Steaua Roşie, august 1954 (Anul 3, nr. 198-205)

1954-08-25 / nr. 204

^ PIOIUFAgl m TOATE TÂ&?t£ UMNWÂ* ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE DARUD SI AL SFATULUI POPULAR ■ -X. AL. REGIUNII AUTONOME AR g. fl Anul III. Nr. 204 . Miercuri, 25 august 1954 ! 6 pagini, 20 bani Adunarea festivă pentru sărbătorirea celei de a 10-a aniversări a eliberării Romîniei In seara zilei de 22 august, la Teatrul de Operă şi Balet al R.P.R., a avut loc adunarea festivă pentru sărbătorirea celei de a 10-a aniversări a eliberării Romîniei. Sala teatrului avea un aspect sărbătoresc. Scena era împodobită cu drapelele R.P.R. şi U.R.S.S. Pe fundalul frumos drapat în roşu sunt înscrise cu alb datele istorice „1944-1954. Trăiască 23 August, marea sărbătoare naţională a poporului român“. O gardă de onoare, alcătuită din militari de diferite arme, poartă drapelele de luptă ale forţelor noastre armate. Fanfara intonează Imnurile de Stat ale R.P.R. şi U.RS.S. Primiţi cu aplauze prelungite, la masa prezidiului iau loc tovarăşii: Gh. Gheorghiu-Dej, dr. Petru Groza, Gh. Apostol, N.M. Svernik, membru supleant al Prezidiului C. C. al P. C. U. S., preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor Sovietice,conducătorul delegaţiei Uniunii Sovietice, G. I. Rudi, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. S. S. Moldoveneşti, general-colonel F. I. Golikov, membri ai delegaţiei sovietice, I. Chişinevschi, Chivu Stoica, Al. Moghioroş, M. B Mitîn, membru al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S., general de armată Emil Bodnăraş, Miron Constantinescu, P. Borilă, L. G. Melnikov, ambasadorul Uniunii Sovietice la Bucureşti, C. Pirvulescu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, D. Coliu, generallocotenent Al. Drăghici, N. Ceauşescu, M. Dalea, I. Fazekas, Constanța Crăciun, general - locotenent L. Sălăjan, Stelian Moraru, acad. I. Murguiescu, Cornel Fulger, acad. St. Vencov, acad. Elie Carafoli, Costache Antoniu, artist al poporului, Camil Ressu, artist emerit al R.P.R., caporalul Mihai Butureanu veteran al războiului 1877, minerul Iuliu Haidu, mecanicul de locomotivă Ştefan N. Lungu, şeful de brigadă de tractoare Vasile Voichiţa, maistrul crescător de vaci Constantin Adochiţei, strungarul Constantin B. Vasilache, Eroi ai Muncii Socialiste, Gh. Mihaliuc, muncitor în gospodărie agricolă de stat, Tudor Luchian, muncitor în S.M.T., Aur Baicu, colectivist, Ganea Maria, Gh. Dobrescu, Al. Mînzatu, Eugen Tudor, muncitori fruntași. In sală se află membri ai guvernului, membri ai C.C. al P.M.R., conducători ai instituţiilor centrale, activişti de partid, generali şi ofiţeri superiori, care au contribuit la realizarea actului de la 23 August şi au condus mari unităţi ale armatei noastre în luptele pentru zdrobirea fascismului, oameni ai ştiinţei, artei şi culturii, şefi ai vwwwwwwww /VWVWVAAA/ Comitetului Central al P.C.U.S., Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. Oamenii muncii din Bucureşti, capitala Republicii Populare Române, întruniţi în adunarea festivă cu prilejul celei de a 10-a aniversări a eliberării Romîniei, transmit în această zi de sărbătoare naţională un fierbinte salut poporului sovietic, Comitetului Central a! Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi guvernului sovietic. In această zi, poporul român îşi îndreaptă gîndurile cu adîncă recunoştinţă către eroicii ostaşi sovietici, care şi-au vărsat sîngele în lupta pentru eliberarea patriei noastre, pentru înfrîngerea fascismului, pentru ca să aducă lumii pacea şi libertatea. Armata romînă, întorcînd acum zece ani armele împotriva cotropitorilor hitlerişti, s-a alăturat eroicei Armate Sovietice continuînd glorioasa tradiţie a frăţiei de arme romîno-rusă. Niciodată nu se va şterge din inimile oamenilor muncii din patria noastră sentimentul de dragoste şi recunoştinţă faţă de marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică, faţă de gloriosul popor sovietic. Ziua de 23 August a deschis poporului nostru zorile unei vieţi noi, i-a dat posibilitatea ca pentru prima oară să-şi ia soarta în propriile sale mîini, să instaureze puterea democrat-populară, scut al drepturilor şi libertăţilor poporului muncitor şi să pornească la făurirea unui viitor de bunăstare şi fericire. Deceniul care a trecut de la 23 August 1944 este deceniul unor adinei transformări în viaţa ţării noastre. