Scînteia, martie 1955 (Anul 24, nr. 3220-3246)

1955-03-09 / nr. 3227

Pag. 4 Şedinţa festivă de la Moscova închinată Zilei internaţionale a femeii MOSCOVA 8 (Agerpres). — TASS. La 8 martie la Teatrul Mare de stat al U. R.S.S. a avut loc o şedinţă festivă a organizaţiilor de partid, sovietice şi obşteşti din oraşul Moscova consacrată Zilei internaţionale a femeii — 8 martie. In sală se aflau muncitoare fruntaşe, oameni de ştiinţă, medici, învăţători, oameni de stat şi activişti pe tărîm obştesc, studenţi. In prezidiul adunării au luat lo® N. A. Bulganin, K. E. Voroşilov, L. M. Kaganovici, G. M. Malenkov, A. I. Mikoian, V. M. Molotov. M. G. Pervuhin, M. Z. Saburov, N. S. Hruşciov, P. N. Pospelov, M. A. Suslov, precum şi femei al căror nume este bine cunoscut în U.R.S.S. Deschizînd şedinţa solemnă, E. A. Furţeva, secretar al Comitetului orăşenesc Moscova al P.C.U.S., a adresat cuvinte calde de salut reprezentantelor femeilor din Moscova, participante active la lupta pentru întărirea continuă a puterii statului sovietic, pentru pace și prietenie între popoare. Femeile sovietice reprezentante ale diferitelor profesiuni au rostit calde cuvinte de salut și felicitări. In încheiere a avut loc un bogat program artistic. împotriva primejdiei războiului atomic! Rezoluţia Comitetului sovietic pentru apărarea păcii MOSCOVA 8 (Agerpres). — TASS. La 8 martie s-a deschis la Moscova plenara Comitetului sovietic pentru apărarea păcii. La plenară s-au discutat măsurile cu privire la organizarea in Uniunea Sovietică a campaniei de strîngere de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii împotriva primejdiei unui război atomic, precum şi convocarea celei de a 5-a conferinţe unionale a partizanilor păcii din U.R.S.S. Nikolai Tihonov, preşedintele Comitetului sovietic pentru apărarea păcii, a prezentat un raport. MOSCOVA 8 (Agerpres). TASS După cum s-a mai anunţat, la 8 martie a avut loc la Moscova plenara Comitetului sovietic pentru apărarea păcii. La plenară a fost adoptată o rezoluţie pe marginea raportului preşedintelui Comitetului sovietic pentru apărarea păcii, Nikolai Tihonov, referitor la desfăşurarea în U.R.S.S. a campaniei pentru strîngerea de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii împotriva primejdiei războiului atomic. Plenara Comitetului sovietic pentru apărarea păcii — se spune în rezoluţie — aprobă şi sprijină întru totul hotărîrile sesiunii lărgite a Biroului Consiliului Mondial al Păcii care a avut loc între 17 şi 19 ianuarie a.c. la Viena. ..întrucît aceste hotărîri corespund intereselor vitale ale tuturor popoarelor iubitoare de pace. Consiliul Mondial al Păcii a chemattoate popoarele din Europa să lupte împotriva reînvierii militarismului in Germania occidentală. împreună cu toate popoarele Europei, oamenii sovietici sînt ferm hotărîţi să împiedice crearea Wehrmachtului german, să obţină unificarea paşnică a Germaniei şi să asigure o securitate colectivă trainică în Europa. Apelul Consiliului Mondial al Păcii împotriva pregătirii războiului atomic exprimă voinţa tuturor popoarelor iubitoare de pace, a oamenilor de diferite naţionalităţi, de diferite convingeri şi concepţii politice, uniţi prin năzuinţa unică de a menţine pacea, de a feri omenirea de un război atomic. Oamenii sovietici, luptători credincioşi pentru pace, se pronunţă cu fermitate pentru interzicerea armei atomice şi a celorlalte tipuri de arme de exterminare în masă, pentru reducerea generală a armamentelor şi pentru