Tribuna, mai 2007 (Anul 123, nr. 4930-4955)

2007-05-14 / nr. 4940

SPECIAL CULTURAL CAPITAL OF EUROPE ■ O delegaţie a Marelui Ducat de Luxemburg, fratele cultural al Sibiului în acest an, s-a aflat pentru două zile în Sibiu, iar oaspeţii s-au arătat încântaţi de ceea ce au văzut în Capitală Culturală Europeană şi au menţionat că îşi doresc ca tot mai mulţi turişti să vină la Sibiu, "un giuvaier în Europa". Pe agenda vizitei s-a aflat şi o întâlnire cu elevi ai Colegiului Brukenthal. Text şi foto: Maria SPĂTARIU Mintona Mai mulţi turişti pentru fratele cultural O delegaţie alcătuită din peste 20 de oficiali luxemburghezi şi germani s-a aflat timp de două zile în Capitală Culturală, iar oaspeţii s-au declarat încântaţi de ceea ce au văzut. Primele aprecieri au venit de la fostul preşedinte al Comisiei Europene şi fost prim-ministru al Marelui Ducat de Luxemburg, Jaques Santer, care, după ce a menţionat rădăcinile comune ce ne leagă de peste 800 de ani, a declarat:"Avem multe în comun, Sibiul şi Luxemburgul, şi trebuie să păstrăm asta. Am fost foarte impresionat de Sibiu, de ce a realizat primarul Klaus Johannis în Capitala Culturală Europeană". De aprecieri pozitive a beneficiat Sibiul şi din partea lui Octavie Modert, secretar de stat în Ministerul Culturii din Luxemburg, care a argumentat decizia Luxemburgului de a avea un frate cultural în acest an: "Am vrut să vedem şi dincolo de graniţele noastre şi am vrut să fie alături de noi şi un oraş, care avea şanse să facă parte din Uniunea Europeană. Această idee de legătură s-a dovedit bună şi de câte ori sunt aici pot să constat ce schimbări se fac în Sibiu". Un prieten mai vechi al Sibiului, Otto Schilly, fostul ministru de interne german, a avut, de asemenea, cuvinte de laudă, dar a mărturisit că îşi doreşte o vizibilitate mai mare pentru Sibiu: "Ceea ce reprezintă acest oraş e un giuvaier în Europa, trebuie să dobândească o publicitate mai mare, să vină mulţi turişti." Johannis- invitat la Aachen Cum delegaţia a fost una binaţională, printre oaspeţi s-a numărat şi Jürgen Linden, primarul oraşului Aachen, care l-a invitat pe omologul său sibian în Germania. "Am acceptat invitaţia cu plăcere. Am avut discuţii care subliniază că avem foarte multe în comun cu Luxemburg şi Germania", a declarat edilul sibian. Jürgen Linden s-a arătat încrezător în capacitatea Sibiului, deja Capitală Culturală Europeană, de a-şi aduce contribuţia la integrarea în Uniunea Europeană. Din delegaţie au mai făcut parte Luc Frieden, ministrul Justiţiei, Conrad Bruch, ambasadorul Marelui Ducat de Luxemburg în România şi Grecia, Guy Dockendorf, prim consilier guvernamental în Ministerul Culturii din Luxemburg, Raoul Uebereeken, ataşat al Guvernului, Mihai Ferariu, Consul Onorific, al Luxemburgului la Bucureşti, Michel Thomas Penette, director al Institutului European al Itinerariilor Culturale din cadrul Consiliului Europei, Anne Schütz, coordonatoare proiecte comune Luxemburg - Sibiu, Georg K. Helg, Membru al comitetului director al Premiului Charlemagne. Printre luxemburghezii ce au poposit pentru două zile la Sibiu s-au numărat cadre didactice și elevi ai Liceului clasic din Diekirch, care s-au întâlnit cu colegii lor, alături de care realizează un proiect comun. Este vorba de filmul "Exil”, care îi provoacă să vorbească despre trecutul şi viitorul lor într-o Europă marcată de migraţii. SIBIU 2007 Capitală Culturală Europeană Luxemburghezii laudă