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, printr-o muncă plină de eroism şi abnegaţie, clasa muncitoare aliată cu ţărănimea muncitoare, învingînd piedici şi greutăţi, au obţinut însemnate victorii în lupta pentru lichidarea înapoierii economice a Romîniei, pentru construirea orinduirii socialiste. In munca noastră, am simţit întotdeauna ajutorul dezinteresat, multilateral şi frăţesc al Uniunii Sovietice. Pentru acest ajutor vă mulţumim, dragi tovarăşi, din adîncul inimii. Vă mulţumim pentru experienţa voastră bogată pe care ne-aţi împărtăşit-o cu toate dragostea, experienţă care a devenit un bun de nepreţuit al oamenilor muncii din ţara noastră. Viaţa a dovedit şi dovedeşte în permanenţă că drumul prieteniei şi alianţei cu Uniunea Sovietică este pentru poporul nostru drumul libertăţii, al vieţii şi al păcii, drumul victoriei în marea sa operă constructivă. Poporul nostru este hotărît să nu-şi precupeţească forţele în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră, pentru victoria cauzei păcii în lumea întreagă. De aceea el sprijină cu toată hotărîrea lupta neobosită pe care o duce Uniunea Sovietică pentru menţinerea şi întărirea păcii,pentru slăbirea încordării în relaţiile internaţionale, pentru securitate colectivă în Europa şi în întreaga lume. Poporul nostru va păstra şi va întări şi pe viitor prietenia de nezdruncinat cu marea Uniune Sovietică, cu China populară, cu ţările de democraţie populară, va dezvolta relaţiile de colaborare şi legăturile economice cu toate ţările, contribuind la asigurarea unei păci trainice. Păşim în al doilea deceniu al vieţii noastre libere, hotărîţi de a merge neabătut, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român pe drumul luminat de atotbiruitoarele idei ale lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. Trăiască marea Uniune Sovietică, eliberatoarea şi sprijinitoarea noastră, bastionul păcii şi libertăţii popoarelor ! Trăiască guvernul Uniunii Sovietice ! Trăiască gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice şi Comitetul său Central ! Trăiască şi înflorească în veci prietenia între poporul român şi popoarele sovietice cultelor, reprezentanţi ai presei române şi străine, oameni ai muncii. La festivitate au participat şefii misiunilor diplomatice acreditate în R.P.R. şi alţi membri ai corpului diplomatic. De asemenea au asistat numeroşi oaspeţi străini din diferite ţări, invitaţi ai organizaţiilor obşteşti şi instituţiilor culturale cu prilejul zilei de 23 August. Tovarăşul dr. Petru Groza rosteşte cuvîntul de deschidere. Vorbitorul subliniază că istorica victorie a Uniunii Sovietice asupra fascismului şi eliberarea ţării noastre au creat condiţii ca poporul român să-şi ia soarta în propriile sale mîini, să devină adevăratul stăpîn al ţării. Sub conducerea partidului, clasa muncitoare, în alianţă de nezdruncinat cu ţărănimea muncitoare, a obţinut în ultimii zece ani mari succese pe drumul construirii socialismului. Dintr-o ţară înapoiată din punct de vedere economic şi cultural, România s-a transformat într-o ţară cu o industrie socialistă înaintată, cu o agricultură în plin progres, cu o cultură înfloritoare. Cu nestrămutată încredere în viitor, oamenii muncii din ţara noastră muncesc acum cu avînt pentru înfăptuirea vastului program de măsuri elaborate de partid pentru dezvoltarea agriculturii, sporirea producţiei bunurilor de larg consum, în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de trai ale maselor muncitoare. Poporul nostru este adînc recunoscător gloriosului popor sovietic, guvernului sovietic şi Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, al căror ajutor multilateral ne-a dat putinţa să ducem patria noastră pe calea progresului. Oamenii muncii din ţara noastră salută astăzi cu nemărginită bucurie prezenţa în mijlocul nostru a reprezentanţilor guvernului sovietic şi ai Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, veniţi să ia parte la marea noastră sărbătoare. Vorbitorul a arătat apoi că în lupta comună pentru pace, poporul nostru consolidează neîncetat legăturile frăţeşti cu popoarele din toate ţările surori de democraţie populară. Convinşi de justeţea cauzei lor, oamenii muncii din patria noastră nu-şi precupeţesc eforturile pentru a face din Republica Populară Romînă o ţară înfloritoare. Iirtîmpinat cu aplauze îndelungate ia cuvîntul tovarăşul Gh. Gheorghiu- Dej, care prezintă raportul despre cea de a 10-a aniversare a eliberării Romîniei de către glorioasa Armată Sovietică şi răsturnarea dictaturii fasciste de către forţele patriotice conduse de Partidul Comunist Român. Cuvintele tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej sînt în dese rînduri subliniate de aplauzele puternice ale celor prezenţi. (Textul cuvîntării în pag. 2-a). Ia cuvîntul tovarăşul N. M. Svernik. Asistenţa întîmpină pe conducătorul delegaţiei Uniunii Sovietice cu vii aplauze. Cuvîntarea sa prilejuieşte o caldă manifestare de dragoste şi recunoştinţă a adunării, faţă de marea Uniune Sovietică eliberatoare. (Textul cuvîntării în pag. 3-a). Prin ovaţii şi aplauze prelungite, participanţii la adunarea festivă salută textul telegramei adresate Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. A