Tribuna, iunie 1910 (Anul 14, nr. 113-135)

1910-06-20 / nr. 129

3 Iulie 1911 . După piatră, 6 Mai a. c. la 31/2—5 p. m in şcoală: a) »Asociaţiunea« şi scopul ei, Dr. I. Radu; b) Din viaţa lui Is. Chr., Dr. I. Radu; c) Urmările beţiei, S. Oprean ; di începutul neamului nostru, Dr. Tr. Suciu. — In sfaturile date de încheiere După petrenii au fost lăudaţi, că au început a înţelege rostul meseriilor, având 2 băeţi la Timişoara. Prelegătorii au fost primiţi cu multă însufleţire, şcoala îmboporită cu verdeaţă, iar Intrarea cu un arc de bineventare. S’au împărţit gratuit sătenilor 11 numere din »Biblioteca Asociaţiunii şi 26 din »Biblioteca tinerime!« nr. 1—4, ed. »Asociaţiunea şi a »Bibliotecii Tribunei«. Ne a surprins numărul din cale afară mare al acelora, cari ni-au cerut cărţi şi n’au avut de unde Ie mai da. Ascultătorii n’au putut încăpea toţi în sala cea mare a şcoalei, — peste 400. G. Şesuri, la 8 Mai a. c. la 10 ore a. m. în biserică : a) »Asociaţiunea« şi scopul ei, Dr. I. Radu, b) Din viaţa dlui Is. Chr., Dr. I. Radu, c) Urmările beţiei, S. Oprean, c) începutul neamului nostru, Dr. Tr. Suciu, d) îngrijirea pomilor, Dr. I. Radu. Ascultători la 200. Prelegerile: Din viaţa dlui Is. Chr., Urmările beţiei, Cultura vitelor şi începutul neamului nostru au fost pretutindeni ilustrate cu proiecţiuni, Iar la îngrijirea pomilor s’au arătat instrumentele pentru pomi şi folosirea lor. Toate prelegerile s’au predat liber şi cât s’a putut pe scurt. Un bun ajutor atât ca pricepere şi zel, cât şi ca dicţie am avut în d. Sabin Oprean. Spesele efective cu trăsura şi cărţile cinstite sătenilor fac laolaltă 50 cor. 49 fii., cari le-am acoperit din cassa despărţământului. In ce priveşte partea administrativă ne luăm voe a vă raporta, că am împlinit toate îndrumările primite dela centru și anume: 1. Am dat raport general pe 1909 (Nrul 7/1910); 2. Am raportat despre prelegeri, cerând ajutorul pus în vedere de 100 cor. ajutor ce comitetul central a şi binevoit a ni-l lichida (Nr. 21 și 28 din 1910); 3. Am răspuns privitor la instituirea de secretari salariaţi în despârţăminte (Nr. 7/1910); 4. Ne-am dat părerea cu privire la putinţa de a spori numărul membrilor ajutători, la caz dacă în schimbul taxei anuale de 2 cor. vor primi 12 numere din »Biblioteca Asociaţiunii«; 5. Am trimis comitetului central toate taxele încasate dela membrii; 6. Fiind pomăritul un isvor foarte însemnat de venit pentru satele noastre şi fiindcă s’a ivit diferite boale de pomni, pentru a face prelegerile noastre despre cultura pomilor tot mai practic, am cerut şi căpătat dela comitetul central încuviinţarea procurării unei pompe de stropit pomii în preţ de cca 60 cor. Aceste sânt lucrările noastre; promitem că şi în viitor având încrederea şi sprijnul D-Voastră, ne vom năzui, să promovăm, după puteri intereresele »Asociaţiunii» noastre. Dr. Traian Suciu, Dr. I. Radu, secretar, director, însă, că cei mai puţini dintre noi se pot făli că ştiu vorbi corect romîneşte. Se poate avea indulgenţa în privinţa aceasta cu oricine altul, dar cu un profesor de limba romînă nu. Aceste serbări literare au deci un îndoit scop. Intîi deşteptarea interesului pentru comorile literaturii noastre, iar al doilea crearea unui fond pentru înlesnirea studiului limbei române la universităţile din regat pentru viitorii profesori de specialitatea aceasta. Studenţimea română va aranja Sîmbătă în 2 iulie la ora 7 şi jumătate în teatrul municipal o mare serbare literară în memoria lui Mihai Eminescu şi în memoria bardului de la Mirceşti, Vasile Alecsandri, de la a cărui moarte se împlinesc 20 de ani. Această serbare se va da cu concursul artiştilor de la Teatrul Naţional din Bucureşti, cari au cutrierat sub conducerea domnului Liciu toate centrele romîneşti din Bucovina. Trupa domnului Liciu va juca piesa de V. Alexandri «Cinel-Cinel». Va declama versuri doamna Aristiţa Romanescu şi domnul Marculescu, iar corul studenţesc cu concursul benevol al cîntăreţelor române din Cernăuţi va executa cîteva cîntece. La începutul serbării va vorbi iubitul nostru profesor, dl Dr. Sextil Puşcariu. Avînd în vedere îndoitul scop al serbării acesteia, ne adresăm cu rugămintea cătră toată suflarea romînească din Cernăuţi şi provincie să sprijinească această întreprindere a noastră, participînd în număr cît se poate de mare. Pentru studenţimea romînă: A. Moldovan, M. Michitovici, preşed. «Junimei», preşed. «Bucovinei». G. Lanivski, preşed. «Academiei ortod.» V. Hrîncu, preşed. «Daciei». APEL. Studenţimea romînă a hotărît în anul trecut, ca în fiecare an să sărbătorească amintirea marelui Eminescu, iar din venitul curat ce ar rezulta de la aceste serbări să se creeze un fond de burse pentru studenţii romîni, ce urmează la universitatea din Cernăuţi studiul limbii şi literaturii române, spre a putea merge pentru