Viața Nouă, iulie-septembrie 1963 (Anul 19, nr. 5775-5851)

1963-08-20 / nr. 5817

i Pag. 4-a 4 Alte țări au semnat Tratatul privitor la interzicerea experiențelor nucleare în atmosferă, în spațiul cosmic și sub apă MOSCOVA 19 (Agerpres). La 19 august, ln Moscova Scholl, Însărcinat cu afaceri Gunther ad-interim al R.F.G. în U.R.S.S., a semnat in numele guvernului său Tratatul privitor la interzicerea experiențelor nucleare in atmosferă, în spațiul cosmic și sub apă. Acest tratat a mai fost semnat la 19 august, de către ambasadorul Somaliei — Ahmed Mohamed Aidan, ministrul Curții regale din Iordania — Hasem Nuseibeh, ambasadorul Republicii Algeriene democratice și populare—Mohamed Ben Yahia. •1c LONDRA 19 (Agerpres). La 19 august, reprezentantul R. P. Germane a semnat la Londra Tratatul cu privire la interzicerea experiențelor cu arma nucleară în atmosferă, în spațiul cosmic și sub apă. ★ WASHINGTON 19 (Agerpres). La 19 august ambasadorul R. F. Germane la Washington și ambasadorul Republicii Somalia au semnat în capitala S.U.A., Tratatul privitor la interzicerea experiențelor nucleare în atmosferă, in spațiul cosmic și sub apă. Dezbateri la Bonn în jurul Tratatului de la Moscova BONN 19 (Agerpres). Modul în care s-a Bonn dezbaterea în jurul desfășurat la problemei Tratatului de la Moscova indică faptul că forțele politice care au determinat pînă acum orientarea neconstructivă a politicii externe vest-germane sunt la fel de puternice ca și în trecut. „Bătălia a fost dură, scrie săptămînalul francez ,,L’ Express“. Cancelarul, a cărui stare de spirit era foarte sumbră, a reamintit obiecțiile generalului de Gaulle împotriva acordului asupra încetării experiențelor nucleare. „Toată politica noastră este in pericol“, a declarat el in fata Consiliului de Miniștri. Tot „L'Express“ ne informează despre „violenta campanie contra Tratatului desfășurată în culise de von Brentano, fost ministru al afacerilor externe și președintele grupului parlamentar creștin-democrat“. In aceeași tabără s-a situat și fostul ministru de război Strauss. „In același timp, continuă ,,L’ Express“. Parisul, fără a exercita presiuni deschise, făcea totul pentru a împiedica semnarea“. In același timp, partidele de opoziție liberal și social-democrat, preocupate de a evita izolarea politică, au criticat vehement pe toate căile închistarea politică a guvernului de la Bonn. Cercuri largi ale opiniei publice vest-germane cereau insistent ca R.F.G. să se alăture Tratatului de la Moscova. Influentul ziar „Die Zeit“ condamna în termeni severi atitudinea politică a cancelarului Adenauer, scriind că „Bonn-ul răspunde într-un mod dezastruos unei politici a viitorului prin argumente ale trecutului“. Hotărînd în cele din urmă să adere la tratat, guvernul R.F.G. s-a străduit să obțină în schimb maximum de promisiuni din partea S.U.A. și Angliei în legătură cu sprijinirea orientării sale politice în alte domenii. După vizita făcută de Dean Rusk la Bonn și după vizita ministrului afacerilor externe al R.F.G., Schröder, la Londra, presa vest-germană a subliniat că principalii aliați ai R.F.G. au făgăduit că vor susține punctul de vedere vestgerman în problema germană. W1IT _A NOUA Sărbătorirea oeiei de-a 18-a aniversari a proclamării Republicii Indonezia DJAKARTA 19 (Agerpres). La 18 august, în fața palatului prezidențial Merdeka a avut loc o demonstrație populară consacrata Zilei independenței — cea de-a 18-a aniversare a proclamării Republicii Indonezia. La demonstrație au participat partide reprezentanți ai diferitelor politice, ai organizațiilor sindicale, de tineret și de femei. Machete instalate pe autocamioane au ilustrat realizările în muncă ale poporului indonezian. Demonstrația a durat aproape o oră. Prin fața tribunelor unde se aflau președintele Sukarno, membri ai guvernului, diplomați, numeroși