Universul, iunie 1888 (Anul 5, nr. 141-169)

1888-06-29 / nr. 168

Universal No. 168. Arte frumose Comnitetul academic de Bele-Arte, împreună cu profesorii școlii, sub președința d-lui Aman, judecând concursurile anului curent 1387,88, a decis darea medaliilor, și facerea mențiunilor pentru elevii meritoși. — Au obținut medalia de bronz clasa III din Anghelescu Nicolae și Constantinescu Anton,—pentru concursul de bust antic. Medalia de bronz clasa II d. Marian Andrei, și medalia de bronz clasa III d-unî Niculescu Vasile și Vintilescu Aurelia,— pentru concursul după anticfigură. Pentru concursul după natură desemn au obținut medalia de bronz clasa I d. Ludovic Polinschi; medalia clasa II d. Bărbulescu Ion; medalia clasa III d. Niculescu Vasile. Pentru concursul de estetică, medalia de bronz clasa III au obținut o d-nii Nicolae Muscă și Ștefan Toma. Pentru concursul de perspectivă medalia de bronz clasa III au obținut-o d-nii Bărbulescu Ion și Ionescu Petre. Pentru concursul de anatomie a obținut medalia de bronz clasa III d. Anton Constandinescu. Starea Civilă Mișcarea populației pe ziua de 26 Iuniu ■' Născuți 17. Căsătorii nici una. Morți 16 adică: Magdalina Kulițka 28 ani, Deborah Rosenstein 30 ani, Maria Profiră Scoipan născută mortă, Anton Frantz Toth 3 septemâni și 4 zile, Alecu Ioan Niculae 7 luni, Licsandru Dumitru Badea 24 ore, Elena Ilie Anghel 2 ani, Anica Ghița 25 ani, Elisa Maria Bădescu 7 luni, Ana Friderich Glass născută martă, Ecaterina Daniiescu 36 ani, Zaharia Nachman 62 ani, Tița Iancu 100 ani, Alexandrina Alex. Câmpianu 9 luni, Ion Călin 2 ani, Ștefan Mihai 45 ani. Scandal Regesc Ni se trimit din Milan aceste amenunțe interesante asupra unui lucru despre care am mai vorbit: Regele Milan al Serbiei este îndemnat să se despartă de regina Natalia, de către soția ministrului Ristici, o femee forte frumosă și care are scopurile ei secrete, deorece de acum doi ani întreține relații intime cu regele. Se asigură că s-ar fi esprimat către niște prietene că vrea să se despartă și densa de bărbatul ei. Soția lui Ristic întrece în frumusețe pe regina Natalia, deși acesta portă calificația de „zîna Orientului1". Ea are niște forme fermecătore, maiestase, neresistibile și e fiica guvernatorului din Georgia. O revolta de femei Populațiunea Mehedinților nu voește să admită cu înlesnire măsurile noi ce igiena impune. In comuna Simianu, cimitirul cel vechiu fusese mutat încă din Septembre anul trecut și înmormântările se urmaseră regulat dupe disposițiunile cele noi, când duminecă, după instigațiunile preotului din localitate, 70 de femei au blocat pe primar în primărie, amenințându-i cu morte daca nu va libera permisiuni de inhumațiune in câmpul cel vechiú de odihnă. Ajutore au fost trimise la timp, și ordinea n’a putut restabili fără nici un accident. Primul procuror, transportat în localitate,a luat măsuri contra instigatorilor. Noutăți Hazlii De pe la examene din București. [1 ] Examinatorul. D-ta porți ghete frumose. De la ce animal este pelea ghetelor ? Elevul. Pelea ghetelor mele este de vițel. = Forte bine. Acasă mănânci carne, au ’i așa ? — Da. — Carne de ce ? — De bou. — Forte bine. Așadar care este animalul care te încalță și te hrănește ? — Tatăl meu.* n .