Studii şi Cercetări Lingvistice, 1954 (Anul 5, nr. 1-4)

1954 / nr. 3-4

318 P. CREŢIA  M-a prezentat un unchi al meu cu care sînteţi prieten. Camil Petrescu, n. 7. b) (Acţiunea din atributivă este permanentă) Am văzut acum cîţiva ani cometa care revine numai la un veac O dată. Gura ei roşie purta totdeauna acel surîs voluptuos şi satisfăcut care-l au femeile frumoase şi fără de dorinţe. Eminescu, pr. 281. Reprezentaţia improvizată era mai mult o demonstraţie de tineresc neastîmpăr şi ambiţie iscoditoare, care prevestesc de obicei marile cariere în teatru, şi în artă în genere. Camil Petrescu, n. 4. c) (Acţiunea din atributivă se încheie în trecut) S-au întors de sară la Cetățuie, unde îi era doamna. Neculce, cr. 280. Le-a făcut o jalbă... în care dovedea... că... lupii au trăit în bună pace în țară. Negruzzi, 280. Poștașul... glumea cu toate nevestele ce întîlnea pe drum. Alecsandri, pr. 178. în citatele de sub c) înlocuirea imperfectului cu prezentul este, cum se vede, imposibilă, fără a schimba raportul de timp. 3. Cînd în regentă se găseşte viitorul, simultaneitatea se marchează prin viitor sau prin prezent (cu valoare de viitor) precizat de un circumstanţial de timp. Vom primi bine pe delegaţii care vor sosi (sosesc) mîine. II. anterioritatea 1. Faţă de prezent se marchează prin perfect sau imperfect (durativ). Citesc cartea pe care mi-ai împrumutat-o ieri. Scriu cu jocul de care se folosea tatăl meu în tinereţe. 2. Faţă de un timp trecut se marcheaza prin mai-mult-ca-perfec sau perfect. Veniră în tabără nobilii Ardealului, cari pusese în picioare treisprezece mii oameni. Bălcescu, p. ii 103. Doctorul (după care trimisesem fără știrea lui) intră. Negruzzi, 1209. în jur se adunaseră mulți din cei care făcuseră gălăgia de adineaori. Dumitriu. b. f. 8. Tîrgul Movilăului s-a bucurat... de vestea ce ne-ai trimes. SadoVEANU, N. P. 219. Ca în cazul completivei, perfectul se foloseşte ori de cîte ori acţiunea din dependenţă este raportată la prezent, nu la momentul în care se petrece acţiunea din regentă. 3. Față de viitor anterioritatea se marchează: 8