instituirea unui control internaţional eficace asupra traducerii în fapt a acestor măsuri. Energia atomică trebuie pusă în slujba păcii şi a prosperării omenirii. Uniunea Sovietică oferă un exemplu de folosire a energiei atomice în scopuri paşnice. Uniunea Sovietică nu se teme de şantajul atomic şi de ameninţările agresorilor americani şi îşi exprimă ferma convingere că nici celelalte popoare iubitoare de pace nu se vor lăsa intimidate de aţîţătorii la război. Plenara Comitetului sovietic pentru apărarea păcii consideră necesar să înceapă de la 1 aprilie a.c. în U.R.S.S. campania de strîngere de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii împotriva pregătirii unui război atomic. Forţele întunecate care încearcă să dezlănţuie un război atomic vor fi nevoite să dea înapoi. Popoarele vor obţine aceasta. Cauza păcii este o cauză dreaptă. Ea va învinge ! Provocarea unui senator fascist italian ROMA 8 (Agerpres). — Dezbaterile din senatul italian pe marginea proiectului de lege cu privire la ratificarea acordurilor de la Paris continuă. După cum anunţă agenţia France Presse, în cadrul dezbaterilor din seara zilei de 5 martie senatorul democrat-creştin Masse (fascist notoriu, fost comandant al unităţilor italiene pe frontul antisovietic), s-a dedat la provocări şi insulte împotriva senatorului comunist Emilio Sereni, pe care a încercat chiar să-l lovească. Această provocare fascistă a trezit o puternică indignare în rândurile oamenilor muncii italieni, revoltaţi de încercările cercurilor reacţionare de a obţine prin orice mijloace ratificarea acordurilor de la Paris. O intervenţie grosolană a ambasadoarei S. U. A. în afacerile interne ale Italiei ROMA 8 (Agerpres). Cercurile politice din S.U.A. au găsit o soluţie „originală“ în vederea rezolvării crizei care ameninţă guvernul reacţionar italian. Potrivit relatărilor ziaristului american Drew Pearson, Claire Booth Luce, ambasadoarea S.U.A. în Italia, a propus Departamentului de stat „restaurarea monarhiei în Italia”. Dezvăluirile ziaristului american Drew Pearson cu privire la,amestecul grosolan al ambasadoarei S.U.A. în treburile interne al Italiei au provocat o vie indignare în cercurile politice italiene, silind organul oficial „Messaggero” să califice această declaraţie drept „absurdă şi lipsită de orice temei”. Este semnificativ că cercurile conducătoare din S.U.A. depun o intensă activitate şi în vederea restaurării monarhiei în Spania franchistă, în speranța de „a consolida regimul franchist”. SCINTEIA 109 milioane persoane au semnat in R. P. Chineză Apelul de la Viena PEKING (Agerpres). — China Nouă transmite : Potrivit comunicatului dat publicităţii de Comitetul pe întreaga Chină pentru strîngerea de semnături pe Apelul Biroului Consiliului Mondial al Păcii împotriva pregătirii războiului atomic, în perioada 14 februarie — 5 martie în China au semnat acest Apel aproximativ 109 milioane de persoane. Campania pentru strîngerea de semnături a fost terminată în general în oraşele mari şi mijlocii ale ţării, unde aproximativ 80 la sută din locuitorii acestor orașe au semnat Apelul. In prezent, strîngerea de semnături a luat o mare amploare în localitățile rurale ale Chinei. Divergenţe anglo-americane în problema Taiwanului LONDRA 8 (Agerpres). — Ziarele şi agenţiile telegrafice britanice transmit mereu informaţii despre divergenţele angloamericane în problema Taiwanului şi a altor insule chineze. In comentariile asupra recentelor tratative dintre Eden şi Dulles, care au avut loc la Bangkok, se subliniază că ei n-au ajuns la un acord nu numai în această problemă, dar nici în probleme politice mai largi. Aşa de pildă, ziarul „Daily Telegraph and Morning Post“ scrie într-un articol redacţional că Eden şi Dulles au puncte de vedere atît de diferite asupra priorităţii diferitelor probleme încît „aceste puncte de vedere pot deveni incompatibile“. Anglia, arată ziarul, nu doreşte să sprijine Statele Unite în eforturile lor de a acţiona „în afara zonei S.E.A.T.O.