* — Ce este rădăcina pătrată ? — Rădăcina ?... — Da. — Domnule, nu m’am pregătit pentru examen de botanică ! Omor misterios Március a Valera s’a găsit ucisă în palatul ei din Madrid, și cu hainele unse cu gaz. Doi servitori, cu cari locuia, au fost găsiți lungiți în bucătărie, fără simb î.Denșii au declarat că tâlharii îl loviseră așaja fi încât îl amețiseră și că tocmai atunci se deșteptau. Au fost amândoi arestați. Dar se crede că nu dânșii au comis omorul, ci numai au fost cumpărați ca să tacă. Omorîtorul s’ar afla printre clasele cele mai de sus ale Madridului. Efectele Căldurei Citim în „Buzăul“ : Gr. Novac, amploiat la creditul agricol din acest județ, s’a dus mercuri de dimineță la dna 11....și găsindu’l singur în casa ta scos din basunar un revolver și l’a îndreptat asupra lui, amenințându’i că, daca nu ’i va da mâna fetei va trage într unsul și apoi se va omorî și el. Din P..., păstrându’și sângele rece, îl pofti să șază pe scaun, pentru a trata cu densul despre căsătorie, apoi, sub pretext că se duce să anunțe pe fica sa să se gătescă pentru a ’i fi prezentată, eși afară și trimese după un agent polițenesc. Acesta venind puse mâna pe Novac și ’l duse la poliție unde, constatându-se că are simtome de nebunie, i s’au încheiat actele și a fost trimes la parchet. — Joi, un israelit, comerciant de pudră, venind de la Drăgaica cu trăsura, in fața Cașinului s’a dat jos și a început să declame. Sărmanul om înebunise. ȘTIRI Carmen Sylva, regina României, a scris despre mortea împăratului Frideric III o poemă alegorică, în care îl glorifică drept model de erou, martir, și ca pe cel mai bun bărbat și părinte. Regina-poetă a trimis elegia scrisă de mâna sa văduvei împărătese Victoria și a rugat-o să contopescă lacrămile poete cu ale sale. Impărătesa Victoria a fost adânc impresionata și a răspuns poetei, că de la mortea bărbatului ei la cetirea acestei poeme a versat primele lacrămi ușurătore. Poema nu va apare în publicitate. Foile din Paris spun, că Carmen Sylva a invitat peste vară la Sinaia pe romancierul Alfons Daudet și pe compositorul Charles Gounod și că ospeții reginei vor pleca în curând către Sinaia în romantica reședință de vară a familiei regale din România. In cursul săptămânei, trecute au mai plecat din orașul Iași 50 evrei, ducendu-se spre America. In despărțirea III, srada veche No. 14, din orașul Iași, a murit, joi 23 Iunie, d-na Cerna Șaim în etate de 100 ani, văduvă. Ea fost sănătosă până în momentul ce a încetat din viață. i Citim în „la Bulgarie“, organ oficios al guvernului din Sofia. »D. Al. Beldiman, agent diplomatic și consul general al României la Sofia, a fost numit comisar al guvernului pe lângă comisia Dunării. „D. Tr. Djuvara înlocuiește, la Sofia pe d. Beldiman. D. Djuvara fusese secretar general al ministerului de afaceri străina. „D. Emil Ghika, ministru al României la Belgrad, trece ministru la Athena. „D. Gr. Ghika, fost comisar al guvernului pe lângă comisia Dunării, a fost numit ministru la Roma. „D. D. C. Olănescu a înlocuit pe d. Djuvara la secretariatul general al ministerului de externe.“ 2fc . ^ D. N. Kirilov, fost redactor la Epoca, și-a dat demisia din funcția de profesor de comptabilitate la școala de științe politice pe motiv că directorul acestei școli este d. Pake Protopopescu. & Citim în „Lupta“ : Țăranii s’au resculat din nou în diferite comune din spre Lehliu. Ieri de diminață au plecat în acea direcție trei escadroane de roșiori din capitală. + In curând se va numi o comisie specială pentru î reorganizarea serviciului nostru de statistică. In curând, d. Hitrovo, ministru al Rusiei în București, va pleca un concediu în străinătate. Membru delegat al primăriei în comitetul teatrelor a fost ales d. Vintilă Rosetti, directorul „Românului.