Viața Nouă, aprilie-iunie 1965 (Anul 21, nr. 6318-6394)

1965-06-06 / nr. 6374

Pag. 2 á VIATA NOUA Nr. 63741 STATUTUL PARTIDULUI COMUNIST (urmare din pag. I) 26. — Comisia Centrală de Revizie verifică : a) realizarea bugetului și gospodărirea bunurilor materiale ale partidului; b) modul în care sunt examinate și rezolvate cererile, scrisorile și sesizările oamenilor muncii de către organele centrale ale partidului. Membrii Comisiei Centrale de Revizie nu pot fi aleși în același timp membri ai C.C. al partidului. Membrii Comisiei Centrale de Revizie asistă la plenarele C.C. al P.C.R. V. Organizațiile regionale ale partidului 27. — Organul superior al organizației de partid regionale este conferința de partid regională. Conferința ordinară se convoacă de către comitetul regional o dată la 2 ani. Conferința extraordinară a organizației de partid regionale se poate convoca de comitetul regional sau de C.C. al partidului. Convocarea conferinței regionale și ordinea de zi vor fi anunțate cu cel puțin 20 de zile înainte de data ținerii conferinței. Normele de reprezentare la conferințele regionale se stabilesc de comitetul regional de partid. 28. — Conferința regională de partid are următoarele atribuții: a) dezbate și hotărăște asupra activității comitetului regional și a comisiei regionale de revizie ; b) analizează problemele activității de partid, economice, social-culturale, ale muncii sfaturilor populare și organizațiilor de masă din cuprinsul regiunii și adoptă hotărîri pentru continua îmbunătățire a muncii ; c) alege comitetul regional de partid, comisia de revizie regională și delegații la congresul Partidului Comunist Român. 29. Comitetul regional de partid conduce în intervalul dintre conferințe întreaga muncă de partid din regiune. El are următoarele atribuții: organizează aplicarea în viață a directivelor și hotărîrilor partidului ; asigură înfăptuirea rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate ; conduce organele regionale de presă; conduce activitatea de pregătire ideologică și politică a membrilor de partid; se preocupă de educarea comunistă a oamenilor muncii; înfăptuiește directivele partidului cu privire la selecționarea, creșterea și promovarea cadrelor; administrează fondurile bănești și bunurile materiale ale organizației de partid regionale. 30. — Comitetul regional își alege, ca organ executiv, biroul. Membrii biroului comitetului regional se confirmă de C.C. al partidului. Biroul comitetului regional prezintă, în plenarele comitetului regional dări de seamă asupra hotărîrilor adoptate și activității desfășurate. Pentru rezolvarea problemelor curente, pentru organizarea și controlul executării hotărîrilor, comitetul regional își alege secretariatul. Secretariatul prezintă biroului comitetului regional dări de seamă asupra hotărîrilor adoptate și activității desfășurate. Comitetele regionale ale partidului se conduc în întreaga lor activitate după hotărîrile organelor superioare ale Partidului Comunist Român și ale conferinței regionale de partid. 31. — Plenara comitetului regional se convoacă cel puțin o dată la 3 luni. 32. — Comitetul regional informează sistematic Comitetul Central al partidului și-i prezintă, în termenele stabilite, dări de seamă asupra activității sale. Comitetul regional informează periodic organizațiile de partid din regiune asupra activității sale. 33. — Comitetul regional al partidului organizează colegiul de partid de pe lângă comitetul regional, care îndeplinește pe plan regional aceleași atribuții ca și Colegiul Central de Partid de pe lângă C.C. al P.C.R. 34. — Comisiile de revizie regionale, raionale, orășenești au în raza lor de activitate aceleași atribuții ca și Comisia Centrală de Revizie. 1. Organizațiile orășenești și raionale ale Partidului 35. — Organul superior al organizației de partid orășenești sau raionale este conferința de partid orășenească sau raională. Conferința ordinară orășenească sau raională se convoacă de comitetul orășenesc sau raional o dată la 2 ani. Conferința extraordinară a organizației de partid orășenești sau raionale se poate convoca de comitetul orășenesc, raional sau de organele superioare ale partidului. Convocarea conferinței orășenești sau raionale și ordinea de zi vor fi anunțate cu cel puțin 10 zile înainte de data ținerii conferinței. Normele de reprezentare la conferința orășenească sau raională se stabilesc de comitetul orășenesc sau raional. 