invitați străini, au defilat, de asemenea, subunități ale tuturor genurilor de arme Seara, in capitala indoneziană au avut loc mari serbări populare. * In Vietnamul de sud situația se menține încordată SAIGON 19 (Agerpres). Situația se menține încordată în principalele centre din Vietnamul de sud unde continuă manifestațiile budiștilor și acțiunile de protest împotriva politicii de discriminare religioasă aplicată de guvernul Diem. „In cele două orașe mai importante din centrul Vietnamului de sud, la Hue și Niatrang, relatează agenția France Presse, spiritele continuă să fie agitate. La Saigon, grupurile de budiști continuă în fața pagodei Xa Loi greva foamei de 24 sau 48 de ore începută duminică cultului budist au anunțat Conducătorii că vor avea loc noi manifestații neviolente ale budiștilor la 26 august, ziua cînd sosește în Vietnamul de sud noul ambasador american Henry Cabot Lodge“. Preoți budiști din Birmania s-au adunat la Pagoda de Aur pentru a condamna represiunile chemiste împotriva fraților lor din Vietnamul de Sud. HAVANA 19 (Agerpres). La Havana timp de trei zile lucrătorii din instituțiile de învățămînt superior din țară au discutat problemele pregătirii cadrelor de profesori în Cuba. Conferința a fost organizată de Ministerul Invățămîntului și de sindicatul național al lucrătorilor din învățămint și din domeniul științific. La conferință a luat cuvintul Armando Hart, ministrul învățămîntului al Cubei. El a subliniat marea importanță a pregătirii ideologice profesorilor și a însușirii temeinice a a ideilor marxist-leniniste. MOSCOVA 19 (Agerpres). Thomas Dehler, vicepreședintele Bundestagului Republicii Federale Germane a sosit la 19 august la Moscova, la invitația lui Ivan Spiridonov, președintele Sovietului Uniunii al Sovietului Suprem, PARIS 19 (Agerpres). In Franța a început săptămîna consacrată celei de-a 19-a aniversări eliberării Parisului de sub ocupanții a fasciști. Săptămîna s-a deschis la 18 august cînd un Bois de Boulogne a avut loc un miting in memoria celor 35 de luptători din rezistență împușcați de hitleriști acum 19 ani. La miting au participat cîteva mii de cetățeni. Reprezentanții diferitelor partide politice care au luat cuvântul cu acest prilej au cerut unitate și intensificarea luptei pentru pace, au luat atitudine împotriva militarismului și revanșismului. ★ TOKIO 19 (Agerpres). Agenția Renter anunță că în ultimele cîteva zile, au avut loc în insula Kyushu, — principala insulă din nordul Japoniei — inundații catastrofale provocate de ploile torențiale care au căzut și continuă să cadă in această regiune. Au fost semnalate victime omenești și, după aprecierile oficiale japoneze, aproximativ 10.000 de familii au rămas fără locuințe. Peste 200 de drumuri și șosele au fost inundate, iar un mare număr de poduri au fost distruse. 21 de linii ferate sunt blocate de pe urma alunecărilor de teren provocate de ploi. ★ TOKIO 19 (Agerpres). Numeroase firme comerciale japoneze își exprimă încrederea în lărgirea comerțului cu țările socialiste. In cadrul recentei Conferințe de la Osaka principalele companii comerciale din Japonia „Ho“, „Rinco Boeki“ și multe altele și-au manifestat dorința de a lărgi relațiile cu țările socialiste. Unele comerciale companii s-au grupat în compania mixtă „Sin Nippon 'țis", creată în acest scop. A ★ LIMA 19 (Agerpres). ca Senatorul Peruvian Norega a cerut statul să preia imediat zăcămintele petrolifere exploatate de monopolul american „International Petroleum Company“. Senatorul subliniat că pentru exploatarea acestor zăcăminte petrolifere, compania a rămas datoare țării aproape 2 miliarde de dolari. Peru, a spus Norega, va ști el însuși să asigure dezvoltarea pe viitor a extracției de petrol la aceste zăcăminte. PRIGA 19 (Agerpres). La Praga au luat sfîrșit lucrările celui de-al XIX-lea