Universul, iulie 1934 (Anul 51, nr. 176-206)

1934-07-05 / nr. 180

Ainul al 51-lea Nr. 180 Joi 5 Iulie 1934UNIVERSUL Activitatea febrilă a industriei metalurgice africane Neliniştea provocată de teama izbucnirii umiul război în Europa a avut repercusiuni neaşteptate în Africa de Sud. En Rhodezia mafii cu seamă onineie de magmez, care erau Inchise de ani de zile, şi-au reluat activitatea primind din Europa şi mai cu seamă din Anglia comenzi atât de mari In cât nichil mm pot fi satisfăcute. In acelaş timp minele de cupru sunt luate literalmente cu asalt. Toate instalaţiunile sunt dublate ,iar galerii noi sunt zilnic deschise. O adevărată înfrigurare a cuprins întreaga lume industrială. Comenzile de mașini în legătură cu industriile de război se înmulțesc în mod vertiginos. Un sat curios din Anglia Satul Rhos din provincia Wales trece drept unul din cele mai ciudate din Marea Britanie. Rhos are 12.000 de locuitori, mai mult decât oricare alt sat, dar nu posedă nici spital, nici post de pompieri, nici comisari de poliţiei, nici staţie de drum de fier. Majoritatea locuitorilor sunt melomani, corurile din Rhos fiind cunoscute în toată provincia Wales. Această comună se mai bucură şi de alte particularităţi; trei sferturi din săteni au câte o poreclă pe lângă numele lor; nicăieri nu se găsesc atâţia agricultori titraţi ca aci, atâţia jucători eminenţi de şah şi o bibliotecă rurală înzestrată cu mai mulţi autori clasici. O expediţie ştiinţifică in Cordilieri Acum şase luni a plecat spre America de Sud o expediţie compusă din geologi, geografi şi topografi, cu misiunea de a explora în munţii Anzi regiunile încă necunoscute. Rezultatele obţinute sunt din cele mai interesante. Noaptea de 17 Ianuarie expediţia a petrecut’o pe un gheţar, la o înnălţime de 6000 metri. Vârful Mercedario, de 6800 de metri, care este al doilea ca înălţime dintre toţi munţii celor două Americi, a fost pentru primadată cucerit de îndrăsneţii alpinişti. Cu acelaş succes s’a făcut în urmă, ascensiunea unul al treilea pisc, numit Ravada, şi el înalt de 6000 metri. Timp de 53 de zile expeediţia a executat, la aceste înălţimi o serie de măsurători topografice, de observaţiuni meteorogice precum şi de studii privitoare la influenţa înălţimilor asupra organismului omenesc. Salvarea bisericii San Marco De curând, cu prilejul întâlnirii între Mussolini şi Hitler, autorităţile Veneţiei au fost oarecum neliniştite la gândul că mai multe mii de persoane vor defila şi se vor îmbulzi pe piaţa San Marco şi în faţa vestitei catedrale care poartă acelaş nume. Intr’adevăr, temeliile venerabilei bazilice sunt şubrede, iar zidurile ei nu au scăpat de la o inevitabilă năruire decât mulţumită sforţărilor supraomeneşti ale arhitectului Wanangoni, care şi-a consacrat viaţa salvării măreţului monument. Aşezată pe pilaştri de lemn, care stau înfipţi în terenul mocirlos al Veneţiei, San Marco a fost construită din ziduri umplute cu lemn şi mortar, şi căptuşite numai la exterior cu cărămidă. Cu timpul lemnul s-a pulverizat şi pereţii au început să crape. Fiind însă acoperiţi cu mozaicuri nepreţuite, cu fresce şi plăci de marmoră sau alte materii preţioase, repararea lor devenea anevoioasă, degradările manifestându-se prea târziu spre a putea fi bine reparate. Arhitectul Marangoni a făcut adevărate minuni timp de 20 de ani, consacrând câteodată o zi întreagă la înlocuirea unei singure cărămizi. Mozaicurile, minuţios numerotate, au fost scoase unul câte unul şi puse la loc după repararea peretelui. Celebrul arhitect a luat asupra lui scoaterea schelei din interiorul bisericii, care împiedica de zeci de ani vederea cupolei centrale, care până în ultimul