şi limitele naturale. La costul de 3,5 cenţi pe kilowat/oră (in dolari 1987), energia de origine eoliană oferă incontestabil o opţiune dintre cele mai rentabile pentru dezvoltarea capacităţilor de producere a electricităţii. Costul, acestei electricităţi este concurenţial cu cel pe bază de petrol şi considerabil mai scadenre. in favoarea opţiunii pentru energia eoliană o importanţă crescindă o au consideraţiile de ordin ecologic : centralele eoliene moderne prezintă avantajul, contrar centralelor cu combustibili fosili sau nucleari, care emit enorma cantităţi de căldură pentru a produce electricitate, că nu contribuie la poluarea termică a Terrei. După California, Danemarca este în prezent ţara care utilizează în cel mai mare grad energia eoliană. Aproximativ între 70 și 80 la sută din puterea instalată în Europa pentru folosirea energiei eoliene se află concentrată în această ţară. Danezii estimează că experienţa dobîndită de ţara lor — peste 100 MW, produşi în circa 1 600 de turbine eoliene — este transferabilă şi altor ţări europene avînd condiţii favorabile. Se estimează, in acelaşi sens, că energia eoliană ar putea să furnizeze în viitor 20 la sută din electricitatea consumată în Anglia. Această formă de energie este acceptată de populaţie şi performanţele şi avantajele sale economice au fost dovedite. La rindul său, guvernul olandez a alocat milioane de dolari pentru punerea în funcţiune a cinci baterii aerogeneratoare, avînd o capacitate totală de 25 MW. O centrală eoliană, deja d în funcţiune în Olanda, urmează să producă 8 milioane de kilowaţi pe an. Republica Populară Chineză Intenţionează şi ea să construiască ferme eoliene cu o capacitate totală de 100 megawaţi între 1990 şi 1996. Ferme de dimensiuni mai mici sînt fie instalate, fie proiectate în Australia, Belgia, Egipt, Israel, Italia, U.RS.S. şi R.F.G. Cel mai ambiţios proiect eolian de pînă acum aparţine Indiei, unde guvernul speră să realizeze o capacitate de energie eoliană de 5 gigawaţi pînă în anul 2000. Succese considerabile in domeniul folosirii energiei vînturilor, ca şi apariţia unei veritabile pieţe internaţionale a energiei eoliene arată cu claritate că s-a depăşit vîrsta experimentelor. Energia eoliană e depăşit cu mult stadiul de viabilitate teoretică. Energie nouă și regenerabilă, ea oferă multiple avantaje din punct de vedere "economic, ecologic, "tehnic și social, anticipîndu-se pe drept că In secolul XXI vor recurge la ea tot mai multe țări. DOINA IOVANEL A. In perspectiva anilor ‘90, datorită progreselor inregistrate, energia eoliană constituie un potenţial inepuizabil pentru rezolvarea multor probleme legate de energia viitorului Manifestări consacrate centenarului Mihai Eminescu LONDRA 12 (Agerpres). In cadrul manifestărilor prilejuite de marcarea peste hotare a centenarului Eminescu, la editura Forest Books din Londra, a apărut volumul „In celebration of Mihai Eminescu“, sub îngrijirea Brendei Walker şi a lui Horia Florian Popescu. Prefaţa lucrării este semnată de academician Zoe Dumitrescu- Buşulenga, care relevă unicitatea şi universalitatea operei eminesciene, valenţele perene ale liricii „Luceafărului“ poeziei româneşti în constelaţia valorilor spirituale ale umanităţii. In cuprinsul volumului sunt prezentate etapele biografiei şi creaţiei lui Mihai Eminescu, mărturii fotografice legate da viaţa şi activitatea poetului, considerentele opţiunilor traducătorilor cristalizate îr cele 28 de poeme eminesciene tălmăcite în limba engleză, dintre care se cuvine să menţionăm : Sara pe deal, Floare albastră, Lacul, Călin (file de