Tribuna, noiembrie 2007 (Anul 123, nr. 5087-5112)

2007-11-22 / nr. 5105

SPECIAL EUROPEAN CAPITAL OF CULTURE 2007 SIBIU-2007 Capitală Culturală Europeană Ultimul balet al Capitalei Culturale ! Capitala Culturală Europeană îşi ia rămasbun de la balet în acest weekend printr-un festival! Acum, Balet ne aduce patru spectacole cu trupe din ţară şi străinătate! Festivalul se deschide vineri cu o privire înspre copilărie şi se închide duminică cu o pendulare între nostalgie şi viitor! Intrarea la spectacole este gratuită! Trei zile cu patru spectacole de balet - aceasta este reţeta pe care Capitala Culturală Europeană v-o propune pentru acest sfârșit de săptămână. Spectacolul dansului se vede de vineri până duminică la Casa de Cultură a Sindicatelor. "Medeea" de Sibiu Medeea se mută din Grecia Antică în Sibiul contemporan, dar, de data aceasta, povestea ei este umbrită de drama pe care o trăiesc copiii, o dramă datorată destrămării universului familial. Lumea copiilor se prăbuşeşte, nu mai există poveşti şi personaje fantastice, doar monştrii şi o realitate crudă. Portretul familiei este o minciună, un fals, ceva dintr-un trecut îndepărtat - acesta este mesajul pe care spectacolul "Medeea" va încerca să-l transmită vineri seara. "Medeea" face trimitere la perioada contemporană, perioadă ce se confruntă frecvent cu această problemă. Spectacolul este pus în scenă de Alex Wolff, care a ales să lucreze în special cu tineri, aşa că în distribuţie se întâlnesc balerini de la liceele din ţară şi balerini din Italia. Cu "Medeea" de Sibiu avem întâlnire vineri, ora 19. Visari cu Don Quijote Ultima producţie a Companiei de Balet New Space a Friuli Venezia Giulia, condusă de Nicoleta Iosifescu, se întoarce la una din capodoperele literaturii universale: "Don Quijote". Spectacolul “Don Quijote, Un vis” se inspiră dintr-un episod al romanului Cervantes, în care se povesteşte despre o iubire imposibilă între sărmanul Basilio şi frumoasa Kitri, obligată de tatăl ei să se căsătorească cu bogătașul Gamacho. Don Quijote şi Sancho Panza vor reuşi să antreneze personajele spre un final fericit. "Don Quijote, Un vis” este pus în scenă nu doar de balerini, ci şi de actori ai grupului teatral Sipario, aşa că dansul şi jocul se împletesc pe tărâmul dintre vis şi realitate. Spectacolul are loc sâmbătă, ora 16. "Fluturele" dansează pe Vivaldi, Chopin şi Ceaikovski “Dansul este expresia sufletului”, spune Adina Cezar, creatoarea spectacolului "Fluturele". Pe muzică de A. Corelli, A. Vivaldi, Fr. Chopin, P.I. Ceaikovski şi M. Ravel, ea face ca scena să fie dominată de poezie şi mister, ea face ca interpretele să devină păsări sau flori, iar interpreţii - exemplare de virilitate meditativă. "Fluturele" este adus la Sibiu de elevi ai Liceului de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti, alături de care vor dansa şi solistele companiei “Contemp”: Alina Iacov şi Simona Creţeanu. Spectacolul începe sâmbătă, ora 19. "Recycle" Stephanie Gaillard, Capucine Lucas, Rosine Nadjar, Cecilia Planet din Franţa ne propun să ne arate, prin dans, cum haosul cotidian transformă visele noastre din copilărie şi dorinţele noastre de adulţi. Spectacolul lor se intitulează "Recycle" şi este o privire spre trăirile interioare şi visele a patru femei. Muzica îi aparţine lui Cyril Rondineau, iar scenografia este semnată de Francoise Chevillon, Rosine Nadjar. Spectacolul a fost creat în 2005 şi are o durată de 35 de minute. La Sibiu, "Recycle" va