timp rămăsese necunoscută actualei generații de venețieni. Scăpaţi dintr’un canal Se ştie că în extremul orient se ivesc din când în când unele cazuri de nebunie subită, cu simptome de furie, aşa numită „amok“, în parte încă inexplicabilă. Acum câteva zile, un chinez din Hong-Kong, înebunind de o dată, a aruncat într’o gură de canal a oraşului patru copii, între 8 şi 12 ani, de naţionalitate engleză. Curentul puternic al canalului a luat cu el bietele victime scoţându-le în apele portului, în care se vărsa canalul. Aci, printr-o adevărată minune, trei dintre copii au fost salvaţi de nişte pescari. Unul din ei a murit însă la spital. A patra victimă a fost regăsită la intrarea canalului: copilaşul reușise să se agațe de un perete, în așteptarea salvatorilor care diin fericire n’au întârziat prea mult. Linei gemene Doamna Dioni, cu cele 5 fete ale ei, născute în aceeași zi, 28 Mai 1934, la Londra. ttt ciux cincizeci de ani Citim în UNIVERSUL din 4 Iulie 1885: — Până acum s’a învăţat în şcoli orice, numai cu privire la viaţa publică nu s’a învăţat nimic. Aşa că numai cei ce studiază ştiinţa dreptului sunt adevăraţi cetăţeni; toţi ceilalţi, imensa majoritate a celor ce se mulţumesc cu patru clase primare, numărul destul de însemnat al celor ce se opresc la liceu sau intră în învăţământul profesional, chiar cei cari frecventează facultăţile în afară de cea de drept, intră în viaţa publică cu totul nepregătiţi. Cu toate acestea, un stat modern, un stat egalitar ca al nostru, numai atunci e pus pe adevărate şi trainice temelii când toţi membrii săi, sau cel puţin majoritatea din ce în ce crescândă, au conştiinţă de drepturile şi datoriile lor. Aşteptăm o reformă. ” Agenţia Havas comunică următoarele: ,,Ministrul plenipotenţiar al Franciei în România a declarat că dă desminţirea cea mai formală ştire publicată ieri de ,,România Liberă“ în privinţa unor pretinse măsuri de escludere pe cari guvernul francez ar fi dispus să le ia in privinţa tinerilor români cari urmează studiile la Paris. Nici o dată n’a fost vorba de aceasta în Francia. „ Trupa română compusă din artişti ai Teatrului Naţional, care a dat un ocol prin Bucovina, unde a cântat la Cernăuţi şi in alte părţi, precum la Iaşi şi Botoşani, şi a repurtat succese, aflăm că azi soseşte în Capitală. Intr’un black-hauss modern cu multe şi masive etaje, locueşte domnişoara X, nostima şi cunoscuta vedetă a unui teatru de reviste din Capitală. Printre săracii şi cerşetorii cartierului, duduia se bucură de o excelentă reputaţie, întrucât ştie să fie... filantropă şi să înţeleagă... durerile şi chinurile fiecăruia. Astăzi d-ra X are ceai. Sunt invitaţi toţi confraţii de artă şi vis, împreună cu câţiva gazetari. Foarte aferată şi preocupată de reuşita acestei mici reuniuni camaradereşti, d-ra este distrată, nostimă, picantă. Familia Roosevelt călătoreşte Se vorbea tocmai de cura de slăbit şi cineva făcuse observaţia că însăşi amfitrioana ar trebui să renunţe la câteva kilograme. In momentul acela soneria ţârâi insistent şi prelung. Crezând că vine vreun invitat întârziat, d-ra dădu busna la uşă, să deschidă. La intrare stătea, palid şi obosit, un cerşetor, unul din clienții obicinuiţi ai casei. — Bună și onorabilă doamnă- N’am mâncat de trei zile... — Da ? Asta mă interesează !.. Câte kilograme ai pierdut ? KEOPS Caligraf fără mâini La concursurile anuale organizate de marile magazine din Londra, pentru recrutarea celor mai buni caligrafi, s’au prezentat anul acesta absolvenţii a mai bine de 3000 de şcoli; dintre ei s’a distins şi un bet băiat lipsit de amândouă braţele, dar care a scris pagina cerută la concurs cu piciorul drept, ţinând tocul între