poveste), O, rămîi..., Rugăciunea unui dac, O, mamă, Dintre sute de catarge, Scrisorile, Glossă, Odă în metru antic, Luceafărul, La steaua. Volumul, beneficiind de o aleasă ţinută grafică, este ilustrat cu desenele pictorului Sabin Bălaşa, inspirate de lirica eminesciană. BANGKOK 12 (Agerpres). — Sub auspiciile editurii See Thai Press din capitala Thailandei a apărut, in cadrul manifestărilor dedicate centenarului marelui poet român — Mihai Eminescu —, un volum cuprinzînd traducerea capodoperei liricii eminesciene — „Luceafărul“. Lucrarea oferă cititorului alături de versiunea in limba engleză a poemului menţionat, datorată profesorului şi traducătorului Leon Leviţchi, o primă tălmăcire în limba thai, prin strădania prof. univ Montri Umavijani, reputat poet thailandez, a poetei Thanpuying Samoj Swasdikul Na Ayudya şi a traducătorului Uthai Sindhusani . Acesta din urmă este şi semnatarul unei prefeţe din care răzbate veneraţia pentru creaţia eminesciană. ALGER 12 (Agerpres) — In cadrul centenarului Eminescu, ziarul alegerian „Horizons“ publica sub titlul „Mihai Eminescu — geniu creator“ un articol în care sunt prezentate viaţa şi opera marelui nostru poet.Sunt inserate o serie de poezii din creaţia eminesciană. Poezia lui Eminescu, inegalabilă și mereu de actualitate, face parte integrantă a sufletului poporului român, se arată în articol. Convorbiri la nivel înalt sovieto — vest-germane BONN 12 (Agerpres). — Luni, Mihail Gorbaciov, secretar general al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Sovietului Suprem al U.R.S.S., a început o vizită oficială în Republica Federală Germania. Agenţia TASS relatează că oaspetele a avut întilniri separate cu preşedintele R.F.G., Richard von Weizsäcker, şi cancelarul Helmut Kohl. In cadrul unei conferinţe de presă — precizează agenţia TASS — purtătorii de cuvint oficiali au subliniat că în cursul convorbirilor au fost examinate probleme privind relaţiile dintre U.R.S.S. și R.F.G., perspectivele de dezvoltare a acestora pe diverse planuri, precum și procesul dezarmării. K.P.S. Albania: Preocupări privind creşterea rolului conducător al partidului în dezvoltarea economico-socială TIRANA 12 (Agerpres) — Intr-o cuvintare rostită la intilnirea cu oamenii muncii din districtul Shkoder, primul secretar al C.C. al Partidului Muncii din Albania, preşedintele Prezidiului Adunării Populare a R.P.S. Albania, Ramiz Alia, a relevat rolul de avangardă pe care-l joacă comuniştii, cadrele de partid în traducerea în viaţă a directivelor, a obiectivelor stabilite pentru continua dezvoltare economicosocială a ţării. Noi trebuie să arătăm, a spus primul secretar al C.C. al P.M.A., vitalitatea, forţa creatoare a marxism-leninismului, capacitatea sa de a soluţiona probleme ridicate de viaţă." Africa Australă ADDIS ABEBA 12 (Agerpres). — Reîntoarcerea namibienilor în , teritoriul naţional, care a început pe scară largă, este salutată de Organizaţia Unităţii Africane ca un pas de importanţă majoră pe calea independenţei Namibiei. Intr-o declaraţie a O.U.A., dată publicităţii la sediul organizaţiei, la Addis Abeba, se relevă că numărul namibienilor care ar urma să se întoarcă în patrie ar fi de peste 660 000. Toţi aceşti refugiaţi şi-au părăsit locurile natale ca urmare a persecuţiilor politice şi a opresiunii regimului rasist din Africa de Sud. MAPUTO 12 (Agerpres). — Trupele guvernamentale ale Mozambicului au întreprins noi operaţiuni de luptă împotriva bandelor rebele din cadrul grupării autointitulate M.N.R. După cum informează agenţia A.I.M., trupele mozambicane au eliminat in provincia