Congres internațional al apicultorilor, la care au participat delegați din mai multe țări printre care și din R. P. Romînă. Paralel cu lucrările congresului a fost organizat al III-lea festival internațional al filmelor despre apicultură în cadrul căruia filmul romînesc „Primăvară obișnuită“ a fost distins cu premiul I. JAPONIA. Marșurile partizanii La aceste marșuri au participat in străbătut pe drumurile Japoniei aproxi Parcul Păcii din Hiroșima, în fața mon bombardamentului atomic, a avut loc cîteva mii de oameni. Cei care au luat cuvintul la mitingerea acordului tripartit de la Moscova, arma nucleară în atmosferă, în cosmos In fotografie : Intrarea în Hiroșimașurile păcilor păcii din Japonia, total 2 miloane de oameni, care au motiv 24.000 km. Cu acest prilej momentului ridicat in amintirea victimelor un mare miting la care au luat parte și-au exprimat satisfacția față de încteprivind interzicerea experiențelor cu și sub apă, a unei coloane de participanți la mar- Numeroase manifestații de nemulțumire ale agricultorilor din sudul Franței PARIS 19 (Agerpres). Agențiile occidentale de presă, relatează despre numeroasele manifestații de nemulțumire ale agricultorilor și micilor producători viticoli din sudul Franței care își văd amenințate interesele ca urmare a dezinteresului manifestat de autorități față de doleanțele și revendicările lor. Micii producători viticoli din sudul țării nu-și mai pot desface produsele și ca urmare a unor măsuri adoptate de autorități care favorizează desfacerea producției de vinuri de pe proprietățile colonialiștilor francezi rămași în Algeria. „De pe acum, relatează agenția Reuter, în departamentele Aude și Hérault, stîlpii de telegraf și copacii au fost doboriți pentru a bloca drumurile, unele căi ferate au fost blocate, agricultorii au dat foc unor cantități de sulf pe drumurile publice și s-au semnalat cazuri de întrerupere a curentului electric. Organizațiile producătorilor viticoli subliniază că ei caută să se evite incidentele însă, după cum au arătat conducătorii agricultorilor, asemenea manifestații constituie o urmare logică a actualei situații încordate“. Punctul de vedere al „beneficiarilor“ „Alianței pentru progres“ NEW YORK 19 (Agerpres). La 16 august s-au împlinit doi ani de cînd a fost lansat așa-numitul program „Alianța pentru progres“. Cu acest prilej președintele S.U.A. a afirmat că el „este încurajat de succesele programului“. Punctul de vedere al „beneficiarilor“ este însă diferit. De ziua aniversării „Alianței pentru progres“, președintele Republicii Peru, Belaunde Terry, a declarat: „Trebuie să recunoaștem in mod sincer că deocamdată am pierdut lupta împotriva mizeriei, înapoierii și ignoranței“. Pînă în prezent, a spus el, programul „Alianței pentru progres“ nu a dat rezultate „concrete și palpabile“. Dacă acest program s-ar încheia acum, a subliniat Belaunche Terry, „el nu ar lăsa nici o urmă în țările Americă Latine. Ziarul chilian „El Sigio“ califică „Alianța pentru progres“ drept „nimic altceva decit înlocuirea denumirii vechiului joc". In cei doi ani de existență ai acestui program, scrie ziarul „situația economică a Americii Latine mu numai că nu s-a îmbunătățit, dar ■s-a înrăutățit vădit“. Chile, arată „El Sigio“, este considerată ca o țară care a obținut cel mai mare ajutor din partea S.U.A. Dar ca o consecință a acestui ajutor „datoria externă a țării se apropie de 1.500 milioane dolari, în agricultură se observă stagnare, creșterea economiei nu depășește unu la sută pe an, în timp ce sporul de populație reprezintă peste 25 la sută“. CINEMARA » II O BRĂILA: „11 (sală și grădină), — filmul Fortăreața pe Rin; „Popular“ (sală și grădină) — filmul Cîntecul întrerupt; .23 August“ —1 filmul Mărul discordiei; „Flacăra“ — filmul Frații; FOCȘANI: „Unirea“ filmul Căpitanul Fracasse. ..Flacăra“ — filmul Pe urmele bandei. PANCIU:Popular“ — filmul Un om trece prin zid. ODOBEȘTI: filmul Alibiul nu ajunge; CUCI:M. Gorki“ (sală și grădină) TE— filmul Idiotul;M. Eminescu" — filmul Chiriașul; MĂRĂȘEȘTI. ..Ec. Teodoroiu“: — filmul Salut viață; FĂUREI: „I. L. Caragiale“: — filmul Expresul de seară; T. VLADIMIRESCU: — filmul Tin Tin și misterul lînei de aur; BUJOR: ,,M. Eminescu: — filmul Transportul ÎNSURĂȚEI: „N. Bălcescu“ — filmul 10 pași spre Miercuri 21 august 1963 Programul 1 5.00: Radiojurnal; 5.07: Muzică de estradă; 5.20: Emisiunea pentru sate; 5.30: Cîntece; 6.00: Radiojurnal; 6.07: Muzică ușoară; 6.20: Secția de gimnastică; 6.30: Recomandări din program; 6.35: Marșuri sportive; 7.00: Buletin de știri; 7.10: Mici piese simfonice; 7.30: Sfatul medicului; 7.35: Anunțuri, muzică; 7.45: Salut voios de pionier; 8.00: Sumarul presei centrale; 8.06: Muzică de estradă; 8.30: Melodii populare; 9.00: Program interpretat de orchestra simfonică a Filarmonicii de stat .Banatul“ din Timișoara; 9.30: Muzică din operete; 10.00: Teatru la microfon. ..Dacă vei fi întrebat“ de Dorel Dorian; 11.49: Piese instrumentale; 12.00: Muzică populară romînească; 12.30: Scene din opera .Tînăra Gardă de Metius; 13.00: Buletin de știri; 13 05: Recomandări din program; 13.10: Formații românești de muzică ușoară; 13.40: Cotele apelor Dunării; 14.00: Concert de prînz; 14.40: Uverturi la operete; 15.00: Muzică de estradă; 15.37: Concertul în Si bemol major pentru violoncel și orchestră de Boccherini; 16.00: In ajutorul corurilor de amatori; 16.15: Vorbește Moscova; Dansuri instrumentale; 17.00: Buletin 16.45: de știri; 17.10: Prietena noastră cartea; 18.00: Melodii, melodii... 18.30: Lecția de limba engleză; 18.40: Cîntă Elena Dima Toroiman; 19.00: Jurnal de întrecere; 19.15: Program muzical; 20.00: Radiojurnal; 20.15: Noi cîntece despre Republică; 20.30: Noapte bună, copii; 20.40: Muzică ușoară; 21.00: Recital Emil Ghilelș; 21.15: Jurnalul satelor; 21.40: Țara noastră-i ca o floare; 22.00: Buletin de știri; 22.25: Preambul, intermezzo și marș de Zeno Vancea; 23.14: Muzică de dans; 23.50— 23.55: Ultimele știri. Programul II 10.00: Radiojurnal; 10.05: Recomandări din program; 10.10: Muzică populară; 10.28: Simfonia a III-a în la minor ..Scoțiană“ de Mendelssohn Bartholdy; 11.08: Cîntece; 11.23: Concert de estradă; 12.00: Buletin de știri; 12.05: Arii din operete; 12.30: Cîntare Romîniei socialiste; 12.45: Uvertura ..Sărbătoarea intr-o agricolă colectivă“ de Nicolae gospodărie Buicliu; 13.30: însemnări de reporter; 13.40: Soliști și formații de muzică ușoară; 14.00: Radiojurnal; 14.10: Poemul patriei; 14.30: Recomandări din program; 14.35: Cîntece; 15.00: Pagini orchestrale din opere; 15.30: Concert de muzică populară; 16.00: Buletin de știri; 16.10: Sonata pentru flaut și pian de Sigismund Toduță; 16.30: Melodii distractive; 17.00: Soliști romîni laureați ai festivalurilor de tineret; 17.30: Sfatul medicului; 17.35: Anunțuri, reclame, muzică; 18.00: Buletin de știri; 18.05: Concertul nr. 2 în do minor pentru pian și orchestră de RrJimaninov; 18.45: Ce știm despre cărți 19.00: Muzică ușoară .19.30: Lecția de limba rusă; 19.40: Sonata în La major de Mozart; 19.57: Melodii populare din Moldova; 20.15: Școala și viața; 20.35: Interpreți de operă; 21.00: Radiojurnal; 21.15: Formații artistice de amatori; 21.30: Pe teme internaționale; 21.40: Interpreți de muzică ușoară; 2. 20: Muzică din opereta Paganini“ din Lehar; 23.00: Buletin de știri; 23.10: Simfonia a XlII-a în Fa major de Dimitrie Cuclin; 23.46: Concert de noapte; 0.50— 0.55. Ultimele știri. 40.465 Redacția și administrația t Galați str. Pavel Tcacenco nr. 20. Telefoane i 22.23, 22.13, 13.00. 