Timpul, februarie 1890 (nr. 62-84)

1890-02-09 / nr. 68

INFORMAȚIUN eastă seară se ține in sala Hotelului Continental o întrunire a deputaților și senatorilor, amici ai guvernului. Numirile la Curtea de Casație și la Curțile de Apel din București și Galați, in locurile vacante, se vor face pe ziua de 15 Februarie. Directorul general al căilor ferate, d. G. Duca, a cărui călătorie in străinătate a avut de obiect constatarea gradului de înaintare a lucrărilor pentru esecutarea însemnatelor comande de material rulant, făcute in cursul anului din urmă, la diferite fabrici, s’a intors era in București, după o absență de aproape 20 zile, cu desăvârșire mulțumit de rezultatul călătoriei sale. Nu numai locomotivele a căror construcțiune este încredințată la trei din cele mai de frunte case din Europa, dar și vagoanele de mărfuri ce trebue să furniseze Societatea de Saint-Denis , vor fi predate la termenele hotărîte prin contractele respective , sau cel mult cu întârzieri fără nici o importanță, pricinuite exclusiv de ingrijirile extreme ce se dau controlului fabricațiunei de către agenții căilor ferate, insărcinațî cu această delicată misiune, întârzierile insă — dacă se vor produce—nu vor impedica să avem materialul destul de la vreme pentru ca, de es timp chiar, să fie cu totul inlăturate greutățile ce de mulți ani întâmpină îndestularea trebuințelor publicului, la o anume epocă a anului. Contrariu celor afirmate de unii din confrați, aflăm că nouile tarife reduse pentru căile ferate vor fi puse negreșit in aplicare la primăvară, de d. ministru al Lucrărilor Publice. — Ift— Pe ziua de astăzi s’au făcut mai multe înaintări intre ofițerii superiori din arma infanteriei. Alte înaintări se vor face pe ziua de 14 Martie. Dislocările de trupe ce se vor face in anul acesta, vor fi publicate inainte de finele acestei luni, in Monitorul oficial. Adunarea generală a societarilor Creditului Funciar Urban din București, se va țină la 7, iar nu la 9 Martie, cum s’a anunțat. Eri s’a început la serviciul sanitar, concursul pentru numirea in mod definitiv a medicilor veterinari de zone. Juriul e compus din d-nii colonel Corben președinte, Măgureanu, Vincent, Gabrielescu și Vasilescu membrii. Pentru trei locuri s’au presentat 5 candidați. D. colonel Tell, a fost însărcinat să țină provizoriu locul de comandant al pieței, pînă la numirea titularului. —KW5H-Consiliul superior de epizootie,va fi din nou convocat zilele acestea pentru a termina cu Gestiunile la ordinea zilei. — I — I — Majoritatea bugetelor consilielor județene au fost deja aprobate de d. ministru de Interne. Unele secțiuni ale Camerei au terminat cu examinarea proectului de lege asupra pensiunilor civile, primindu’l fără nici o modificare. Alte secțiuni, și mai cu seamă TIMPUL 9 Februarie acelea in care se află d-nii Nicolae Ionescu și G. Palade, lucrează incă la proectul de reformă a magistraturei. Cum domol ! Priimim următoarea convocare pe care ne grăbim a o publica: Instituțiunea ofițerilor de rezervă are o însemnătate netăgăduită in organisațiunea noastră militară. Pentru ca ea să poată răspunde menirea ei, este de nevoe intre altele ca o legătură mai strânsă să se stabilească intre membrii ce o compun. De aceia, subsemnații cred că ar fi nemerit ca să se caute a se forma o Societate a ofițerilor de rezervă, având locul ei de întrunire, și o organizațiune astfel ca, intru toate, membrii cari o vor compune, să se poată consfătui, susține și ajuta intre dânșii. Facem dar apel la toți camarazii noștrii, să bine-voiască a se întruni Duminecă, 11 Februarie curent, intre orele 3 și 4, calea Victoriei 44, la d. colonel Obedeanu, pentru a desbate această cestiune. General, N. Haralamb. Colonel, V. Obedeanu. ARTE-LITERE Presa lui Eminescu apare in Iași sub ingrijirile d-lui Vasile Gh. Morțun, redactor al părței liberare de la revista Contemporanul.