“ Orașul Rușia-de- Vede e în flăcări. Incendiul a izbucnit de la niște paie Marți — 3 — de pe moșia d-lui Marghiloman, cărora li s’a dat foc. Lipsesc amănunte. 4 Generalul Pencovici a primit instrucțiuni scrise din partea guvernului nostru în privința modului aplicării pe teren a convenției pentru delimitarea fruntariilor române despre Austro-Ungaria. Ieri a venit înaintea curtei cu jurați din capitală procesul celor 6 țărani din Călărași și anume : Stroe Marin, Zamfir Stroe, Filică Popa, Matache Mitu Mardarie, Grigore Jugăneanu și Dumitru Dinu, inculpați pentru tâlhărie și torturi comise asupra lui Dumitru Stan și Ilincă a lui loan Burencel. Curtea a condamnat pe cinci din ei la câte 5 ani închisore, iar pe Grigore Jugăneanu l-a achitat. b.4 O delegațiune a consiliului comunal a examinat ierifiltrările de la Bâcu. Altă comisiune a consiliului a inspectat barierele orașului și a fost uimită de lipsa de comunicațiuni și de vncuria carii caracterizau până acum administrațiunea acestui important serviciu de control. Ieri, o grindină formidabilă a căzut asupra orașului Târgoviște, sfărămând o mare mulțime de geamuri. .4 D. colonel Voinescu, prefectul poliției Capitalei a presentat ministrului de interne un raport pentru reorganisarea diferitelor servicii ale prefecturei. 4 D. Poteca, prefectul județului Constanța și a dat demisiunea. Amâne, mercuri, se va face distribuirea premiilor în localul institutului pedagogic (școala centrală de fete) din București, situat în str. Pensionatului. Iată resultatul balotagiului în colegiul I din Iași. Votanți : 771 alegători Conservatori... 388 voturi Liberali..... 377 Buletine anulate.. 6. Je In săptămâna asta se vor pune temeliile palatului ministerului instrucției publice.4 Aflăm în chip pozitiv că consiliu comunal al Galaților a fost disolvat. Examenul de muzică la școla centrală de fete din București a dat rezultate strălucite. Sub conducerea profesorului Const. Barcanescu, s’au executat în chip adevărat artistic mai multe bucăți din cele mai grele. Pentru catedrele de desemn, vacante în învățământul secundar, comisiunea examinatore se compune din d-nii Zamfirol și Ștefănescu, sub președința d-lui Aman, directorul școlii de bele-arte. J. Laț Focșani, consiliul comunal a ales pe primar și ajutoarele sale. A fost ales : d. Gr. Bălănescu primar iar d-nii N. Benea și P. G. Ilie ajutore. S’a terminat alegerile colegiului II comunal la Ploești. Au luat parte la vot 429 alegători. Lista liberal conservatoire a fost alesă cu 297 voturi în contra listei Radu Stanian, care a întrunit, 15 voturi. Linia de cale ferată Rîureni-Ocnele Mari va fi deschisă azi. Mai mulți impiegați superiori ai Direcției C. F. R. au plecat pentru a asista la acesta solemnitate. D. Dim. Capeleanu, inspectorul general al creditelor agricole și-a dat demisia. Se zice că d-sa va fi numit prefect în Dobrogea. D. Munteanu, actualul șef al creditului agricol din Ilfov, s-a numit director general. La alegerile comunale din comuna urbană Odobești au reușit candidații liberali.x Să scrie din Rusciuk : „Castelul cel Principele de Battenberg are act a fost cumpărat de Principele de Coburg care va sosi peste câteva zile ani pentru a petrece două sau trei săptămâni.