Timpul, august 1894 (nr. 168-190)

1894-08-13 / nr. 177

No. 177 granițele noastre despre Prut vor fi închise și nu vor fi lăsate deschise decât două sau trei puncte. Acum este orânduită o revizie sanitară și un serviciu de desinfecție. Agenția Română ne comunică, din Petersburg, următoarea telegramă: Petersburg, 23 August. — Buletinul legilor publică convențiunea cu România pentru corespondența judiciară directă intre districtele limitrofe și arangjamentul cu Austro-Ungaria pentru regularea serviciului vamal la Novosulitza. După știrile primite la ministerul de interne, boalele epidemice de vite au dispărut aproape cu totul din țară. Cursurile școalelor rurale din țară se vor începe în acest an la 10 Septembrie, înscrierile se încep de la 1 Septembrie. La ministerul cultelor a început a se distribui ajutoarele trimestriale la femeile sărace din Capitală. Ministerul lucrărilor publice va face mari lucrări de apărare a malurilor rîului Prut, care în dreptul localității numită Drânceni sunt mâncate de apă și amenință șoseaua națională. Conferințele școlare Conferințele pedagogice generale se vor ține, în toată țara, între 15—31 August de la orele 7—10 a. m. și 3—6 p. m., la reședințele județelor. In ce privește cestiunile de discutat la aceste conferințe, ele vor fi relative la ameliorările metoadelor de învățământ. In primele 8 zile, adică de la 15—22 August, se va proceda întocmai după normele stabilite pentru conferințele din anul trecut. Se vor acorda 4 zile matematicilor și 4 zile limbei române. Ultima din aceste zile se va consacra ortografiei după regulile stabilite de academie. Cu începere de la 23 August membrii conferințelor se vor ocupa de chestiunea metodelor. Pentru a nu se face numai teorie, se vor ține lecții model atât cu clase separate cât și, în vederea învățătorilor, cu clase unite. Pentru aceste lecții se vor lua elevi de la școlile primare Inainte de a se ține lecțiile se vor stabili normele metodice pentru fiecare din obiectele ce se vor trata; după desvoltarea secțiunilor va urma critica lor amănunțită. Limba română și matematica fiind obiectele de căpetenie vor forma obiectul ocupațiunilor în această sesiune a conferințelor și anume în privința metodică La 23 și 24 August se va discuta metodica limbei române în genere: stabilirea normelor generale de procedare pentru tratarea bucăților de citire, pentru gramatică, dictando, compuneri și recitări. In deosebi se va discuta modul cum au să fie corectate lucrările în scris ale școlarilor. La 25 August dimineața, lecțiuni de limba română cu copiii, lecții deosebite ; •după amiazi critica lecțiunilor atât din punctul de vedere metodic cât și din acela al fondurii. La 26 și 27 August: metodica aritmeticei și geometriei; stabilirea normelor generale de procedare. In deosebi se va discuta asupra modului cum să fi conduși școlarii în rezolvirea problemelor. La 28 August dimineața secțiuni de aritmetică și geometrie (3 lecții deosebite), după amiazi critica secțiunilor atât dinunetul de vedere metodic cât și acela al oodului. Vor fi fixate cu 24 ore înainte secțiunile de tratat și se vor distribui între persoanele înscrise pentru ținerea lor. Din totalul de 6 secțiuni, unele se vor face cu clase separate, altele cu clase unite. In ultimele zile se vor face excursiuni cu membrii conferințelor pe la muzee, monumente publice,fabrici, ateliere, etc. după programa anunțată anume în vederea împrejurărilor localității și în scop de a se convinge toți de importanța excursiunilor școlare. Directorii și directoarele școalelor urbane din orașe nereședințe de județ vor participa la conferințe numai până la 25 August inclusiv, iar de la acea dată se