* Cel mult până in patru săptămâni va apare in trei volume scrierile decedatului scriitor popular loan Creangă. * Din criticele d-lui loan Gherea, zice Românul, au apărut până acuma trei coaie. Opera eminentului critic român se va compune din trei volume, format Charpentier. Primul volum va apare cel mult la începutul lunei viitoare. * D. Dim. Teleor a luat direcțiunea revistei Generația viitoare, schimbându-I titlul in Generația nouă. E și mai bine. * Teatru de BâlciiX, e numele unui nou volum ce va apare in curând, datorit penel d-lui D. Teleor. Va conține mai multe comedioare, piese scurte, farse etc. * Din causa unei neînțelegeri cu editorul, domnișoara Conta, sora regretatului profesor universitar, a suspendat pentru moment publicarea importantelor scrieri filosofice ale fratelor, cari au dat naștere la atâtea discuțiuni in presa din străinatate. Zilele trecute o revistă berlineză de mâna întâia, făcând o schiță asupra progresului filosofiei in lumea întreagă, citează intre altele și „Metafizica meterialistă“, precum și „Teoria fatalismului“ a filosofului nostru Conta. Știri Teatrale Am anunțat erl că in curînd se va da la Teatrul Rațional, Oedip Rege, tragedia lui Sbphocle, in beneficiul valorosului nostru artist Nottara. Maestrul G. Stefănescu a pregătit pentru această piesă o muzică pe ritmul cunoscut de antici. * * * Diseară Năpasta d-lui Caragiale. * * # Aseară s’a dat Voevodul Țiganilor. Iarăși n’au mai rămas bilete! * * . O altă veste îmbucurătoare. Se pregătește Pygmalion. Se știe atât succesul piesei, cât și in special al lui Nottara. EDIȚIA BIa 9 CORPURILE LEGIUITOARE OAMERA Ședința de la 8 februarie 1890 Ședința se deschide la ora IIII sub președința d-lui G. Gr. Cantacuzino. Presenți 110 d-nn deputați. Dupe împlinirea formalităților obicinuite se fac mai multe comunicări. D. D. Alexandrescu întreabă pe ministrul Lucrărilor Publice, ce are de gând să facă pentru regularea situațiunei foștilor funcționari pe linia ferată Iași-Ițcani,fechestrată de Statul Român. Funcționarilor acestora, compania le-a făcut rețineri pentru pensie, și nu e drept să nu li se ție in seamă. D. Al. Marghiloman răspunde că românii sunt primiți și asimilați cu ceilalți funcționari. D. Al. Lahovary depune un proiect de lege pentru modificarea legei organice a ministerului de externe. D. Nicorescu citește raportul pentru modificarea legei licențelor. D. Balș combate proiectul de lege, pe motiv că nici un imposit nu e proporțional, ci pe categorii. Taxa licențelor nu poate face excepțiune din sistema generală. Schimbându-se impositul fix printr-un imposit proporțional, se vor impovora consumatorii, fără a se spori venitul Statului. Apoi cu această nouă sistemă se vor immulți debitele, și astfel va fi greu a se face o supraveghere. De asemenea pe d’o parte se va da loc și la contrabande, falsificări, iar pe d’alta se vor spori cheltuelile de supraveghere. Taxele de a<p nu apasă atât de mult pe cârciumari, pentru că e singurul negoț ce se face cu un capital mic, și produce un câștig mare. D. Sirmi vorbind pentru proiectul de lege, zice că nu toți cârciumarii vând aceiași cantitate, și prin urmare e nedrept a plăti aceiași taxă. Înlocuirea taxei ficse cu cea proporțională va fi și in folosul proprietarului de vii și livezi. Debitanții sporinduse, concurența va fi mai mare. D. R. Iătărlugeanu, este pentru scăderea tacsei licențelor, insă nu găsește bun proiectul propus. Prin acest proiect se aduc încurcături in percepere; el este imposibil așa cum e redactat, atât in ce privește aplicarea cât și percepțiunea faciei. D -sa propune a se menține darea actuală către stat, suprimânduse zecimele județene și comunale cari împovărează darea. D. I.Oroveanu, combate susținerile d-lor Balș și Pătărlăgeanu ca eronate. D-sa bazat pe cifre, arată că taxa licențelor este nedreaptă, și că proiectul propus are avantagiul a înlătura această nedreptate. Taxa actuală tinde la stingerea unei ramure principale de comerț al românilor. D. Oroveanu dă amănunte asupra mersului comerțului de