Vörös Zászló, 1975. augusztus (27. évfolyam, 179-204. szám)

1975-08-16 / 192. szám

A haza felszabadulása a román filmesek műveiben A román filmesek munkaprog­ramjában mindig megtisztelő he­lyet foglalt el és foglal el to­vábbra is az olyan filmek meg­alkotása, amelyek valósághűen és meggyőzően mutatják be a kommunisták harcát az ország ■fasiszta iga alóli felszabadításá­ért. Románia igazi állami füg­getlenségének kivívásáért és a dolgozó tömegek hatalmának megteremtéséért. A jelenség ma­gától értetődő, hiszen a filmesek — akárcsak országunkban az összes művészek — becsületbeli kötelességüknek tartják, hogy megörökítsék a műveikben né­pünknek a nemzeti és társadal­mi felszabadulásért vívott évszá­zados harcát, leróják kegyeletü­ket a nemzet legjobb fiainak em­léke előtt, akik szerényen és név­telenül a legnagyobb áldozatot hozták a haza oltárán. Ehhez az elsőrendű és elhatá­rozó indokhoz adódik a filmmű­vészetben annyira nélkülözhetet­len drámaiság, amelyet olyan e­­rőteljessé fokoz a két világ kép­viselői közötti összecsapás, és a­­mely rendkívül sokféle, össze­tett, erőteljes embertípusok, ki­élezett helyzetek bemutatásának változatos módját kínálja, tehát lehetőséget nyújt arra, hogy ne­velő s egyben magas művészi színvonalú, harcos, elkötelezett művészetünk követelményeinek maradéktalanul megfelelő filme­­­ket alkossanak. E célkitűzés nagymértékben megvalósul — mondom, hogy nagymértékben, mert ezen a té­ren mindig akad javítani való — s bizonyítékul elmondhatjuk, hogy az e témának szentelt mű­vek filmművészetünk legjobb al­kotásai közé tartoznak és igazi sikernek örvendtek. Az említett témájú filmekről szólva — csupán a legjobbakról, az igazi művészi sikert jelentő művekről — nemcsak azt mond­hatjuk el, hogy nagy számban vannak, hanem azt a sokat mon­dó tényt is, hogy megalkotásuk­ban részt vesz a legtöbb rende­zőnk és közülük is a legjobbak. E filmek legtöbbje a pártnak az illegalitásban és a fegyveres felkelés előkészítéséért vívott harcából meríti tárgyát. Közülük érdemes megemlíteni az olyan kimagasló alkotásokat, mint: „Vasárnap este 6 órakor", „Fe­hér per", „Sorompó", „Köd", vagy az újabbak* közül „A dal" és „Magellán visszatérése". Más al­kotások* — sajnos kis számban az 1944. augusztus 23-i ese­ményt örökítik meg. Gondolok itt elsősorban a „Tölgy — rend­kívül sürgős“ és az „Estély" cí­mű filmekre. Jelentős számú al­kotás — közülük csak a legújab­bakat és a legjobbakat említem —­ közvetlenül a hatalom átvé­tele utáni időszakról és Romá­niának* az antihitlerista háború­ban való részvételéről szól,, mint például: „A város kék kapuja" és az „Itt nem tör át senki“ vagy „A Duna hullámai" című régeb­bi, keletű film. Végül az alkotásoknak egy má­sik, igen színvonalas csoportja, mint például „Az ostrom“ és „A világ teremtése", a munkásosz­tálynak a hatalom megszilárdí­tásáért, a burzsoáziának, a reak­ciós politikusoknak és a nagytő­ke képviselőinek az ország poli­tikai és gazdasági életéből való fokozatos eltávolításáért vívott harcáról szól. Ilyenformán körvonalazódik — hála filmeseink munkájának — a haza felszabadítása előkészíté­sének, megvalósításának és kitel­jesítésének nagy hőskölteménye. E filmek legjobbjainak az a fő erényük, hogy szigorúan tiszte­letben tartva a történelmi való­ságot, kiemelve a lényeget a nagy összecsapások és társadalmi át­alakulások korszakának összetett és sokszor ellentmondásos való­ságából, rámutatnak a kommu­nisták és a széles néptömegek közötti megbonthatatlan kapcso­latra, hangsúlyozzák azt a rend­kívül