Viața Nouă, ianuarie-martie 1962 (Anul 18, nr. 5312-5387)

1962-01-09 / nr. 5317

Rf. 53!7 Pentru ca învățămîntul de partid să tină pasul cu viața și să mobilizeze cursanții la rezolvarea sarcinilor concrete ale desăvîrșirii construcției socialiste, comitetul orășenesc de partid a urmărit ca expunerile ce setac la fața propagandiștilor, elevilor la școala serală economică, sau în fața cursanților în cercuri și cursuri să fie axate pe Documentele Congresului al IlI-lea al P.M.R., pe Raportul prezentat de Iov Gheorghe Gheorghiu-Dej la adunarea festivă organizată cu prilejul la crearea aniversării a 40 de ani de Partidului Comunist din Romînia și a Dării de seamă a delegației P.M.R. la cel de al XXII-lea Congres al P.C.U.S., prezentată de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, la Plenara G- C. al P. M. R. din 30 noiembrie — 5 decembrie 1901. Lunar programul de pregătire al propagandiștilor este discutat și aprobat de biroul comitetului, cu care prilej, pentru expuneri și pentru conducerea discuțiilor cu propagandiștii, sunt stabiliți cei mai pregătiți tovarăși dintre membrii comitetului, dintre activiștii de partid sau din colectivul de lectori al cabinetului de partid. Aceasta face ca problemele teoretice să fie mai strîns legate de practica desăvîrșirii construcției socialiste și de sarcinile ce revin oamenilor fintrici din întreprinderile orașului nostru. Pentru a orienta mai bine pe propagandiști asupra sarcinilor economice și politice care stau în fata oamenilor muncii din orașul nostru,comitetul orășenesc de partid dă o mare atenție informării operative a propagandiștilor cu principalele măsuri elaborate de partid și guvern, cu cele mai importante evenimente internaționale, cu sarcinile actuale ale muncii de partid, economice și organizatorice. Astfel, cu prilejul unei pregătiri a propagandiștilor la cabinetul de partid, un secretar al comitetului orășenesc a informat pe propagandiști cu sarcinile actuale ale organizațiilor de partid izvorîte din Hotărîrea conferinței orășenești de partid, precum și cu sarcinile de plan pe anul 1962 ce revin întreprinderilor din orașul nostru. S-a dovedit de asemenea folositoare măsura luată de comitetul orășenesc de partid de a invita propagan AUREL BRATU secretar al Comitetului orășenesc de partid Brăila niștii să participe la unele plenare ale comitetului. De exemplu, la plenara din luna decembrie 1961 a comitetului orășenesc în cadrul căreia a fost analizată munca organizațiilor de partid pentru asigurarea conținutului învățămîntului de partid și pentru educarea oamenilor muncii în spiritul moralei comuniste, au participat un număr mare de propagandiști. Un alt mijloc de informare a propagandiștilor folosit de comitetul orășenesc de partid îl constituie organizarea de vizite de documentare în întreprinderi, la diferite muzee și expoziții. Astfel de vizite cu propagandiștii au fost organizate la Muzeul de istorie a partidului și la Expoziția de mostre din București, la Muzeul regional de Istorie din Galați, și la cel din orașul nostru, la întreprinderea de valorificare a stufului. Aceste vizite au permis propagandiștilor să lege mai strîns expunerile și discuțiile de viață, să le facă mai concrete, mai vii și mai interesante. Cunoscînd importanța cercurilor de economie concretă, contribuția pe care pot s-o aducă acestea la ridicarea nivelului de cunoștințe teoretice și economice a cadrelor care studiază