Sibiul SIBIU 2007 Astăzi, în Capitala Culturală ■ ora 9 - "Samuel Hahnemann - O idee uneşte oraşe europene" în Ferula Bisericii Evanghelice, ■ ora 10 - "Arhitectura fortificată săsească din Transilvania" în Cetatea Cisnădiei, ■ orele 10-18 - "Colecţii şi colecţionari din Sibiu", la Centrul de Cultură şi Dialog "Friedrich Teutsch", ■ ora 10 - Expoziţie acuarelă semnată Gheorghe Leahu, în curtea interioară a Primăriei, ■ ora 10 - Bibliotecile publice ale Capitalelor Culturale Europene, la Biblioteca Judeţeană ASTRA, corp B, ■ ora 10 - Tabără europeană de sculptură monumentală în lemn, Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA, ora 14 - Cinemateca ASTRA Film, "Flori de mac", la Studioul de Film ASTRA, ■ ora 19 - Vernisaj Andrei Ciurdărescu, Galeria Art-Uo, ■ ora 21 - Stand-up comedy cu Radu Gheorghe , în Imperium Pub, Mâine, în Capitala Culturală ■ ora 9 - "Samuel Hahnemann - O idee uneşte oraşe europene" în Ferula Bisericii Evanghelice, ■ ora 9 - Expoziţia „15+10+2 Identitate Europeană”, Casa Artelor ■ ora 9.30 - Simpozionul internaţional Textimage, Casa de Prietenie Iile et Vilaine, ■ orele 9-17 - Expoziţii: Invitaţie la Muntele Athos, Costume populare mexicane, Din cultura şi arta popoarelor lumii, Capodopere religioase restaurate la Muzeul ASTRA, Cahle transilvane, la CNM ASTRA (Piaţa Mică, nr. 11), ■ ora 10 - Andrei Ciurdărescu - "A Personal territory" la Galeria Art-Vo, ■ ora 10 - "Arhitectura fortificată săsească din Transilvania" în Cetatea Cisnădiei, ■ orele 10-18 - "Colecţii şi colecţionari din Sibiu", la Centrul de Cultură şi Dialog "Friedrich Teutsch", ■ orele 10-18 Capodopere ale Muzeului Brukenthal, Pinacoteca Samuel von Brukenthal - Model Aufklärung, Poduri europene. Tradiţie şi continuitate, expoziţii la Palatul Brukenthal, ■ orele 10-18 - Rit şi ritual funerar: necropola de la Orăştie Dealul Pomilor; Sarea, omul, timpul; Arme şi armuri din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal; Lapidarium roman. Trecut. Prezent. Viitor. Colecţia de la Lăzarea la Muzeul de Istorie, ■ orele 10-18 - Artişti plastici din Israel în Capitala Culturală Europeană, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, ■ ora 10 - Tabără europeană de sculptură monumentală în lemn, Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA, ■ ora 10 - Expoziţie acuarelă semnată Gheorghe Leahu, în curtea interioară a Primăriei, ■ ora 10 - Bibliotecile publice ale Capitalelor Culturale Europene, la Biblioteca Judeţeană ASTRA, corp B, ■ ora 14 - Cinemateca ASTRA Film, "A Kalahari Family: Capătul drumului", la Studioul de Film ASTRA, ■ ora 20.30 - Piano bar, în Imperium Pub. The European Capital of Culture Today’s events ■ 9.00 - "Samuel Hahnemann - An Idea Unites European Cities" at the Evangelic Church, ■ 10.00 - European school of monumental wood sculpture, ASTRA Open-air Museum ■ 10.00 - "Collections and Collectors in Sibiu", at The "Friedrich Teutsch" Cultural Centre, ■ 10.00 - "Saxon Fortified Arhitecture", exhibition in the North Tower in Cisnădie Citadel, ■ 10.00 - Gheorghe Leahu exhibition, at the City Hall, ■ 10.00 - "Cultural European Capital's Public Libraries", Astra Library, corp B, ■ 14.00 - Astra Cinema, "Red Poppies", at Astra Filpi Studio, ■ 19.00 - A personal territory, .exhibition opening, Art VO Gallery, ■ 21.00 - Stand-up Comedy, in Imperium Pub, Tomorrow’s events ■ 9.00 - "Samuel Hahnemann - An Idea Unites European Cities" at the Evangelic Church, ■ 9.00 - „15+10+2 European Identity”, exhibition, House of Arts ■ 9.30 - „Textimage”, Ille et Vilaine Center, ■ 9.00 -17.00 - Exhibitions: Invitation on Athos Mountain, Mexican Costumes, Religious Masterpieces Restored at ASTRA, Transylvanian Tiles. 