Teatrul azi, 2014 (Anul 15, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1-2 - 107

minia întreprindere naţională au aflat la nobleţă şi public aşa o îmbrăţoşare încât direcţia a fost în stare a începe şirul reprezentaţiilor abonamentului întâi“. Peste două numere, gazeta revine cu informaţia că „reprezentaţiile teatrului naţional urmează cu mare plăcere din partea publicului“, că „dl. director Nicolini şi dl. Caragiali câştigă [de] fiecare dată vii aplausuri pentru talentul lor şi sârguinţa de a aduce mulţumire privitorilor prin alegerea pieselor şi a lor nimerită giucare“. A fost menţionată şi o a doua aniversare: s-au împlinit 55 de ani de existenţă a Teatrului „Mihai Eminescu“ ca instituţie de sine stătătoare, cu trupă proprie. Acestea sunt faptele teatrale pe care botoşănenii le-au sărbătorit într-o manifestare complexă, cu spectacole, expoziţii (de scenografie, de grafică, de numismatică), expuneri teoretice, lansări de carte judicios coordonate deTraian Apetrei, directorul actual al Teatrului „Mihai Eminescu“. Gândul organizatorilor însă nu a rămas la trecut. Prezentul și viitorul i-a preocupat chiar mai mult. Nucleul manifestării l-au constituit spectacolele: au fost şase, toate cu piese de Matei Vişniec, obţinându-se astfel un medalion al distinsului autor româno-francez (la spectacole adăugându-se un profil teoretic prezentat de prof. univ. dr. Anca-Maria Rusu de la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi). Au fost invitate teatre din Bucureşti, Bacău şi Piatra Neamţ, care, alături de trupa teatrului-gazdă şi de cea a colegienilor botoşăneni, au susţinut spectacolele: Cabaretul cuvintelor (Teatrul Independenţilor Profesionişti din Bucureşti), Frumoasa călătorie a urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt (Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ), Angajare de clovn (Teatrul municipal „Bacovia“ Bacău), Şcoala lui Gufi după Ţara lui Gufi (Atelierul de teatru de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu", Botoşani), Caii la fereastră şi Buzunarul cu pâine (Teatrul „Mihai Eminescu“, Botoşani), în Cabaretul cuvintelor (regia Alexandru Nagy, scenografia Ioana Pashca, interpreţi Aida Avieriţei, Octavian Costin, Ştefan Pavel, Ionuţ Niculae) s-a mizat în primul rând pe disponibilităţile actoriceşti ale tinerilor interpreţi şi pe capacitatea lor de a scoate conotaţii inedite, surprinzătoare din sensurile subtile ale unor cuvinte în măsură să dea naştere unor situaţii sau stări dramatice. Au primit cele mai multe aplauze primii doi interpreţi, dar nu pentru că sunt originari din Botoşani, ci pentru că într-adevăr au fost foarte buni. Cu entuziasm a primit publicul (alcătuit, fireşte, din elevi) spectacolul foarte tineresc, dinamic, colorat, antrenant, muzical-dansant Şcoala lui Gufi realizat de actriţaregizoare Lenuş Teodora Moraru (cunoscută şi botoşănenilor, şi nouă, pentru realizările excelente pe care le obţine de ani de zile în Atelierul de teatru amintit), în spectacolul actual a colaborat cu coregrafa Victoria Bucun şi cu scenograful Gelu Rîşca. Tot Lenuş Teodora Moraru şi Gelu Rîşca au realizat un spectacol pe scena Teatrului „Mihai Eminescu“ cu piesa Buzunarul cu pâine, încercând să pună în valoare disponibilităţile dramatice ale foarte tinerilor actori Alexandra Vicol şi Alexandru Dobrnciuc. Chiar dacă subtextul metaforic al piesei a trecut rampa cu oarecare dificultate, interpreţii au făcut dovada unor promiţătoare calităţi scenice pe care sperăm să le vedem împlinite în spectacole viitoare. Ca şi în cazul actriţelor de la Bacău puse la grea încercare de regizorul Gheorghe Balint. De ce grea încercare? Pentru că au fost nevoite să facă mai întâi travesti, apoi compoziţie (personajele sunt clovni bătrâni) şi în al treilea rând să execute unele numere de circ (fie ele oricât de simple). Dacă Eliza Noemi Judeu, actriţă cu mai multă experienţă scenică, a depăşit în bună măsură dificultăţile, oferindu-ne un Peppino cât de cât credibil, dacă Nina Ionescu a avut câteva momente emoţionante, cea de a treia interpretă, Adelaida Perjoiu, nu a găsit nici o clipă tonul, stările şi mişcările convingătoare pentru personajul Filippo.