13.67. Secția corespondenți : 1800 Abonamentele ?e faniș oficine poștale, factorii poștali și difuzorii voluntari. Rostul unui abonament pe 3 lunii individual lei 15 ■ [UNK] colectiv lei 12,, Nr. 58 Í 7 I. I. S. BRATEȘ GALAȚI str. Kogălniceanu nr. 10 selecționează pînă la "0 august 1963. candidați pentru Școala de tehnicieni de metrologie București Doritorii trebuie să îndeplinească următoarele condiții: 1. Cerere de înscriere 2. Certificat de naștere, copie legalizată 3. Diploma de maturitate in original 4. Dovadă de stare materială de la Secția financiară. 5. Să aibă domiciliul în orașul Galați 6. Vîrsta între 17—25 ani. Durata de școlarizare este de 3 ani la București. Lămuriri suplimentare se vor lua de la serviciul cadre. I. R. E. F. ~ OA.E.A.TI Str. Azilul de copii nr. 4 telefon 1114 selecționează cadre pentru următoarele forme de învățămînt : Tehnicieni silvici, exploatare, transport forestier Condiții de admitere: absolvenți ai școlilor medii de cultură generală, vîrsta intre 18—35 ani. Maiștri pentru exploatări forestiere Condiții de admitere: Școală profesională: 3 ani vechiliție, etatea pînă la 35 ani. îi!f îst): ti! vechime în produc-îi! îi! f|© sp ®*l3*ie ! aplicați perdelelor dvs. inele din polietilenă ușoare, rezistente și aspectoase. Nu ruginesc, nu pătează și rezistă la fier. Se vind la magazinele de fierărie. IN DIVERSE CULORI Și nUrimi la prețul de lei 0.15— 0,30 buc. Un produs al Cooperativei „Chimica“. Magazinul de prezentare GOSTAT — Galați — * face cunoscut că începînd de * la 15 august 1963 a profilat unitatea de la Blocul L pe legume, zarzavat și fructe proaspete și de calitate cu program * 1 permanent, deschis zilnic intre orele 6.21 și duminica 7—10. ★ Magazinul de pe str. N. Bălcescu colț cu str. Bernard Andrei, s-a profilat pe PREPARATE DE CARNE PROASPETE, din producție proprie, BRÂNZETURI, CONSERVE DE LEGUME Și FRUCTE de cea mai bună calitate. Mărfurile ce se desfac prin magazinele GOSTAT Galați sunt produse ale G. A. L. ce aparțin Trustului Gostat Galați. ȘANTIERUL NAVAL GALAȚI face înscrieri pentru ȘCOALA TEHNICA DE PERSONAL TEHNIC din Ploiești în specialitatea tehnicieni constructori de mașini. Se primesc candidați între 17—25 ani cu diploma de maturitate. Doritorii se pot prezenta la Șantierul naval Galați, Serviciul personal și formarea cadrelor, str. Păcii nr. 2. S-au pus in vînzare bilete Sportexpres cu tragerea la 29 septembrie 1963 cind se vor atribui: 18 autoturisme, motociclete, scutere etc. Valoarea totală a premiilor în obiecte și bani 4.500.000 lei îi! Părinți! O.C.L „PRODUSE INDUSTRIALE“ ORAȘ GALAȚI aduce la cunoștință că prin unitățile : 138 Magazinul Copiilor, Bloc L. 137 Magazinul Universal, Str. N. Bălcescu 24—20. 126 Articole pentru copii, str. I Mai nr. 10. 14 Confecții, str. I Mai nr. 19. 175 Magazin Universal din Complexul comercial Țiglina. A pus in vînzare un bogat sortimentele uniforme școlare, ce se pot cumpăra și cu plata în rate. Iii!îi!îi! î!îi! î!îi! îi! îi! îi!îi!î!îi! îi! îi! îi! îi! îi! îi! îi! ȘGoala profesionala de mecanici agricoli S. M. T. Șendreni raionul Galați primește înscrieri de candidați in vîrstă de 14—17 ani, la CONCURSUL DE ADMITERE pentru anul școlar 1963/1964 — anul I; înscrierile se primesc pînă la 31 august 1963. Concursul se va ține între 1—10 septembrie 1963 la sediul școlii. Celor admiși după concurs, școala le asigură GRATUIT cazare, hrană și școlarizare. STAȚIA DE SORTARE A MINEREULUI GALAȚI ANGAJCAZĂ — UN TEHNICIAN I organizarea producției — UN TEHNICIAN II normator cu îndeplinirea condițiilor conform H.C.M. 1053/1960, Anunț Pînă la data de 1 septembrie a.c. se primesc înscrieri la examenul de admitere pentru Școala tehnică de maiștri construcții civile și industriale Cei interesați se vor adresa : T.R.C.L., Galați, serviciul cadre — Str. Căpitan Nicolae Cristea Nr. 1—3 sau la secretariatul școlii din BRAILA, Str. Carantinei nr. 5. I •i» ciparul I întreprinderea poligrafică regională Galați, \