“. Referindu-se la cercuri diplomatice, corespondentul agenţiei Reuter transmite că, potrivit unor ştiri demne de încredere sosite din Bangkok, ministrul Afacerilor Externe al Marii Britanii nu a avut succes în eforturile sale de a atenua divergenţele cu Dulles în problema Taiwanului. Corespondentul din Washington al ziarului „Daily Express“ scrie că Dulles a impus voinţa sa celorlalţi delegaţi la conferinţa de la Bangkok, inclusiv Eden. Corespondentul subliniază că Eden a încercat să-l convingă pe Dulles că trupele S.U.A. trebuie să părăsească insulele Quemoy şi Matsu, dar acesta din urmă a respins insistențele lui Eden. Bandele ciankaişiste continuă acţiunile piratereşti HONGKONG 8 (Agerpres). — Bandele ciankaişiste continuă acţiunile lor piratereşti în apele Mării Chinei de sud-est. Agenţia France Presse relatează că o canonieră ciankaişistă a deschis focul şi a reţinut navele engleze „Westway“ şi „Taisennhong”, aparţinînd unei companii de navigaţie din Hongkong. In urma mesajului de alarmă transmis prin radio de cargobotul „Westway“, autorităţile vamale din Hongkong au trimis în ajutor un vas de război britanic. Herbert Morrison cere interzicerea imediată a armelor termonucleare LONDRA 8 (Agerpres). — Agenţia United Press anunţă că luînd cuvîntul la 6 martie în cadrul unui miting politic la Oltham, deputatul laburist Herbert Morrison, fost ministru de externe în guvernul laburist britanic, a cerut cu hotărâre interzicerea imediată a armelor termonucleare. „Noi condamnăm pe bună dreptate aceste teribile arme de exterminare în masă, dar aceasta nu este de ajuns... Este necesar, a spus Morrison, să interzicem bomba atomică și cu hidrogen, precum și fabricarea in viitor a acestor arme...” Presa democrată internaţională sprijină cererile guvernului R. P. R. adresate guvernului Elveţiei „RUDE PRAVO“ PRAGA. — Sub titlul „Cine a pus arma în mîna atentatorilor criminali de la Berna” ziarul „Rude Pravo” din Praga, publică un articol în care, în legătură cu mîrşavul atentat comis împotriva legaţiei R. P.R. din Berna, scrie între altele : „Pentru oamenii din ţara noastră, care-şi amintesc în mod viu de astfel de acte criminale odioase, cum ar fi de exemplu crima de la Babice, nu este surprinzător faptul că şi de data aceasta legăturile duc de la crimă spre anumite instituţii din Statele Unite”. In continuare articolul demască rolul agenţiilor de spionaj americane în organizarea acestui odios atentat, ca şi rolul agenţiei americane de presă „Globe Press“, susţinută de presa elveţiană, care a căutat pentru inducerea în eroare a opiniei publice — să facă dintr-o victimă nevinovată a odiosului atac fascist, cum a fost şoferul legaţiei, Aurel Şeţu, un „agent comunist”. Articolul se încheie astfel: „Opinia publică democrată din lumea întreagă condamnă această purtare barbară, nedemnă de oameni civilizaţi. Ea aşteaptă din partea autorităţilor elveţiene să nu mai rabde o astfel de purtare pe teritoriul său şi să predea pe