vor întoarce în localitatea lor spre a face înscrierile. Procesele verbale ale fiecărei ședințe, semnate de revizorii școlari ca președinți și de secretarii conferințelor vor alcătui un dosar, care va fi înaintat inspectorului circumscripției respective până la 15 Septembrie viitor cu un raport cuprinzând observațiunile generale asupra mersului lucrărilor. Dr. Sterie N. Ciurcu IX. Pelikangasse No. 10 — Viena Consultațiuni cu celebritățile medicale și cu specialiștii de la Facultatea de Medicină din Viena. Consultațiuni și prin corespondențe A TREIA EDIȚIE TELEGRAME Discursul unui ministru italian Sienne, 23 August. Ministrul Barazuoli a rostit un discurs în care a tratat mai cu seamă chestiunea socială, în privința căreia a anunțat noul proiecte de lege. Ministrul a zis că va vizita Sicilia pentru a studia în special chestiunea pucioasei. Confict între Albanezi și Muntenegreni Cetinje, 23 August. O bandă de albanezi armată la Gaussigne a atacat mai mulți păstori muntenegreni; câțiva din aceștia au fost omorâți, alții răniți. Explozie pe o corabie de resboi a Flesinga, 23 August. Regina ți regina regentă a Olandei au sosit. Ele au asistat la inaugurarea monumentului Ruyter. In momentul salvelor de tunuri s’a produs o explozie pe corabia de resboiű Foreau. Cinci mateloți au fost răniți de moarte. Italienii în Africa ** Roma, 23 August Ziarul Italie zice că guvernul italian nu știe absolut nimic de vr’o protestare a Turciei în contra ocupațiunii Kasaiei. Corabia de resbel Etruria a plecat la Tanger. Căile ferate portugheze Lisabona, 23 August. Adesiunile pentru convenio al căilor ferate portugheze reprezintă deja a două părți din creditori. Convenio va fi adoptat în primul termen fixat de tribunal. Din Camera comunelor Londra, 23 August. Camera comunelor a adoptat in a 21 citire budgetul cheltuelilor, închiderea sesiunii se va face Sâmbătă. Din Rusia Berlin, 24 August, Tageblatt află din St. Petersburg că manevrele de la Smolensk au fost amânate după recomandațiunea doctorilor ca Țarul să evite asemenea osteneli. Familia imperială va pleca la începutul săptămânii viitoare la castelul Bielover, ținutul Grodno. Acelaș ziar află din Londra că a fost la Seul o luptă între soldații japonezi și coreeni, în care luptă ministrul Japoniei în Coreea ar fi fost ucis de compatrioții săi. Colonia. 24 August. Koelische Zeitung află din St. Petersburg că e probabil că perechia imperială va însoți pe prințesa de Wales la Copenhaga unde va sta câtva timp, fiindcă împăratului i-a făcut totdeauna bine aerul de mare și șederea în Danemarca. Petersburg, 24 August. H Se asigură că în urma unui exces de lucru, împăratul are nevoe de odihnă , însă starea nu sa inspiră nici o neliniște. -------------------------♦----------------------- ȘTIRI MĂRUNTE Societatea Dacia Traiană, de curând înființată, dă mari serbări cu concerte populare și o serată teatrală extraordinară în zilele de 14 și 15 August 1894, în grădina Rașca, pentru sporirea fondului acestei societăți, menită a deveni cu timpul o societate de gimnastică, tir și dansuri naționale. La serata teatrală își vor da concursul d-nele Aristița Romanescu, Zoe Jianu, d-nii Notara, Jiquidi, Jianu, Mărculescu, Toneanu, Brezeanu, Gheorghiu, Grigoriu, M. Tănăsescu și cunoscutul profesor de gimnastică Moceanu cu elevii săi Se vor juca bucăți teatrale ca Despoticadă, actul al 3-lea, Voevodul țiganilor, cuplete (Jupan) și alte bucăți executate de către trupa întreagă. Publicul va fi distrat de 3 muzici: una militară și două bande de lăutari, precum și nenumărate surprize al căror secret se păstrează. ------------------------»----------------------- ULTIME INFORMAȚII Temperatura: Observațiunile institutului meteorologic din București pe ziua de 24 August 1894 st. n. 12 ore la prânz, înălțimea barometrică la 0 ° . • . . 