degete. DE AZI PE MAINE CERŞETORUL... wmm Saltul parașutistului Cea mai tânără nepoţică a preşedintelui Roosevelt, în vârstă de 6 săptămâni, a făcut o călătorie de peste 2000 de kilometri cu avionul, sosind din statul Texas, spre a petrece vara lângă New-York la bunicul ei, preşedintele Statelor Unite. In timpul acesta mama domnului Roosevelt, care este trecută de 80 de ani şi care se află actualmente în Anglia, a întreprins o călătorie circulară în Europa pentru a vizita unele ţări pe care nu le cunoaşte încă. Secetă In unele provincii ale Angliei seceta a avut asupra peisagiilor o influenţă nefastă. Astfel, în îmbelşugata provincie Sussex, renumitele parale şi cascade cântate în nemuritoarele versuri ale poetului naţional Fennysom au secat cu desăvârşire. Turiştii nu mai recunosc locurile lor preferate. O armată de cârtiţe, care nu mai pot să-şi sape galeriile subterane in pământul devenit prea tare, cutreeră câmpii- I le chiar în plină zi, ceeaice nu se văzuse niciodată până a- I cum. Populaţia diin împrejurinimi prinde uşor cu mâna animalele orbite de lumină şi a căror blană este, după cum se ştiie, foarte apreciată. Fiica lui Rasputin Se ştie că prinţesa Youssoupoff, al cărei soţ a asasinat pe Rasputin, a câştigat de curând la Londra un proces important prin a cărui acţiune ea se împotrivise la reprezentarea unui film înfăţişând-o în rolul de eroină a tragediei. In cursul procesului, prinţul Youissoupoff a recunoscut că l-a ucis pe Rasputin cu focuri de revolver. La Paris trăeşte însă fiica lui Rasputin, o doamnă Solovieff, care îşi câştigă viaţa ca dansatoare. Profitând de depoziţia lui Youssoupoff, ea i-a intentat la rândul ei un proces, cerând despăgubiri pentru uciderea părintelui ei. Unul din cei mai mari avocaţi ai Parisului, Maître Garson, care i-a luat apărarea, a declarat că după legile franceze clienta sa este perfect indrituită la astfel de despăgubiri. In jurul tragicei figuri a lui Rasputin se va desbate un nou proces care promite să fie tot atât de senzațional ca cel de la Londra. ffARGANIER“-UL SPINOS Această esență nu crește decât in Maroc, pe coaste oceanului Atlantic. Caprelor le plac atât de mult frunzele copacului încât se sue în el. Lecturile Anamiţilor Franţa a făcut mari sacrificii în ultimii ani pentru înmulţirea bibliotecilor publice în Indo-China. O recentă statistică apărută la Hanoi ne arată care sunt cărţile cele mai apreciate de locuitorii Anamului. Anul trecut au fost împrumutate peste 60.000 de volume, din cari 50.000 conţineau nuvele. Alexandru Dumas pare să fie autorul cel mai popular din întreaga literatură franceză. Printre autorii englezi, Wells și renumitul Conan Doyle, cu vestitele lor romane de aventuri, pasionează pe cititorii anumiţi. Submarinele şi pătlăgelele roşii Un grădinar englez observa de câtva timp că pătlăgele roşii ce le cultiva în seră se ofileau în mod subit. După îndelungi cercetări se descoperi că printr’o crăpătură invizibilă a zidului se strecurau din când în când emanaţii de gaze de la un robinet defectuos. Această sensibilitate a tomatelor faţă de gasul aerian, necunoscută încă până acum, a dat naştere la o Inovaţie introdusă în submarinele flotei americane. Spre a se stabili dacă aerul din submarine, în timpul călătoriilor sub apă, este ferit de orice emanaţiune periculoasă, se aşează în toate încăperile vasului câteva pătlăgele roşii care se alterează de îndată ce aerul îşi pierde din puritatea sa. Se pot astfel evita intoxicările de care echipajul însuş nu îşi poate da seama în cursul navigaţiei submarine. Undele electrice şi studiul creerului La congresul Asociaţiei pentru progresele ştiinţei, ţinut de curând la Berkeley, in