“ Jc. D. N. Popovici, căpitan în retragere, a fost numit comandant al gardei acșiselor, în locul d-lui Niculescu, pus în disponibilitate. E. S. Ahmet-Zin-bey, ministrul Turciei, a plecat în concediu. In timpul absenței sale, afacerile legațiunei vor fi gerate de fiul secretar al legațiunei în calitate de însărcinat de afaceri. 1 4-Un domn procuror din Focșani, anume Marin Niculescu, înebunind, a fost trimis de către poliția de acolo ca să fie internat la vre un ospiciu din Capitală. Internat la casa Șuțu, pacientul a fugit de două ori. Prins din nou a fost închis la ospiciul Mărcuța. Sărmanul credea că e Marin I, Regele României. D. colonel baron de Paapen a fost numit atașat militar pe lângă legația rusescă din capitală, în locul d-lui colonel Subcovici, chemat la corp ca comandant al unui regiment de artilerie din Moscova. 3re Se asigură că disolvarea Camerilor e fixată irevocabil pentru 25 Iuliu viitor. . . x Mai multe linii telegrafice se rupseseră duminică din cauza furtunelor. Ele s’au restabilit.4 „Times“ zice că lumea financiară din Europa a văzut cu mirare că România a contractat un împrumut de 50 milione. Acestă mirare ar proveni de acolo că principele Bismark s’ar fi opus la orice împrumut al guvernului român, pe cât timp va fi d. Brătianu la putere. Reușita împrumutului de 50 milione s’ar datori promisiunilor făcute la Berlin de d. Carp, că în sesiunea viitore a oamenilor se va vota convențiunea consulară cu Germania. Guvernul junimist știe bine că prima parte a informației e falsă. E dator dar să desmintă și pe întăia și pe a doua, căci ambele iubesc în creditul țării. Jc Duminecă, la ora 1, la Ferbinți a dat o ploiă care a ținut o jumătate de oră. Ea a fost însoțită de piatră cât aluna și de un vânt violent. S’au stricat mai multe case , s’au rupt și desredăcinat copaci și grîul care nu fusese secerat s’a prăpădit cu desăvărșire. Jc Regele a semnat un decret de schimbări în magistratură. Intre alte schimbări sunt și următorele. D. M. Hotineau președintele trib. Bacan, este permutat în aceeași calitate la Dorohoi. D. C. N. Busdugan, jude instructor la Neamțu, e numit președinte la Bacau. D. Em. Cernătescu e numit jude instructor la Neamțu . D. dr. Polyzu subdirector al serviciului sanitar va ține timp de o lună locul directorului d. dr. Sergiu, care am anunțat că se va duce în concediu la Paris, pentru a consulta medicii asupra bulei de care suferă. ILUSTRAȚIA NOASTRA Gravura nostră de astăzi reprezintă palatul de marmură din Potsdam. El este situat pe malul lacului, „Heiligen-See“ și a fost clădit de împăratul Frederic Wilhelm II la 1788. împăratul actual al Germaniei și-a ales acest palat ca reședință de vară. Vindecarea bulelor celor grave A apărut ediția II revăzută și adăugată din cartea d-rului Bertelli asupra bulelor și vindecarea lor. Acestă a I ediție conține și mai multe certificate din România, ale personelor vindecate. Un volum de mai bine de 190 pagine costă numai 40 bani, franco în orice parte de țară. Se vinde la tote chioșcurile și la toți vânzătorii de ziare. DEPESI Regina Elisabeta Paris 26 Iunie „Figaro“, într’un articol în care trece în revistă marele regini contimporane, consacră reginei Elisabeta liniile următoare : „Este o femee care în România subjugă această națiune nouă și generosă, făcând din curtea sa un focar al Eterilor și artelor și practicând cu o grație suverană această maximă profundă a una din operile sale „ Principele nu trebue se utilizeze decât două organe : ochii și urechele ; gura sa are singura menire de a surîde.