Tribuna, mai 2007 (Anul 123, nr. 4930-4955)

2007-05-08 / nr. 4935

SPECIAL SIBIU 2007 SIBIU 2007 Capitală Culturală Europeană Cioran Şase zile pentru Emil CULTURAL CAPITAL OE EUROPE Brukenthal, Haas, Cioran - sunt doar trei dintre personalităţile de ale căror nume Sibiul este frecvent legat. Emil Cioran este unul dintre cei omagiaţi în Capitală Culturală Europeană, în cadrul unei manifestări devenită tradiţie la Sibiu. Colocviul Internaţional "Emil Cioran" a ajuns la cea de-a Xlll-a ediţie şi îi aduce în Capitală Culturală pe câţiva dintre traducătorii şi exegeţii operei lui Emil Cioran. Traduceri în şase limbi Timp de şase zile, Sibiu , Capitală Culturală Europeană stă sub semnul lui Emil Cioran, filosof şi eseist năs-cut la Răşinari. După tradiţie, cercetători consacraţi ai operei sale, precum şi tineri, se întâlnesc la Sibiu pentru a dezbate opera lui Emil Cioran. Printre invitaţii acestei ediţii se numără: Irina Mavrodin, Ger Groot, Sorin Alexandrescu, Rodica Binder, Lianna Herrera, Nicolas Cavailles etc. Colocviul debutează astăzi, ora 9, la Biblioteca ASTRA şi se încheie duminică, în comuna natală a filosofului. Anul acesta, discuţiile vor fi axate pe sacrul în opera lui Cioran, dar şi pe dimensiunea românească şi europeană a acesteia, iar dezbaterile se vor purta pe ateliere tematice. De interes va fi, cu siguranţă, atelierul în care cercetătorii vor traduce un fragment din "Lacrimi şi sfinţi" în nu mai puţin de şase limbi: franceză, engleză, germană, neerlandeză, suedeză şi arabă. Emil Cioran - în fotografii inedite Dacă atelierele se adresează, cu precădere, celor care studiază opera lui Emil Cioran, publicul larg e aşteptat să participe la două momente speciale din cadrul acestei ediţii a colocviului. Astfel, mâine, ora 18, la Biblioteca ASTRA, corp B, vor putea fi vizionate cele două filme dedicate de Gabriel Liiceanu și Patrice Bollon lui Emil Cioran, iar, de la ora 19, vor fi prezentate câteva fotografii inedite din arhiva familiei Cioran. Tot la capitolul momente speciale mai trebuie menţionat spectacolul "Răşinari-Sibiu-Dresda-Paris", realizat şi prezentat de Genoveva Preda. Pe parcursul celor şase zile vor mai avea loc lansarea volumelor "Mircea Eliade, dinspre Portugalia" şi "Approches critique", precum şi prezentarea Arhivelor Cioran de la Biblioteca din Doncet. Astăzi, în Capitala Culturală ■ ora 9 - "Samuel Hahnemann - O idee uneşte oraşe europene" în Ferula Bisericii Evanghelice ■ ora 9-17 - Expoziţii: Invitaţie la Muntele Athos, Costume populare mexicane, Din cultura şi arta popoarelor lumii, Capodopere religioase restaurate la Muzeul ASTRA, Cahle transilvane , la CNM ASTRA (Piaţa Mică, nr. 11), ■ ora 9 - Colocviu Internaţional Emil Cioran, ediţia a Xlll-a, la Sala de lectură a Bibliotecii Judeţene ASTRA, ■ ora 10 - Radu Gota - "A Personal territory" la Galeria Art-Ro, ■ ora 10 - "Arhitectura fortificată săsească din Transilvania" în Cetatea Cisnădiei, ■ ora 10-18 - "Colecţii şi colecţionari din Sibiu", la Centrul de Cultură şi Dialog "Friedrich Teutsch", ■ ora 10-18 - Capodopere ale Muzeului Brukenthal, Pinacoteca Samuel von Brukenthal - Model Aufklärung, Poduri europene. Tradiţie şi continuitate, expoziţii la Palatul Brukenthal, ■ ora 10-18 - Rit şi ritual funerar: necropola de la Orăştie Dealul Pomilor; Sarea, omul, timpul; Arme şi armuri din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal; Lapidarium roman. Trecut. Prezent. Viitor. Colecţia de la Lăzarea la Muzeul de Istorie, ■ ora 10 - Bibliotecile publice ale Capitalelor Culturale Europene, la Biblioteca Judeţeană ASTRA, corp B, ■ ora 10 - Fundaţia Saşilor Transilvăneni şi proiectele ei în Transilvania, la Biblioteca Astra, corp B, ■ ora 13- Vernisaj Artişti plastici din Israel în Capitala Culturală Europeană, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal ■ ora 14 - Cinemateca ASTRA Film, "Demnitate", la