Transilvania, 2011 (Anul 117, nr. 1-12)

2011-05-01 / nr. 5

comuniunii dintre critică şi creaţie, intr-un orizont al comprehensiunii şi empatiei, din care nu sunt abe ante sensuri şi finalităţi filosofice şi antropologice majore. Obstinanta uzitare de o atare critică fenomenologică are ca obiect intrepretarea acelor teme, motive sau structuri semnificative recurente, care au caracterul unor „obsesii personale” şi/sau colective . Mai mult, ea tinde să se confunde cu un imaginar şi o imagologie adiacente istoriei literaturii prin urmărirea a ceea ce se descoperă în gândirea junimistă ca fiind „fondul comun” al catilinarităţii şi al temperatoriului. Pe aceleaşi lungimi de undă cu Georges Poulet, profesorul Ioan Derşidan consideră că nu poţi înţelege opera literară decât plasându-te, voluntar, în acel nissus formativus prin care, pe măsură ce se „dezvăluie”, textul îi revelează cititorului şi felul cum se poate trece de la „instanţeism” la „temporalism structural”. Aşa cum o probează, prin această recentă şi meritorie apariţie editorială, criticul Ioan Derşidan îşi subordonează cu elasticitate „methoda” în funcţie de specificul operelor studiate, spre a se plia cu abilitate şi „cumpănire metodologică” pe relieful proteic al textului. Spontaneitatea investigaţiilor sale -riguroase şi eficiente- este asigurată de echilibrul între „aplicaţie” şi „generalizare”, cu posibilitatea de a se lăsa la iveală disponibilităţi analitice şi propensiuni sintetice ineluctabile. Note * Ioan Dersidan, Catilinari şi Temperaturi: Eminescu şi Caragiale, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca 2009, 291 p. 1. Dan Mănucă, Critica criticii. Caragialiane (Un alt tip de discurs despre Caragiale), în „Convorbiri literare”, anul CXLII, nr.3, martie 2003. 2. Insaturată în spaţiul univresitar românesc, după anii 60, critica fenomenologică, reprezentată de „Şcoala de la Geneva” (Georges Poulet, Jean Starobinski, Jean Rousset, Jean-Pierre Richard etc., cu toţii traduşi la noi), analizează operele literare ca „obiecte intenţionale”, aşa cum se arată ele conştiinţei fiind atrasă în special de cartografierea structurii operei literare şi de decodarea relaţiei dintre text şi cititor. 3. Georges Poulet, Entre moi et moi. Essais critiques sur la conscience de sol, Paris, Corti, 1977, 280 p. 4. loan Dersidan, Catilinari şi temperatori: Eminescu şi Caragiale, (C. Tentaţia Nordului, climat caragialian şi figuraţie umana), Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2010, pp 116-154. 5 loan Dersidan, Catilinari şi temperaturi: Eminescu şi Caragiale, ( Intre pagul şi steaua fiinţei), Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2010, pp. 107-115. 6. Ioan Dersidan, Vifiera cavalerului -studii despre modernitate şi iconi, Editura Universităţii din Oradea, Biblioteca revistei „Familia”, Oradea, 2008, p.329. 7. loan Derşidan, Catilinari şi temperaturi: Eminescu şi Caragiale, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2010, p. 13. 8. loan Derşidan, Vuţiera cavalerului -studii despre modernitate şi ironi, Editura Universităţii din Oradea, Biblioteca revistei „Familia”, Oradea, 2008, pp.69-87 („Legende cu ironi”). 9. loan Derşidan, op cit., pp.83-83. 10. Idem, p.84. 11. loan Dersidan, Catilinari şi temperaturi: Eminescu şi Caragiale, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2010, p. 256. 12. Ibidem. Bibliography Bachelard, Gaston. Poetica spaţiului / The poetics of space, Piteşti, Editura Paralela 45, 2003. Baudrillard, Jean; Guillaume, Marc. Figuri ale alterităţii / Figures of alterity, Piteşti, Editura Paralela 45, 2002. Buber, Martin. EU şi TU / 1 and YOU, Bucureşti, Editura Humanitas, 1992. Burgos, Jean. Imaginar şi creaţie / Imaginaire and creation, Bucureşti, Editura Univers, 2003. Dersidan, Ioan. Iconi şi literatură / Icons and literature, Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 2002 . Dersidan, Ioan. Nordul caragialian - periplul versiunilor / Caragiale's North - the versions’ itinerary, Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 2003. Dersidan, Ioan. Catilinari şi temperatori: Eminescu şi Caragiale / Catilinaries and temperators: Eminescu and Caragiale, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, 2010. Durand, Gilbert. Structurile antropologice ale imaginarului / The anthropological structures of the imaginaire, Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 2000. Levinas, Emmanuel. Totalitate şi infinit. Eseu despre exterioritate / Totality and infinity. Essay on exteriority, Iaşi, Editura Polirom, 2008. Poulet, Georges. Metamorfozele cercului / The metamorphoses of the circle, Bucureşti, Editura Univers, 1987. Poulet, Georges. Conştiinţa critică / The critical conscience, Bucureşti, Editura Univers, 1979. Starobinski, Jean. Melancolie, nostalgie, ironie / Melancholy, nostalgy, irony, Piteşti, Editura Paralela 45, 2002. 73..