Ziua, noiembrie 1997 (Anul 4, nr. 781-805)

1997-11-01 / nr. 781

MJNCT Marea Brambureală RADU BUDEANU Escadronul greviștilor foamei s-a retras din fața Senatului după ce a învins la puncte un guvern torpilat de spectrul remanierii. Nemaipomenita brambureală care a ținut în șah clasa politică românească s-a încheiat, așadar, cu prelungirea privilegiilor și lăsarea în coadă de pește a unei acțiuni legislative care părea și morală și logică și reparatorie din multe puncte de vedere. Revoluționarii falși, bișnițarii evenimentelor din decembrie ‘89 și, mă rog, toate hahalerele care și-au tras dividende după ce au tăcut cu ochiul la responsabilii cu revoluția din sistemul Iliescu vor mai câștiga zdravăn o vreme sau chiar mai multe vremuri. Totată povestea asta și sumbră și comică și împleticită ca stil, metode și proceduri se încadrează armonios, aproape organic în marea brambureală românească atât de extravagant dezvoltată în ultima vreme. Cine urmărește cu atenția cuvenită morișca evenimentelor politice, economice sau sociale din România poate constata cu multă ușurință că în mai toate domeniile înaintăm prin înapoiere și ne întoarcem alunecând totuși înainte. Nu ne învârtim în cerc, nu urmărim un traseu previzibil în amărâta noastră mișcare degeaba. Ne poticnim cu enormă imaginație a pagubei în toate direcțiile, alergând nicăieri într-o smucită combinație de mișcări tip cangur, tip iepure și altele asemnea. Formidabil în toată acestă învălmășire de pomină este că toate condițiile ar fi îndeplinite să se întâmple invers. Puterea actuală are bune intenții și un anume orgoliu istoric de a-și onora angajamentele, populația strânge cureaua și nu a pus mâna pe făcăleț pentru a mătura autoritatea de stat; în jurul nostru nu există țări dușmane dornice să ne mănânce pe pâine; Europa este stabilă și înaintează spre o coerență sporită; Occidentul nu ne-a aruncat la coș, statele semnificative nu și-au închis ambasadele din București, iar marii și micii investitori nu ne privesc cu spaimă. Toate aceste realități indiscutabile puse cap la cap articulează un mediu general mai degrabă promițător decât ostil. Și totuși, pe acest fond categoric ameliorat în raport cu anii precedenți se manifestă în ansamblul operațional al Reformei o uriașă stare de bâlbâială, de mâini tremurânde și picioare moi, de creiere amorțite și priviri aburite. Ce se întâmplă, cine e de vină, ce se urmărește cu această abordare diletantă, eliptică scămoasă? Cum e posibil ca în circumstanțele primei structuri de viață democratică din România din ultima jumătate de veac să nu se perceapă de către marele public un viraj total, o manevră decisă și bărbătească în plan politic și economic, o reformulare vizează de principii, de metode, de obiective? Ne îndreptăm spre zonele libere de tip chinez, spre economia de piață siberiană sau spre capitalismul cinstit și bătătorit vesteuropean? Ce boală teribilă și rușinoasă s-a infiltrat în palierele Puterii că se dansează atâta pe loc și se stă cu ochii la perete și ceafa liberă către orice trăgător? însăși remanierea despre care se pălăvrăgește enorm și brusc este tratată în același stil politic și, în fond, neconcludent. Pisica moartă se aruncă de la un maimuțoi la altul, de pe un culoar pe altul, de la o culoare la alta ca în jocurile alandala de bâlci. Acolo există o explicație și o logică a mișcării degeaba. Aici nu, întrucât în fundătură Guvernul crede că sacrificarea lui Ionescu sau Popescu rezolvă problema pentru că Georgescu sau Vasilescu, virgini ministerial, necompromiși și plini de sârg vor repara ce au stricat frații lor de partid. Desigur, chestiunea care se pune este de competență individuală. Dar nu numai. Chestiunea care se pune este nici măcar