criminali, fără întârziere, guvernului român. Aşteaptă ca autorităţile elveţiene să se arate decise să împiedice ca teritoriul elveţian să servească în viitor dezlănţuirii războiului rece”. „NEUES DEUTSCHLAND“ BERLIN. — Ziarul „Neues Deutschland” din Republica Democrată Germană publică un comentar intitulat „Ucigaşii de la Berna să fie aduşi in faţa justiţiei romîneşti”, în care scrie : „Numeroase constatări dovedesc că criminalii de la Berna sunt membri ai organizaţiilor fasciste care sunt educaţi în ţările imperialiste la şcoala terorismului şi folosiţi pentru ascuţirea încordării internaţionale ; ei sunt finanţaţi din faimosul fond de 100 milioane dolari alocaţi de S. U.A. pentru activitatea de spionaj şi diversiune. Cîteva zile după atac, un anume Mihai Fărcăşanu, care s-a dat drept preşedinte al unei organizaţii de emigranţi, s-a putut făli în mod deschis în cadrul unei conferinţe de presă (în deplină toleranţă din partea autorităţilor elveţiene) că atacul împotriva legaţiei României a fost organizat cu scopul de a se fura documente. Fărcăşanu a sosit la Berna în ziua atacului banditesc. Sediul organizaţiei sale este la New York. Urmele asasinilor din Berna, care duc spre Germania occidentală, scot din nou în evidenţă rolul periculos tot mai ascuţit de a crea disensiuni intre popoare, pe care-l capătă Germania occidentală ca teritoriu de front al cercurilor agresive din S.U.A. Prin spioni care au fost arestaţi şi emigranţi reîntorşi în patriile lor, s-a putut dovedi în mod documentat că în şcolile de agenţi din Germania occidentală, finanţate cu bani americani, sunt educaţi de ani de zile în mod sistematic spioni, diversionişti şi asasini, care sunt strecuraţi cu misiuni criminale în ţările învecinate. Provocările sîngeroase fasciste de la Berna au ridicat un val de indignare în toată Republica Populară Romînă. Ca oameni liberi într-o ţară liberă, romînii nu vor tolera niciodată ca complici ai lui Antonescu şi Sima, care prin fugă s-au putut sustrage de la o pedeapsă dreaptă, să atingălibertatea şi suveranitatea Romîniei prin cuiburile lor de criminali din străinătate. In cererile de extrădare a criminalilor de la Berna adresate Elveţiei, poporul român şi guvernul său găsesc tot sprijinul şi solidaritatea deplină a tuturor popoarelor iubitoare de pace,între care se numără şi poporul german. In ce priveşte Elveţia depinde numai de ea însăşi ca să dovedească acuma că duce o politică de colaborare paşnică, de înţelegere, o politică de adevărată neutralitate şi că se desolidarizează categoric de crimele bandiţilor fascişti înarmaţi pînă în dinţi". „UNITA“ ROMA „Un anunţ oficial al poliţiei elveţiene dezminte invenţiile provocatoare asupra atacului legaţiei române. In legătură cu ştirile care îi atribuiau funcţiuni misterioase şoferului ucis de bandiţi, inventate pe de-a întregul de o agenţie americană”, ziarul „Unita” scrie : „Poliţia elveţiană a făcut cunoscut azi că l-a reţinut şi interogat pe ziaristul Von Graffenried, reprezentantul în Elveţia al agenţiei americane „Globe Press“, pe care l-a lăsat apoi liber după ce i-a dat un avertisment. Graffenried a difuzat, după atacul efectuat de o bandă de terorişti fascişti la legaţia romînă din Berna, o serie de ştiri de presă provocatoare; în acestea se afirma că legaţia romînă din Berna ar fi fost „o centrală de spionaj“, şoferul Aurel Şeţu, asasinat de bandiţi, un „căpitan al serviciului secret român“, iar teroriştii ar fi transportat de la legaţie „importante documente