Új Magyar Szó, 2012. január (8. évfolyam, 1-20. szám)

2012-01-27 / 18. szám

Hétvégi melléklet Szerkeszti: Ágoston Hugó, Szonda Szabolcs 2012. január 27-29., péntek-vasárnap Készült a Communitas Alapítvány támogatásával Az otthontalanság éles derűje Százhatvan éve született és száz éve hunyt el Ion Luca Caragiale A máig meghatározó fontosságúnak és hatásúnak bizonyu­ló, sokat idézett román próza- és drámaíró kettős évfordu­lója jegyében mellékletünk e heti számának első két olda­lán emlékezünk a - mondhatni - mindenkori román társa­dalmat éles szemmel és olykor csípős, olykor megértő hu­morral feltérképező, átvilágító, leképező szerzőre. Ehhez Hegedűs Géza irodalomtörténész érzékletes portréírásából válogattunk kiadósabb részleteket, illetve Cseke Gábor ez alkalomra készült fordításában közöljük Caragiale egyik, stílus és téma tekintetében is jellegzetes írását, a Boborul című sajátos „krónikát”. Hegedűs Géza_________________ Talán igazuk van azoknak, akik Caragialét a román iro­dalom legvilágirodalmibb alakjának tekintik. Holott a XIX. század óta a román lí­rai költészet is, a regényírás is behozta azt az elmaradást, amelyet a török hódoltság óta valamennyi közép- és ke­let-európai kultúra kénytelen volt tudomásul venni. (...) A román értelmiség min­dig is tudta, hogy szavaik és nyelvszerkezetük a franciá­kéval, olaszokéval, spanyolo­kéval rokon. A náluk is egy­szer szükségessé váló nyelv­újítás főleg francia minta alapján gazdagította az iro­dalom és a közbeszéd nyel­vét. Amióta az ország neve Románia és a nyelvük ro­mán, az irodalom-költészet legjobbjai igyekeztek a fran­cia mintához közelíteni. Ad­tak is jó néhány színvonalas költőt és maradandó regény­írót a közös európai kultúrá­nak. De olyan színpadi szer­zőjük, akit egész Európa tu­domásul vesz és maradandó­an besorol a színházak állan­dó szerzői közé, igazán csak egy van a XIX. században: Caragiale. Ugyanúgy szelle­mi rokona a kortárs francia szerzőknek, például Sardou­­nak, mint az akkori legjobb magyar színműíróknak, pél­dául Csiky Gergelynek. Az élete - kereken hatvan évet kapott a sorstól - felet­tébb zaklatott volt. Amikor született, még nem is volt ro­mán állam. De volt már ro­mán irodalom és román színház. A család benne is élt ebben a kulturális légkör­ben. (...) 26 éves korában vi­haros sikert arat kitűnő ko­médiája, a Zűrzavaros éjszaka. Ekkor - a hetvenes években - már van Román Királyság, Bukarest a főváros, és a ha­mar közismert író-költő­­színpadi szerző bukaresti la­kos. Megélni azonban ver­sekből és humoreszkekből sehogy se lehet, még a sike­res vígjáték honoráriuma sem olyan jelentékeny, hogy nyugodtan lehessen írni, ol­vasni, újságokban vitatkoz­ni, még kevésbé családot ala­pítani. A jó gyakorlati érzé­kű, művelt és gátlástalanul foglalkozást választó író volt házitanító, köztisztviselő, vasúti vendéglő - „resti” - vezetője, újságíró, sörcsar­­nok-tulajdonos, színigazga­tó, egy ízben csaknem egy egész évig a romániai szín­házak főigazgatója. Közben a színházak lelkesen várják vígjátékait, csak éppen keve­set fizetnek. A vicclapok vár­ják humoreszkjeit, csak alig fizetnek valamit. Ha verset ír, minden lap készséggel közli, de ugyanezek a lapok sokkal több pénzt adnak egy politikai vitacikkért. Népszerű, sikeres, de örö­kös pénzzavarban él. Köz­ben az irodalmi élet megle­pően idegenkedik tőle. Itt közrejátszik az indulatokat kiváltó irigység. A haladó és maradi írók abban egyetér­tenek, hogy képtelenek elvi­selni Caragiale sikereit, te­hetségét, kifogyhatatlan mondanivaló-gazdagságát. Ő megpróbál otthont talál­ni, előbb a konzervatív írók körében. Ott kinézik, elvisel­hetetlenül haladó, liberális embernek és művésznek tartják. Akkor közeledik a haladó körökhöz, ott mara­­disággal vádolják, mert esz­ménye a francia klassziciz­mus túl­fegyelmezett dráma­szerkesztése. Akárcsak leg­klasszikusabb eszményképe, Voltaire, közel két évszázad­dal előbb vallja és gyakorol­ja, hogy a legmodernebb eszméket a legklassziku­sabb, tehát legközérthetőbb formában kell kifejezni. (...) Caragiale bravúros dráma­szerkesztő. Vígjátékainak cselekménye komikus hely­zetekben komikus alakok mozgatása. Az akkori ro­mán társadalom különböző rétegeinek szélsőséges típu­sait teszi nevetségessé. A Leonida nagyságos úr és a reakció a fontoskodó kispol­gár tévképzeteit, nagyzolá­­sát, olykor vakrémületét te­szi nevetség tárgyává. Legki­tűnőbb vígjátéka, Az elve­szett levél a politikai pártok egymás ellen acsarkodó, va­lójában ugyanolyan jellegű eszmehamisításait és a kép­mutató politikusok álságait figurázza ki olyan