fost prezentat apoi un concert festiv la care şi-au dat concursul corul şi orchestra Ansamblului de cîntece şi dansuri al Forţelor Armate, dirijat de colonel Dinu Stelian, laureat al Premiului de Stat, Ansamblul de dansuri al Ministerului Afacerilor Interne, precum şi soliştii Teatrului de Operă şi Balet, Irinel Liciu şi Gabriel Popescu. Şi-a dat de asemenea concursul pianistul sovietic Viktor Merjanov, laureat al concursului unional şi al concursului celui de al IV-lea Festival Internațional Chopin de la Varşovia. Trăiască poporul nostru muncitor care, sub conducerea partidului, construieşte cu succes o viaţă nouă şi fericită în scumpa noastră patrie! TELEGRAME Către Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Consiliul de Miniştri al U. R. S. S. şi Prezidiul Sovietului Suprem al U. R. S. S. MOSCOVA-KREMLIN Cu prilejul marii sărbători naționale a poporului român, cea de a 10-a aniversare a eliberării Romîniei, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, guvernul Republicii Populare Romíne şi Prezidiul Marii Adunări Naţionale a R.P.R. vă trimit, dragi tovarăşi, un călduros salut, mărturie a dragostei şi recunoştinţei pe care poporul român le poartă marelui popor sovietic, gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, guvernului U.R.S.S. și Prezidiului Sovietului Suprem al Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste. Poporul nostru nu va uita niciodată că eliberarea Romîniei de către armata marii Țări a Socialismului i-a dat posibilitatea să doboare dictatura fascistă, să-şi cucerească pentru prima dată în istoria sa libertatea şi adevărata independenţă naţională, să construiască o viaţă nouă în patria sa Niciodată nu se va şterge din amintirea poporului nostru jertfa nobilă a ostaşilor şi ofiţerilor sovietici, care şi-au dat viaţa pentru eliberarea patriei noastre. Ca lumina ochilor va apăra poporul român prietenia şi alianţa cu Uniunea Sovietică — bunul său cel mai de preţ — garanţia trainică a viitorului fericit, socialist al patriei sale, chezăşia independenţei şi suveranităţii sale naţionale. Relaţiile de strînsă prietenie dintre U.R.S.S. şi R.P.R., ajutorul multilateral pe care Uniunea Sovietică îl acordă ţării noastre constituie o pildă vie de internaţionalism proletar şi de colaborare frăţească între popoare libere. Poporul nostru, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, călăuzit de nemuritoarea învăţătură marxist-leninistă, de experienţa gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, păşeşte cu încredere înainte spre un viitor luminos şi fericit. El îşi manifestă hotărîrea de a duce pînă la capăt opera de construire a socialismului, de a contribui tot mai activ la întărirea puternicului lagăr al păcii şi socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică, la apărarea păcii în lume. Trăiască marea Uniune Sovietică — bastionul păcii şi libertăţii popoarelor! Slavă marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice! Trăiască în veci prietenia de nezdruncinat şi colaborarea frăţească dintre poporul român şi marele popor sovietic! Comitetul Central al Consiliul de Miniştri al Partidului Muncitoresc Romin Republicii Populare Romíne Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române Preşedintelui Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române tovarăşului PETRU GROZA Bucureşti Cu ocazia celei de a 10-a aniversări a zilei eliberării vă rog, tovarăşe preşedinte, să primiţi din partea Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi din partea mea călduroase felicitări şi urări de noi succese poporului prieten romín în munca lui paşnică constructivă, pentru întărirea statului democrat-popular romín. K. VOROŞILOV Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române tovarăşului GH. GHEORGHIUDEJ Bucureşti La a 10-a aniversare a sărbătorii naţionale — ziua eliberării — vă rog pe dvs., tovarăşe preşedinte, şi guvernul Republicii Populare Române să primiţi felicitările mele cordiale. Urez poporului român prieten noi succese în eforturile lui creatoare îndreptate spre dezvoltarea paşnică şi înflorirea Republicii Populare Romíne. Intărească-se prietenia frăţească de nezdruncinat dintre popoarele noastre. G. MALENKOV Ministrului Afacerilor Externe al Republicii Populare Romíne tovarăşului S. BUGHICI Bucureşti Cu ocazia sărbătorii naţionale a Republicii Populare Romíne — cea de a 10-a aniversare a zilei eliberării — primiţi, tovarăşe ministru, felicitările mele cordiale. Vă rog să primiţi de asemenea urările mele de dezvoltare şi întărire continuă a prieteniei frăţeşti şi a colaborării între Republica Populară Romina şi Uniunea Sovietică — pentru binele popoarelor noastre şi în interesul asigurării păcii trainice şi securităţii internaţionale. v. MOLOTOV