36. — Conferința orășenească sau raională de partid are următoarele atribuții: a) dezbate și hotărăște asupra activității comitetului orășenesc sau raional și a comisiei de revizie orășenească sau raională ; b) analizează problemele activității de partid, economice ,social-culturale, ale muncii sfaturilor populare și organizațiilor de masă din cuprinsul orașului sau raionului și adoptă măsuri corespunzătoare ; c) alege comitetul orășenesc sau raional de partid, comisia de revizie orășenească sau raională și delegații la conferința regională de partid. 37. — Comitetul orășenesc sau raional de partid conduce în intervalul dintre conferințe întreaga muncă de partid din orașul sau raionul respectiv. El are următoarele atribuții: asigură înfăptuirea rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate, îndeplinirea directivelor și hotărîrilor partidului; organizează, confirmă și conduce organizațiile de bază ale partidului ; ține evidența membrilor de partid din cuprinsul orașului, raionului; conduce organele de presă din raion, oraș, din marile întreprinderi și instituții; conduce învățămîntul de partid și alte forme de pregătire ideologică și politică a membrilor de partid, de educare comunistă a maselor; înfăptuiește directivele partidului cu privire la selecționarea, creșterea și repartizarea cadrelor ; administrează fondurile bănești și bunurile materiale ale organizației de partid orășenești sau raionale. 38. — Comitetul orășenesc sau raional alege organul său executiv — biroul. Biroul comitetului orășenesc, raional prezintă la plenarele comitetului orășenesc, raional al partidului dări de seamă despre hotărîrile adoptate și activitatea depusă. Membrii biroului comitetului orășenesc sau raional se confirmă de comitetul regional. Primul secretar al comitetului orășenesc, raional se confirmă și de C.C. al partidului. 39. — Plenara comitetului orășenesc sau raional se convoacă cel puțin o dată la 3 luni. 40. — Comitetul orășenesc sau raional informează comitetul regional al partidului și îi prezintă dări de seamă asupra activității sale. Comitetul orășenesc sau raional informează periodic organizațiile de partid din oraș sau raion asupra activității desfășurate. 41. — In orașele mari se creează, cu aprobarea Comitetului Central, organizații de partid raionale, subordonate comitetului de partid orășenesc respectiv. 42. — In orașele raionale se creează comitete de partid care conduc și îndrumă activitatea organizațiilor de bază din raza orașului; ele se subordonează comitetelor raionale, orășenești de partid respective. Adunarea generală sau conferința organizației de partid a orașului raional se ține o dată la doi ani. Convocarea adunării generale sau a conferinței organizației orășenești de subordonare raională și ordinea de zi vor fi anunțate cu cel puțin 10 zile înainte de data ținerii adunării sau conferinței. Normele de reprezentare la conferința organizației orășenești raionale se stabilesc de comitetul orășenesc de partid respectiv. 43. — Ia întreprinderi, instituții și localități de importanță deosebită se pot crea — cu aprobarea Comitetului Central — comitete de partid asimilate în drepturi comitetelor raionale sau comitetelor orășenești de subordonare raională. VIL Organizațiile de bază ale Partidului 44. — Organizația de bază a partidului cuprinde pe toți membrii de partid dintr-o unitate. Fiecare membru de partid trebuie să facă parte dintr-o organizație de bază. Organizațiile de bază se constituie în întreprinderi, stațiuni de mașini și tractoare, gospodării agricole de stat, cooperative agricole de producție, în unitățile Forțelor Armate ale R. P. Române, în instituții, școli, institute de învățământ superior, la sate, în cartierele orașelor și în orice alte unități unde sunt cel puțin 3 membri de partid. Ele reprezintă baza organizatorică a partidului. Acolo unde există mai puțin de 3 membri de partid și mai puțin de 3 uteciști, se creează o grupă mixtă de partid și U.T.C., care este condusă de un organizator numit de comitetul orășenesc, raional de partid. 45. — In interiorul organizațiilor de bază se pot crea, cu aprobarea comitetului raional sau orășenesc, organizații pe secții, sectoare, ateliere, direcții, facultăți etc, grupe de partid pe brigăzi, echipe, agregate. 