fontos és sokatmondó gon­dolatot, hogy a kommunistákat az állampolgárok nagy többsége támogatta, hogy tulajdonképpen az összes becsületes emberek, i­­gazi hazafiak hozzájárultak* a haza felszabadításáért vívott harchoz, és hogy ez a harc —, amelynek az élén a kommunisták* álltak — nemzeti­ ügy volt. El kell mondani azt is, hogy ezek a filmek új típusú hősöket, igazi emberi példaképeket — a visel­kedés, az élet- és gondolkodás­­mód példaképeit mutatták be a fiatal nézőknek. Meggyőződésünk — a téma gyakorlatilag kimeríthetetlen —, hogy a jövőben újabb és újabb, egyre színvonalasabb és tisztább alkotások egészítik ki az eddi­gieket, s formálják mind telje­sebbé a jövő nemzedékek előtt népünk története e fontos ese­ményének képét. ZENO FODOR Az alkotó műhelyében Az augusztusi napfényben úszó szobában családias melegség fo­gad. A falakat a művésznő képei díszítik. A csendéletek, a sárga, vörös, narancssárga virágok, őszi­rózsák, bazsarózsák, az élet de­rűjét, a művésznő hangulatát, legbensőbb érzéseit sugározzák. Szotyori Anna művésznő minden idegszálával marosvásárhelyi, itt született, egyetemi évei után itt fejtette és fejti ki termékeny alkotói munkáját. Tagja annak a marosvásárhelyi alkotói közös­ségnek, melynek­­ munkássága hazánkban és külföldön is isme­retes. A művészetről, alkotásról, lüktető életünkről beszélge­tünk. És nyilván első kérdésünk az elindulással kapcsolatos. — Mikor kötelezte el magát a képzőművészettel? — Mindig szerettem rajzolni. A főiskolán is a grafikát válasz­tottam. Úgy éreztem és érzem, hogy a grafika segítségével, a­­zon keresztül tudom érzéseimet, mondanivalómat a legjobban ki­fejezni. Nagyon szerettem­ és szeretem a mi tájaink népművé­szetét. Mindig vonzottak a mű­kedvelő művészcsoportok ver­senyei, fesztiváljai. Felkerestem a Leányvásárt, Cseresznyevásárt, igyekeztem lerajzolni a színes népviseletbe öltözött legényeket, lányokat. De különös szeretettel rajzolom városom lüktető életét is. Üzemekbe látogattam el. I­­gyekszem napjaink emberét megrajzolni, azt az embert, aki szorgalmas, odaadó munkával é­­píti szép hazánkat, új életünket. Kedvenc témám városom élete, szépsége, mozgalmassága, a há­zak csipkés tetőzete, hófedte nyugodtsága, virágos környezete, forgalmas utcája. •— A művésznő neve egyaránt ismert rajzairól és festményei­ről. Melyik a kedvenc műfaja? — A grafikát szeretem, ez az én kedvenc műfajom. Festeni egy-egy grafika befejezése után szoktam. Számomra a festészet kedves időtöltés, kikapcsolódás, új erőgyűjtés. Szeretem a virá­gokat, szívesen festek csendéle­tet. Szépek és díszítik a lakást. — Mit jelent ön számára a képzőművészet? — Az egész életemet. Leghőbb vágyam, hogy eszmeileg gazdag grafikát alkossak, olyan műveket hozzak létre, amelyekben kife­jezzem lüktető életünket, az új típusú embert, a maga vágyai­val, gondolataival. Mindez ter­mészetesen idő kérdése, de erős elhatározásom, hogy vágyamat megvalósítom és nagyobb grafi­kai sorozatokban fejezem ki ér­zéseimet, gondolataimat, monda­nivalómat. Úgy érzem, így kell cselekednem, mint művésznek, állampolgárnak, így járulhatok­ hozzá a nagy mű, a sokoldalúan fejlett szocialista társadalom é­­pítéséhez. A rajz az én fegyve­rem a nagy építőmunkában. — Művészetében milyen helyet foglal el a nő, mint téma? — Mint bármelyik képzőmű­vész tevékenységében. Nyilván szívesen festek, rajzolok nőket, munkájukkal kapcsolatos témá­kat. — Egyéni kiállításra készül... — Igen, még e hónap végén megrendezem egyéni akvarell­kiállításomat, amely szerény tisztelgés