Statele Uniite, s’au dezbătut rezultatele experienţelor doctorului Clarence Brown, care a reuşit să oprească unele funcţiuni ale creerului prin aplicarea de curenţi de mare frevenţă, emişi de o staţiune de unde. Curenţii au fost aplicaţi pe porţiuni extrem de reduse ale materiei cerebrale şi au produs efecte psihice foarte bine determinate. Este vorba să se aplice aceleaşi metode şi pentru studiul creerului din punct de vedere fiziclologic. Inimă de marinar Un marinar american de pe vasul de război „Wyoming”, fiind în trecere în portul englez Plymouth, a scris şapte cărţi poştale redactate în mod identic şi adresate la şapte prietene locuind toate în şapte puncte diferite ale Americii. Din greşală însă el a aruncat cărţile poştale în cutia de scrisori a unei prăvălii, în loc să le dea drumul în cutia oficiului poştal învecinat. Proprietarul magazinului găsind cele şapte ilustrate, adresate la New-York San Francisco, Los Angeles, insulele Hawai, Terra Nova, Mexico şi Cansas City şi începând toate cu aceleaşi vorbe, le citi pe rând constatând că într’un text absolut identic ele promiteau în mod invariabil o foarte apropiată căsătorie tuturor adresantelor. Ultimele cuvinte conţineau un solemn jurământ de fidelitate. Sentimentala corespondenţă a fost încredinţate cu sfinţenie poştei de către conştiinciosul comerciant. Pantofi din piele de broască In Franţa, unde se întrebuinţează din ce în ce mai mult pielea reptilelor în industria încălţămintei, se fabrică de câtva timp pantofi din piele de broască. Pentru o singură pereche sunt necesare însă nu mai puţin de 20 de piei. Note medicale CANCERUL ŞI UMEZEALA In regiunile cu terenul uscat, bine drenat, bine ventilat şi bine luminat, sunt puţine cazuri de cancer, pe când în regiunile cu terenul umed, rău ventilat şi fără soare, cancerele sunt mai numeroase. Casele trebuie să fie consfruite pe terenuri ridicate, în plin aer şi soare .Casa să nu fie lipită cu pământ. In aglomeraţii să se facă bine drenajul apelor, — puţurile să se construiască afară din sat, — să se sece smârcurile, să se aducă apă potabilă. Umiditatea solului întreţine cancerul. Fissinger a arătat rolul cancerigen al apelor stagnante şi influenţa nefastă a vecinătăţii locurilor de locuinţe. Cancerul e mai frequent în localurile rele, joase, umede, cu ziduri umede, rău luminate, pline cu ciuperci, şoareci, paraziţi. In cancer se consideră agentul iritativ ipotetic şi starea receptivă a terenului individual. Anarhia canceroasă la început trebue considerată ca un mijloc de apărare al organismului contra unui agent de iritaţie repetată a ţesuturilor. După Besredka şi Gross tunsoarea malignă este o reacţie de apărare a organismului contra unui virus, ce este răspândit în natură, acest virus este uşor distrus de agenți fizici. Căldura, uscăciunea, soarele distrug uşor acest virus. Or. P. M NIVcA Cu Nivea se face corect basa de soare şi baia la aer liber, fiindcă această Cremă este o binefacere pentru pielea D-voastră. Ea vă înviorează şi întremează. Afară de aceasta, Crema Nivea însemnează o protejare importantă contra arsurilor solare. Insă întotdeauna vă vefi masa mai întăi, şi nu veţi face niciodată baia de soare fiind corpul ud şi mereu să vă gândiţi la acest lucru. Cu NIVEA la aer şi soare’! Beiersdorf & Co. S. A. R., Braşov Pentru masajul corpului „ULEIUL NIVEA” ! Vețistm înCapitală ŞI VIZITAŢI GRANDIOASA EXPOZIŢIE A EDUCAŢIEI FIZICE 8 IUNIE 8 IULIE ZILNIC MARE PROGRAM SPORTIV ŞI ARTISTIC Crema Nivea Lei 16.--72.. Uleiul Nivea: Lei 55.—/ 85.