secrete, foarte compromiţătoare“, făcîndu-le să ajungă în exterior, parte printr-unul de-ai lor, fugit de la legaţie şi parte „printr-un post de radio anticomunist secret“. Aceste articole — a declarat purtătorul de cuvint al poliţiei — sunt pure invenţii , iar poliţia a intervenit, cînd i-a ajuns la cunoştinţă că ultimul articol al agenţiei ar fi acuzat cetăţeni elveţieni că ar fi complici în această afacere de spionaj. Graffenried a confirmat că a scris articolele provocatoare, în baza informaţiilor primite de la un fugar cehoslovac. O percheziţie făcută la locuinţa acestuia din urmă a dus la descoperirea altor materiale „destinate alcătuirii altor articole de presă tendenţioase şi defăimătoare“. Arestat, fugarul a mărturisit că toate informaţiile difuzate de el erau „pure invenţii“. Poliţia elveţiană nu a considerat totuşi necesar să cerceteze ulterior sursa de la care au provenit aceste informaţii provocatoare contra democraţiilor populare, probabil cunoscînd bine că o asemenea pistă i-ar fi condus foarte aproape de centralele de activitate subversivă şi de spionaj ale S.U.A. Schimb de note între Olanda şi U. R. S. S. în legătură cu convenţiile de la Haga MOSCOVA 8 (Agerpres). — TASS transmite : -Ambasada Olandei, din însărcinarea guvernului său, care esta păstrătorul convenţiilor de la Haga din anii 1899 şi 1907, s-a adresat Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. cu rugămintea de a i se comunica dacă guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste se consideră legat de acele convenţii de la Haga din anii 1899 şi 1907, care au fost ratificate de către Rusia. După cum se ştie, în 1899 au fost încheiate la Haga trei convenţii şi trei declaraţii, iar în 1907 — treisprezece convenţii şi o declaraţie. Una din convenţiile da la Haga din 1899 şi două din convenţiile de la Haga din 1907 se referă la modul de rezolvare paşnică a diferendelor dintre state, iar celelalte convenţii şi declaraţii stabilesc regulile de purtare a războiului pe uscat şi pe mare, precum şi drepturile şi îndatoririle statelor neutre. Rusia a participat la toate convenţiile şi declaraţiile de la Haga din 1899 şi la zece convenţii de la Haga din 1907. La 7 martie a.c., Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. a adresat ambasadei Olandei o notă de răspuns în care a comunicat că : „Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste recunoaşte convenţiile şi declaraţiile de la Haga ratificate de către Rusia în anii 1899 şi 1907, desigur în măsura în care aceste convenţii şi declaraţii nu contravin Cartei O.N.U. şi dacă ele nu au fost modificate sau înlocuite de acorduri internaţionale ulterioare, la care participă U.R.S.S., aşa cum sunt protocolul de la Geneva din 1925 cu privire la interzicerea folosirii în război a gazelor asfixiante, otrăvitoare şi a altor gaze de acest gen şi "A mijloacelor bacteriologice, precum şi convenţia de la Geneva din1949 cu privire la apărarea victimelor războiului”. Puternice contradicţii între Franţa şi Germania occidentală în problema Saarului PARIS 8 (Agerpres). Contradicţiile dintre Franţa şi Germania occidentală în problema Saarului, care s-au agravat simţitor in ultima vreme, se află în centrul atenţiei presei franceze. Ziarul „Figaro“ constată că „conflictul franco-german cu privire la interpretarea acordului din 23 octombrie (acordul dintre Franţa şi Germania occidentală asupra aşa-zisului „statut al Saarului“ N.R.) a atins punctul său culminant“. Toţi comentatorii politici sunt de părere că declaraţia făţişă a lui Adenauer asupra planurilor sale cu privire la Saar şi acţiunile ulterioare ale diplomaţiei de la Bonn au pus într-o situaţie extrem de dificilă pe adepţii din Franţa ai ratificării acordurilor de la Paris. Influentulziar provincial „Paris-Normandie“ pune întrebarea : „Mărturisirile grosolane ale Bonnului nu vor determina oare pe senatorii francezi să amine ratificarea sau să aducă amendamente acordurilor de la Paris ?