Transilvania, 2019 (Anul 125, nr. 1-11)

2019-09-01 / nr. 9

de Stancu Ilin şi Constantin Hârlav, Bucureşti, Academia Română, Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, 2011, VII. 18.1.L. Caragiale, Opere V, p. 497. 19. G. Călinescu către Al. Rosetti, în Istoria literaturii române de la origini până in prezent. Dosarul critic, ediţie îngrijită de Petre D. Anghel, tabel cronologic de Rodica Pandele, Bucureşti, Eminescu, 1993, p. 117. 20. Fac aici, în dreptul acestui termen, un comentariu legat de observaţia lui Mihai Iovănel conform căreia Caragiale uşurează efortul cititorului, „restrângând apariţia greşelii de tipar la sintagma «infatigabila silfidă»” (vide supra). Ce nu bagă de seamă criticul e amănuntul că, în fapt, prozatorul procedează exact invers, oferind insistent, în două rânduri, indicii foarte preţioase care conduc, dimpotrivă, la lărgirea ariei de căutare. Mai întâi în scena în care, plin de sine ca orice articlier amator, Bostandaki le citeşte la cafenea comilitonilor cronica sa, întrerupându-se pentru a explica referinţele mitologice, ca „divina Hebe” sau termenii necunoscuţi de felul lui „calici”. Jumătate de pagină mai jos, după perdaful pe care i-l administrează soţul ultragiat, acelaşi Bostandaki rămâne complet năucit, acompaniat comizerativ de vocea din off. „Şi iese turbat, făcând să şuiere aerul sub jocul cravaşei. Toată lumea rămâne uimită. Din ce pricină?... Hebe?... Calici?...” (I.L. Caragiale, Opere I, p. 392). 21. Cu titlu de divagaţie, merită semnalat că numele poetului i-ar fi putut fi cunoscut lui Caragiale inclusiv din istoriile de familie: unchiul său, Costache, e cel în a cărui trupă de teatru Depărățeanu activează vreme de doi ani (1854-1856), după întreruperea studiilor la Colegiul Sf. Sava (vice Al. Ciorănescu, Alexandru Depărăţeanu. Studiu critic, Bucureşti, Monitorul Oficial şi Imprimeriile Statului & Imprimeria Naţională, 1936, pp. 118-120). 22. Alexandru Depărăţeanu, Scrieri, ediţie îngrijită, prefaţă, note şi bibliografie de Dumitru Bălăeț, București, Minerva, 1982’. Bibliography Anghel, D. Petre (ed.), Istoria literaturii române de la origini până în prezent. Dosarul critic / The History of Romanian Literature from Its Origins to the Present. The Critical Dossier, tabel cronologic de Rodica Pandele, Bucureşti, Eminescu, 1993 Caragiale, I.L., Opere I. Proză literară în volume / Works I. Literary Prose in Volumes, prefaţă de Eugen Simion, ediţia a doua, revăzută şi adăugită de Stancu Ilin, Nicolae Bârna, Constantin Hârlav, Bucureşti, Academia Română, Editura Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Artă, 2011 Caragiale, I.L., Opere TV. Publicistică / Works LV. Articles, ediţia a doua, revăzută şi adăugită de Stancu Ilin şi Constantin Hârlav, Bucureşti, Academia Română, Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, 2011 Caragiale, I.L., Opere. V. Corespondenţă / Works V. Letters, ediţia a doua, revăzută şi adăugită de Stancu Ilin, Constantin Hârlav, prefaţă de Eugen Simion, Bucureşti, Academia Română, Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, 2011 Cioculescu, Şerban, Caragialiana, Bucureşti, Editura Eminescu, 1987 Ciorănescu, Al., Alexandru Depărăţeanu. Studiu critic, Bucureşti, Monitorul Oficial şi Imprimeriile Statului , Imprimeria Naţională, 1936 Ciotloş, Cosmin, „Cum anume, nene Iancule?”, în România literară nr. 18, 4-10 mai 2012 Depărăţeanu, Alexandru, Scrieri, ediţie îngrijită, prefaţă, note şi bibliografie de Dumitru Bălăeţ, Bucureşti, Minerva, 1982 Eminescu, Mihai, Publicistică literară. Convorbiri literare. Curierul de Iaşi. Timpul. Fântâna Blanduziei, selecţie, note şi prefaţă de Cătălin Cioabă şi Ioan Milică, Bucureşti, Humanitas, 2018 Iaru, Florin, „Caragiale n-a vrut să răspunză - dezvăluirea secretului lui nenea Anghelache”, în Dilema veche nr. 783, 17-23 mai 2018 Iorga, Nicolae, Istoria literaturii româneşti în veacio al XIX-lea. De la 1821 înainte, vol. III, ediţie şi note de Rodica Rotaru, prefaţă de Ion Rotaru, Bucureşti, Minerva, 1983 Iovănel, Mihai, „O îngrozitoare greşală de tipar”, în Cultura, nr. 298, 4 noiembrie 2010 Iovănel, Mihai, Roman poliţist, Cluj-Napoca, Tact, 2015 Maiorescu, Titu, Opere. I. Jurnal. Volumul 1:1855-1882, ediţie critică coordonată de Bogdan Mihai Dascălu, text stabilit, traducere, notă asupra ediţiei, note, glosar şi indici de Ana-Maria Dascălu şi Bogdan Mihai Dascălu, tabel cronologic de Tiberiu Avramescu, prefaţă de Eugen Simion, Bucureşti, Academia Română, Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, 2013 Manolescu, Florin, Caragiale şi Caragiale. Jocuri cu mai multe strategii, ediţia a doua, Bucureşti, Humanitas, 2002 Pârvulescu, Ioana, „O adresă high-life”, în România literară nr. 25, 9-15 iulie 2010