* 50% REDUCERE PE C F. R. S.M.R. ŞI N.F.R. PE BAZA CARNETELOR DE REDUCERE CE SE POT OBŢINE LA TOATE BIROURILE ORGANIZAŢIEI NAŢIONALE DE VOIAJ Şl TURISM iiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiii „EUROPIA" ihihihiiiiiiiihiihiiiiih Din Cozmeni, cuibul ucrainismului din Nordul Bucovinei Cine conduce serviciile publice de acolo: prînlărie, liceu şcoală de agricultură, şcoală primară etc. Cernăuţi, 1 Iulie Cozmemi este un renamel în Nordul Bucovinei. Oraşul are o jumătate ti smrdl un dsm din şcolii primare, o şcoală de agricultură. Deci este un centru destul de important în Nordul Bucovinei. Sub Stăpânirea austriacă a fost chiar capitala unui judeţ, astăzi, nu este decât reşedinţa unei plase, încă din era austriacă oraşul acesta conta ca o cetate ucraineană, deoarece rutenii erau bine organizaţi în acest oraş. De aceea în interegnul dintre stăpânirea austriacă şi cea românească din anul 1918, orăşelul s’a proclamat capitala republicei ucrainene din Nordul Bucovinei. In acest oraş locuiesc şi activează câţiva din vestiţii conducători ucraineni: fostul deputat Scraba, agitatorul Stasiuk, foştii subrevizori şcolari de limba ucraineană Alexiileivkci şi Mlatdanski ş. a. LA JUDECĂTORIE Având în vedere aceste fapte stăpânirea românească ar fi trebuit să dea toată atenţia acestui orăşel, căutând să întărească elementul românesc. Să vedem ce s’a făcut pentru aceasta. Mai întâi să trecem în revistă pe funcţionarii din acest oraş. In fruntea judecătoriei din Cozmeni stă, ce-i drept, un bun român, dar este asistat de trei judecători ucraineni. Intre aceştia este judecător şi un anume Kastecki, care nu face nici o taină din sentimentele sale ucrainomane. Soţia acestui judecător, soră cu vestitul Holodniuc din Ivancăuţi, susţine pe faţă orice manifestaţie ucraineană, participă la toate serbările lor şi poartă ostentativ costumul naţional-ucrainan. Proprietatea acestui judecător în Ivancăuţi, este lucrată în cea mai mare parte cu ajutorul ţăranilor din acea comună. Să ne mai mirăm atunci că ţăranii ucraineni din Ivancăuţi au foarte mare trecere la judecătoria din Cozmeni ? LA ŞCOALA DE AGRICULTURA Statul susţine în acest oraş o şcoală de agricultură şi de piscicultura, care dispune de întinse terenuri de cultură şi de imense eleştee de peşte.’ In fruntea acestei şcoli a stat până nu de mult ca director d. Romaş, iar ca şef de agricultură d. Lucescu, doi buni români, care au desvoltat şi o frumoasă activitate extraşcolară, împotriva acestor români, s’a pornit din partea unor ucraineni, secondaţi de câţiva parlamentari români, o prigoană sistematică până ce amândoi au fost îndepărtaţi din Cozmeni. Se spune că această mutare ar fi fost rezultatul unei anchete, care ar fi stabilit nereguli în gestiunea fostului director. Nu putem şti care este adevărul în această chestiune, dar fapt este că ancheta împotriva directorului Romaş a fost făcută de un rus, inspectorul general Abrojevici, iar în locul d-lui Romaş a fost numit director tot un rus, Calos Şasea. Celelalte puteri didactice ale şcolii de agricultură sunt: inginerul Jaroslav Pojoga, tot rus, şi Victor Scholmaier, german, aşa că întreaga şcoală este dată pe mâna minoritarilor. LA ŞCOALA PRIMARA ŞI LICEU La şcoala primară de băiet- director era d. Bendescu. După ani de zile, guvernul naţionalţărănist a găsit că d. Bendescu mănâncă cu două linguri (şi soţia sa este directoare), după cum s-a exprimat fostul inspector Năstasi, care a scos pe d. Bendescu din postul de director. In locul lui, a numit director pe d. Maidanski, fost subrevizor la limba ucraineană sub guvernul naţional-ţărănist. Actualul guvern a găsit că numirea d-lui Maidanski s’a făcut în mod neregulat, l-a scos din acest post şi a numit lo loc pe d. Secot, care se dă, ce-i drept, ceh, dar face cauză comună cu