Viaţa Romînească, 1909 (Anul 4, nr. 7-12)

1909 / nr. 7

SCRISORI DIN BUCOVINA profesor şi îndrumător, a scris el prima sa poezie tipărită, iar în amintirea ţării în care şi-a petrecut, în fericire, o parte din anii copilăriei sale, frumoasa poezie „La Bucovina“. Una din străzile nouă şi frumoase din centrul Cernăuţului poartă, spre veşnică amintire, numele lui Eminescu. Mai tîrziu, cînd Eminescu îşi urma studiile sale în Viena, a avut ca colegi pe mai mulţi tineri bucovineni, între care fraţii Vasile şi Ion Bumbac, P. Dan, T. V. Stefanelli, T. V. Stefanelli, scriitor şi el, i-a fost prieten de aproape. Intre prietenii cei mai intimi ai poetului se ■numără şi A. Ghibici-Rîvneanu, bucovinean de origine. Eminescu a fost iniţiatorul serbării dela Putna, unde s’au întîlnit, pentru prima oară, pe pămîntul clasic al Bucovinei, lîngă mormîntul ce- lui mai mare erou al Romînilor, fraţi din patru unghiuri. Sora lui Eminescu, Aglaia, a fost măritată în Bucovina după profesorul de pedagogie I. Djogli, iar în a doua căsătorie, după un ofiţer austriac. Bucovinenii, serbătorind pe cel mai mare poet al neamului romînesc, serbătoreau totodată şi pe unul din puţinii scriitori romîni, care le-aucunoscut ţara şi le-a înţeles durerile: „Din Boian la Vatra-Dornei A umplut omida cornii“.... Şase serbări s’au aranjat în Bucovina în amintirea celor douăzeci de ani dela moartea lui Eminescu : trei şcolare şi trei cu caractergeneral. La gimnaziul român dîn Cîmpu-Lung s’a dat cea dintăi serbare comemorativă. A deschis serbarea directorul dr. D. Verenca; discursul festiv l-a rostit profesorul D. Logiganu, iar corul, sub conducerea profesorului George Prelici, a executat mai multe cîntece cu text din Eminescu. S’au recitat mai multe poezii tot de Eminescu. La liceul romin din Suceava s’a dat serbarea la 27 Iunie. Mai Intăiu s’a oficiat un parastas, apoi s’a desfăşurat serbarea şcolară, care a fost descinsă de seniorul corpului didactic dr. A. Daschevici. Un frumos discurs festiv a rostit profesorul Liviu Marian. Corul elevilor, sub conducerea profesorului Severin Procopovici, a executat patru cîntece : „Rugămu-ne ’ndurărilor*, compoziţie de Liviu Tempea, „Ce te legeni codrule“, compoziţie de Isidor Vorobchievici, „Dorinţa*, compoziţie de Adrian Forgaci şi „Somnoroase păsărele“,compoziţie de Constantin Procopovici. Trei din cele patru cîntece executate sunt compoziţii de-ale Bucovinenilor. Elevii din clasele superioare ale liceului au recitat mai multe poezii de-ale lui Eminescu. Iniţiativa acestei serbări a luat-o de Liviu Marian, care a comandat pentru această serbare, pe spese proprii, portretele scriitorilor: Mihai Eminescu, Veronica Micle și Ioan Creangă.