759.7 Temperatura aerului........................28».6 Vântul...........................tăricel de la N. Starea cerului................................^ ^nmn Temperatura maximă de eri ... 30 ° Temperatura minimă de astăzi . . . 13 ° Temper. în țară a variat între 31 ° și 8 ° C Erl și astăzi timp frumos. Barometrul a crescut în timpul nopței, astăzi scade încet. Azi fiind aniversarea nașteri A. S. R. principelui Ferdinand,un Te-Deum s’a oficiat la mănăstirea din Sinaia. După Te-Deum A. S. R. a primit felicitări în Castelul Foișoru. TIMPUL 13 AUGUST D. Take Ionescu pleacă mâine la Sinaia, de unde se va întoarce Mercuri. In ședința de aseară a consiliului comunal s’au ales prin tragere la sorț d-nii consilieri Sava Vasiliu N. Șoimescu, C. Borcescu, Bălășeanu, A. Popovici, I. Colțescu, I. Brătescu, Al. Ciurcu, St. Șuțu și St. Velescu, cari vor presida secție la unde se vor face alegerile de delegați. Partidul conservator din capitală ’și-a început întrunirile pe culori în vederea alegerilor comunale. Alaltă erî s’a ținut o imposantă întrunire în culoarea de albastru, la care a vorbit d-nul N. Filipescu și alții. Astă-seară cetățenii din culoarea de galben sunt convocați la d. N. Filipescu, primarul capitalei. Voința Națională s’a făcut foc pe noi pentru că am indrăsnit să spunem că d. V. Epurescu nu va veni la alegerile comunale la Giurgiu, preferind să stea la Mehadia spre a se reculege, întrebăm pe Voința Națională de unde a putut așa repede să cunoască intențiunile «valorosului» liberal și am face amendă onorabilă dacă d. Epurescu ar desminți grava știre care circulă în țară in jurul persoanei sale. Desmințirile Voinței n’au valoare pentru noi când este de obște cunoscut că d. Epurescu nu e numai un orator bun, dar și un scriitor de merit. De aceea tăcerea d-sale ne intrigă cu drept cuvânt. Partidul liberal a început a se mișca in Capitală, în vederea alegerilor comunale. S’au făcut mai multe întruniri pe culori și se așteaptă venirea d-lui Dimitrie Sturdza pentru a se lua ultimele dispozițiuni de luptă. Tot la venirea d-lui D. Sturdza, care sosește probabil Sâmbătă se va fixa și data întrunirei publice pe care o vor ține liberalii în Capitală. Cu toate sforțările pe care le fac colectiviștii în Capitală, cetățenii se arată foarte reci și nu o dată d. Paladi și compania au fost rugați să se ducă aiurea pentru a face propagandă. D. V. A. Urechia a scos de sub tipar o importantă colecție de documente inedite privitoare la alianța Românilor și a Ungurilor în 1859 în contra Austriei. Volumul, tipărit în limba franceză, e menit a face obiectul unei interesante discuțiuni în presa străină, mai ales cea austro-ungară. D-nul Barbu Ștef. Delavrancea va pleca să ia parte la congresul păcei de la Haga. Plecarea d-lui Delavrancea este fixată pentru mâine sau poimâine seara. Un proces curios. Eroul și victima în același timp e d. Ion L. Caragiale, cunoscutul dramaturg, literat și antreprenorul unei berării în capitală. La 1875 d. Caragiale se împrumutase de la cineva cu 70 lei. Trece câtva timp și împrumutătorul se adresează judecătoriei de pace, reclamându-și banii. Chitanța dată de Caragiale era cu clausa următoare: Patru lei pe zi la napoleon, ceea ce făcea 13 lei pe zi dobândă. Voind să scape de proces, Caragiale plătește cămătarului lei 140 și remâne liniștit, crezând ca procesul s’a stins. împrumutătorul continuă acțiunea și obține de la judecătorul de pace,sentință condamnatoare în contra lui Caragiale pentru suma de 70 lei, plus clausa prevăzută în chitanță. In timp de 19 