Gaza, din sudul ţării, 44 de elemente antiguvernamentale. „Suntem profund impresionaţi de realizările şi succesele obţinute de România in tente domeniile vieţii social-economice" Convorbire cu Ibrahim Assad, preşedintele Uniunii Generale a Studenţilor Palestinieni (G.U.P.S.) Recent, o delegaţie a Uniunii Generale a Studenţilor Palestinieni (G.U.P.S.) condusă de Ibrahim Assad, preşedintele Uniunii, a efectuat o vizită vi ţara noastră, la invitaţia C.C. al U.T.C. şi a Consiliului U.A.S.C.R. Cu acest prilej am avut ocazia să ne adresăm conducătorului delegaţiei G.U.P.S. cu rugămintea de a răspunde la citeva întrebări pentru cititorii ziarului nostru. — — V-am ruga, pentru început, să ne prezentaţi citeva din preocupările actuale ale Uniunii Generale a Studenţilor Palestinieni. — In ultimul timp principalele noastre preocupări s-au axat pe găsirea unor noi modalităţi de sprijinire a revoltei care are loc în teritoriile arabe ocupate în prezent de Israel, ca expresie a participării active a studenţilor şi tinerilor palestinieni la lupta de eliberare naţională. In acelaşi timp una din sarcinile noastre principale este aceea de a explica opiniei publice internaţionale, tineretului din întreaga lume care sunt obiectivele luptei noastre, de a face cunoscute dificultăţile pe care le întimpină tineretul palestinian din teritoriile arabe ocupate în realizarea dezideratului pregătirii profesionale, în condiţiile in care, datorită situaţiei actuale, şcolile şi instituţiile de învăţămint superior nu funcţionează. In prezent noi suntem în curs de pregătire a celei de-a X-a Conferinţe a Uniunii Generale a Studenţilor Palestinieni care se va ţine la finele acestui an. Pregătirile au loc atît in organizaţiile din afara patriei, cit şi în cele din teritoriile ocupate. Acordăm o mare importanţă acestui eveniment, cu atît mai mult cu cit el coincide cu aniversarea a trei decenii de la crearea organizaţiei noastre de studenţi. O altă problemă carene preocupă in mod deosebit este aceea a întăririi relaţiilor pe plan internaţional, care ocupă un loc important în activitatea noastră — fapt care se reflectă şi în această vizită pe care delegaţia noastră o efectuează in România. — Care sunt relaţiile dintre U.T.C.-U.A.S.C.R. şi Uniunea Generală a Studenţilor Palestinieni şi ce perspectiva de dezvoltare şi de aprofundare a acestor relaţii există între cele două organizaţii ? — Trebuie să arăt că asemenea relaţii nu sunt noi, dimpotrivă, ele sunt tradiţionale şi se bazează pe caracterul lor principial. România este pentru noi o ţară prietenă, un sprijin şi un aliat al nostru. In întreaga lume, România este cunoscută pentru poziţia ei principială de a susţine lupta poporului palestinian. De aceea, există o colaborare strînsă între Uniunea Generală a Studenţilor Palestinieni şi U.T.C.—U.A.S.C.R. Ele au o bază foarte solidă, aflîndu-se într-o continuă dezvoltare şi corespund pe deplin cu relaţiile de deosebită prietenie existenta intre preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele Statului Palestina, Yasser Arafat. Noi credem că există posibilităţi ample de dezvoltare şi în continuare aacestor relaţii, atît pe plan bilateral cit şi cu ocazia diferitelor manifestări internaţionale. Iată de ce ne pronunţăm pentru întărirea şi amplificarea in continuare, în interesul reciproc, a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre tineretul universitar român şi palestinian, al cauzei păcii, prieteniei şi înţelegerii între popoarele noastre. — Ce rol consideraţi că are tineretul lumii pentru înfăptuirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră, pentru