46. — In cartierele orașelor și centrelor muncitorești se organizează grupe de partid pe blocuri și străzi, cuprinzând pe toți locatarii membri de partid, indiferent de organizația de bază din care fac parte, în scopul îmbunătățirii comune a muncii pe tărîm gospodăresc, cultural și politic. Aceste grupe de partid sunt conduse de organizatori numiți de comitetele orășenești sau raionale de partid, cărora le sunt direct subordonate. 47. — In întreprinderile, instituțiile, gospodăriile agricole de stat, cooperativele agricole de producție, care au un număr mai mare de membri de partid și unde este necesară constituirea mai multor organizații de bază, precum și în comunele unde există cel puțin trei organizații de bază, se pot constitui — cu aprobarea comitetelor regionale de partid — organizații de partid conduse de comitete. 48. — Organul superior al organizației de bază a partidului este adunarea generală, care se convoacă cel puțin o dată pe lună. Organizația de bază a partidului își alege anual, în adunarea generală, ca organ executiv, biroul, care conduce întreaga muncă curentă a organizației. In organizațiile de bază care numără mai puțin de 10 membri de partid se alege un secretar al organizației de bază și un locțiitor al său. In organizațiile de partid din întreprinderi, instituții, cooperative agricole de producție G.A.S., comune etc, conduse de comitete, adunările generale sau conferințele pentru dări de seamă și alegeri au loc o dată la doi ani. Biroul organizației de bază sau comitetul de partid aleg câte un secretar și un locțiitor al său. Biroul organizației de bază și comitetul de partid se confirmă de comitetul raional sau orășenesc al partidului. 49. — Biroul organizației de bază și comitetul de partid prezintă cu regularitate dări de seamă asupra activității lor în fața organizațiilor respective. In adunarea generală de partid, biroul aduce la cunoștința organizației modul în care au fost îndeplinite hotărîrile adunării generale precedente. 50. — Organizația de bază asigură legătura strînsă a partidului cu masele de muncitori, țărani și intelectuali. Ea are următoarele sarcini: a) asigură activitatea organizată a comuniștilor în vederea înfăptuirii liniei politice, a hotărîrilor și directivelor partidului, unește eforturile maselor de oameni ai muncii în lupta pentru construirea socialismului; b) se preocupă de continua întărire a rîndurilor partidului, de primirea de noi membri de partid și educarea lor comunistă ; ține evidența membrilor de partid; c) repartizează membrii de partid în raport cu nevoile muncii organizației, le încredințează sarcini concrete, îi controlează și-i ajută în înfăptuirea lor, asigură îndrumarea permanentă a organizațiilor de masă și obștești ale oamenilor muncii; d) organizează învățământul de partid, în centrul căruia se află însușirea politicii partidului, a principiilor de bază ale marxism-leninismului : educă membrii de partid și pe toți oamenii muncii în spiritul patriotismului și internaționalismului socialist, se ocupă de continua dezvoltare a conștiinței lor socialiste, militează pentru răspîndirea largă a culturii și științei în mase ; e) educă membrii de partid în spiritul intransigenței față de lipsuri și abateri, al vigilenței revoluționare și combativității împotriva manifestărilor antipartinice și ale ideologiei burgheze; veghează ca problemele interne de partid să fie discutate numai în cadrul organizat al partidului, stimulează critica și autocritica și luptă pentru întărirea continuă a disciplinei și unității partidului ; f) se îngrijește de educarea tineretului în spiritul ideologiei și moralei comuniste, al dragostei față de patrie și popor, al atașamentului față de partid, în spiritul internaționalismului proletar; se preocupă de ridicarea calificării profesionale a tineretului ; g) organizează activul fără de partid, alcătuit din oameni ai muncii care s-au remarcat în activitatea profesională și obștească, ajutîndu-i să-și însușească ideologia și linia politică a partidului, mobilizîndu-i la înfăptuirea hotărîrilor partidului; h) se îngrijește de îmbunătățirea condițiilor de muncă și de viață ale celor ce muncesc. 