a programului de guvernare în general acceptabil sau, poate, mai mult. Problema care se pune este a voinței politice, a capacității coaliției de a muta tranșant pe amărâta tablă de șah a realității românești. Nu un ministru sau altul au blocat reforma pe distinsele lor culoare de acțiune. Reforma a fost încetinită, răsfirată și zăpăcită pentru că nu a existat și nu există un nucleu dur al puterii, o coerență tactică, o armonizare a „ștafetei“. Toți fugeau care încotro. Cum să se ajungă undeva, în grup și cu un scop comun? în consecință, fenomenala pălăvrăgeală în legătură cu remanierea s-ar putea să rămână veșnica frecție la un picior de lemn făcută de o gloată de guralivi absolut inutili. cultură - editori, Salon Național de Umor Grafic „Grotesc ‘97“ la Sighișoara Fundația „Rene Radu Policrat" din Târgu Mureș, în colaborare cu Primăria Sighișoara, organizează în perioada 21-23 noiembrie Salonul Național de Umor Grafic „Grotesc ‘97“. Tema concursului este liberă, lucrările pot fi albnegru sau color, urmând ca pe verso să fie înscrise numele, prenumele, adresa și numărul de telefon ale concurentului. Lucrările trebuie să fie în număr de maximum opt, format A4, A3, preferabil cu passe-partout. La expediere, se impune ca lucrările să fie ambalate pentru a fi protejate de orice fel de deteriorare. Venisajul și premiera vor avea loc în 22 noiembrie 1997, ora 15.00. Premiul întâi este de 1.500.000 lei, premiul II .000.000 lei, iar „bronzul“ 500.000 lei. Adresa la care se vor putea trimite lucrările este: Fundația „Rene Radu Policrat“, filiala Mureș, 4300 Târgu Mureș, administrația: strada Lăpușna, nr. 6, et. I. Pentru informații suplimentare putem suna la fel/fax 065/216310. (AB.) „Visez ti ochii deschiși la această mare compozițe" .Expresia cumulativă a semnului plastic“ căra interioara a Palatului Muzeu din Reșița va deveni un spațiu ûonominnn l/~\n Nn idiomnti insorifiAnûnT_ S _____ sa transforme scara, ce urca liber sub formă de spirala, într-o istorie a devenirii lui artistice, prin vernisarea, aici, a celei de-a 70-a expoziții personale. Conform celor declarate artistul ar dori sa realizeze, în Palatul Muzeal, un dialog pictural între pânzele etalate și spațiul expozitional. Vor fi prezente, la mijlocul acestei luni, peste ZIUA. Maestre, ați ajuns, după o activitate impresionantă, să expuneți a 70-a personală la Reșița. Constituie acest eveniment o retrospectivă? Ion Sălișteanu. Nu. Nu este o retrospectivă. Este o expoziție de etapă, o expoziție de atelier bogat, mai generos decât îndeobște. Sunt peste 200 de lucrări pe pânză și încă ceo 600 de lucrări pe hârtie. Vreau ca expoziția să fie o altă expresie plastică, o compoziție a ansamblului care să atingă și laturile tematice, dar și ideea de totalitate a expresiei. La Reșița există un mare Palat Muzeal. Când mi s-a propus să deschid această expoziție intr-un spațiu atât de vast, am simtit o provocare profesională care trebuie onorată. De fapt tema este o provocare profesională. Cu atât mai mult cu cât Reșița a mai fost gazda unor manifestări de mare amploare, de exemplu Bienala de Artă Plastică, unde am f si eu prezent ZI IA. Referitor la numărul lucrărilor, este o expoziție fară precedent? 1.5. Nu are importanță dacă există sau nu predecesori, pentru că, până la urmă, totul este calitatea lucrărilor dar și tipul inedit de dialog între ele: în mare, neașteptat este faptul că, deși sunt multe tendințe, există și un tip de figurație, portrete, peisaje, dar și structuri abstracte, foarte ușor de retopit într-o stare de semn, ca să spun așa, care este o amprentă recognoscibilă care permite să se țeasă acea unitate - integralitatea viziunilor și a atingerilor. ZIUA: Cum ați pregătit expoziția având în vedere că spațiul expozițional vă era cunocut? 