Ucrainenii. La liceul de băieţi director era până nu de mult d. prof. V. Jemna. Guvernul naţionalţărănist l-a scos din acest post pentru pricini care nu interesează în acest articol şi a pus în loc pe profesorul Maierean. Nimic de zis împotriva d-lui Maierean, care este şi el român, numai că liceul nu este condus de d-sa. Adevăratul conducător al liceului este profesorul ucrainean Renovici, care este şi stăpânitorul de fapt al Cozmenilor. Şi când te gândeşti că el nici n’are dreptul să stea la acest liceu. Fiind profesor de germană şi ruteană, n’are ore suficiente la acest liceu şi ar trebui să fie mutat. Cum se vede din cele de mai sus, Rutenii s’au instalat la conducerea fie efectivă, fie deghizată a tuturor instituţiilor de stat din Cozmeni, pe când Românii sunt simpli toleraţi, dacă nu chiar izgoniţi din comună, cum s’a întâmplat cu Romaş, Lucescu şi alţii. Rutenii au ajuns atotputernici cum n’au fost nici sub regimul austriac, atât de favorabil lor. Cine trece acum prin piaţa oraşului, vede lucrându-se de zor la ridicarea unei vaste clădiri. Este Casa naţională ucraineană, pe care rutenii n’au putut-o ridica în 150 de ani de stăpânire austriacă, dar o pot ridica numai după 15 ani d stăpânire românească. In vreme ce rutenii s’au consolidat atât de puternic în Cozmeni, vom arăta totr’uin număr viitor ce fac cei câţiva români de acolo. ---------oouxOXOOo-------— Făceau exerciţii de tir noaptea Cozmeni, 1 Iulie De câtva timp, populaţia sectorului Piedesenca din oraşul nostru era trezită noaptea din somn de împuşcături respertate, trase de nnacunoscuţi. După mai multe nopţi die pândă, poliţia a reuşit să surprindă pe Mediae Bezieh, Emilian Beizen, Mediae Bejian şi Vasile Sufilatinciue, tocmai la momentul când au eşfilt diin curtea umiei case şi au tras mai multe focuri cu o carabină militară. S-a constatat că nuniţii făceau exerciţii în fiecare noapte, probabil în vederea unui atac pe care latenţionau să-l dea la drumul mare. Făcânduli-se percheziţia meciliară, s’au găsit carabine retezate, muniţii şi mai multe măciuci îmbrăcate în fier. Est© interesant faptul că la perchiziţiile făcute s’a descoperit şi material pentru reconstruirea cartuşelor de carabină. ------------xpoox-----------Tribunalele militare CONDAMNAŢI PENTRU DEZERTARE Secţia I a consiliului de război, prezidată de d. col. C. Dedu, comisar regal fiind d. ltcol. Hagi Stoica N., a judecatori şi condamnat pe soldt. Marin L Călin, din divizionul 4 artilerie călăreaţă, la trei luni închisoare, pentru dezertare repetată, iar pe sold. Cateronca Samoil, din reg. 3 călăraşi, la un an închisoare pentru dezertare pe un teritoriu în stare de asediu şi risipire de efecte. CONDAMNAT PENTRU FURT Soldatul Lutz V., din batalionul trupei M.A.N., a fost condamnat la trei luni închisoare pentru furt de la militari. CONDAMNAT PENTRU ULTRAJ Barel Andrei, de fel din Bucureşti, a fost condamnat la 100 lei amendă pentru ultraj. OPOZIŢIE RESPINSA Consiliul a respins opoziţia soldatului Ionescu I., din reg. 38 infanterie, condamnat la 2 ani închisoare pentru părăsire de post, vindere şi risipire de efecte. JUDECAT PENTRU ULTRAJ Tufoiu Ioan, fiind găsit fără bilet în tramvai, a fost dat jos şi încredinţat sergentului din post, care l-a dus la circumscripţia respectivă. Impotrivindu-se, sergentul s-a simţit ultragiat și adresat procesul verbal de ultraj. In apărare, d. av. loan Bianchi a arătat că sergentul trecând peste limita îndatoririlor sale, acuzatul era în drept să se opue. Cere achitarea. Consiliul l-a achitat de orice penalitate. -------------xooox------------ Studii despre Coşbuc şi Caragiale in italieneşte Asociaţia culturală italo-română din Roma