în aceste cercuri, la rezolvarea sarcinilor de producție, comitetul orășenesc fie partid a avut în atenția sa aceste forme de învățămînt de partid. Pentru ca tematica acestor cercuri să fie cit mai corespunzătoare, mai strîns legată de sarcinile întreprinderilor, organizațiile de partid, propagandiștii au fost îndrumați și ajutați în întocmirea unei tematici cit mai judicioase. In afară de aceasta comitetul orășenesc de partid a format o comisie din ingineri, economiști și activiști de partid care au studiat și analizat planurile tematice întocmite, necesare pentru făcînd recomandările refacerea lor acolo unde a fost cazul. Toate acestea au avut drept rezultat faptul că mulți propagandiști fac expuneri vii, reușind să îmbine tot mai strîns problemele teoretice cu cele mai actuale sarcini economice și politice, cu exemple de la locurile de muncă respective. Propagandista Vilcu Rădița, de pildă, conduce un cerc de economie concretă la Fabrica de confecții Brăila. In expunerea despre ..Prețul de cost și structura acestuia" ea a arătat concret că în fabrica respectivă cheltuielile de materie primă, materiale reprezintă 78 la sută din totalul cheltuielilor de producție. Subliniind că ponderea cea mai mare în prețul de cost al confecțiilor o au cheltuielile pentru materia primă, propagandista a atras atenția cursanților despre importanța folosirii ei raționale și economisirii acesteia. Procedînd astfel propagandista a reușit să facă pe cursanți să înțeleagă mai bine componența prețului de cost în Fabrica de confecții Brăila și necesitatea luptei pentru reducerea lui. Tot astfel procedează și alți propagandiști cum sînt Aloise Nicolae și Raus Gheorghe de la Uzinele de utilaj greu pentru construcții, Andreescu Teofil și Neagu Ștefan de la întreprinderea de valorificare a stufului, Budur Maria de la C. I. L. Vasilescu Constantin de la Uzina „Laminorul“ etc. Pentru a asigura o cit mai strînsă legătură a învățămîntului de partid cu viața, comitetul orășenesc de partid va continua să facă în fața propagandiștilor expuneri pe cele mai importante probleme legate de bunul mers al producției, va da propagandiștilor consultații periodice etc. In programele viitoare de pregătire a propagandiștilor vor fi incluse de asemenea schimburi de experiență consfătuiri metodice cu propagandiști tii și vizite la marile întreprinderi industriale din oraș. Învățâmîntul de partid Strîns legat de practica desăvîrșirii construcției socialismului In aceste zile ia cercul de citit .Alături de celelalte forme și mijloace ale muncii politice și culturale educative de masă un rol important in munca de mobilizare a țăranilor muncitori din comuna noastră la traducerea in viață a sarcinilor trasate de partid, îl au cercurile de citit din ' circumscripțiile electorale Cercul de citit nr. 12, de pildă, al cărui responsabil e tovarășa profesoară Tasie Tasica sub îndrumarea și cu sprijinul comitetului comunal de partid desfășoară o activitate bogată și atractivă. Cînd a fost repartzată în această circumscripție să-și desfășoare activitatea, tovarășa Tasia și-a format un colecție din care face parte și depui aia circumscrpției, tov Levin Elena. Pe baza progamei de activitate întocmite lunar și săptămânal, aici se desfășoară o largă și susținută muncă pentru informarea cetățenilor, pentru mobilizarea lor în înfăptuirea sarcinilor stabilite de Congresul al Iul lia al P 4 R Tov. Tasic Tasica a ținut