băuturi spirtoase și spune că la noi se plătește înzecit decât in alte părți.Ei bine, prin acest fapt se isbește intr’o clasă de oameni cari dispar pe zi ce merge. E drept dar ca să se pună o taxă pe măsura consumațiunei, pentru a nu se nimici acest comerț. La ora 4 d. Oroveanu urmează, să nu mai permită oratorilor din oposiție să facă digresiuni. D-sa arată, că d. Sturza a mers până a întrebuința glume din gazete, ca aceea că proectele sunt decalog. Mie, spune d. Manu, ’mi pare bine că sunt primul-ministru, supt care d. Sturza a putut să se aleagă in plină libertate la Tecuci. (Aplause). D. Sturza. Ba cu multe presiuni. D. General Mann. "Mi pare bine că sunteți aci, și aci ,mi veți aduce toate invectivele și reproșurile, căci vă pot respunde; e mai rău când sunt nevoit să le citesc scrise prin Ziarele nemțești. (Aplause prelungite, strigăte de Bravo !) D. Sturza. Decalog, nu e o invectivă. D. General Manu. Susține redacția articolelor din proect. D-sa combate amendamentul d-lui Fleva, care cere ca guvernul să nu exercite nici o priveghere asupra pompierilor. D-sa arată că șeful pompierilor nu va fi primarul, ci o persoană anume numită. Ședința de a$1 8 Februarie 1890 Ședința se deschide la orele 2 și un sfert sub președința d-lui N. Crețulescu. Presenți 74 d-nn senatori. Se fac formalitățile obicinuite. La ordinea zilei continuarea votărei pe articole alege pentru organizarea serviciului pompierilor. Art. 3 și 4 se votează fără discuție. D. D. Sturza propune un amendament la art. 5, prin care cere ca toate comunele urbane să fie obligate a avea corpuri de pompieri. D. general Manu, spune că această obligație e prevăzută in legea comunală. D. lanov cere să se spue că și comunele rurale să aibă pompieri. Discuția se inchide după ce vorbesc in cestre de regulament d-nii St. Greceanu și Al. Orăscu, iar d. P. Grădișteanu, contra închiderei discuției și d. P. S. Aurelian pentru. Amendamentul d-lui Sturza se respinge. Art. 5 și 6 se votează. D. 1. Sturza propune un amendament la art. 7 prin care cere ca ofițerii și soldații pompieri, pentru infracțiile disciplinare să fie supuși jurisdicției militare. D. General Manu, spune că nu e aci locul acestui amendament. Discuția se inchide. Art. 7 se votează. D. Colonel Logadi, propune la art. 8 un amendament, prin care cere ca pompierii să fie scutiți de plata căilor de comunicație. D. General Manu, spune că rezerviștii bine înțeles, căci chiar dacă ar fi pompieri păstrează toate drepturile de scutire. D. Colonel Logadi, spune că cere această scutire pentru rezerviștii de la 30 ani in sus, când legea nu’i mai scutește ca rezerviști. D. Brătășanu, combate scutirea in ori-ce caz, dacă ea se va admite, să se admită pentru toată lumea. D. P. Grădișteanu, susține ca scutirea sa fie acordată tuturor pompierilor. Se cere închiderea discuției. D. General Florescu, vorbește contra. D. Ianov vorbește pentru. Discuția se inchide. Amendamentul se pune la vot cu bile. Resultatul votului : Bile albe pentru 30 „ negre contra 48 Amendamentul s’a respins. Art. 8 se votează. Se dă citire art. 9. La acest art. se priimește o nouă redactare a d-lui P. Grădișteanu care adaugă nnor categorii de condamnați, cari nu pot fi pompieri. Art. 10 se votează. Ședința la 4 ore urmează incă va brutarilor va mai continua, pâinea să vie și din alte orașe. Următoarele înaintări s’au făcut in arma infanteriei pe ziua de 15 Februarie: D-nii locotenenți-coloneli Leon, comandantul regimentului 6 dorobanți, Ignat Nichita comandantul regimentului 31 dorobanți, și C. Iarca din școala de ofițeri, sunt înaintați la gradul de coloneii. D-nii maiori Al. Livezeanu din regimentul 11 dorobanți, C. Beresteanu Georgescu comandantul batalionului 3 de vânători, și I. Petrovici din regimentul 2 de linie, sunt înaintați la gradul de locotenenți-coloneli. D-nii căpitani D. Mihăiescu de la divizia 1 de infanterie, Vasile Urian din 24 dorobanți, și Ilie Pancescu din 7 dorobanți, sunt