Transilvania, 1996 (Anul 102, nr. 1-3)

1996 / nr. 1-3

MINAI EMINESCU Pământul în manuscris * 2258 [214] Pământul mai sărac sileşte la muncă mai multă pentru producerea aceleiaşi cantităţi de bunuri. Dar acel plus de muncă nu se poate pierde. El se traduce în energia musculară, energia musculară în caracter rezistent şi în puterea de reproducţiune a rasei. De aceea de la ardeleni va porni regenerarea naţională. 2255 [354v.] Un răzeş, când îşi cere pământul lui înapoi, îşi cere nu numai pământul (p) ci şi veniturile lui (dobânzi la dobânzi) pe ani câţi l-a posedat celălalt. Deci p+C an însemnând anii posesiunii străine. 2255 [377] Soarele a zvârlit Pământul la o distanţă oarecare de spaţiu. Această distanţă e egală diferenţei de temperatură între Soare şi Pământ. Soarele răceşte, Pământul răceşte. Cu cât temperatura lor se apropie, se diminuează distanţa. Pământul se apropie în spirală de Soare. Oare rempreunându-se prin o ciocnire uriaşă, potenţa acceleraţiunii va reproduce unitatea originară de căldură pe care o avusese interiorul trecutului, nebuloasa ? That is the question. Distanţele nu sunt decât diferenţe de temperatură. Orice element ridicat la temperatură înaltă, disociat, idrogenul, aunl 2000°C merg spre egalul lor, spre Soare. 2275B Carpaţii [46v.] Este muntele, tată al râurilor şi al poporului românesc. Aceasta e cumpănă lui, cântarul lui în care-şi cântăreşte [ilizibil] şi faptele şi acest cântar [î]i zice să fie drept. Care e cestiunea principală la religie ? Este ca ea să fie un adevărat absolut în privirea simbolurilor ei, în privirea formelor ei exterioare sau să cuprinză înlăuntru-i o repartiţie de idei astfel, încât asemenea cântarul să arate totdeauna că răul este rău, binele bine. Dacă o religie pozitivă îndeplineşte această din urmă condiţie ni se pare că capetele seci pe cari (Titlul aparţine redacţiei). Mihai Eminescu, Fragmentarium. Ediţie după manuscrise, cu variante, note, addenda şi indici de Magdalena D. Vatamaniuc. Bucureşti, Editura Ştiinţifică și Enciclopedică, 1991, pp. 146, 184, 354, 376, 523-524, 529, 560.