Teatrul, 1971 (Anul 16, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 9 - 20

mijloacele prin care am încercat să ne apropiem de el, să-i facem cunoscută activitatea ce o desfăşurăm pentru el şi în folosul lui : spectacole cu un mesaj clar, direct, cu o puternică forţă educativă şi la un nivel artistic cît mai ridicat; popularizarea premierelor prin întîlniri ale actorilor cu spectatorii la locurile lor de muncă; popularizarea, pe felurite căi a actorilor, în presa locală etc. Faptul ne stimulează să continuăm şi să îmbogăţim şi în această stagiune aceste mijloace cu alte iniţiative. O mare parte a activităţii teatrului nostru se desfăşoară în turneu în localităţile din cadrul judeţului. Am căutat să cuprindem şi aşezări cu un număr mai mic de locuitori, în care există scene cît de cît corespunzătoare şi în care nu au mai fost prezentate spectacole de către un teatru profesionist (Şosea Montană, Prigor, Dalboşeţ, Gîrlişte, Comorîşte şi altele). La acest început de an teatral colectivul teatrului nostru este stăpînit de dorinţa vie de a se autodepăşi, de a ridica necontenit nivelul calităţii spectacolelor, de a fi prezent în cadrul acţiunilor de emulaţie artistică, alături de celelalte teatre, şi suntem convinşi că dorinţa aceasta se poate traduce în fapt. Teatru! Dramatic din Baia Mare IOSIF CAPOCEAN Recentele dezbateri care au avut loc pe marginea propunerilor şi cuvîntărilor tovarăşului Nicolae Geanisescu privind îmbunătăţirea activităţii ideologice s-au centrat, în mod firesic, în jurul repertoriului pentru stagiunea 10711—1072. S-a constatat cu acest prilej că slujirea dramaturgiei originale în jurul căreia era axată şi înainte, cu precădere, munca noastră, trebuie să constituie şi în continuare o preocupare de onoare a teatrului. Necesitatea abordării pieselor româneşti cu adîncă rezonanţă în conştiinţa maselor de spectatori — tineri şi vârstnici — cultivarea cdor mai frumoase sentimente, ale eroismului cotidian îşi patriotismului socialist au îndemnat din nou la alegerea unor lucrări din dramaturgia Contemporană de cea mai înaltă ţinută ideologică şi estetică. Astfel, din cele şase titluri propuse de teatru pentru stagiunea următoare, patru sunt lucrări de certă valoare ale unor dramaturgi români. [Marele comediograf al clasicismului românesc, Ion Luica Caragiale, va fi abordat din nou prim montarea comediei O noapte furtunoasă. Un alt ajutor, pe bună dreptate îndrăgit de publicul românesc, Aurel Baateriga, va fi prezent pe socria băimăreană cu incisiva comedie de moravuri Interesul general — care biciuiește tarele morale ce mai persistă în conştiinţa unor oameni ai societăţii noastre. Indeplinindu-şi o datorie patriotică, teatrul băimărean a abordat, în ultimii ani, piese istorice de o profundă rezonanţă patriotică. De data asta, intenţionăm să lucrăm cu autorul c clujean Pavel Bellu asupra unui text despre Avram Ilancu. Menţionăm că acest text se naşte dintr-o colaborare strânsă a teatrului cu autorul, colaborare care, sperăm, va duce la bune rezultate. Abordarea acestui subiect vine în întâmpinarea sărbătoririi, în anul 1972, a 100 de ani de la moartida marelui patriot şi luptător român.. Vom deschide noua stagiune cu urna din lucrările mai puţin jucate ale lui Sergiu Făncăşan — Steaua polară — o partitură scrisă cu patos comunist, cu vibrantă sintoeritatie, cu implicaţii morale semnificative pentru epoca contemporană. In vederea unei legături mai strânse între teatrul nostru şi spectatorii din judeţ, teatrul va monta în această stagiune şi două lucrări de mai mică respiraţie, una din dramaturgia originală cu tematica strâns ancorată în realitatea satului socialist, iar cealaltă virând educaţia ateism ştiinţifică a maselor. Din dramaturgia universală am ales monumentala lucrare a lui Maxim Gorki, jucată pe toate marile Scene ale lumii, Azilul de noapte. De asemenea, în repertoriul teatrului nostru figurează şi o piesă a unui dramaturg din RJD. Germană,comedia Procesul Adam şi Eva de Rudy Stahl. Ne-am oprit și asupra dramatizării romanului lui Ernst Hemingway Pentru cine bat clopotele. 20