Új Magyar Szó, 2006. április (2. évfolyam, 64-81. szám)
2006-04-05 / 66. szám
BI Új Magyar Szó , 2006. ÁPRILIS 5., SZERDA UNITER Annak ellenére, hogy nyertünk, be kell vallanunk: rossz meccs volt. Az UNPTER-díjak gálája évről évre hígabb, ízléstelenebb tévés showvá válik. Amolyan Andreea Marin-féle meglepetéseivé. Örvendetes, hogy a román színházi szakma kitartóan néz és lát bennünket. Fontos előadásaink: a Woyzeck, a Godot-ra várva, a Donjuan és Faust ott vannak a látókörükben. S még a Cseresznyéskert díszlete is... Bocsárdit sem tévesztették szem elől, holott nem nevezett be előadással, Bukarestben rendez Bartha József díszlettervezői segédletével... És amit nyertünk, megérdemelten nyertük: a 2005-ös évad legjobb előadásának díját a kolozsvári Woyzeck kapta, a legjobb női mellékszereplő díját pedig Péter Hilda, a sepsiszentgyörgyi Godot-ra várva Luckyjával , egy férfiszereppel. E két díj nem volt meglepetés. Miként az sem, hogy a legjobb előadás díjára két színházunk produkcióját nevezték meg: a Godotra várvát és a Woyzecket. És volt még más örömünk is ezen a gálán. Például az, hogy a legjobb rendezés díját egy valóban tehetséges és állandóan érdekes, korszerű életérzést megszólaltató, kegyetlenül őszinte - de kreatívan őszinte! — fiatal rendező, Radu Afrim kapta. Vagy például az, hogy nívódíjat kapott Constantin Chiriac szebeni színházigazgató, aki az ott meggyökereztetett nemzetközi színházi fesztivállal élvonalba emelte színházát, és fontos színházi várossá tette Nagyszebeni. Jó, hogy őt nem hurrogják, fitymálják... Ahogy az nálunk szokás, ahol fesztivál idején előadás helyett macskát keresnek a színpadon a nagyérdemű kritikusok... És ezek után szót ejhetünk arról is, ami zavart ezen a gálaesten. Mindenekelőtt az, hogy az egy főre eső közhelyek száma -itt is sok is. A show-vezető, Ion Caramitru gyenge formában volt, s olyan kérdéseket tett fel a gála színpadát elözönlő jegyzőknek, bankároknak, követeknek, politikusoknak stb., hogy azok nem is válaszolhattak mást elkoptatott fázisoknál. Ugyanakkor a színház maga mintha teljesen kiszorult volna a neki rendezett ünnepségről. Láthatatlanná vált. Régen a nevezések bevezetésekor felvételről beadtak egy-egy jelenetet, amiből érzékelhető volt az illető előadás hangulata, stílusa, az illető alakítás intenzitása... Most gyanított eljárással dobták be, nehogy valami is érzékelhető legyen. Már egyébre kellett az idő. De vajon mire? Politikusok, bankárnk, jegyzők stb. kínos nyekergésére és a hozzájuk való dörgölőzésre. Egyáltalán nem lepett meg a gála fényében sütkérező politikusok arcátlansága. Azzal dicsekedtek, hogy az idén hallatlanul nagy pénzt -250 millió eurót - juttatnak a színházaknak, megszűnt a nagyböjt a kultúrában. És mondja ezt a művelődésügyi miniszter, aki szakmáját illető, muzikolológus, és aki az Országos Kulturális Alap révén mindössze 90 millió régi lejt képes kiutalni a Csíkszeredai Régizene Fesztiválra, amelynek megrendezésésére még egymilliárd régi lej sem elég... És az is zavart, hogy a díjazottak egy-két kivétellel, belementek ebbe a játékba. Ők is otthon felejtették a színházat. Hálálkodtak szüleiknek, családjuknak, kollégáiknak, a támogatóknak stb., beszéltek összevissza, csak éppen eszükbe nem jutott volna, hogy az elismerés fejében nyújtsanak is valamit a gálaközvetítés országos méretű közönségének. Úgy, ahogy a revüszínház kategóriában díjazott Nicu Constantin tette, aki előadott egy monológot, például... Vagy miként a cirkuszistává avanzsált színész, Mihai Ciuca tette, aki a kötelező hálaadást partnereire, a cirkusz állataira - medvékre, szamárra - is kiterjesztette. Ő hozzájuk dörgölőzik inkább... Erről ennyit. ZSEHRÁNSZKY ISTVÁN Woyzeck és Lucky győzelmei Körömvágó ollót sem lehetett bevinni, tűt sem leejteni a 2006-os UNITER-díjak bukaresti Gáláján. A Nemzeti Színházba hétfő este belépő színházi emberek és újságírók seregét tüzetesen átfésülték az igazoltató őrök, s a női- illetve férfi motozók, így a retikülökből a szúrásra alkalmas tárgyak - gázsprayk, kisbicskák társaságában - az elkobzás-asztalon várták végig a Román Színházi Szövetség (UNITER) négy és félórásra nyúló díjkiosztását. A motozás nyilván nem vonatkozott a bolgár, belga és román királyi házak vakufolyosón bevonuló képviseletére, miként a román politikum képviselőire (miniszterelnök, kultúrminiszter) sem - akiket, az est hagyományos házigazdájaként, Ion Caramitru UNITER-elnök a „páholyokat díszítő minőségi emberekként” köszöntött. A nyolc órai kezdési időpont előtti percekben