51 — Corespunzător domeniului în care își desfășoară activitatea, organizațiile de bază au următoarele sarcini: a) organizațiile de bază din întreprinderi mobilizează oamenii muncii în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea planului de producție, introducerea tehnicii noi, îmbunătățirea calității produselor, creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost, întărirea disciplinei; b) organizațiile de bază din agricultură luptă pentru sporirea continuă a producției agricole vegetale și animale, pentru însușirea și aplicarea celor mai înaintate metode agrotehnice, pentru dezvoltarea intensivă a agriculturii, pentru reducerea cheltuielilor de producție; c) organizațiile de bază din instituțiile de știință, artă și cultură militează pentru continua ridicare a nivelului de pregătire politico-ideologică a cercetătorilor, a oamenilor de artă și cultură, pentru creșterea aportului acestora la dezvoltarea economiei și culturii socialiste; d) organizațiile de bază din școli și institute de invățămîmt sup. lor pun în centrul activității lor îmbunătățirea continuă a procesului instructiv-educativ, se preocupă de ridicarea nivelului politic și ideologic al cadrelor didactice, de educarea elevilor și studenților în spiritul patriotismului socialist și internaționalismului proletar, al dragostei și atitudinii înaintate față de muncă, al principiilor moralei comuniste ; e) organizațiile de partid din ministere, instituții centrale și locale luptă pentru întărirea continuă a disciplinei de stat, creșterea operativității în rezolvarea sarcinilor profesionale. Ele sunt obligate să semnaleze Comitetului Central, organelor locale de partid și conducerii ministerului sau instituției respective, lipsurile constatate și să facă propuneri pentru îmbunătățirea muncii. 52. — In vederea ridicării rolului condutor al organizațiilor de bază ale partidului din întreprinderile de producție și comerț, stațiuni de mașini și tractoare, gospodării agricole de stat, cooperative agricole de producție, institute de proiectări și în vederea întăririi răspunderii lor pentru munca ce se desfășoară în aceste unități, Ii se acordă drept de control asupra activității conducerii administrative în aplicarea liniei politice a partidului, a hotărîrilor și directivelor organelor superioare de partid și de stat. Organizațiile de partid sînt obligate să asigure luarea măsurilor de înlăturare a neajunsurilor constatate și să informeze organele de partid despre aplicarea acestor măsuri. Atunci cînd se consideră necesar, Comitetul Central al P.C.R. poate acorda drept de control și altor organizații de bază. 11. Partidul și Uniunea Tineretului Comunist 53. — Educarea maselor tineretului, formarea tinerei generații de constructori ai socialismului și comunismului este o îndatorire de onoare a întregului partid. Partidul își desfășoară activitatea în rândurile tineretului din R. P. Română Uniunea Tineretului Comunist. U.T.C. prin este organizația revoluționară a tineretului muncitor de la orașe și sate. Uniunea Tineretului Comunist își desfășoară munca sub conducerea Partidului Comunist Român. Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist este subordonat Comitetului Central al Partidului Comunist Român, comitetul regional U.T.C. — comitetului regional al partidului etc. Organizațiile de partid sunt obligate să asigure conducerea permanentă, îndrumarea continuă, sprijinul și controlul sistematic al organizațiilor U.T.C. 54. — Membrii U.T.C. care devin membri de partid, cu excepția celor care primesc alte însărcinări pe linie de partid sau în organizațiile de masă, rămîn în continuare și membri ai organizațiilor U.T.C., considerând desfășurarea activității în cadrul acestora ca o sarcină de partid. 55. — U.T.C. este principala rezervă a partidului. U.T.C. ajută partidul în educarea comunistă a tineretului, în mobilizarea lui la lupta întregului popor pentru desăvîrșirea construcției socialismului. Organizațiile U.T.C. militează activ pentru traducerea în fapt a directivelor partidului în toate domeniile construcției socialiste. 