ani de atunci Caragiale n’a mai auzit pomenindu-se despre această hotărire, când In zilele trecute se pomenește cu portăreii pentru a-i aplica un secvestru în virtutea sentinței din 1875. Suma ce ar avea să pretindă astăzi individul care a împrumutat cei 70 de lei lui Caragiale, s'ar urca la 160.000 lei. Bietul Caragiale ! Pronunțarea hotărîrei tribunalului de Ilfov asupra contestației făcută de d. Caragiale este fixată pentru 17 August. Palatul de justiție va fi terminat pe la sfârșitulvtrei anului viitor; pentru aceasta se lucrează cu multă activitate la terminarea acoperire! clădire!. Ministerul instrucțiunei publice va scoate în curând în licitație furnizarea mașinelor pentru încălzirea localului Universității din Iași. EFORIA SPITALELOR CIVILE PUBLICAȚIUNE In ziua de 25 August 1894 orele 12 din zi se va ține licitațiune publică la eforia spitalelor civile pentru vânzarea a 1170 arși uscați din pădurea Morunglavul jud. Romanați. Condițiunile grase precum și cele speciale se pot vedea în zilele și orele de lucru la serviciul bunurilor eforiei. art. Se pune în vederea d-lor concurenți 68 — 79 din legea comptabilităței g-rale a Statului. No. 13313 1144 PUBLICAȚIUNE Ii ziua de 5 Septembre 1894 orele 11 a. m. se va ține licitațiune publică la eforia spitalelor civile pentru arendarea porțiunei din moșia Văcărești (Ilfov) a eforiei, pe termen de 5 ani începători de la data aprobărei licitațiunei. Condițiunile generale sunt publicate în Monitorul Oficial No. 246 din 1893 , iar cele speciale se pot vedea în toate zilele și orele de lucru la Serviciul Bunurilor eforiei. Se pune în vederea d -lor amatori articolele 68 și 79 din legea asupa comptabilităței publice. No. 13642 1145 PUBLICAȚIUNE In ziua de 5 Septembre 1894 orele 11 a. m. se va ține licitațiune publică la eforia spitalelor civile din București pentru închirierea pe termen de 3 ani cu începere de la 26 octombre 1894 a apartamentului No 5, situat în stagiul II din clădirea Băilor de pe Bulevardul Elisabeta. Condițiunile de închiriere se pot vedea în toate zilele și orele de lucru la serviciul bunurilor eforiei. Se pune în vederea d-lor concurenți art. 68 și 79 din legea comptabilităței publice. No. 13651 1142 Apa gazoasă a d-lui farmacist Ioan Munteanu făcându-se de către distinsul profesor dr. V. Babeș examenul bacteriologic al apei gazoase, produsă în fabrica d-lui farmacist I. Munteanu, s’a constatat că această apă este absolut sterilă, deoarece nu conține nici un germene microbian la centimetru cub. Acest rezultat s’a comunicat și onor. direcțiuni generale a serviciului sanitar cu adresa No. 150 din 3 Iulie a. c. Pe baza acestui rezultat favorabil, pe care nu l-a putut obține încă nici una din fabricele de apă gazoasă existente în Capitală, se recomandă apa gazoasă a d-lui I. Munteanu ca cea mai bună pentru consumațiune, deoarece modul de preparațiune (cu acid carbonic chimic pur) și sterilitatea absolută sunt garanții, care vorbesc pentru superioritatea ei față de alte produse simile. Se află în consumație la principalele restaurante din capitală. Administrațiunea băilor din Câmpina,oprietatea Sforilor Hernia, fiind luată ciar de proprietatre, să aduce la cunoința publică, că s’au executat mari amen rațiuni atât stabilimentului băilor cât și elului aparținător. Captarea și încălzirea igienică și sistemtică a apelor; înființarea de diverse ișuri de apă rece și temperată. ■>. D-rul Tomasian este din partea direcției special însărcinat cu serviciul medical. 