1.5. : Cu gândul la spațiul acela am stat și am lucrat tot timpul. Tema generală, sau mai va fi descrisă de Ion Sălișteanu la Reșița 800 de lucrări. Salion, pseudonimul său artistic, a avut 69 de expoziții personale în toată țara și în străinătate. Plin de verve și cu un spirit extrem de ager, Ion Sălișteanu a atins o altă etapă a creației printr-un cumul de semne. Odată cu vernisarea va fi lansat și volumul monografic „Sălișteanu", care însumează, în mare, toată activitatea sa artistică. Despre toate acestea maestru a avut răbdarea sa ne povestească, în mediul său, atelierul, bine zis genericul acestei expoziții se și cheamă: ,Expresia cumulativă a semnului plastic“. Astea a vizitatorii să recepteze dialogu cu spațiul, această viziune care asimilează semnul și-l raportează din etaj in etaj, într-o succesiune care să stabilească repere tematice repere de ordonare și cromatice total ZIUA: Ce înseamnă această manifestare, la 68 de ani , la a 70-a expoziție pentu artistul Ion Sălișteanu? ? I.S.: Este momentul care lucrez intens, o perioadă de lucru din plin și-mi doresc ce această perioadă să dureze ca mai mult. Este vorba de hărnicia produsul unei febrilități de atelier la care tin foarte tare, și care nu se naște în atelier, ci in contact cu natura, cu marile întrebări legate de destinul arte contemporane, idei care frământă de altfel, artiștii contemporan de pe peste tot ZIUA. Vorbind la modul general, creația îl poate ajut pe artistul român să trăiască: 1.5. : Lucrurile care țin de existența biologică sunt tratate foarte diferit de toți. Uniunea Artiștilor Plastici face foarte puțin, pentru că nu poate, din punct de vedere material mai mult decât atât. Pe mine mă supăr? mai puțin asta, mai mult m? supără faptul că reflexul de ocrotire a calității care se făcea odată în perioada unei izolări a artistului, se simte mai puțin acum. Ocrotirea aceasta a calității, a valorii, este mai repede produsul unui tip de indiferență care guvernează mai tot ce avem în jur. ZIUA: Cât timp va fi deschisă expoziția de la Reșița: 1.5. Va dura cu lunile. Rezum și să revin. Faptul că este o activitate obișnuită de atelier, cum se întâmplă în foarte multe ateliere din tara asta, și că de fapt despre asta este vorba despre viata atelierilui de a deveni uni de comunicare si acest spațiu al afi extinde intr-un Pas? la Reșița este o sat eu o prind din aer cu de a face o manifij caracter deosebit, aci țoală între semne si care alcătuiesc sp. Care au garanțiat prin faptul că sunt[ aceeași personality] zicem de Un singuri specificității acestui tip trebuie subliniată, nu, prin generic de expres a semnului plastic, cam toate genurile* dar cu hotare nestaji intr-un loc pe caret ca geografie si canty si calitatea oamenilor legate de ani de si Mani Principesa Margareta a inițiat la Paris o gală în beneficiul copiilor orfani din România Sofia președintelui Franței și celebra actrița Fanny Ardant au patronat ceremonia .Au fost prezenți Regele Mihai I, Regina Ana și Principesa Sofia La celebrul teatru parizian „Champs Elysee“ a avut loc, joi seara, o Gală organizată de Fundația „Principesa Margareta“, cu scopul strângerii de fonduri pentru construirea în România a unui centru medical pentru copiii orfani și handicapați. Gala a fost patronată de soția președintelui Franței, Bernadette Chirac, și prezidată de celebra actiță franceză Fanny Ardant. Prezentarea a fost făcută de celebrul realizator de emisiuni de televiziune, Frederic Mitterrand. Orchestra Națională a Franței a susținut un concert de muzica clasică dirijat de Lord Yehudi Menuhin, care a conținut și „Șapte cântece“ pe poeme de Marot Clemence cu participarea mezzosopranei de origine