Universul Literar, 1929 (Anul 47, nr. 1-52)

1929-03-24 / nr. 13

file retires UNIVERSUL LITERAR. 20!) o seama de cuvinte Scriitorul Saint-Angel, vecinie în lipsă de bani, adresă întră zi unui bancher, căruia afacerile îi mergeau în plin, o scrisoare cu următorul conținut : Scumpul meu, Fii te rog bun și împrumută-mă cu Ü00 de franci. Ai atât de mult noroc, încât nu e exclus să ai șansa ca să ți-i dau înapoi. é Acelaș scriitor, adresându-se altădată unui confrate bogat, îl rugă astfel: Iubitul meu coleg, Am pariat cu Vernele pe 20 de franci că ai să-mi dai 1000 de franci. Ați căzut dacă mă faci să-mi pierd pariul, dă-mi cel puțin cei 20 de franci ca să pot salva pariul . Cu prilejul premierei operei Arcest, câțiva răuvoitori căutau să facă atmosferă criticând muzica lui Gluck. Acesta însă avea foarte mulți admiratori, așa că atunci când unul din cei răuvoitori spuse : „Muzica lui Gluck a căzut“ prietenul și răspunse imediat: — Da, a căzut.... din cer! * Când Michel Angelo văzu pentru prima oară pe fiul pictorului Francia, un tânăr de o rară frumusețe, exclamă cu admirație: — Tatăl tău, reușește mult mai bine portretele vivante, decât pe cele prim poet mediocru — Piron — spuse intro zi unui critic: — Aș vrea să scriu ceva ce n'a scris încă nimeni și la care nimeni nu se gândește să scrie. — Atunci știi ce, ii răspunse criticul, scrieți, un articol de elogii! 4 D-na du Deffand, favorită a lui Ludovic al XV-lea era reputată pentru cuvintele ei de spirit. Cu prilejul unui discurs foarte lung pe care îl ținuse regele, ea îi spuse cu compătimire: — Iți spun drept Majestate, că mi-a fost milă de d-ta! — De ce ? întrebă regele. — Sunt convinsă că te-ai plictisit foarte mult în timpul cât vorbeai! ” Criticul d’Alembert termina ,astfel o cronică despre scriitorul Baculard. ..Nimeni nu a reușit mai bine decât el să scrie lucruri triste. In clipa când termini de citit ceva scris de el, supărarea e atât de mare, încât îți vine să arunci cartea în foc!“ b cază ca " J PLATINA IN SOARE „Soarele de aur“ poate fi o expresie pur poetică, spune Dl. Charles E. St. John Jela. Observatorul de pe Muntele Wilson, în orice caz ea nu poate fi admisă din punct de vedere științific. Cincizeci și opt din elementele care se găsesc în soare ne sunt cunoscute, a declarat numitul savant. Printre acestea ultimul descoperit e platina, dar în nici un caz nu poate fi vorba de existența aurului. EInSTEIN A ÎMPLINIT 50 DE ANI Profesorul Albert Einstein împlinind 50 de ani. a fost nevoit să se ascundă într'o vilă, afară din oraș, spre a scăpa, de admiratorii săi cari acum mai multe ca oricând, s’ar fi crezut datori să-l copleșească cu dovezile lor de admirație și cu tot soiul de întrebări plictisitoare. In lipsa marelui învățat, orașul Berlin a ținut totul să-l onoreze și i-a făcut dar de ziua sa o splendidă ca să nu departe de Potsdam, întrun cartier, în care se va putea bucura de liniștea de care are nevoie pentru studiile sale. Acest dar e cu atât mai apreciabil, cu cât se știe că în Berlin criza de locuințe e încă într'o fază acută. Printre alte daruri primite de profesor cu această ocazie mai e apoi un fond strâns de comunitatea evreească spre a se planta în vecinătatea Ierusalimului o pădure, care va purta numele Einstein. Printre distincțiile științifice cea mai de seamă e desigur alegerea sa ca membru onorific al facultății de științe naturale da la Universitatea din Paris, caricatura zilei OCAZIE NIMERITA... — Coniță, veniți repede : Coana Mare, soacra Dvs. a murit! — Da ? Cheamă numaidecât croitoreasa să-mi facă o rochie de crepe de bine neagră. LA ȘOSEA — NI vezi : lasă 100 de milioane și familia recunoscătoare, vrea să-l îmbălsămeze după moarte. — Prea târziu ! Ar putea să o facă chiar acum... FEMEI MODERNA Contra șofer. — Est! nici un cuvânt soțului meu , va fi furios! Voi plăti eu, din casetă de toalete a croitoresei mele.... (Candide)