Timpul, octombrie 2006 (Anul 17, nr. 233-258)

2006-10-28 / nr. 256

sâmbătă, 28 octombrie 2006 PE SCURT • Examen Persoanele care doresc să devină traducător în și din limbi străine trebuie să treacă peste un examen care se va susține la Centrul de Pregătire Profesională și Cultură din București, în luna octombrie a acestui an. (N.C.) •Autorul volumului „Omul ilustrat" este unul dintre cei mai importanți scriitori de SF contemporani. Ray Bradbury este un autor prolific, opera sa cuprinzând douăsprezece romane, douăzeci de volume de povestiri, volume de versuri și scenarii de film. (M.R.M.) Programe educative Reșița (N.C.) - Muzeele românești pregătesc lansarea unor programe educative speciale, pentru copii și tineri. Scopul urmărit este de a obține o colaborare permanentă și de calitate între muzee și școli pentru îmbogățirea educației tinerilor. Dezbaterile care vor avea loc în această săptămână se adresează atât specialiștilor din muzee cât și celor din sistemul educațional. FEN a obținut majorarea Reșița (O.C) - Solicitarea Federației Educației Naționale, cu privire la creșterea salariilor din învățământ, a fost luată în considerare de către Parlament. Astfel, începând cu 2007, salariile vor crește cu 7% (de la 1 ianuarie), și 15% (de la 1 octombrie). „Se pare că s-a înțeles că nu se poate vorbi de învățământ de calitate fără salarii decente în sistem. Sperăm ca învățământul să fie tratat ca o prioritate națională“, a declarat Cătălin Croitoru, președintele FEN. Zilele Culturii Moldova Nouă (V.T.) - Zilele Culturii în orașul de pe Clisură sunt în plină desfășurare. Manifestarea, care a debutat acum două zile și care se încheie azi, a cuprins o serie de acțiuni. Au avut loc o serie de spectacole susținute de formații din Moldova Nouă și Serbia. Punctul culminant l-a constituit Balul Strugurilor. Azi, de la ora 12, invitații din Serbia vor merge la mănăstirile din Buziaș, Zlatița și Mraconia. Zilele Culturii sunt organizate de către primarul din Moldova Nouă, Uniunea Sârbilor din Moldova Nouă. Evenimentul se speră că va fi o reușită, astfel încât manifestarea să continue anul viitor cu cea de-a 32-a ediție. Moldova Nouă (Foto: Timpul) Marea Neagră - Marea noastră Reșița (O.C.) - Ieri, 27 octombrie, a avut loc activitatea cu tema „Marea Neagră - Marea Noastră“. Activitatea s-a desfășurat în cadrul proiectului „Minte sănătoasă în corp sănătos“ care se derulează la ciclul primar de la Școala cu cls. I-VIII Nr. 10 din Reșița. Dedicată Zilei Internaționale a Mării Negre, activitatea face o trecere în revistă a principalelor caracteristici ale Mării Negre. în acest sens au avut loc expoziții de ilustrate, scoici, pietre, desene realizate de copii, prezentări. Participanți au fost elevii ciclului primar al școlii. La manifestare au fost prezenți și reprezentanții Administrației Apele Române Caraș-Severin. ACTUALITATE /3 Cărțile: A " Cărțile în variantă electronică și Internetul au dus la o scădere drastică a vânzărilor în librării. Pana Copocean____________________ nina.curita@informmedia.ro Reșița - Dacă până în 1990 într-o librărie se vindeau cărți și papetărie, după 1990 majoritatea celor care intră într-o librărie o fac pentru a cumpăra manuale școlare și caiete. Și în multe librării, cărțile ocupă un raft stingher. Au rămas puține librăriile în care să se vândă numai cărți. Se pare că principalul motiv îl constituie lipsa banilor. Au apărut și o serie de întreprinzători particulari care au oferit o diversitate de produse cerute de cetățeni. Și lipsa de timp e o cauză în opinia mai multor oameni, cărțile de beletristică sunt inaccesibile datorită prețului ridicat, iar în ceea ce privește oferta tehnică, aceasta este insuficientă. Apariția cărților în variantă electronică și în special internetul au dus la o scădere drastică a vânzărilor în librării. „Lipsa de timp este una din cauze, cât și apariția posturilor de televiziune locale și naționale care oferă divertisment și informații. De asemenea, azi se citesc mai multe ziare decât cărți“ ne-a spus Elisabeta Băghină, de 40 de ani, din Reșița. Cărți second-hand Lipsa de bani a populației a dus la apariția unor tonete care vând cărți la second-hand. O astfel de tonetă se găsește vizavi de Universitatea Eftimie Murgu. Vânzătorul de acolo susține că în ultima perioadă vânzările au scăzut, oamenii fiind interesați mai mult de „coșul zilnic“ decât de procurarea de cărți. Mulți oameni vin și își vând cărțile proprii ca să facă rost de bani pentru traiul zilnic, însă majoritatea tinerilor intervievați n-au citit nici o carte în ultimile șase luni, preocuparea principală fiind calculatorul și discoteca. Andrei