română, Liliane Bizineche. La gală au participat Majestățile Lor Regele Mihai și Regina Ana Csetiti de Principesele Margareta si Sofia, precum și de Radu Duda Bernadette Chirac a spus ca România si franța sunt două surori în cuvântul său, Bernadette Chirac a început prin a spune că „România și Franța sunt două surori“. Ea a omagiat activitatea Fundației „Principesa Margareta" și a mulțumit Orchestrei Nationale a Franței și Lordului Menuhin pentru sprijinul dat copiilor români defavorizați. în discursul său, Principesa Margareta a spus că prin activitatea Fundației pe care o conduce dorește să facă „să renască speranța în România“. Ea a spus că simte „o manemație“ pentru prezența în cadru concertului acordului Menuhin despre care a spus că „fidelitatea sa pentru România bate in ritmu inimii sale“. La rândul său, Lore Menuhin a spus că apreciază atașamentul membrilor Familie Regale față de România Orchestra Națională a Frantei a susținut conceptul în ciuda grevei Sindicatului artiștilor france. " Demn de semnalat este faptu că Orchestra Națională a Frânte a susținut concertul, cu toate că în urmă cu câteva zile Sindicatu Artiștilor francezi a declarat grevă generală. Membrii Orchestrei au spus însă că vor să-i ajute pe copiii români, concertând l; Gala organizată de Fundație „Principesa Margareta“. După concert, în saloanele Hotelului „Piazza Athenee" a avut loc un dineu la care au participat circa 100 de personalități Andrei BĂDD JURIȘTII SE REVĂD DUPĂ 25 DE ANI Promoția 1972 anunță împlinirea a 25 de mii de la absolvirea Facultății de Drept din București. întâlnirea se va desfășura loc în data de 15 noiembrie, la ora 12.00, la Facultatea de Drept, în Amfiteatrul „N. Titulescu“. Masa festivă va avea loc în aceeași zi, de la ora 14.00, la Club Oteteleșanu (lângă Ambasada Franței). Pentru organizarea mesei festive a fost deschis contul nr. 4072996859871 la BRD Filiala Victoria, unde vor trebui depuși câte 300.000 lei de persoană. ANUC a organizat Simpozionul anual cu tema „Artistul și Orașul" Alianța Națională a Uniunilor de Creatori (ANUC) a organizat ieri și astăzi, la Teatrul National din București, simpozionul anual cu tema .Artistul și Orașul". ANUC este membră a Consiliului European al Artiștilor (ECA) și cuprinde organizații ale artiștilor profesioniști din România: Uniunea Arhitecților, Uniunea Artiștilor Plastici, Uniunea Cineaștilor, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor, Uniunea Scriitorilor, Uniunea Teatrală (UNITER). Lucrările Simpozionului din prima zi, au avut loc la Galeriile etaj 3/4, Sala Rondă, și au cuprins două mari teme de dezbatere: .Artistul, patrimoniul cultural și memoria orașului“ și ,Artistul și politica în domeniul culturii“, însoțite de expoziția de carte a editurilor uniunilor membre ANUC și vernisajul expoziției artistului Olimpiu Bandarac ,Arta în Oraș“. Ziua de azi este rezervată pentru dezbaterea temei ,Artistul și cetatea, artistul și comunitatea“, concluziilor temelor dezbătute, unei mase rotunde, unui recital de poezie „Eminescu“, organizat de UNITER, însoțit de un recital de jazz ,Mircea Tiberian Quartet", care vor avea loc la Sala Amfiteatru. La cele două evenimente artistice își dau concursu actorii Leopoldina Bălănuță Valeria Seciu, Ion Caramitru Ovidiu Iuliu Moldovan acompaniați la harpă de loi Ivan Roncea, iar recitalul de jazz va fi susținut de Marti Cook (SUA), Mircea Tiberian Horst Nonnenmacher , Maurice de Martin (Germania).C. GHERGHEQ 825C SAMBATA 01.11.97 Filmele săptămânii 31 octombrie - 6 noiembrie ASASIN (I) Producție: Franța, 1997 Regia: Mathieu Kassovitz Distribuția: Michel Serrault, Mathieu Kassovitz, Mehdi Benoufa Studio: 10.00; 12.30; 15.00: 17.30; 20.00 DESTINAȚIE MORTALA