meggyőző erővel, hogy mindmáig újra meg újra felelevenítik a világ legkülönbözőbb színpadain. Már nemcsak román ott­honában, de egyre szélesebb körben veszik tudomásul, hogy a kor egyik legjobb, olykor gyilkos szatírájú víg­játékírója, amikor - 1890- ben - egy döbbenetes tragé­diával bizonyítja, hogy nem zárkózott egyetlen műfaj vagy egyetlen gúnyos élet­­szemlélet korlátai közé. Ez a Megtorlás című komor, de szorongásaiban is igen hatá­sos dráma. Először történik itt, hogy a román parasztság kegyetlen körülményei ad­ják a feszült drámai konflik­tust. A kritika tanácstalan volt, hiszen esztétikailag kétségtelen remekműről kel­lett véleményt mondani. De a vígjátékok esetében főleg a közéleti férfiak sértődtek meg, a Megtorlástól azonban a földesurak is, az éppen meggazdagodó polgárok is. Az írókat pedig meghök­kentette, hogy az oly sikeres komédiaíró ezzel a komor, de nem kevésbé hatásos tra­gédiával nagy lépéssel vitte még tovább az egész román drámairodalmat. A legelképesztőbb rága­lom következett. (...) Felje­lentés érkezett ellene, hogy a Megtorlást nem is ő, hanem egy Kemény István nevű magyar író írta, s ezt Cara­giale egyszerűen lefordította. Egy olyan sok nyelvet jól tu­dó embertől minden kitelik. Hiszen az is közboszszúsá­­got okozott, hogy ez a hol színigazgató, hol kocsmáros, hol politikai publicista olyan sok nyelvet jól tud. Latinul, franciául, németül, olaszul írt, olvasott, beszélt. Megér­tette az orosz és még néhány szláv nyelv szövegeit is. Ma­gyar ismerőseivel - bár rossz, pontosabban franciás hangsúlyozással - magyarul beszélgetett. (...) A botrá­nyosnak ígérkező per komé­diába torkollott. A bírák nem csak a dráma magyar eredetijét nem találták, de az is kiderült, hogy Kemény István nem is létezik. Erre a feljelentők azonnal módosí­tották a vádat, közölték, hogy ez a dráma Tolsztoj egyik novellájának dramati­­zálása. Ha a munka Caragialéé is, a téma nem az övé. Ehhez meg kellett volna találni a Tolsztoj írta erede­tit. De ez se került elő. A bí­róság kénytelen volt felmen­teni a megrágalmazott írót. Neki azonban elment a kedve az örökös védekezés­től. Tudta, hogy ő a legjobb román színpadi szerző, de azt is tudta, hogy hazájában nem szeretik. Két évvel a pa­raszttragédia bemutatása, si­kere és a rákövetkező perso­rozat megindulása után há­tat fordított hazájának. Ber­linbe költözött, 52 éves volt. A német lapok örömmel fo­gadták kritikai élű humoros írásait. Németül persze ugyanolyan biztonságosan írt, mint anyanyelvén. És itt végre tiszteletdíjai békés éle­tet biztosítottak számára. (...) Világhíres íróként halt meg ott, távol a hazától, 60 éves korában. A halottat azután otthon is nagy elismerés övezte. Az­óta is világirodalmi klasszi­kus. (A szerző Világirodalmi arcképcsarnok című munká­jából. Forrás: MEK) Ion Luca Caragiale portréja egy 1920-as plakáton Ion Luca Caragiale (1852-1912) Klasszikus román próza­, drámaíró, költő, újságíró. 1852. január 30-án jön világra a Dâmboviţa megyei Haimanale községben (ma: I. L. Caragiale). Már fiatalon verseket ír titokban, de irodalmi debütjére csak az 1870-es évek elején kerül sor a Ghimpele (A tüske) című folyóirat­ban. Az 1870-es évek elején, apja kí­vánságára, írnok a Prahova megyei törvényszéken. 1871-ben, apja halála után, előbb a jászvásári (Iaşi) szín­háznál, majd a bukaresti Nemzeti Színháznál súgó és írnok. 1879-ben először mutatták be színpadi művét, az O noapte furtunoasă (Zűrzavaros éj­szaka) című darabot. Ettől kezdve drámaíróként is egyre ismertebb (1880: Conu Leonida faţă cu reacţiunea / Leonida naccsás úr és a reakció; 1884: O scrisoare pierdută / Az elve­szett levél). 1881-1883 között Neamţ és Suceava megyék tanfelügyelője, 1885-től a bukaresti Sf. Gheorghe lí­ceumban tanít helyettesként. Ugyan­ebben az évben bemutatják D’ale car­navalului (Farsang) című színdarab­ját, és megszületik fia, Mateiu Caragiale, aki később jelentős író lesz. 1893-ban kiadja és vezeti a Moftul román (kb.: A román szeszély) című szatirikus folyóiratot. 1900-1901-ben jelenik meg Momente şi schiţe (Pillanatképek és karcolatok) című rövidpróza-gyűjteménye. 1901- ben plágiummal vádolja meg egy hír­lapíró, Năpasta (Megtorlás) című mű­vét egy magyar szerző egyik darabja másolmányának tartva. A bíróság ezt rágalomnak minősíti, és az íróként szintén jelentős ügyvéd, Barbu Stefǎ­­nescu Delavrancea védőbeszédének köszönhetően is tisztázódik az ügy. 1903-ban Caragiale Berlinben telep­szik le, miután nagyobb összeget örö­köl. 1912. június 22-én hunyt el berli­ni otthonában, valószínűleg szívro­ham következtében.

Next