Panduru un tânăr student ne-a spus că „am citit destul în liceu. Nu mai apuc să citesc cărți acum. Daca vreau ceva caut pe Internet“. amintiri ale librăriilor Interesul pentru literatură a scăzut vizibil. (Foto: Timpul) Tinerii apreciază voluntariatul Urmează ca în următoarele săptămâni echipa de recrutare să meargă și la celelalte licee. Nina Curița_______________________ nina.curița@informmedia.ro Reșița - Centrul de Voluntariat Reșița în parteneriat cu Direcția Județeană pentru Tineret Caraș-Severin și Inspectoratul Școlar al Județului Caraș Severin desfășoară până în luna noiembrie 2006 o campanie de recrutare de voluntari în liceele reșițene. Voluntarii din echipă, la rândul lor elevi de liceu, își prezintă activitatea, distribuie materiale informative, antrenează discuții pe tema voluntariatului. Până acum, echipa a fost prezentă în Liceul „Traian Vuia“ și Liceul „Traian Lalescu“, fiind plăcut surprinsă de interesul tinerilor, de discuțiile care au luat naștere, de ideile și opiniile care s-au emis. In urma acestei campanii se va realiza o bază de date cu tinerii care doresc să facă activități de voluntariat pentru ca, în funcție de disponibilitatea și interesul pentru un anumit domeniu, aceștia să poată fi plasați în organizații și proiecte unde este nevoie de ei. Se urmărește de asemenea materializarea ideilor acestor noi voluntari în proiecte concrete. Acest proiect este sprijinit financiar de către Fundația Alcoa. Activitate de voluntariat. (Foto: Timpul) Teatrul s-a mutat la Liceul „Traian Lalescu" Actorii reșițeni i-au adus pe Eminescu, Caragiale și Creangă mai aproape de elevi. Oana Copocean nina.carita@informmedia.ro Reșița - Proiectul inițiat de Inspectoratul Județean și de Teatrul G. Petculescu de a aduce spectacolele de teatru în centrul elevilor, cu scopul de a-i apropia pe aceștia mai mult de literatură, a fost o inițiativă benefică. La fel de benefică s-a dovedit a fi și percepția cadrelor didatice, iar elevii au fost principalii beneficiari. Deși acest proiect se adresa elevilor de gimnaziu, la propunerea profesorilor, ieri, 27 octombrie, la Liceul „Traian Lalescu“, s-a jucat piesa „Eminescu, Caragiale, Creangă“ pentru elevii clasei a IX. Piesa a fost una interactivă. Copiii au asigurat și ei succesul spectacolului,fiind nevoiți să-și asume, la rândul lor, anumite roluri. „Este un mare câștig, deoarece elevul e ajutat de actori să asocieze opera literară cu spectacolul de teatru, într-un mod practic“, a subliniat dna profesoară de română Elena Ivan. Talentul și umorul actorilor a cucerit publicul. Reușita evenimentului s-a datorat actorilor Camelia Ghinea, Florin Ruicu, Ana Maria Cizler și Antonio Dinu. Actorii Teatrului G.A. Petculescu, în plină acțiune. (Foto: Mianda Mladin) Cum să-L cunoaștem pe Dumnezeu? (II) George Dancea, Pastor la Hollywood, Florida nina.curita@informmedia.ro O cale prin care Dumnezeu se descoperă omenirii este: Natura (Psalmul 19). Oamenii lui Dumnezeu întotdeauna au văzut în natură mâna lui Dumnezeu. Uitândute la tot ceea ce Dumnezeu a creat, vezi semnătura Lui la orice pas, dacă te uiți cu băgare de seamă. Erau odată doi oameni care se plimbau printr-un parc, în timpul acesta a căzut o frunză, și unul dintre ei a prins-o. S-a uitat la ea și a zis: „Mare este Dumnezeu!" El a văzut în frunza aceea puterea lui Dumnezeu. Dacă te uiți la frumusețea unei flori, în ea vezi slava lui Dumnezeu. Dacă te uiți la ceea ce te înconjoară sau te uiți la fața unui copil frumos și blând, vezi slava lui Dumnezeu. Psalmistul afirmă „Cerurile spun slavă lui Dumnezeu, și întinderea lor vestește lucrarea mâinilor Lui. O zi istorisește alteia acest lucru, o noapte dă de știre alteia despre el. Și aceasta, fără vorbe, fără cuvinte al căror sunet să fie auzit, dar răsunetul lor străbate tot pământul, și glasul lor merge până la marginile lumii. In ceruri El a întins un cort soarelui. Și soarele, ca un mire care iese din odaia lui de nuntă, se aruncă în drumul lui , cu bucuria unui viteaz; răsare la un capăt al cerurilor, și își isprăvește drumul la celălalt capăt; nimic nu se ascunde de căldura lui." (Ps 19:1-6) Iov spune și el: „ întreabă dobitoacele, și te vor învăța păsările cerului, și îți vor spune; vorbește pământului, și te va învăța; și peștii mării îți vor povesti. Cine nu vede în toate acestea dovada că mâna Domnului a făcut asemenea lucruri?" (Iov 12:7-9) Apostolul Pavel la rândul său mărturisește: „în adevăr, însușirile nevăzute ale Lui, puterea Lui veșnică și dumnezeirea Lui, se văd lămurit de la facerea lumii, când te uiți cu băgare de seamă la ele, în lucrurile făcute de El." (Romani 1:20). Va urma.