1894 Avis către părinți Sunt permutată de către Ministrul Instrucțiunei la Institutul pedagogic din Craiova pentru cuvântul că mă ocup prea mult de institutul meu particular; fac cunoscut părinților cari au sau vor să aibă copii în institutul meu că nu me duc la postul la care sunt transferată (ori care ar fi consecințele acestei hotărâri) și că vom continua conducerea pensionului meu, pentru a cărui prosperitate vom lucra cu un îndoit zel și activitate. In acest scop, pe deoparte am avut grija de a mă instala din nou într’un local splendid, compus din 2 mari corpuri, grădină și curte vastă, situată în strada Fântânei, 8, iar pe de altă sunt decisă a pleca în curând în Germania și Elveția pentru a vizita diferite școli de fete și a recruta personalul didactic intern necesar institutului Alex. Filionescu profesoară de filosofie și pedagogia institutul pedagogic directoarea Liceului Clasic și Keal de fete la panpopescu &C# 18, Strada Lipscani, 18 Sfin Negru de OREYIȚA și GOLU-DRÎNCEA vechiu de 4 ani. Calitate superioară tuturor altor vinuri IO Butelii maris 17 Ies VIN NEGR din recolta 1879U Butelia de 300 gr. 2 lei 73 b. VI. JN din VIEA BISTRIȚA. Recolta 1887 Madras 30 lei VIN ALB de DRĂGĂȘANI. Recolta 1889 IO Butelii marîs 97 lei D-rul S. OCHSERBERG MEDIC-CHIBUER-DEHTIST No. 16 — Strada Carol I — No. 16 alături de Magazinul de Mașine de cusut K IÜSS Idle Consultație, 9—12 a. m. 140_______.______2— 5 p. m. Dr. Gr. A. Țaranu Specialist în boalele venerice și ale căilor urinare, locuește în strada Băncii Naționale deasupra teatrului Hugo. Consultațiunii/2—4 De arendat Ä pe prețul de 11 franci pogonul. Amatorii sunt rugați a se adresa redacției. De arendat plasa și județul Argeș, 12 kilometri de la Curtea de Argeș. Asemenea de vânzare spre tăere în total sau în parchete pădurea după această moșie. A se adresa strada Modei No. 7. Dig Depou! general Al renumitului vin alb de Drăgășani din viile principelui Al. B. Stirbey din recolta 1892 la : Cofetăria D. M. Bragadiru Strada Carol, București Vînzare en gros și en detail în butelii Comenzile se trimet și la domiciliu: Liqueruri, Gognacuri, Romuri, Rachiuri, de masă, Spirt de vin pentru Fructe, Vișinată etc. Cu suma ________T. Constantinescu vânzara fiart d e maculatură la ad. Vol IZidI C ziarului Timpul. 188 De 1 5°/0 Renta r. p. . 101 Acț. B. Agricole . 158 l 5°/0 Renta am. . 987« Daeia-Rom. . 400 ‘ 5°/0 „ (92-93) 97 Naționala . . 416 ! 4% o am- • 82V» Patria .... 110 I 6°/0 Oblig. rur. . 101% Construcții. . 105 ș Pensiuni. ... 277 SCHIMB I ■>% Obl. c. Buc. 833/« Londra . 25.26V..233I. j -’% n (1890) 86 Paris . . 100.15.05 l 5% Fonc.rur. . 887, Viena . . 203 V,.1/, f 6°/o 9 » » Berlin . . 124.123.85 \ *>% » » 827/8 Belgia .... 99.65 •*% » » 75 Scont B. a. 7 , 6°/0Obl. bazalt. 94 Avans. „ v 8 ț Banca naț. . . 1495 b c. dep. 71/., Cereale : grâu (60) 7 ; porumb (60) 7.50 Cereale : grâu (60) 7 ; porumb (60) 7.50 »»»»»»fr« Ape minerale naturale din toate sursele indigene și streine. Prafuri contra insectelor în sticle și cu chilogramul. Producte pentru conservarea stofelor, covoarelor, blănurilor etc. Hârtie contra muștelor. Remediu radical pentru stârpirea bătăturilor în cel mult opt zile. Ceruiala pentru lustruit parchetele precum și toate accesoriile necesare acestui serviciu. Parfumuri și Eau de Cologne foarte concentrate în sticle și cu chilogramul. Balsam de mesteacăn pentru scoa ■terea petelor de pe obraz provenite din arsuri de soare, boale de ficat etc. Anatheriae cea mai bună apă de gură. Prafuri pentru sacheuri. Alcool de menthe Rickies preservativ excelent contra holerei și altor epidemii. Luam cea mai bună apă pentru curățirea petelor din orice fel de stofă, lână, mătase etc. Specialități farmaceutice străine și indigene. La magazinul de Dragueți Coloniale ION ȚETZU La „CÂINELE NEGRD“ str. Lipscani, i >»+»»+++»»»» om 0»eeeo ++*+++*