prezidată de cel mai ilustru fillolog romanist italian, d. Giulio Bertoni, a început să publice în editura Instiitutului Europa Orientale din Roma, o colecţie de studii româneşti, intitulată „Piacola Biblioteca roamena”. Până acum au apărut în această bibliotecă studii în italieneşte despre Gheorghe Coşbuc de d-ra dr. Lucia Santagelo şi Ion Luca Caragiale de d-ra dir. Anna Colombo. Tot în această publicaţie apare un studiu despre poetul Cerna, teză de doctorat susţinută de d-ra dr. Marvello Camilucci. HotelMEGSNM complect renovat Apă curgătoare, băi, ascensor, Telefon No. 391/0? ________Calea HUHOVEI 2, București 5202 Vindecaţi-vă acasă Dacă nu puteţi pleca la băi, întrebuinţaţi REMUMITM SURE DE BMETITEŞTI pentru băi Radioactivă, în cutii a 2 Kgr. cu efecte curative miraculoase în boli: DE FEMEI (METRITELE, PARI - PARAMETRITELE, LEUCOREIA), REUMATISM, GUTA, LIMFATISM, ETC. SARE DE BĂLŢĂTEŞTI SPECIALA PENTRU SPĂLATURI VAGINALE, în cutii a 2 kgr. SARE PURGATIVĂ DE BĂLŢĂTEŞTI pentru boli de ficat ŞI CONSTIPAŢIE ETC. similare cu sare de Karlsbad, Marienbad şi Wichy. De vânzare la toate farmaciile şi drogeriile din ţară S&i KSK? FRANZBRANNTWEIN La răceli, junghiuri, gripă, întrebuinţaţi numai originalul „Diana” Franzbranntwein, care serveşte cu succes întreaga omenire, de peste 40 ani. Refuzaţi surogatele H0* !§*II Persoanele cari sufăr de dureri cumplite cauzate de hemoroizi, se vor simţi foarte bine şi vor avea somn liniştit întrebuinţând Pomada Cadum, ce le va aduce o uşurare imediată. 1291 Cine a găsit în Parcul Snagov, în ziua de 1 Iulie, un portmoneu, să reţină banii şi să-mi trimeată portmoneul cu acte la Oficiul telefonic Snagov. Recompensă una mie lei. 704 Revista şcolarilor de toate gradele : „Universul copiilor şi al tineretului” publică în n-rul de Miercuri 4 Iulie c.: OMUL CU PIELEA DE URS, poveste extraordinară, după fraţii Grimm, cu ilustraţii de pictorul Pascal. SFANTUL PETRE ŞI ORBUL, legendă, TARZAN IN IMAGINI, două pagini în culori. DIN RÂND ASA MUZICIAN CELEBRU. CĂTRE MAMELE FERICITE, un apel, în versuri, al soc. „Principele Mircea“. MAMA, poezie, de Zaharia Buruiană. PEDEAPSA PISICII, pagină hazlie, cu desene în colori. Concursul al cincilea al jocurilor instructive, deslegările concursului al II-lea, deslegătorii şi câştigătorii premiilor noastre. 16 Pagini — 5 LEL m "■cm'x mmm Tx DE FAIANTA EMkm SSORI BIROU ji EXPOZITIA NUMAI 42 STR.POPA 3AVU42 BUCURESTI «■ELEFON 244-46. ,3 TOATE PRODUSELE FABRICEI M SUNT STAMPILATE HTM-H-tfai nan f+++ ♦ ♦ Beţi delicioasa apă minerală Silească şi convenabilă „La MARNE“ din Fabrica Porumbarii Str. Sf. Apostoli 70. Telet. 414-26 687 emu „Biblioteca agricolă Ziarului Universul“ DOCTORUL Brâtescu Virgil Specializat la Paris în boli şi operaţiuni de: flas—găt— urechi consultaţiuni 7 jum.—9 a. m. şi 3 jum.—5 jum. p. m. Tel. 365-23. Intrarea Amzei 3 ELENORAFIA şi COMPLICAŢI Alei Vîn H PUS radical. Cons. 9-12 şi 2-8 . IIIUCWCI Dr.Iuliublanc Strada POPA TATU No. 6 lângă Cişmigiu Reducere pe funcţionari La cabinetul medical „SALVATOR“, vechii specialişti din 1906 vindecă radical şi fără durere BLENORAGIA CRONICA, prostatite, metrite, ovarite, prin curenţi electrici de diatermie (Dr. Roueaurol) Electroliză pentru striurite Soare de Piele şi sifilit Controlul diagnosticului prin ANALIZA SÂNGELUI reacțiile Wassermann, Recîulfieinicite ULTRAMICROSCOPIE p. cunoaşterea şancrului sifilitic Cons. 0—1 şi 6—9, tel. 3.20.55 9. PASAGIUL ROMAN, 9 Aproape Palatul Regal Bucureşti intrare discretă » »4-4 4 4-4-»4. ♦ 4 4» »44-4-4.4 Domnii abonaţi sunt rugaţi ca la orice reclamaţie sai schimbare de adresă să binevoiască a ne trimite eticheta, cu care primesc marţi. a