încheia duminică, ora 19, Festivalul de balet contemporan, şi va fi totodată, ultimul spectacol de acest gen al Capitalei Culturale Europene. (M.S.) 1200 de cădeţi din Sibiu, membri ai Asociaţiei Corpul Cadeţilor “General Maior Nicolae Uscoi", vor sprijini, ca voluntari, ultimele evenimente ale Capitalei Culturale Europene. Sub coordonarea a 15 lideri de grup, ei se vor implica în activităţi administrative, logistice şi de protocol. Primele activităţi derulate de studenţii militari pentru Sibiu 2007 au fost ocazionate concertul "I Soliști Veneti" din 3 noiembrie. Până în prezent peste 1000 de voluntari cu statut semi-permanent și aproximativ 250 de voluntari cu statut permanent au contribuit la programele culturale ale lui Sibiu 2007. Penultimul spectacol pe care îl vom vedea în Festivalul Teatrelor Europene se joacă luni şi marţi la Teatrul Naţional "Radu Stanca". Moscow New Generation Theatre ne aduce "Un tramavi numit dorinţă" a lui Tennessee Williams. Regia este semnată de Genrietta Yanovskaya. _____ ________ Astăzi, în Capitala Culturală ■ orele 9-17 - Expoziţie Mobilier pictat transilvănean, Muzeul de Etnografie şi Artă Populară Săsească "Emil Sigerus", ■ orele 9-17- "Arme şi armuri din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal", "Lapidarium roman", "Evoluţia comunităţilor umane în sudul Transilvaniei", expoziţii la Muzeul de Istorie, ■ orele 10-18 - Expoziţii: "Din cultura şi arta popoarelor lumii", "Cahle transilvane", la CNM ASTRA (Piaţa Mică nr. 11), ■ orele 10-18 - "Confluenţe europene în arta transilvană", "Capodopere ale Muzeului Brukenthal", "Pinacoteca Samuel von Brukenthal - Model Aufklärung", Imperiul la periferie. Urme austriece la Sibiu?, expoziţii la Palatul Brukenthal, orele 10-18 - Retrospectivă / Grafică - Gheorghe Pârcălăboiu 1967-2007, la Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, ■ ora 10 - "Nu ai nevoie de mai mult ca să poţi trăi", Biserica Evanghelică, ■ ora 14 - Cinemateca ASTRA Film, “Priam”, Studioul ASTRA Film Fest, ■ ora 21 - Lecţia de jazz, Imperium Pub. Mâine, în Capitala Culturală orele 9-17 - Expoziţie Mobilier pictat transilvănean, Muzeul de Etnografie şi Artă Populară Săsească "Emil Sigerus", ■ orele 9-17- "Arme şi armuri din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal", "Lapidarium roman", "Evoluţia comunităţilor umane în sudul Transilvaniei", expoziţii la Muzeul de Istorie, orele 10-18 - Expoziţii: "Din cultura şi arta popoarelor lumii", "Cahle transilvane", la CNM ASTRA (Piaţa Mică nr. 11), ■ orele 16-18 - "Confluenţe europene în arta transilvană", "Capodopere ale Muzeului Brukenthal", "Pinacoteca Samuel von Brukenthal - Model Aufklärung", Imperiul la periferie. Urme austriece la Sibiu?, expoziţii la Palatul Brukenthal, ■ orele 10-18 Retrospectivă / Grafică -Gheorghe Pârcălăboiu 1967- 2007, la Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, ■ ora 10 - "Nu ai nevoie de mai mult ca să poţi trăi", Biserica Evanghelică, ■ ora 14 - Cinemateca ASTRA Film, "Condamnare la căsnicie”, Studioul ASTRA Film Fest, ■ ora 19 - Spectacol “Medeea”, Casa de Cultură a Sindicatelor, ■ ora 19 - “Faust”, Hala Simerom, ■ ora 21 - De la pop la jazz, Imperium Pub. The Cultural Capital of Europe Today's Events ■ 10.00 - Friedrich Eberle Watercolor Exhibition. Churches and fortified churches in Transylvania, F. Teutsch Centre, ■ 10.00-18.00 - Exhibitions at the Brpkenthal Palace, the Brukenthal Museum Contemporary Art Gallery, the History