înaintați la gradul de maiori. Noua lege a pensiunilor civile, va fi votată negreșit săptămâna viitoare de către Cameră. Legea va fi sancționată chiar in această sesiune. Mâine la ora 1 dupe amiazi, se va întruni in una din secțiunile camerei comisia bugetară in complectul ei, spre a continua cu discuția bugetelor. Astazi a compărut înaintea secțiunea a 2-a a curții de Apel din București, apelul moștenitorilor defunctului I.Oteteleșanu, contra sentinței tribunalului Ilfov, care a respins cererea de anulare a testamentului lăsat de defunct. Procedura fiind neindeplinită procesul s’a amânat pentru 26 Aprilie. Brutarii din Capitală s’au pus astăzi de dimineață in grevă. Primarul Capitalei, a luat toate disposițiunile ca populația să nu sufere de pâine. SEUSTATUI. Urmarea ședinței de la 7 Februarie D. general Florescu propune un amendament prin care cere să se menție organizarea militărească la pompierii din București, Iași și din toate orașele întărite. C Flondor susține suprimarea paragrafului al coilea. D. P. Grâdișteanu se unește cu părerea guvernului de a se scoate pompierii de sub autoritatea ministrului de Resboiu. D-sa ca liberal și democrat, nu poate decât să voteze legea, cu o condiție insă, ca guvernul să nu se amestece, să lase pompierii pe seama primăriilor. D. general Vlădescu roagă Senatul să descarce armata de serviciul de pompieri, căci acest serviciu nu intră in atribuțiile ei. Discuția se inchide. Amendamentul d-luîlanov se primește. Art. I astfel modificat se votează. Se dă citire art. II. D. I. Sturdza propune ca art. II să se discute ca alin. la art. 5, iar ca art. 2 să se treacă art. 3. D. Eleva susține aceiași idee. D-sa cere insă ca art. 2 să fie trecut ca alin. la art. 3. D. Fleva nu vrea ca pompierii să fie la dispoziția prefecților ca să facă din el bătăuși. D. General Manu, cere președintelui ULTIME ȘTIRI 9 Decretul pentru prelungirea sesiunei ordinare a corpurilor legiuitoare a fost semnat de M. S. Regele.♦MMD. Colonel Tell, a cărui numire provisorie ca comandant al pieței Capitalei am anunțat’o deja, va fi numit definitiv, peste câteva zile, in această funcție. Consiliul comunal al capitalei se întrunește astă-seară. Intre alte cestiuni se va discuta și asupra grevei brutarilor. D. primar al capitalei a luat toate măsurile, ca in cas dacătre-HM4-D. Cogălniceanu a avut săptămâna aceasta mai multe întrevederi cu d. I. C. Brătianu. întrunirea publică a colectiviștilor, care se hotărâse pentru Dumineca viitoare la Ateneu, a trebuit să fie amânată din cauză că d. I. Brătianu se află incă bolnav. S’a prevăzut in noul budget al ministerului de Resbel un grad de locotenent-colonel, pentru funcția de comisar regal al consiliului de Resbel, la corpul al II-lea de armată. ULTIME TELEGRAME Viena, 20 Februarie. Un deputat a înmânat contelui Taffe o jalbă a unui medic din Mohilel (Rusia) care neisbutind a capata dreptate din partea autorităților rusești, in urma cruzimelor a căror jertfă a fost, cere intervenția Austriei. Berlin, 20 Februarie. Din ordinul imperatului, șeapte experți au fost poftiți înaintea comisiunei asupra lucrătorilor să își arate motivele. Hamburg, 20 Februarie După ziarul Hamburgischer^Correspondent, d. Boetticher ar fi desemnat să înlocuiască pe principele de Bismark la președenția consiliului de miniștri din Prusia in cas dacă cancelarul și-ar da demisia. Toloșca, 20 Februarie Comtesa Andrassy a primit ieri seară condoleanțele călduroase din partea regelui României și a răspuns indată prin telegraf Invibibnle din Strada Carol No. 68 al V 'Mill a decedatului Hriso Athanasiu, fiind pus in vânzare de fmnă-voe de către moștenitori, prin onor. Trib. de Notariat, in diua de 3 Februarie 1890, și neresultând un preț favorabil, facem cunoscut că termenul de supralicitație, este fixată pentru ziua de 12 Februarie 1890. CI „ „„nix o profesoară franceză ca init“ sailalternă. Poate fi și germană dacă știe limba franceză. Informațiuni la Redacție.