hazánk felszabadulásá­nak XXXI. évfordulója előtt. Lé­nyegében ez a második egyéni kiállításom, az elsőn grafikáim­ból mutattam be. Egyébként el­mondhatom, hogy a főiskola el­végzése óta — 1957 — mindig részt veszek a megyei kiállítá­sokon, s országos kiállításokon is szerepeltem. — Milyen tervek foglalkoztat­ják? — Szeretnék egy nagyobb gra­fikai kiállítást rendezni Vásárhe­lyen. Örvendenék, ha Vásárhelyen is létrehoznák a képzőművészek közös alkotóműhelyét. Mert így biztosítani lehetne a grafikusok sokoldalú tevékenységét s kiállí­tások­ szervezésével a közönség­nek is nagyobb lehetősége nyit­na a grafika technikák megis­merésére. DÉZSI ÖDÖN OLGA APOSTOL — Beszélgetés SZOTYORI ANNÁV­AL a művészetről, lüktető életünkről — Augusztus 23 tiszteletére Előttem a régeni Művelődési Ház ünnepköszöntő munkaterve. Piros és fekete vonallal húzták alá benne azokat a rendezvénye­ket, amelyeket a közeli napokban tartanak meg a város üzemeiben, intézményeiben, vállalataiban. A rendezvények — politikai-kultu­rális —, száma nem kevés, hoz­závetőlegesen legalább hatvan. Valamennyinek a szervezéséért a művelődési ház, intézmények, vállalatok, tömegszervezetek e­­gyüttesen felelnek. A terv előre jelzi, hogy augusztusban, a fel­­szabadulás évfordulója tisztele­tére ebben a városban megélén­kül az ismeretterjesztő és kultu­rális tevékenység. A nagy ünnep nagy elhatáro­zásra késztette a művelődési há­zat és a város tömegszervezeteit: 130 tagú folklóregyüttest alakíta­nak. Az elhatározást tett követ­te. Pátru Dumitru és Ioan Buta tanárok elkészítették az együttes repertoárját. A Népi Alkotásokat és a Tömegmozgalmat Irányító Megyei Központ segítségével té­­más táncok beiktatásával színe­zik a gazdag műsort. Az együt­tesben közreműködnek a város legjobb műkedvelői — táncosok, dalosok, zenészek. Műsoruk a felszabadulásért folytatott har­cot, az új élet építésében elért sikereket, az ezek­ felett érzett büszkeséget, az együttélő nemze­tiségek testvériségét, barátságát juttatja kifejezésre. Szép lesz a műsor, s ha kivitelezésében még akadnak is nehézségek, ahogy a régenseket ismerjük meggyőződé­sünk, hogy az akadályokat le­győzik, az együttest létrehozzák és éltetni fogják. Az ünnepköszöntő műsor elké­szítésével párhuzamosan minden vállalatban, üzemben szimpozi­­ont, kerekasztal-beszélgetést, vi­tát, aki tud, az nyer versenyt szerveznek az 1944 augusztusi fegyveres felkelés történelmi je­lentőségéről. Előadások hangza­nak el 1944: Románia fasiszta u­­ralom alóli felszabadulásának éve; Románia Szocialista Köz­társaság — a román nép és az együttélő nemzetiségek közös ha­zája; Románia Szocialista Köz­társaság felvirágzása, fejlődése, a pártvezette dolgozó nép mun­kájának eredménye címmel. A szimpozionok, kerekasztal-beszél­­getések témái közül említjük meg: A 31 szabad esztendő ered­ményei; Az RKP XI. Kongresz­­szusán kitűzött feladatok, nagy­szerű távlatok a haza felvirág­zásában; Románia Szocialista Köztársaság, az európai bizton­ság és együttműködés aktív té­nyezője. A városi könyvtár, a múzeum, a szakszervezetek, a KISZ-bizott­­ság és a többi intézmények is érdekes rendezvénysorozatot ik­tattak a munkatervükbe. Az ün­nepköszöntő előadások minden bizonnyal hozzájárulnak a dol­gozók politikai, kulturális isme­reteinek gazdagításához, a város művelődési életének fellendíté­séhez, újabb, még szebb célkitű­zések megvalósításához. Székely János A LEGSZEBB Szép vagy hazám. Megnéztelek, Mint képeskönyvet néz az ember, Fülembe harsogott a tenger, Szemembe fújtak a szelek. Tetszett