15th -19th century, Elements of the Peoples of the World's Culture and Art, CNM ASTRA, ■ 10.00 - "Collections and Collectors in Sibiu", at The "Friedrich Teutsch" Cultural Centre, ■ 10.00 - "Saxon Fortified Arhitecture", exhibition in the North Tower in Cisnădie Citadel, ■ 10.00 - European school of monumental wood sculpture, ASTRA Open-air Museum, ■ 10.00 - A personal territory, exhibition, Galeria Art VO, ■ 10.00 - 18.00 - Masterpieces of Brukenthal's Collection, Brukenthal's Painting Gallery, Samuel von Brukenthal - Modell Aufklärung, European Bridges, Brukenthal Museum, ■ 10.00 - 18.00 - The Lăzarea Collection, Arms and Armours, exhibitions, at The History Museum, ■ 10-18 - Israeli Astists In the Cultural Capital of Europe, Brukenthal Museum Contemporary Art Gallery, ■ 10.00 - Gheorghe Leahu exhibition, at the City Hall, ■ 10.00 - "Cultural European Capital's Public Libraries", Astra Library, corp B, ■ 14.00 -Astra Cinema, "A Kalahari Family: End Of the Road” at Astra Film Studio, ■ 20.30 -Piano bar in Imperium Pub, (O. T.) luni, 14 mai 2007 ■ Tribuna 16 Mai sunt 6 zile Mihai BRATU Tribuna în anul 1946, românii au fost chemaţi la urne să aleagă între comunismul proaspăt transplantat şi unul dintre partidele istorice. Pe toate gardurile şi pe toate scocurile se putea citi "Votaţi Soarele". Voturile au fost numărate în limba rusă. "Zisurile" cărau noaptea urne umplute în taină. Câştigase "Ochiul" ţărănist, dar la numărătoare a ieşit "Soarele". Peste ani şi ani aveam să auzim un ecou sinistru: "Când Iliescu apare, soarele răsare". în 13 iunie 1990, nişte forţe, care îşi ziceau "forţe de ordine", au devastat "Zona liberă de comunism" din Piaţa Universităţii. Se distrugeau corturile, se operau arestări. La chemarea lui Ion Iliescu, la 14 iunie, în frunte cu Miron Cozma, soseau minerii. "Noi muncim, nu gândim", strigau ei, şi au muncit cu ciomegele prin Bucureşti, ghidaţi de călăuzele lui Ion Iliescu. Acesta avea să le BS 5 mulţumească din inimă pentru că au curăţat zona liberă de comunism şi au apărat democraţia. Ştim care democraţie: în 2006, când preşedintele ţării rostea în Parlamentul României discursul de condamnare a comunismului, alte "forţe" transformau scena Parlamentului în arenă de circ, sub oblăduirea şefului Senatului, ajuns azi preşedinte interimar al ţării. în 19 mai 2007, românii sunt chemaţi să se pronunţe prin referendum dacă mai vor sau nu mai vor preşedintele pe care şi l-au ales. întrebarea de pe buletinul de vot este formulată ciudat, în sensul că dacă românii îl vor în continuare pe Băsescu preşedinte al României, trebuie să spună NU. Forţele care în 1946 alterau urnele de vot, netezind drumul României trasat de şenilele tancului sovietic şi facilitând apariţii de felul lui Gheorghe Gheorghiu- Dej, Nicolae Ceauşescu sau Ion Iliescu, sunt aceleaşi forţe cu cele care "măturau" Piaţa Universităţii, cu cele care s-au simţit lovite prin condamnarea oficială a comunismului românesc şi cu forţele care au decis suspendarea preşedintelui ţării. Nu sunt aceiaşi oameni, nu sunt aceeaşi generaţie, dar sunt aceleaşi şi forţe. Ele organizează referendumul de la 19 mai. Mai sunt 6 zile. S-au scurs 60 de ani.