Museum and CNM ASTRA, ■ 10.00-"In Transylvania", Evangelic Church ■ 14.00-ASTRA Cinema at ASTRA Film Studio, ■ 21.00 -The Jazz Lesson, Imperium Pub. Tomorrow's Events ■ 10.00 - Friedrich Eberle Watercolor Exhibition. Churches and fortified churches in Transylvania, F. Teutsch Centre, ■ 10.00-18.00 - Exhibitions at the Brukenthal Palace, the Brukenthal Museum Contemporary Art Gallery, the History Museum and CNM ASTRA, ■ 10.00 - "In Transylvania", Evangelic Church ■ 14.00-ASTRA Cinema at ASTRA Film Studio, ■ 19.00-“Medeea", House of Culture, ■ 19.00 - “Faust”, Simerom, ■ 21.00 - From Pop To Jazz, Imperium Pub. (O. T.) joi, 22 noiembrie 2007 ■ Tribuna Cu patru zile înainte Mihai BRATU mihaibratu@tribuna.ro Cu doar patru zile înaintea referendumului, preşedintele Traian Băsescu înapoiază parlamentarilor, spre mai atent studiu, legea de modificare a Codului Penal şi de Procedură Penală. Legea putea fi respinsă din prima zi când a sosit pentru promulgare, după prima lectură, dar s-a apreciat că merită o respingere festivă cu presa de faţă şi cu referendumul aproape. Şmecher Băsescu ăsta, în expunerea de motive a nepromulgării, preşedintele a făcut pomelnicul principalilor adresanţi ai legii. Nominal: Patriciu, tender, Mazăre, Năstase, Şereş, Remeş, Păcuraru, Chiuariu, Nagy, Mihăilescu-Şpagă. S-a subliniat că legea este o premieră legislativă mondială, un scut pentru infractorii români de toate culorile şi dimensiunile. Fără discriminări, în timp ce făuritorii de legi vor să îmbrace Codul în hăinuţă nouă, pentru că au văzut şi ei că în asta nu pot să-l scoată în lume, partidele caută soluţia capabilă să asigure o guvernare stabilă pentru încă şase ani de acum înainte. Momentan, însă, trebuie găsită soluţia funcţională pentru asigurarea votării legilor în Parlament. Domnul ministru liberal Paul Păcuraru, analizând spectrul politic românesc, a constatat că PD n-are cum Editorialul UAH redeveni partener de încredere, din diferite motive, aşa că "singura variantă funcţională ar fi cea cu PSD". Ideea unei alianţe PNL-PSD fusese relansată, cu două săptămâni înainte, de domnul Patriciu care mai finanţase în limbă de şarpe cele două partide şi are, în afară de petrolei, experienţa jocului la mai multe capete. S-a mai oferit şi domnul Voiculescu să pună umărul la un proiect comun PC-PNL-PSD, dar numai după europarlamentare, adică imediat. Soluţia ar fi fost gata să se contureze dacă n-ar fi fost făcută ţăndări de domnul Titus Corlăţeanu, care a transmis în numele partidului "PSD nu e interesat de soluţiile PNL". Imediat a reacţionat şi Dan Motreanu, folosind noua formulă magică liberală: "Domnul... a vorbit în nume personal". Domnul Bogdan Olteanu a vorbit în nume personal, domnul Păcuraru a vorbit în nume personal, domnul Chiuariu a vorbit în nume personal, domnul Cioroianu a vorbit în nume personal. Să se fi trecut de la "Prin noi înşine" la "Prin mine însumi"? Ce a putut să vorbească/ trăncănească domnul Chiuariu, luni, în nume personal, se-nţelege, întrece toate aşteptările. Şi aşteptările noastre şi ale Uniunii Europene. Domnul ministru al Justiţiei şi-a azvârlit în Europa opinia personală după care "Comisia Europeană obstrucţionează combaterea corupţiei din România". în esenţa, domnul ministru al Justiţiei vrea desfiinţarea DNA, izvorul pomelnicului corupţilor, folosit de Băsescu la argumentarea nepromulgării legii pro-infractor. Şi, toate astea, cu doar patru zile înaintea chemării populaţiei la urne.