a Ion Luca Caragiale terem bejáratánál már behúzott súlyos függönyeinél Florin Piersic vonta magára rajongói figyelmét és kameráit, aki kedvesen morgolódva noszogatta odébb Kötő József színháztörténészt a hetedik sorban - mint mondta: szélén kell maradnia egy számára meglepetésnek tervezett kivonuláshoz. Aztán a színen a mecénások és díjazottak kirajzására váltott a főszerep. Bronzkönyv Péter Hildának Az izgalom szintén a gála segédrendezőjeként hatott, hiszen a jelölő zsűri által kiválasztott díjra esélyesek közül a második - Nina Brumusila tervezőből, Claudiu Goga rendezőből, Ion Parhon színházkritikusból, Elisabeta Pop színházkritikusból és Emilia Popescu színésznőből álló - zsűri a gála estéjén, titkos szavazással döntötte el: kik részesülnek 2005.ös évi munkájukért a rangos díjban, így nem ritkán kedvenceik nevét ismétlő hangok foszlánya hangzott fel a közönség egy-egy tömbjében. A 21 óra 35 perckor felszakított boríték Péter Hildának hozta meg a spárgával átkötött könyv formájába öntött díjat: a 2005-ös év legjobb, női mellékszerepben nyújtott alakításáért, a Tompa Gábor szentgyörgyi Godotra várva rendezésének Lucky-megformálójaként. „Nem gondolom, hogy ezután többet kellene bizonyítanom, nem változtat rajtam a díj, nagyon nehéz munkába kezdtünk Szentgyörgyön. Synge: A nyugati világ bajnoka darabjába, amihez össze kell szednem magam” - válaszolja kérdésünkre a szünetre izgalomtól még mindig reszketve kimenő színésznő. Két televíziós villáminterjú után végre cigarettára gyújthat, és egyelőre nem tördődve a beözönlő sms-ekkel, szüleivel siet beszélni, „hogy jól aludjanak”. Az Uniterdíjra sorozatosan, másodszorra jelölt, sepsiszentgyörgyi, tanulmányait a marosvásárhelyi színitanodában 2001-ben végző színésznő aztán igazgató-rendezőjét, Bocsárdi Lászlót kutatja tekintetével - ám „lekapcsolják” a jelenlévő kollégák, gratulálok. Az ezután csatlakozóknak nem árt tudni: a Hamlet.ro színházi portálon már márciustól Péter Hilda-rajongóklub üzemel. „Fél Sepsiszentgyörgy körbe sms-ezett, nem csak a színházi emberek” - mesélte az ÚMSZ megkeresésére tegnap Pál Attila, a Tamási Áron Színház gazdasági igazgatója, aki a még tegnap is záporzó gratulációkat azzal hárította: Hilda érdeme a díj, köszöni, de ne a színháznak gratuláljanak. Show és siker Kolozsvárra Névleges és igazi show sem maradt el az Uniter-gálán: a román kereskedelmi adók színészekből verbuválódó sztárműsorvezetői között például Florin Piersic-et állva tapsoló terem igyekezett a színre visszacsalogatni. A különdíját saját fiától átvevő Piersic a díjazottaknak eredetileg 60 másodperces beszédidőt kiszabó szervezőket fricskázva kéthetes nagyapaságát is felfedve szórakoztatta a közönséget. A négy és fél órássá nyúlt gála legizgalmasabb díját nevesítő borítékot a hasonlóan betervezetlen intermezzók miatt így csak hajnali fél 1-kor sikerült kibontani. „A díj a társulaté” - mondta a 2005-ös év legjobb hazai előadásának, a kolozsvári Állami Magyar Színház társulata Woyzeckelőadásának ítélt UNITER-nagydíjat átvevő Tompa Gábor színházigazgató, egyben a májusi Harag György-emlékrendezvényre invitálva a szakmát. Aztán betakarta a színpadot és ünneplőket a csillámló konfettieső. Gergely Edit Péter Hilda eddigi második jelölésénél aratott „Irritálni" szeret előadásaival. Radu Afrim rendező A pezsgőnél Florin Piersic „nyakoncsípi" Tompát Woyzeck, a kolozsvári társulat nagydíjas produkciója. Kézdi Imola és Bogdán Zsolt UNITER-díjazottak: Debüt-díj: Alex Mihail - a bukaresti Vígszínházban rendezett előadásáért Legjobb díszlet- és jelmezterv: Adriana Grand - a Temesvári Állami Német Színházban bemutatott előadás színpadképéért; Színházkritikusi díj: Doina Papp; Tévészínház: Dominic Dembinski rendezése, Dumitru Crudu: Alegerea cu Alexandru Sutto; Rádiószínház: Diagnózis - Hinca Stihi rendezésében; Legjobb női főszereplő: Valeria Seciu - Esme Allen a Cum gândeşte Amy előadásban nyújtott alakításért Legjobb női mellékszereplő: Péter Hilda - Lucky megformálója a szentgyörgyi Tamási Áron Színházban bemutatott Godot-ra várva előadásban; Legjobb férfi főszereplő: Victor Rebengiuc - Preobrajenszkij a Bukaresti Nemzeti Színház Kutyaszív előadásában; Legjobb férfi mellékszereplő: Constantin Draganescu - a fővárosi Nottara Színház Martin McDonaghbemutatón nyújtott teljesítményéért Legjobb rendezés: Radu Afrim rendezése a ploiesti-i Toma Caragiu Színházban, Vaszilij Szigakov: Plasztilia; Legjobb előadás: Woyzeck - a Kolozsvári Állami Magyar Színház előadása (rendező: Mihai Maniutiu);