expuneri legate de transformarea socialistă a agriculturii, informări asupra primi parelor evenimente interne si internationale, precum și expuneri de diferite probleme de cultură generală. Pe lângă informările politice care n-au lipsit de la nici o activitate a mai pregătit și următoarele materiale •„Cum se pot obține 5.000 kg. porumb belbe la ha., nu terenuri neirigate“. "■„Din experiența G.A.C -urilor fruntașe din regiunea Galați", „Pământurile noastre devin tot mai roditoare", etc., organizind totodată și numeroase seri de calcul pe tema avantajelor pe care le creează munca unită in gospodăria colectivă. Pentru ca expunerile să fie mai bine înțelese a folosit și diferite materiale ca: harta economică a R.P.R plansglobul, diferite planșe și grafice. Cînd le-a vorbit cetățenilor de înfăptuirile din regiunea Galați, în anii regimului democrat-popular s-a folosit de materiale adecvate in acest scop iar pentru a demonstra mai convingător superioritatea muncii ín G.A. C. s-a folosit de grafice și panouri, prin care se fac comparații intre producțiile realizate de G.A.C. și veniturile realizate de colectiviști fată de țăranii întovărășiți din comună. Tot in cadrul cercului de citit s-au organizat și seri literare in cadrul cărora s-au prezentat recenzii ale diferitelor cărți, s-au recomandat cetățenilor ce cărți să citească, organizînd in același timp discuții. O mare eficacitate a avut-o întilnirile în cadrul cărora bătrînii au vorbit celor mai tineri despre vremurile grele pe care le-au trăit in anii regimului burghezomoșieresc și viața nouă pe care poporul nostru o făurește astăzi sub conducerea partidului. La cercul de citit vin adesea femei ca: Lazăr Ioana, Stan Maria, Bugan M. și altele. Cu femeile s-au organizat sfaturi culinare unde se discută cu mult interes. Desfășurând o astfel de activitate s-a reușit ca la circumscripția nr. 12 să se atragă un număr tot mai mare de cetățeni la diferite activiteți ale cercului de citit, iar pe zi ce trece contribuția lor la rezolvarea problemelor economice din G.A., precum și la acțiunile obștești să fie tot mai mare înv. EMIL PUNGA comuna Barcea, raionul Tecuci. ♦ [UNK] [UNK] V ^ f *■'s' ^ . -^ - S V ^ ♦ . * ' ' IN FOTOGRAFIE: Căminul cultural din comuna Bilic,,li^ raionul Focșani, VIAȚA NOUĂ * i--1 t—j tzj Ö czu ■czj im nrj cru czn czr cu cu cz^J cr> o F ILMELE îAPTÂMîNii iți Seveste destsirea față“ ît zece pași »§*«*$ E vorba de palpitantul film al studiourilor turkmene, in regia lui Viktor Zak. Acest film demască activitatea criminală desfășurate de un grup de spioni și diversioniști aflați în slujba imperialiștilor. In apropiere de ruinele vechii cetăți Rum-Basan-Rala din pustiul Rara Rum, un călăreț se oprește și îngroapă o cutie de metal. Ce conține ea ? Un document de mare valoare. De aici se vor isca o serie de intîmplări pasionante, care vor trezi interesul fiecărui spectator. O scenă din film. Acesta e titlul unei remarcabile producții a studioului „Lenfilm", care rulează săptămâna aceasta la cinematograful „Ion Creangă“. Această nouă creație a regizorului M. Frșov, după scenariul lui Mihail Berestinski, aduce in fața spectatorilor povestea misterioasă a tinerei muncitoare Grinea. Aceasta e Îmbrăcată mereu numai in culori cernite, legindu-și capul ca o basma neagră. Inginerul Timofei Korneev ca și Jenea, prietenul său, izbiți și ei de aerul straniu al Grinei, se hotărăsc să dezlege „enigma“ ce-o copleșește