“ Aceeaşi problemă este pusă şi de ziarul parizian ,,L’Aurore“ şi de alte organe de presă. In polemica cu Adenauer, unele ziare apropiate de cercurile guvernante franceze dezvăluie fără să vrea mecanismul înşelării opiniei publice pus în funcţiune pentru a obţine cu orice preţ ratificarea acordurilor de la Paris în parlamentele Germaniei occidentale şi Franţei. Astfel, „Figaro“ îi reproşează lui Adenauer faptul că a făcut declaraţia cu privire la Saar înaintea dezbaterilor din Consiliul Republicii al Franţei, în timp ce Ministerul francez al Afacerilor Externe a aminat, potrivit acestui ziar, precizarea oficială a poziţiei sale pentru ,,a nu pune pe cancelarul Adenauer într-o situaţie dificilă în Bundestag“. Ziarul „L’Humanité“ a publicat declaraţia lui Edouard Daladier, unul din liderii partidului radical-socialist, care subliniază că revanşarzii vest-germani camuflează prin discuţiile despre interesele „europene“, încercările lor de a obţine „hegemonia în Europa occidentală“. Daladier îşi exprimă convingerea că „după şedinţele Bundestagului, senatul francez va refuza să ratifice acordurile de la Paris”. BERLIN (Agerpres). Ziarul „Telegraph”, referindu-se la părerile cercurilor politice de la Bonn, scrie că declaraţia făcută de cancelarul de la Bonn, Adenauer, în problema Saarului în timpul recentelor dezbateri din Bundestag, rămine valabilă. Ambasadorul vest-german la Paris, Hausenstein, a declarat acelaşi lucru Ministerului francez al Afacerilor Externe. LONDRA 8 (Agerpres). — Ziarele engleze comentează pe larg agravarea contradicţiilor dintre Franţa şi Germania occidentală. Ziarul „Times” îşi exprimă teama că litigiul dintre Franţa şi Germania occidentală cu privire la Saar „poate să distrugă întreaga uniune a Europei occidentale”. „Nenorocirea, scrie ziarul, este că poziţiile Franţei şi Germaniei în problema Saarului se schimbă treptat pe măsură ce valul aşa-numitei „europenizări” scade. Pe măsură ce Germania se întăreşte, ea este tot mai puţin dispusă să rupă legăturile ei cu Saarul. La rîndul ei Franţa, dindu-şi seama de puterea crescândă a Germaniei, este hotărîtă să obţină odată pentru totdeauna despărţirea Saarului de Germania”, NEW YORK. — Corespondentul de la Paris al agenţiei United Press îşi exprimă neliniştea în legătură cu faptul că „conflictul între Franţa şi Germania occidentală în problema Saarului primejduieşte uniunea Europei occidentale”. Corespondentul subliniază că „nu va fi uşor” să se aplaneze acest conflict, deoarece guvernul francez este nevoit să-şi susţină punctul de vedere „pentru a nu-şi slăbi poziţia în ajunul dezbaterilor hotărîtoare din Consiliul Republicii asupra acordurilor de la Paris cu privire la înarmarea Germaniei occidentale”. BERLIN 8 (Agerpres). După cum a anunţat postul de radio Köln, cercurile bine informate din Washington au precizat la 7 martie că declaraţia guvernului Republicii Federale germane cu privire la faptul că guvernele Marii Britanii şi S.U.A. au renunţat la promisiunea lor de a sprijini