Teatrul, 1980 (Anul 25, nr. 1-12)

1980-01-01 / nr. 1

VIITORUL ROL DORIN VARGA în Institut a fost elevul profesoarei Beate Fredanov , apoi a trecut prin școala Naționalului ieșean, unde a avut o întîlnire profesională care avea să se dovedească hotărîtoare pentru cariera lui , cu regretatul regizor Crin Teodorescu. Rolurile din acea perioadă, jucate sub îndrumarea acestuia — Bibescu (Bălcescu de Camil Petrescu), Ștefan Valeriu (Jocul de-a vacanța de M. Sebastian), Dr. John (Vară și fum de Tennessee Williams) — au prilejuit o revelație : tînărul actor apărea dintr-o dată extrem de stăpîn pe sine, practicînd un joc reținut, sobru, modern, marcînd subtil nuanțele. Personajele sale aveau nu numai suplețe și eleganță, ci și putere de convingere, un aer de autenticitate. în ultimii ani, cine știe de ce, Dorin Varga n-a mai atras atenția prin strălucirea vreunei creații deosebite, deși a jucat cu succes roluri relativ variate : Manole (Meșterul Manole de Octavian Goga), Mircea Aldea (Gaițele de Al. Kirițescu), Mitropolitul Roșca (Petru Rareș), Alex (Și eu am fost în Arcadia de Horia Lovinescu), Licinius (Coriolan de Shakespeare) ș.a. I s-a întîmplat, probabil, ceea ce se întîmplă și altor tineri actori, care au norocul unei lansări spectaculoase, datorate unui regizor cu vocație de pedagog, dar care, neajunși la acel prag de la care să-și poată dirija singuri evoluția, rămîn la discreția întîmplării. Acum, în regia lui Dan Nasta, alături de Gilda Marinescu, Alexandru Repan, Eugenia Rădulescu, Lucia Mureșan, Constantin Brezeanu și alții, actorul pregătește rolul Alex din noua piesă a lui Horia Lovinescu Noaptea umbrelor. „Alex, eroul principal al piesei maestrului Horia Lovinescu, îmi pune probleme deosebit de grele, dar, în același timp, pasionante. Este un scriitor talentat, ajuns la vîrsta tîmplelor cărunte ; sănătatea fiindu-i cam șubredă, se retrage undeva, în munți, la o cabană, căutîndu-și, în singurătate, «tihna». O criză de inimă reprezintă semnalul de alarmă care-l determină să-și facă un bilanț al vieții , ceea ce pricinuiește alt soi de criză, moral-spirituală, aceasta, interesantă din punct de vedere dramatic, întrucît e vorba de un intelectual, de un creator, care trăiește acut dilemele condiției sale, care se revoltă împotriva limitelor ei, dar și împotriva propriilor sale lașități și neputințe. O conștiință tragică, pusă în situația să întreprindă o autoanaliză, să-și exprime și, astfel, să-și depășească subiectivitatea — iată o partitură interpretativă deosebit de generoasă. «Schema» aceasta de situație-limită a mai fost, bineînțeles, utilizată în dramaturgie , dar personajul lui Horia Lovinescu are un timbru propriu, inedit. Ceea ce cred eu despre Alex este că, fără a se fi făcut vinovat de ceva concret, față de societate sau față de cei din jur (deși el se acuză de o anumită vinovăție — de unde, neliniștea lui, fără să-și fi dat seama — parte din egocentrism, parte din pricina rutinei — a pierdut legătura cu realitatea, cu timpul, cu istoria“. te /ex-,, teatru/‘ ‘intelex-, ,teatru!“ •te /ex-,, teatrul“ (Continuare din p. 41) Mai rămîne să vedem ce anunță editurile „Eminescu“ și „Cartea Românească“. Oricum, planurile editoriale sînt generoase cu cartea de teatru. 9 Vă semnalăm un strălucit eseu despre Toma Caragiu: „Oare de ce sînt atît de bun semnat de Lucian Raicu și publicat în „România literară“ din 27 decembrie 1979. 9 Citim, în „Contemporanul“ din 4 ianuarie 1980, o pagină despre „Miracolul de fiecare seară“, adică, despre spectacolul teatral. Alături de cîteva declarații cam tocite prin repetare, admirabilele cuvinte aparținînd Cătălinei Buzoianu ne-au încîntat. 9 în ultimul număr pe anul 1979 al revistei „Vatra“ poate fi citit un interesant interviu luat de redactorul Metz Katalin criticului Valentin Silvestru. 9 Tot „Vatra“, continuînd o lăudabilă inițiativă, publică prima parte a piesei lui Leonida Teodorescu Cabana. 9 în „Secolul 20“ nr. 6/1979 puteți citi un capitol dens, bogat ilustrat, intitulat „Vitalitatea tragediei antice“. Poate vă inspiră pentru repertoriul stagiunii viitoare. 9 Dramaturgul și regizorul Dan Stoica a pus în sce■-------