a villogó kerek, A­ vízre csörgő égi festék .. A fenyvesekre hulló esték S a csillag-ittas éjjelek. És mégsem tájad varázsa, De szabad néped alkotása Vésődött legjobban belém. A békés üzemek valódi Üveg-csodái, fény-hajói Az éj tündöklő tengerén. VÖRÖS ZÁSZLÓ 3. OLDAL Ioan Slavici ötven évvel ezelőtt, 1925. au­gusztus 17-én hunyt el Ioan Sla­vici, a román kritikai realiz­mus egyik legjelentősebb képvi­selője. Sokoldalú irodalmi tevé­kenységet fejtett ki. Irt színda­rabokat (összesen öt színdarab maradt tőle), regényeket, de leg­jelentősebbek elbeszélései. 1881- ben jelent meg első kötete, az Elbeszélések a nép életéből. Ez a kötet már magában foglalja legkiemelkedőbb írásait, a Tanda atya, Apó öröme, Vakarcs, Jó­­szerencse malma és más elbeszé­léseket. Kortársa volt Alecsandri­­nak, Maiorescunak, Eminescu­­nak, Caragialenak, Coșbucnak, Creangának, Sadoveanunak, a román irodalom nagy csillagai­nak. Az író saját bevallása sze­rint rendkívül értékes segítséget kapott írói pályája kezdetén E­­minescutól, a költő csiszolgatta első kéziratait is. Eminescuval és Caragialeval együtt dolgozott a „Timpul" szerkesztőségében, majd 1894-ben Caragialeval és Coșbuckal megalapította a „Va­tta“ című folyóiratot, amely a kizsákmányolt parasztságot pár­toló erőteljes társadalmi irány­zatával tűnt ki. Ez a lap közölte Slavici legjelentősebb művét, az Anya lánya (Mara) című regényt. Ebben tette közzé Coșbuc is a Földet adj! (Női vrem pámint) és a Doina (Doina) című ismert költeményeit. Élete utolsó évei­ben három életrajzi kötetet írt. Ezek: Börtönéveim, A világ, a­­melyben éltem, Emlékek. Ioan Slavici következetesen harcolt a román nyelv eredeti szépségének megőrzéséért, a rea­lista és népi szellem meghono­sításáért. Irodalmi munkásságát elsősorban a paraszti élet felé fordulás jellemzi. Elbeszélései­nek jelentős részét a falu élete ihlette, bennük a parasztság fel­emelkedésének kérdéseit bon­colgatta, abból az időszakból, amikor a kapitalizmus egyre na­gyobb teret hódított a falun is. A jószerencse malma, A falu szája, A kincs és számos más írása, elbeszélése mind a pa­rasztság égető problémáit vetet­te fel. Slavici novelláinak végső kicsengése érzékelteti, hogy mi­lyen rombolóan hathat a pénz az emberek jellemére, társadal­mi kapcsolataira. Slavici szerette népét, de nagy tisztelettel, mélységes megbecsü­léssel viseltetett minden nemze­tiségű ember iránt. E nagy em­­ber szeretetét édesanyjától örö­költe, aki mindig embertársai i­­ránti tiszteletre, szeretetre ne­velte. Ő oltotta az író szívébe a magyarok, németek és más nem­zetiségűek iránti megbecsülést. Tőle tanulta Slavici azt, hogy... ..Ifa utadban románnal találko­zol, mondd neki buna ziua . .. a magyarnak kívánj jó napot, a németnek pedig mondd azt, hogy Guten Tag, és az ő dolguk az, hogy miként válaszolnak“. És az író élete végéig e tanítás szellemében dolgozott, cseleke­dett. Több mint ötven éven át munkálkodott a román irodalom ngarán, munkássága nagy és át­fogó: száznál több novellát, el­beszélést, mesét, hét regényt, öt színdarabot, három életrajzi kö­tetet, sok-sok tanulmányt, mono­gráfiát stb., alkotott. Életében elismerték, majd bebörtönözték, hogy aztán újból felemeljék, mél­tassák. De bármiként is véle­kedtek róla, ő kitartóan munkál­kodott az irodalom mezején és alkotásai a nagy kortársakéival együtt a román irodalom leg­szebb kincsei közé tartoznak. Napjainkban Slavici műveit százezres példányban terjesztik és olvassák iskolások, felnőt­tek, románok, magyarok, néme­tek. FOGARASI JÁNOS

Next