Studioul de Film ASTRA, ■ ora 14.30 - Sibiu Jazz Festival, Concert GLORIA în Piaţa Mare, ■ ora 20 - Sibiu Jazz Festival, Concert Herbie Kopf Quartet, Pavilion 2007, ■ ora 21 - Piano Bar cu Cipi Oancea, în Imperium Pub, ■ ora 22 - Sibiu Jazz Festival, Concert Enrico Rava, Pavilion 2007. Mâine, în Capitala Culturală ■ ora 9 - "Samuel Hahnemann - O idee uneşte oraşe europene" în Ferula Bisericii Evanghelice, ■ ora 9-17 - Expoziţii: Invitaţie la Muntele Athos, Costume populare mexicane, Din cultura şi arta popoarelor lumii, Capodopere religioase restaurate la Muzeul ASTRA, Cahle transilvane , la CNM ASTRA (Piaţa Mică, nr. 11), ■ ora 9 - Colocviu Internaţional Emil Cioran, ediţia a Xlll-a, la Sala de lectură a Bibliotecii Judeţene ASTRA, ■ ora 10 - Radu Gota - "A Personal territory" la Galeria Art-Ro, ■ ora 10 - "Arhitectura fortificată săsească din Transilvania” în Cetatea Cisnădiei, ■ ora 10-18 - "Colecţii şi colecţionari din Sibiu", la Centrul de Cultură şi Dialog "Friedrich Teutsch", ■ ora 10-18 - Capodopere ale Muzeului Brukenthal, Pinacoteca Samuel von Brukenthal - Model Aufklärung, Poduri europene. Tradiţie şi continuitate, expoziţii la Palatul Brukenthal, ■ ora 10-18 - Rit şi ritual funerar: necropola de la Orăştie Dealul Pomilor, Sarea, omul, timpul; Arme şi armuri din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal; Lapidarium roman; Trecut. Prezent. Viitor. Colecţia de la Lăzarea la Muzeul de Istorie, ■ orele 10-18 - Artişti plastici din Israel în Capitala Culturală Europeană, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal ■ ora 10 - Bibliotecile publice ale Capitalelor Culturale Europene, la Biblioteca Judeţeană ASTRA, corp B, ■ ora 10 - Fundaţia Saşilor Transilvăneni şi proiectele ei în Transilvania, la Biblioteca Astra, corp B, ■ ora 14 - Cinemateca ASTRA Film, "Omul cu o mie de ochi", la Studioul de Film ASTRA, ■ ora 18 - Filmografia Cioran ■ ora 20 - Sibiu Jazz Festival, Concert Largo feat. Gast Waltzing , Pavilion 2007, ■ ora 20.30 - Caffe jazz, în Imperium Pub, ■ ora 22 - Sibiu Jazz Festival, Concert Dee Dee Bridgewater, Pavilion 2007. The European Capital of Culture Today's Events ■ 9.00 - "Emil Cioran" International Colocvium, at the reading room at Astra Library, ■ 9.00 - "Samuel Hahnemann - An Idea Unites European Cities" at the Evangelic Church, ■ 9.00 - 17.00 - Exhibitions: Invitation on Athos Mountain, Mexican Costumes, Religious Masterpieces Restored at ASTRA, Transylvanian Tiles. 15th - 19th century, Elements of the Peoples of the World's Culture and Art, CNM ASTRA, ■ 10.00 - "Collections and Collectors in Sibiu", at The "Friedrich Teutsch" Cultural Centre, ■ 10.00 - "Saxon Fortified Arhitecture", exhibition in the North Tower in Cisnădie Citadel, ■ 10.00 - A personal territory, exhibition, Art VO Gallery ■ 10.00 - 18.00 - Masterpieces of Brukenthal's Collection, Brukenthal's Painting Gallery, Samuel von Brukenthal - Modell Aufklärung, European Bridges, Brukenthal Museum, ■ 10.00 - 18.00 - The Lăzarea Collection, Arms and Armours, exhibitions, at The History Museum, ■ 10.00 - "Cultural European Capital's Public Libraries" at Astra Library, corp B, ■ 10.00 - The Saxon foundation and it's project in Transylvania, Astra Library, corp B, ■ 10.00 - "Focus Jazz" at the Sindicates House of Culture, ■ 14.00 - Astra Cinema, "Dignity", at Astra Film Studio, ■ 14.30 - Sibiu Jazz Festival, GLORIA concert in the Big Square, ■ 20.00 - Sibiu Jazz Festival, Herbie Kopf Quartet Concert, Tent 2007, ■ 21.00 - Piano Bar with Cipi Oancea, in Imperium Pub, ■ 22-00 - Sibiu Jazz Festival, Enrico Rava Concert, Tent 2007 Tomorrow’s Events ■ 9.00 - "Samuel Hahnemann - An Idea Unites European Cities" at the Evangelic Church, ■ 9.00 -17.00 - Exhibitions: Invitation on Athos Mountain, Mexican Costumes, Religious Masterpieces Restored at ASTRA, Transylvanian Tiles. 