“ Miercuri, 29 Iuniu (l Iulius 1838 Din Italia Roma, 27 iunie. Regele a sosit azi diminață — Italia a aderat la convențiunea canalului de Suez. Popor la Darmstadt Roma, 27 iunie. O depeșă din Darmstadt anunță sosirea în acest oraș a maiorului Popor care a visitat pe principele de Battenberg și ar fi purtător de propuneri importante din partea d-lor Karavelos și Radoslavoi. Un rege și o regină Belgrad, 27 iunie. Regele a propus să se facă un act de Stat, după care regina ar păstra tote drepturile și demnitățile sale, sub condițiunea ca să nu vie în țară decât la chiemarea regelui. Tratatul ar lua sfârșit la majoratul prințului regal, care continuând studiile sale în Germania, ar trebui să stea 4 ani și jumătate sub supraveghierea reginei; după aceea s-ar întoarce în Serbia. Regina a refuzat acestă trasacțiune și a ales calea divorțului Generalul Proticî are misiunea să readucă pe prințul regal, dar regina se opune. Petersburg 25 Iunie. Ziarele rusești susțin pe regina pe care o îndemnă să cără protecțiunea puterilor, dar Austria susține pe regele Milan. Conflictul are deci o parte politică. Tren atacat Constantinopol 27 Iunie. Ieri la 10 ore sera, o bandă de 45 indivizi au atacat trenul la Belova-Rumelia și au răpit pe d. Laendler, supus austriac, agent al companiei dirigentă de baronul pe Hirsch. Acești domni sunt părinți de familie; ei au fost forte maltratați. Amănuntele lipsesc. Boulanger în Bretania Paris, 27 Iunie. Călătoria generalului in Bretania este însămnată prin manifestări în diferite sensuri. Cea mai mare parte a acestor manifestări sunt cu toate acestea simpatice. ULTIMA ORĂ AZI încep la facultatea de medicină din capitală examenele de liber, practică a medicinei în țară. Sunt 5 candidați. D. Simeon Mihăilescu este chemat pe azi înaintea judecătorului de instrucție. Se pute întâmpla ca, după deposiția ce i se va lua, să fie și depus în arest preventiv. al. Schimbările urmează la primar c. d. Manu, șef de biurou, a fost destituit. J. Regele a primit ieri în audiență pe d-nn general comite Fabini, comisarul austro-ungar în comisiunea mixtă însărcinată de a regula delimitarea fruntariilor conform convențiunii intervenite între cele două state-. D. judecător de instrucție Costovici va trimite azi la parchet dosarul afacerea de la 14 Martie. D. procuror Costescu va face rechizitorul.x Consiliul comunei Câmpu Lung va fi disolvat în curând. .. . 4 Mâine se ține la Sinaia un consiliu de miniștri. arc ... Azi încep vacanțele curților și tribunalelor din țară. JC Curtea de casație a respins eri recursul lui Mochi Fisher, condemnat de curtea cu jurați din Iași la o lună închisore și trei mii de lei despăgubiri pentru omorîrea locuitorului Bizuc de pe moșia sa Pomârla. IN TIMPUL VACANȚEI Unor părinți cari voesc ca copii d-lor să fie pregătiți pentru cursul primar și secondar, pot găsi în timpul vacanței meditații cu preț avantagios. Se primesc pentru acest timp și interni. Informațiuni în strada Bradului No. 3, București. 10 21 Constantin M. Cordoneanu. MARE MAGAZIN de CUȚITĂRIE ȘI TOCILARIE PBAȚl ZEh^lSr'X’Ilsri Bucuresci—Strada Lipscani 54—Bucuresci Se ascute orice obiect tăios precum: brice, forfeci, bricege, cuțite și orice instrumente chirurgicale cu prețuri forte moderate. 15-Id-4