revendicările Franţei în privinţa Saarului este justă. Ciupercă otrăvitoare Organizatorii atacului banditesc împotriva legaţiei R.P.R. de la Berna au recurs la serviciile unei aşa-zise agenţii de presă americane („Globe-Press”) transformînd-o ad-hoc într-o oficină de răspindire a celor mai năstruşnice scorneli calomnioase. Atît de absurde au fost minciunile difuzate de către „Globe-Press”, încît şi unele ziare elveţiene s-au văzut nevoite pînă la urmă să le demaşte. (Ziarele) ...eşită după ploaie! Desen de BUGETARU Nr. 3227 Greva a 400.000 de meseriaşi şi mici negustori în Grecia ATENA 8 (Agerpres). După cum transmite agenţia France Presse, peste 400.000 de meseriaşi şi mici negustori din Grecia au declarat la 8 martie o grevă generală de 24 de ore în semn de protest împotriva măsurilor guvernului de a mări impozitele şi majora chiriile. Reprezentanţii greviştilor au declarat că, în cazul cînd revendicările lor nu vor fi satisfăcute, vor declara o grevă de lungă durată. —6--4 In Adunarea Naţională franceză PARIS 8 (Agerpres). — TASS transmite? Deputatul Vendroux din grupul „republican social“ al Adunării Naţionale a prezentat un proiect de rezoluţie în care se cere guvernului să ia măsurile necesara pentru a obţine ca, înaintea deschiderii dezbaterilor în Consiliul Republicii asupra acordurilor de la Paris, Londra şi Washingtonul să facă o declaraţie prin care să dezmintă interpretarea germană a intenţiilor americane şi engleze în problema Saarului. Depunîndu-şi proiectul pe biroul Adunării Naţionale, Vendroux a cerut discutarea lui cit mai grabnică. Noile greutăţi ale guvernului francez în parlament PARIS 8 (Agerpres). — Guvernul Faure a suferit primul eşec pe plan parlamentar întrucît comisia Adunării Naţionale pentru problemele financiare a respins o serie de propuneri guvernamentale în legătură cu problemele bugetului funcţionarilor publici. Corespondentul agenţiei United Press subliniază că, odată cu începerea discuţiilor bugetare în Adunarea Naţională, „guvernul lui Faure are de făcut faţă primelor obstacole serioase din cariera sa”. Agenţia France Presse aminteşte în legătură cu aceasta că respingerea de către Adunarea Naţională a proiectelor de buget pentru salariile şi pensiile funcţionarilor publici a constituit „un prim semn” al crizei care a dus la răsturnarea guvernului Mendes-France. Comentînd hotărîrea comisiei pentru problemele financiare, ziarele franceze condamnă manevrele prin care guvernul încearcă să lase impresia că ar căuta o „soluţionare” a gravelor probleme financiare ce-i stau în faţă. PE SCURT • Posturile de radio japoneze au anunţat că la 7 martie a avut loc la Nemuro (insula Hokkaido) un miting ai cărui participanţi au cerut stabilirea relaţiilor diplomatice cu Uniunea Sovietică şi dezvoltarea comerţului cu ţările lagărului democrat. • Intr-un comunicat dat publicităţii de Ministerul de Comerţ al Angliei se arată că blocul imperialist în frunte cu Statele Unite intensifică politica de „embargo“ pentru a agrava încordarea în Asia după conferinţa de la Bangkok. In comunicatul sus-amintit se arată că „embargoul“ ţărilor occidentale instituit împotriva Chinei, va fi extins începînd de la 9 martie şi asupra R. D. Vietnam. La 7 martie s-a deschis la Budapesta consfătuirea lucrătorilor din industria alimentară a R. P. Ungare, convocată de Comitetul Central al Partidului celor ce muncesc din Ungaria şi de Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Ungare. La 6 martie a avut loc