15th -19th century, Elements of the. Peoples of the World's Culture and Art, CNM ASTRA, ■ 10.00 - "Collections and Collectors in Sibiu", at The "Friedrich Teutsch" Cultural Centre, ■ 10.00 - "Saxon Fortified Arhitecture", exhibition in the North Tower in Cisnădie Citadel, ■ 10.00 - A personal territory, expoziţie, Galeria Art VO ■ 10.00 - 18.00 - Masterpieces of Brukenthal's Collection, Brukenthal's Painting Gallery, Samuel von Brukenthal - Modell Aufklärung, European Bridges, Brukenthal Museum, ■ 10.00 - 18.00 - The Lăzarea Collection, Arms and Armours, exhibitions, at The History Museum, ■ 10.00 - "Cultural European Capital's Public Libraries", Astra Library, corp B, ■ 10.00 - The Saxon foundation and it's project in Transylvania, Astra Library, corp B, ■ 10.00 - "Focus Jazz" at the Sindicates House of Culture, ■ 9.00 - "Emil Cioran" International Colocvium, in the reading room of Astra Library, ■ 14.00 - Astra Cinema, "The Man with 1000 Eyes", at Astra Film Studio, ■ 20.00 - Sibiu Jazz Festival, Largo feat. Gast Waltzing Concert, Tent 2007, ■ 20.30 - Caffe jazz, in Imperium Pub, ■ 22.00 - Sibiu Jazz Festival, Dee Dee Bridgewater Concert, Tent 2007 (M. S.) marți, 8 mai 2007 ■ Tribuna 15 O vizită Mihai BRATU Sfatul bun, indiferent de unde vine, trebuie urmat. Dacă mai vine şi de la un sfătuitor de profesie, sfatul trebuie urmat repede, pentru că şi sfaturile au un termen de garanţie. Unii sfătuitori de profesie se întâmplă să cadă în păcatul exportatorilor de arme şi să povăţuiască două tabere vrăjmaşe, în politică, unde un sfat bun este mai scump decât un tren cu arme, se petrec, adesea, accidente. Domnul Tăriceanu, după experiența cu "finkelsteinii" care i-au părăginit partidul, se orientează astăzi mai spre răsărit, într-o zonă în care sfaturile nu se plătesc în dolari. Alecsandr Kondyakov, consultant politic pe lângă Kremlin, a făcut o vizită discretă prin România, cu scopul declarat mai târziu, de a contracta un lobby în favoarea PNL. Consultantul președintelui Putin a avut o întrevedere de 15 minute cu premierul român, nu la sediul partidului, ci la Guvern. Atât i-a trebuit presei ca să declanşeze presupuneri. De ce nu s-o fi întâlnit, cum era normal, mai întâi cu domnul Iliescu? Sau s-or fi întâlnit? Speculaţii de presă. Ce este sigur, este că s-a întâlnit cu domnul Cozmin Guşă, şi nu în calitatea EDITORIALUL acestuia de şef de partid în atenţia Moscovei, recunoaşte Guşă, ci în virtutea unei mai vechi prietenii. "Am luat masa cu el. E prietenul meu de şapte ani", ne asigură tânărul politician român. Discreta vizită de prietenie a lui Kondyakov întâmplându-se chiar înainte de suspendarea preşedintelui Băsescu, l-a silit pe Guşă să facă precizări: "N-am discutat subiectul ăsta. Am vorbit despre atmosfera din Rusia". (!?) Şi mai încolo: "Ştiu că avea programată o întrevedere şi cu Ion Iliescu, dar nu ştiu să spun dacă aceasta a avut loc". Nici fostul consilier Victor Opaschi nu a ştiut nimic. Atâta doar că Ion Iliescu nu e de găsit. Nici doamna Nina, care a tot răspuns la telefon, dar nu părea îngrijorată de dispariţia soţului şi nici nu s-a grăbit să descrie cum era îmbrăcat soţul, cum se face în cazul dispariţiilor persoanelor vârstnice care se mai rătăcesc uneori. Nu-i şi nu-i. Scurt. Zelul gazetarului îi face pe ziarişti să stabilească nişte legături între vizita sfătuitorului Kondyakov la Bucureşti şi calitatea acestuia de membru al Marii Loje Masonice Ruse. Nu deţinem suficiente informaţii, deci nu ne grăbim să ne pronunţăm şi să-i antrenăm pe cititorii noştri în comentarii lipsite de temei. Totuşi, luăm în calcul şi posibilitatea ca domnul consultant al Kremlinului să se fi întâlnit întâmplător pe la Guvern cu premierul Tăriceanu şi să fi venit doar ca să îl consulte pe Guşă în ce priveşte situația Rusiei. De atâtea discuții? Doar a spus foarte clar domnul Kondyakov: "Nu comentez". Nu comentăm nici ,noi. .