pe tăra fată. Vor reuși ei? Spectatorii o vor afla vizionînd această interesantă producție sovietică. ★ Săptămina aceasta mai rulează: la cinematograful „Al. Vlahuță“ — „linii ■“, și reluare, iar la cinematograful „Popular" — Cielito Undo“, tot in reluare. Populației - mai multe legume (urmare din pag. I) fețelor cu grădini, au stabilit necesarul de materiale și mijloacele de irigat, cantitatea de sămînță, materiale pentru confecționarea răsadnițelor și altele. Analizând această problemă importantă, comitetul executiv al sfatului popular raional a dat din timp măsurile necesare pentru aprovizionarea unităților producătoare cu 726 m.v. cherestea, 12.009 m.p. geamuri, 2.600 kg. sîrmă, 3.800 rogojini confecționării a 20.000 m p necesare noi răsadnițe și reparării a 18 000 m.p. răsadnițe existente. De asemenea pentru asigurarea răsadurilor de roșii timpurii, se vor da în folosință 3 corpuri de sere (două în comuna Tulucești și una acoperite cu material plastic la Șivița) și s-a procurat o cantitate de aproape 50 kg. sămînță de roșii timpurii. Dornici să contribuie cu mai mult la îmbunătățirea aprovizionării populației cu legume și zarzavaturi colectiviștii din raionul Galați au hotărit să cultive în anul 1962 cu legume, zarzavaturi, mazăre verde și cartofi, o suprafață de peste 2.200 ha. și să obțină o producție de peste 23.000 tone produse. In vederea realizării unor cantități sporite de legume și zarzavaturi la ha., comitetele executive ale sfaturilor populare și conducerile gospodăriilor colective au trecut la identificarea terenurilor necesare amenajării de grădini în anul viitor, iar cu sprijinul mecanizatorilor din S. M. T. au efectuat, pînă cînd timpul a permis, arături pe mari suprafețe. De asemenea a fost transportată o însemnată cantitate de gunoi de grajd pe aceste terenuri, iar pentru producerea de trufandare a fost însărmîntată cu verdețuri de toamnă o suprafață de 38 ha. Comitetul executiv al Sfatului popular raional Galați desfășoară o susținută muncă de popularizare a experienței gospodăriilor colective fruntașe în această direcție. Astfel a îndrumat conducerile gospodăriilor agricole colective să trimită un număr de pârtiede brigadieri, maiștri și colectiviști ce lucrează în sectorul legumicol al G. A C.-urilor la cursurile de inres a agronomului din Brăila și GAS „Dunărea“. De asemenea a organizat vizite cu colectiviștii din acest sector la complexul de sere de la pepiniera ramală și pepinierile G. A. L. Bărboși, cu care prilej, fruntașii din aceste unități au împărtășit din experiența muncii lor. Preocupîndu-se și în viitor cu grijă de problema dezvoltării cultivării legumelor în jurul orașului și a sporirii producției de legume și zarzavaturi, gospodăriile agricole colective din raionul Galați, sub îndrumarea organelor locale de partid și de stat, vor putea să producă în anul acesta cut mai multe legume proaspete, bună calitate și ieftine astfel ca piede țele orașului Galați să fie din plin aprovizionate. TF TPL : Teatrul de Stat Victor Ton Popa“ din Bîrlad, prezintă in sala Teatrului de Stat din Galați la ora 17.00 și la orele 20.00 „FATA CU PISTRUI“, comedie lirică în trei acte de Andrei Uspenski CINEMATOGRAFE : BRAILA: „11 Iunie“ — Ultimul meu tango : ,,23 August“ — Doctorul din Bebenev : „Flacăra“ — Cele 400 de lovituri. FOCȘANI : „Flacăra“ — Mecanicul conducea trenul : „Arta“ — Am fost tineri. TECUCI : „M. Gorki“ —„ Duelul : „M. Eminescu“ — Cer senin. MARAȘEȘTI . .,Ec. Teodoroiu“ — La ordin, să trăiți. PANCIU : „Popular“ — Visuri de duminică. BUJOR : „M. Eminescu“ — Cîntecul mării. ODOBEȘTI : „Victoria“ — Săritură în zori. FAUREI : ,,I.L. Caragiale Iul filmului DIMIRESCU SURATEI: spre rai. F.tivan sale : lire. TUDOR >LA: — Părinți și copii. IN„N. Bălcescu“ — Pe jos ♦ [UNK]5 MIERCURI Programul I 10 IANUARIE 1962 5.00 : Radiojurnal ; 5,10 : Zori de zi ; 5.30 : Muzică populară romînească ; 5,50 : Secția de gimnastică ; 6,00: Buletin de știri 6,10: Cîntece 6.30: Emisiunea pentru sate; 6.45: Melodii populare; 7.00 : Radiojurnal ; 7,15 : Mici piese distractive ; 7,30 : Sfatul medicului ; 7,35 : Anunțuri și muzică ; 7,45 : Salut voios de pionier ; 8,00 : Din presa de astăzi ; 8,30 : Concert de dimineață ; 9,00 : Buchet de melodii ; 9,30 : Concert de muzică din opere ; 10,00 : Buletin de știri ; 10,08 : Teatru la microfon : „Napoli, orașul milionari lor“ de Eduardo de Filippo ; 11,38 : Muzică instrumentală ; 12,00 : Cîntece ; 12,30 : Muzică de estradă ; 13,00: Buletin de știri ; 13,05 : Cîntece ; 13,20 : Program Chopin ; 13,10 : Cotele apelor Dunării ; 14,00 : Răsfoind albumul de operete ; 14,30 : Răsună cintecul și jocul pe meleagurile patriei; 15.00 : Buletin de știri ; 15,05 : Recomandări din program ; 15,10 : Programe muzicale alcătuite de ascultători ; 15,42 : Concert de muzică ușoară ; 16,15 : Vorbește Moscova ; 16,45 : Lieduri ; 17,00 : Radiojurnal ; 17,15 : Muzică de estradă ; 17,30 : In slujba patriei ; 18.00 : Melodii populare romînești ; 18,35 : Muzică ușoară ; 19.00: Jurnalul satelor ; 19.25 : Formații artistice de amatori ; 20.00 : Radiojurnal ; 20.20 : Noapte bună, copii ; 20,30 : Festivalul Listz—Bartók 1961 ; 21.15 : La microfon : Satira și Umorul ; 22.00 : Radiojurnal ; 22.30 : Melodii populare romînești : 23-05 : Selecțiuni din opera „Cio-Cio-San“ de Puccini ; 23,52—23,55 : Buletin de Programul II 12,00 : Buletin de știri ; 12,08 : Recomanda I disi-program ; 12,15 : Simfonia a 11-a de Ceaikovski;12,55 : Muzică ușoară ; 13,15 : Colocviu desp»re calitate ; 13,25 : Muzică jjumbru românească ; 14,00 : Buletin de știri ; 14,03 : Muzică de estradă ; 14,30 : Fragmente din opera „Răpirea din Serai“ de Mozart ; 15,00 : Muzică populară din țări socialiste ; 15,40 : Melodii celebre interpretate de soprana Mada Robin ; 16,00 : Radiojurnal ; 16,15: Din cîntecele poporului indonezian ; 16,30 : Melodii de dragoste ; 16,50 : Curs de limba rusă ; 17,00 : Muzică din operete ; 17,20 : Răspundem ascultătorilor ; 17,30 : Sfatul medicului ; 17,35 : Anunțuri, reclame și muzică ; 18,00 : Buletin de știri ; 18,05 : Din creația compozitorului Elly Roman; 18,35 : Cîntece pentru cei mici ; 18,50: Foileton ; 19,00 : Din viața de concert a Capitalei ; 19,30 : Prezentare , volumele „Schiller“ și ,,Jurnal“ de acad. Tudor Vianu ; 19,40 : Muzică ușoară ; 20,00 : Vitrina cu noutăți de muzică ușoară ; 20,30 : Tribuna Radio; 20,40: Din creația corală a compozitorilor noștri ; 21,00 : Actualitatea Radio; 21,20: Muzică populară romînească ; 21,50 : Interviu la Casa regională a creației populare din Timișoara ; 22,00 : Pagini din muzica contemporană ; 22,45: Citită orchestra de estradă a Radiodifuziunii germane ; 23,00 ; Radiojurnal 23,15—24,00 : Concert de muzică ușoară. -•---- Stația meteorologică Galați aanuință timpul probabil . Vremea se încălzește ușor, cerul va fi temporar tioros, ninsoare slabă trecătoare. Sânt