Transilvania, 1923 (Anul 54, nr. 1-12)

1923-10-01 / nr. 10-12

— 520 — Influenţa lui Schopenhauer asupra lui Eminescu de Dr. Vasile Gherasim. I. Alţii despre M. Eminescu. E una dintre cele mai complicate, dar şi dintre cele mai interesante chestiuni de a putea şti in ce măsură a influenţat Schopenhauer asupra lui Eminescu. Unii cercetători — şi printre ei, chiar foarte Însemnaţi — nu s’au sfiit să spuie că opera marelui nostru poet este un copil al filozofiei schopenhauriene. Eră şi prea ademenitoare această concluzie. Peste întreaga operă a poetului planează o întunecoasă umbră de pesimism şi melancolie. Eminescu a studiat la Viena şi Berlin, în centrele culturii, — deci şi ale ştiinţei germane. — S’au ivit, ici şi colo, în opera lui, idei înrudite cu ale mizantropului german. Ei bine, concluziunea ce se impune e: pe Eminescu nu ni-l putem altfel gândi, decât ca discipol devotat al lui Schopenhauer. Al. Densuşianu d. p. — în articolul «Literatura bolnavă» (Revista critică literară, v. IV, p. 250 din anul 1896) — spune: «La noi pesimismul e un mărăcine importat din literaturile străine. Nefericitul Eminescu... se molipseşte de pesimismul lui Heine şi Schopenhauer». Titu Maiorescu în «Critice» III, p. 116 scrie: «Ce e drept, el (Eminescu) eră un adept convins al lui Schopenhauer, eră prin urmare pesimist». Cu toate acestea Maiorescu spune ceva mai la vale: «Cunoscător al filozofiei, în special al lui Platon, Kant şi Schopenhauer — nu mai puţin al credinţelor religioase, mai ales creştine şi budhiste, — el află în comoara ideilor astfel culese materialul concret, de unde să-şi formeze înalta sa abstracţiune». Cel mai pronunţat se exprimă în privinţa aceasta B. P. Haşdeu (I. L. Caragiale: «O vizită la Castelul «Iulia Haşdeu». • • Nu voiu da o înşirare completă a lucrărilor ce s’au scris despre Eminescu. Nici nu cred că ar fi necesar lucrul acesta, aici, in prefaţa acestui studiu scurt. Am relevat pe unele dintre părerile exprimate de alţii asupra lui Eminescu, ca să arăt cum au cugetat aceştia despre cea mai marcantă personalitate a literaturii noastre.