cîteva semestre la Bucureşti sau Iaşi ca să-şi perfecţioneze graiul. Credem că ori şi cine e convins de necesitatea lucrului acestuia, căci nu avem voie să cultivăm mai departe particularismul limbii noastre bucovinene. Cu durere trebuie să o mărturisim »TRIBUNAL 4 AVIZ. Considerând că de la stabilirea abona■ meniului de astăzi, cheltuielile de editare ale ziarului s’au sporit în mod însemnat atât în ce priveşte materialul, cât şi salariile personalului tehnic; considerând că greva recentă a tipografilor nu a impus sarcini noui considerând mai departe că »Tribuna« apare cu un conţinut mai bogat şi în extensiune mai mare decât celealalte ziare româneşti şi va introduce şi pe viitor îmbunătăţiri moi şi folositoare. Administraţia noastră se vede nevoită a urca abonamentul ziarului de la 24 coroane la 28 coroane pe an. Sperăm că cititorii noştri vor şti să aprecieze motivele grave cari ne silesc la acest spor neînsemnat al abonamentului şi ne vor da şi pe viitor sprijinul lor binevoitor, înlesnindu-ne lupta grea pentru marea cauză a neamului. Cu începere dela 1 Iulie, »Tribuna« va costa la Nr. poporal de Duminecă pe 1 an 5 cor. pe 12 an 250 cor. Red. şi Adm. »Tribuna«. 1 an 28 cor. 6 luni 14 cor. 3 luni 7 cor. Pe lună 2 cor. 40 fii. Fag. 7 INFORNAŢIUNI. A R AD, 2 Iulie n. 1910. — Strada »Vasile Stroescu«. In şedinţa de ieri a consiliului comunal al oraşului Bucureşti d. G. Ioaniu a propus ca străzii Diaconeselor să i se dea numele de »Vasile Stroescu«, ca un omagiu adus generosului binefăcător al neamului. Propunerea aceasta, primită cu vii aplauze, s’a trimis în studiul comisiunei pentru nomenclatura stradelor. — încă o veste de bucurie. Din Sibiiu ni se scrie, că »Reuniunea femeilor române din Sibiiu« a cumpărat casele şi frumoasa grădină din Berggasse Nr. 9, în cari se vor aşeza şcoala de industrie şi cea de menaj, susţinute de această reuniune — după ce casele vor fi renovate şi adoptate corespunzător. — Un nou act al marelui nostru mecenat Vasile de Stroescu. Citim :Gaz. Tr.A. D. Stroescu în nesfârşita lui dragoste de neam şi-a adus aminte şi de frumoasa noastră instituţie. Masa studenţilor români din Braşov, donând mesei suma de 1250 col. D. director gimnazial V. Oniţiu dorind să eternizeze numele marelui binefăcător, a dispus, ca suma donată întreagă să se depună şi să se administreze deosebit ca un fond special cu denumirea: Fondul Vasile de Stroescu pentru masa studenţilor români din Braşov, având capitalul donat să rămână neatăcat, iar din interesele curente 80°/o să se întrebuinţeze la masă şi 20°/o să se adauge la capital. Fondul s’a depozitat la »Cassa de păstrare din Selişte cu fructificare de 5 şi 1/2%. Direcţiunea şcoalelor noastre medii îşi exprimă generosului binefăcător viile sale mulţumite şi pe această cale«. Tot câte 1250 cor. a dăruit şi mesei studenţilor dela gimnaziile din Blaj, Năsăud şi Beiuş. —■ Schimbare redacţională. »Foaia Poporului« din Sibiiu anunţă în numărul său din urmă că dl Gheorghe Stoica, fost redactor al «Foii Poporului« nu mai face parte din redacţie. Pe viitor, ziarul se va redacta de un comitet, compus dintre colaboratorii mai de seamă ai ziarului. — Un milionar condamnat Din Bern se telegrafiază că guvernul a condamnat cu două milioane de lei pe milionarul rus Brand, care petrece în Elveţia trăind din interesele după 15 milioane de ruble, iar înaintea comisiei de dare s’a predat ca pensionar ca să nu plătească contribuţia. — Grevă la căile ferate franceze. Din Paris vine ştirea că guvernul ia toate măsurile de lipsa în vederea unei greve a impiegaţilor de la căile ferate ce ameninţă să izbucnească. Ministrul de război a dat ordin ca impiegaţii cari fac parte din armată să fie somaţi necondiţionat să se prezinte la corpurile aparţinătoare pentru deprinderea de arme. Se crede că prin aceste măsuri de prevedere se va putea împiedeca greva care ar aduce o pagubă enormă statului. — Aviz. Fiindcă domnii membri ai comitetului cercual al Astrei din noul despărţământ »Ceica« la 1629 I. c. nu s’au prezintat la şedinţa comitetului, deşi toţi domnii membri au fost invitaţi pentru activitatea despărţământului să nu se stânjenească, O rog din nou pe Numai trebuie să vă comandaţi mobile din Budapesta , se capătă garnitură întreagă din lemn masiv pentru aranjarea domnitoarelor şi constă din: 2 dulapuri, 2 paturi, 2 dulapuri de noapte cu marmoră, 1 spălător cu marmoră şi cu oglindă pentru suma de 360 coroane. — -------- --------- Tot aceeaşi cu toalete In 3 părţi 400 coroane. ——— ...................... .......—— ----Muc economisire în spese de transport, pentru că întreaga garnitură se expediază franco conform tocmelii separate, în oricare parte a Ardealului, la provinţă la dorinţă prezentăm în persoană bogata noastră colecţie de mustre şi servim cu prospecte şi cu desemne. Să fim atenți la firmă.