56. — Organizațiile U.T.C. au dreptul de a dezbate și de a ridica în fața organizațiilor de partid respective toate problemele de la locul de muncă, în vederea îmbunătățirii activității. IX. Organizațiile de partid din armata Republicii Populare Române 57. — Conducerea muncii politice în Armata Republicii Populare Române se înfăptuiește de către Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Partidul educă militarii Forțelor Armate în spiritul dragostei față de patrie, popor și partid, în spiritul hotărîrii de a apăra cuceririle revoluționare, hotarele patriei, independența, suveranitatea națională și pacea. Munca politică în armată se desfășoară pe baza statutului și hotărîrilor partidului, a instrucțiunilor și regulamentelor aprobate de Comitetul Central al P.C.R. Pentru organizarea muncii politice în armată se constituie: Consiliul politic superior al Forțelor Armate; consilii politice la armate, mari unități, organe centrale, precum și la unele unități; comitete de partid la regimente și școli; organizații de bază în subunități. Membrii comitetelor de partid și ai birourilor organizațiilor de bază din Forțele Armate sunt aleși în conferințe sau în adunări generale de partid; membrii consiliilor politice sunt numiți. întreaga activitate a consiliilor politice, comitetelor de partid și birourilor organizațiilor de bază din armată se desfășoară pe baza principiilor muncii colective. 58. — Comitetele regionale, raionale și orășenești de partid au drept de control asupra activității organelor politice, organizațiilor de partid și U.T.C. din unitățile militare. Consiliile politice, comitetele de partid și birourile organizațiilor de bază sunt obligate să prezinte periodic birourilor comitetelor regionale, raionale și orășenești ale partidului rapoarte cu privire la munca politică în unitățile Forțelor Armate. X. . Partidul și organizațiile de masă și obștești 59. — Organizațiile de masă și obștești asigură larga participare a maselor populare la viața politică, economică, socială, culturală a Republicii Populare Române și la exercitarea controlului obștesc, ceea ce reprezintă o expresie a democratismului orînduirii socialiste. Prin organizațiile de masă și obștești, partidul înfăptuiește o legătură strînsă, organizată, cu clasa muncitoare, cu țărănimea și cu celelalte categorii de oameni ai muncii, se mobilizează în lupta pentru desăvîrșirea construcției socialismului. Conducerea și îndrumarea de către partid a organizațiilor de masă și obștești se realizează, pe baza liniei politice generale a partidului, prin comuniștii care își desfășoară activitatea în aceste organizații. Ei au sarcina de a veghea la funcționarea democratică a organizațiilor de masă și obștești, manifestând o atitudine plină de grijă față de cei fără de partid. Membrii de partid din conducerea organizațiilor de masă și obștești sunt obligați să raporteze organelor de partid asupra activității pe care o desfășoară pentru realizarea sarcinilor ce revin acestor organizații, pentru aplicarea hotărîrilor și directivelor partidului. PF?OIOT ROMÂN XI. Partidul și organele de stat 60. — Partidul Comunist Român — forța politică conducătoare a poporului — îndrumă întreaga activitate a organelor centrale și locale de stat din Republica Populară Română, îndeplinirea rolului conducător al partidului în toate domeniile construcției socialiste cere din partea tuturor membrilor de partid care lucrează în organele centrale și locale ale puterii de stat, ministere și instituții, o înaltă răspundere pentru realizarea politicii și hotărîrilor partidului, pentru stricta respectare a disciplinei de partid și de stat. Comuniștii care au funcții de conducere în aceste instituții sunt obligați să raporteze periodic C.C. al P.C.R., respectiv comitetelor regionale, raionale și orășenești de partid, despre modul în care se aplică hotărîrile partidului și legile statului în domeniul în care lucrează și despre propria lor muncă. XII. Mijloacele bănești ale partidului 61. — Mijloacele bănești ale partidului provin din cotizațiile membrilor de partid, din veniturile întreprinderilor partidului și din alte încasări. 62. — Cotizațiile lunare pentru membrii de partid se stabilesc în felul următor : Cei cu un venit lunar brut pînă la 1000 lei plătesc 0,50 la sută de la 1.000 lei la 2.000 lei plătesc 1 la sută de la 2.001 lei la 3.000 lei plătesc 2 la sută de la 3.001 lei în sus plătesc 3 la sută Pentru sumele provenite din venituri suplimentare nepermanente se plătește același procent ca și pentru venitul lunar brut. XIII. Modificarea Statutului Partidului Comunist Român 63. Modificarea Statutului Partidului Comunist Român poate fi hotărîtă de către congres sau conferința națională a partidului. Á 4 -ț V