la Ierusalim şedinţa comisiei mixte egipteano-israeliene de armistiţiu, la care s-a examinat problema conflictului armat la frontiera israeliană-egipteană în regiunea oraşului Gaza. După cum anunţă agenţia France Presse, comisia mixtă a condamnat Israelul pentru „atacul săvîrşit de o unitate militară israeliană împotriva forţelor armate egiptene”. După cum anunţă corespondentul agenţiei France Presse, o unitate israeliană cu un efectiv de aproximativ 200 de soldaţi a pătruns la 5 martie ora 16:45 (ora locală) în zona demilitarizată şi timp de 30 minute a mitraliat un post sirian. O altă unitate israeliană, care patrula în regiunea lacului Hale, a deschis focul împotriva altui post sirian. • La 6 martie a fost stabilită la Leipzig lista mărfurilor prevăzute pentru schimbul de mărfuri între Franţa şi Republica Democrată Germană pe anul 1955. Noul acord încheiat pe perioada 1 martie 1955— 29 februarie 1956 prevede o mărire cu 20 la sută a volumului schimbului de mărfuri în comparaţie cu anul trecut. INFORMAŢII „Loto central“ anunţă că premiul general pentru cîştigătorii la tragerea din 4 martie a.c. este de 699.453 lei. Cîştigurile la categoria I-a sunt în valoare de 62.951 lei ; la categoriile a II-a, a IlI-a, a IV-a, a V-a şi a VI-a cîştigurile pentru fiecare din aceste categorii sunt în valoare de cite 94.426 lei; la categoria a Vll-a cîştigurile sunt în valoare de 94.427 lei. Premiile speciale A. B. şi C. însumează 69.945 lei. Numărul de ciştigători pe categorii cu sumele respective se va comunica joi 10 martie. SPECTACOLELE DE AZI TEATRE: Teatrul de Operă şi Balet al R.P.R. : Boema; Teatrul de Stat de Operetă: Vînt de libertate; Naţional „I. L. Caragiale“ (Studio): Ultima oră ; Naţional „I. L. Caragiale“ (Comedia): Revizorul; Tineretului : David Copperfield : Studioul actorului de film ,,C. Nottara“ : Mincinosul ; Armatei (Sala din B-dul Magheru): De partea cealaltă; Armatei (Sala din Calea 13 septembrie): Jucătorii de cărţi şi Căsătoria; Muncitoresc C.F.R. (Giuleşti): Tania; Ansamblul de Estradă (Sala din Calea Victoriei): Fără mănuşi; Circul de Stat; Carnavalul circului; Teatrul Ţăndărică: Moş Gerilă. CINEMATOGRAFE: Patria, Bucureşti, înfrăţirea între popoare : Un vals vienez ; Republica, Eleina Pavel, Moşilor : Stiletul ; Tineretului, Donca Simo: Scăpat din ghiarele demonului ; Maxim Gorki, Libertăţii: Din Argentina în Mexico; Timpuri Noi: Fitoncidele, La fabrica „Proletarul“, Micul leneş ; Lumina, Al. Popov, M. Eminescu : Ne-am întîlnit undeva; Gh. Doja, Vasile Roaită: Aventurile vasului Bogatîi, I. C. Frimu, Victoria, 1 Mai: Expresul de Nürnberg. Gelozia, bat-o vina; Unirea: Vinovaţi fără vină; Cultural, Popular: Mascarada; C. David: Desfăşurarea, ...Şi Ilie face sport; Al. Sahia: Nunta n-a avut loc; Flacăra: Primăvara pe gheaţă; T. Vladimirescu : Brigada lui Kotovski ; Aurel Vlaicu : Jucătorul de rezervă; Munca : Aşteaptă-mă ; Arta : Septembriştii ; Mioriţa : Iepuraşii cei isteţi ; 23 August: Fără acoperiş. Umor pe sfori; Iile Pintilie : Bănuţul . 8 Mai : Poemul dragostei ; Volga : Comedianţii ; N. Bălcescu: Dama cu camelii ; Gh. Coşbuc: Inima noastră; Rahova: Volga-Volga; Olga Banele: Roma, orele 11. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA„ Bucureşti, Piata „Scrntell”, Tel. 7.80.10, 7.80.20, 7.80.40, 7.81.00, 7.61.40 — Abonamentele de loc la oficilta postala, factorii poştali şi difuzoriI Voluntari din întreprinderi !( Institut!!. Tiparul: Combinatul Poligrafie Casa Scrntell „I. V. Staling