potrivit cu intensificări din nord vest și nord. Temperatura in ușoară creștere, noaptea va fi cuprinsă intre minus 5 la minus 7 grade, iar ziua între zero la plus 2 grade. * wt Niiiiiiite ii Ü întreprinderea regională ♦ de transporturi Auto-Galați Str. 13 Iunie (clădirea gării fluviale) Aduce la cunoștința tuturor întreprinderilor și instituțiilor din regiunea Galați că EXAMINAREA CONDUCĂTORILOR AUTO în vederea promovării în clasele II și I de salarizare se face în perioada / IANUARIE—28 FEBRUARIE 1962. întreprinderile și instituțiile care au conducători auto vor înainta la I. R. TA pînă la 31 ianuarie 1962 tabel cu cererile conducătorilor auto care au solicitat promovarea, însoțite de avizul favorabil al conducerii și organul sindical al unității respective. iții iăil» Fabrica de conserve Tecuci ANGAJEAZA URGENT cadre pentru următoarele posturi: — Șef uzină termică Condiții : maistru energetic cu 5 ani vechime în această muncă. — Inginer în specialitatea energetic — Tehnician metrolog $ cu 3 ani vechime în specialitate. MNANT TRUSTUL REGIONAL DE CONSTRUCȚII LOCALE GALAȚI angajează de urgență, prin concurs, DESENATORI CONSTRUCTORI Solicitanții se vor adresa Serviciului tehnologic al Trustului cu sediul în strada Cristea Nicolae nr. 1—3, Telefon 1779—1780. Centrul mecanic GALAȚI cu sediul în Galați str. Gh. Coșbuc nr. 262 angajează de urgență — 2 INGINERI MECANICI — 10 MECANICI MOTORIȘTI — 2 ELECTRICIENI INSTALATORI AUTO — FORJOR MECANIC La prezentare tovarășii solicitanți vor face dovada cu buletinul de identitate că au domiciliul stabil în orașul Galați. Păg. s-a* SHAVICOOP GALAȚI Str. Aviator Păunescu Nr. 19 livrează de la 15 ianuarie a. c. în sectorul socialist și individual PUI DE GAINA DE O ZI la prețul de tei 2,50 bucata. ANUNȚ Birourile pentru expertize contabile judiciare din Galați și Focșani primesc cereri de înscriere pentru EXAMENUL DE EXPERȚI CONTABILI care se va ține în trimestrul E1962 la Sfatul popular al regiunii Galati. Poliomielita poate fi prevenită prin vaccinare! Poliomielita sau paralizia infantilă este o boală grea care lovește copiii de toate vîrstele dar și pe adulți. Vaccinările făcute în ultimii ani la copii s-au dovedit a fi deosebit de eficace, scăzînd de 30 de ori numărul cazurilor de îmbolnăviri. Pentru a feri populația de această boală, statul nostru, în grija sa pentru sănătatea tuturor, a hotărit vaccinarea antipoliomielitică a copiilor și persoanelor intre 2 luni și 31 ani împliniți. Vaccinarea va începe la data de 8 ianuarie 1962 cu copiii care sînt născuți intre 1 ianuarie 1961 — 1 noiembrie 1961, precum și cei care nu au fost încă vaccinați împotriva acestei boli nici prin injecții și nici prin drajere de vaccin viu atenuat. La această grupă se va administra un drajeu de vaccin în ianuarie, unul în februarie și unul in luna martie. Copiii peste 1 an și adulții până la 31 ani vor fi vaccinați prin administrarea unui drajeu-bomboană în ianuarie și a unuia in februarie. Vaccinarea acestei grupe va începe pe tot cuprinsul regiunii noastre la 25 ianuarie 1962 și se va desfășura la nivelul circumscripțiilor sanitare. CETĂȚENII Pentru a asigura reușita acțiunii de vaccinare și pentru a contribui la apărarea propriei dv. sănătăți, răspundeți chemării cadrelor sanitare și prezentați-vă împreună cu copiii la data și locul indicat pentru vaccinarea antipoliomielitică. SANEPIDUL REGIONAL GALAȚI Secția de educație sanitară