realizarea unui viitor de pace, înţelegere şi colaborare intre toate ţările lumii, intre tinerii de pretutindeni ? •—Tineretul lumii are o răspundere deosebită in realizarea unei lumi mai bune şi mai drepte, dacă privim tînăra generaţie ca pe viitorul însuşi al fiecărei naţiuni, ca pe o puternică forţă socială in lupta pentru pace şi prietenie intre popoare, care acţionează pentru stabilirea unor relaţii de tip nou între naţiuni, pe baza dreptăţii si echităţii, a principiilor neintervenţiei in treburile altor ţări, a suveranităţii si independenţei naţionale, a respectului reciproc între state. Şi tineretul palestinian, cu toate că se află încă în etapa luptei pentru eliberare naţională, pentru realizarea drepturilor noastre naţionale, acordă o importanţă deosebită ţelurilor juste ale tineretului din lumea întreagă. Noi ne alăturăm glasul nostru glasului tineretului contemporan, luptînd alături de tinerii de pretutindeni pentru realizarea păcii, pentru reducerea Încordării pe plan internaţional şi pentru oprirea cursei Înarmărilor. Ne pronunţăm Împotriva pericolului declanşării unui război nuclear, pentru o lume mai bună, pentru colaborare şi prietenie între popoare. Considerăm că indiferent de situaţia pe plan naţional sau internaţional, tinerii şi studenţii pot şi trebuie să facă mai mult pentru realizarea acestor obiective fundamentale ale păcii, prieteniei şi colaborării Internaţionale, pentru edificarea unui viitor de pace şi prosperitate pentru toţi tinerii planetei, pentru toate popoarele lumii. — Cu ce impresii acumulate din contactele eu fam noastră şi cu oamenii acestui popor părăsiţi România la capătul acestei vizita ? — In cursul acestei vizita, ne-am consolidat părerea cu privire la remarcabilele realizări dobîndite da poporul român, de tineretul României pe calea dezvoltării sociale. Suntem profund impresionaţi de realizările şi succesele obţinute de România in toate domeniile vieţii economico-sociale, România fiind tara, care prin eforturile Întregului popor, a reuşit, intr-un timp foarte scurt, rambursarea datoriei sale externe. In cursul vizitei, atit In Bucureşti cit şi la Braşov, cu ocazia vizitării unor obiective de invăţămînt superior şi cu caracter social-cultural, a întâlnirilor şi convorbirilor avute cu aceste prilejuri, am fost întimpinaţi cu căldură şi pretutindeni am fost bineveniţi, expresie elocventă a caldei prietenii şi a ospitalităţii ce caracterizează poporul şi tineretul român. Le mulţumim tuturor pentru aceste sentimente de prietenie şi ospitalitate şi, în numele tineretului nostru şi al poporului palestinian, adresăm cele mai calde urări poporului român prieten, sub conducerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, pentru realizarea planurilor si obiectivelor propuse, pentru edificarea socialismului, pentru cauza păcii, înţelegerii şi prieteniei între popoare. Convorbire consemnată de C. DUMITRESCU • PREŞEDINTELE REPUBLICII ARABE EGIPT, Hosni Mubarak, l-a primit pe Ion Angelescu, care şi-a prezentat scrisorile de acreditare in calitate de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România in Republica Arabă Egipt. • WOJCIECH JARUZELSKI, preşedintele Consiliului de Stat ZisT' electuata in‘ Mărea »manie. El a avut convorbiri cu primul-ministru al Marii Britanii, Margaret Thatcher, şi cu alte înalte oficialităţi britanice in probleme vizind dezvoltarea şi diversificarea relaţiilor bilaterale, transmite agenţia PAP. • MINISTRUL AFACERILOR EXTERNE al R.D. Germane, Oskar Fischer, a conferit la Berlin cu omologul său chinez, Qian Qichen, în legătură cu relaţiile bilaterale. Cele două părţi şi-au reafirmat hotărirea de a continua să aibă o contribuţie activă la eforturile vizind îmbunătăţirea situaţiei internaţionale, relevă agenţia A.D.N. • DUPĂ CUM TRANSMITE AGENŢIA TASS, la Moscova a fost semnat acordul dintre guvernele U.R.S.S. şi S.U.A. cu privire la prevenirea activităţilor militare periculoase. Documentul, care conţine măsuri pentru încetarea operativă şi reglementarea paşnică a Incidentelor ce se pot ivi ca urmare a unor activităţi militare periculoase, va intra în vigoare la 1omianuil 1990. • IN LOCALITATEA DISTOMO din Grecia a avut loc o comemorare a 45 de ani de la tragicul eveniment din 10 iunie 1944, cînd trupele naziste au asasinat — ca măsuri de represalii — 233 locuitori, printre care copii şi bătrîni. Primarul comunei, precum şi alţi vorbitori au relevat necesitatea întreprinderii unor acţiuni comuna pe plan Internaţional în vederea eliminării pericolelor războiului şi fascismului. La festivitatea de comemorare au participat în alte oficialităţi elene de stat, foşti luptători antifascişti, reprezentanţi ai partidelor politice şi organizaţiilor de masă din Grecia. Enciclopedie arabă Organizaţia arabă pentru invăţămtnt, cultură şi ştiinţă, in cooperare cu eminenţi savanţi din lumea arabă, a realizat o enciclopedie arabă. Lucrarea cuprinde 25 000 de articole referitoare la date şi informaţii fundamentala privind lumea arabă. Banca de informaţii computerizate Traducătorii si specialiştii In domeniul tehnicii da calcul din Leipzig au elaborat o bancă de informaţii computerizata, destinată traducerii textelor tehnice. Dicţionarul-computer conţine 3 000 de termeni speciali in limbile germană si rusă. El este alcătuit din 13 capitole şi cuprinde vocabule din domeniul construcţiilor de maşini, tehnicii de calcul, transporturilor, construcţiilor şi din alte sectoare. La acest sistem, care asigură o traducere unitară a termenilor şi naţiunilor, sunt conectate zece întreprinderi industriale din ţară. Specii de animale ameninţate cu dispariţia In Brazilia, ca şi în alte ţări ale lumii, o mulţime de opacii de animale sunt ameninţate cu dispariţia, din cauza deteriorării ecologice, datorată faptului că măsurilor de ocrotire a mediului nu li se acordă atenţia reclamată de dezvoltarea modernă. Potrivit ziarului brazilian „O Globo“, numărul acestor specii ameninţate a crescut de circa 4 ori, faţă de cele de pe lista întocmită in 1973 de Institutul brazilian pentru mediul ambiant şi sursele recuperabile, ajungind in prezent la peste 250. Material supraconductor fară bariu Şcoala politehnică din Stockholm a pus la punct un nou tip de material ■ supraconductor fără bariu. El conţine bismut, stronţiu, calciu, cupru şi oxigen. Pragul de supraconductibilitate al noului material este de ÎOO’K. Materialele care conţin bismut prezintă avantajul că sunt mai uşor de pus în operă. Proprietăţile lor sunt stabile şi reproductible, iar materia primă mai ieftină. In plus, ele nu ridică probleme de poluare a mediului înconjurător, intrucit nu conţin pamînturi rare şi nici bariu. Aceste materiale pot fi modelate sub orice formă. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : Bucureşti, Piaţa Sclnteil. Tel. 17 80 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oooiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii — Tiparul : Combinatul Poligrafia „Casa Sclnteil*. Cititorii din străinătate se pot abona prin „ROMPRESFILATELIA* —Sectorul export-import presă P.O. Box 12—201, telex 10370 prsfir București, Calea Griviței nr.: *4—66. 40 362