Producție: 1996 Regia: Paul Anderson Distribuția: Laurence Fishburne, Sam Neill, Kathleen Quinlan Scala: 09.00; 11.00; 13.00; 15.00; 17.15; 19.30 Festival: 09.00; 11.00; 13.00: 15.00; 17.00; 19.00 Zilele filmului maghiar (6-12 noiembrie) în program; SECOLUL MEU XX; ELDORADO: N-O SĂ MURIM NICIODATĂ PĂMÂNTUL NIMĂNUI; SECȚIA: PITIPOANCA; BĂIEȚII WITMAN Joi 6 noiembrie, ora 17.00, spectacol de gală cu SECOLUL XX la cinema Corso. BĂRBAȚI IN NEGRI (3 noiembrie) Sala Palatului: 17.30; 20.00 Cotroceni: 11.30; IA 00; 17.00; 19.30 FATA IN FATA Patria: 09.00; 11.30; 14.30; 17.00; 19.30 Luceafărul: 09.00; 11.30; 14.30; 17.00 19.30 Favorit: 11.00; 13.30; 16.00; 18.l BATMAN SI ROBIN București: 08.45; 11.30; 14.15; 17.00; 19.3 Studio Martin: 14.00; 16.15; 18.30 CE-AM AVUT ȘI CE-AM PIERDUT Curso: 09.00; 11.00; 13.00; 15.00; 17.00 CONSPIRAȚIA Gloria: 10.30; 14.00; 16.30; 19.00 VULCANUL Cultural: 10.00; 13.30; 16.00; 18.30 Lumina: 09.15: 11.15; 13.15; 15.15; 17.15 Flamura: 10.00; 12.30; 15.00; 17.30 FEMEIA IN ROȘU Miorița: 10.30; 12.30; 15.00; 17.30 CON AIR - AVIONUL CONDAMNAȚILOR Excelsior: 12.00; 14.00; 16.00; 18.00 LUMEA DISPĂRUTĂJURASSIC PARK Dacia: 12.00;14.00; 16.00; 18.00 MINCINOSUL MINCINOȘILOR Drumul Sării: 13.00; 15.00 FRANC ! 5 CP A I. Inochentie Micu-Klein Exilul la Rom: 1 A I O carte despre destinul unei personalități charismatice a istoriei Transilvaniei Francisc Pall - „Inochentie Micu-Klein. Exilul la Roma. 1745-1768“ Medievistului Francisc Pall, format la școala profesorului Constantin Marinescu, a scris lucrarea fundamentală despre exilul Episcopului Micu- Klein și a definitivat manuscrisul în 1979. Cartea analizează cu finețe, sprijinindu-se pe un impresionant aparat documentar și bibliografic, destinul tragic al personajului-cheie pentru istoria românilor transilvăneni din sec.XVIII. Conducător religios, dar mai ales lider de conștiință al unui popor oprimat Episcopul a stârnit mânia Vienei habsburgice, care vedea în el un uriaș pericol pentu stabilitatea Imperiului. De aici, aspra judecată a i-a fost rezervată în cadrul Sinodului din 1744 forțarea exilului la Roma și încercările ratate de reîntoarcere în țară. Ediția de excepție propusă de Fundația Culturală Română, este îngrijită de Ladislau Gyemant și este însoțită de prefețe semnate de PPS Lucian Mureșan, arhiepiscop și mitropolit al Bisericii Române Unite cu Roma și de aed. Pompiliu Teodor. (G. STĂNCIULESCU[ COLECȚIA JEAN LOIS SCHER VA FI PREZENTATĂ LA BUCUR Sub înaltul patronaj al președintelui Senat Petre Roman, și al Ambasadorului Franței la în seara acesta, regal de modă la World Tn In această seară, la Wold Trade Center in Buc loc o prezentare de modă a Casei Jean Louis Sel aduce colecția toamnă/iarnă 1997-1998. Parada ești beneficiul orfelinatului din Bușteni, care are reparații la acoperiș și la instalația de incganizatorii doresc să ofere copiilor unde să înnopteze. La paradă, alături de nată de Bernard Penis, creatorul unii cu prezentări proprii Irina Schrotter și personale Catinca Roman va lipsi de a fi prezenți copiii străzii cu 6 colecții materiale ale străzii, numite generic , urmată de un dineu simandicos. Prezentare este de 50 de dolari. Pentru] tacâm de 200 de dolari. Este așteptat, din protipendada bucureșteană, care îi mai adânc în buzunar, în folosul copiii Sărbătoare la împlinirea a 69 de ani de la lansarea primei emisiuni radio. De Ziua Radioului are loc spectacolul cu „Aveți un prieten, Radio România!" Show-ul va fi transmis în direc pe canalul România Actualități Astăzi, la ora 17.00, când se împlinesc 69 de ani de la lansarea primei emisiuni Radio România, Societatea Română de Radiodifuziune organizează, în studioul de concerte „Mihai Jora“, spectacolul cu public ,Aveți un prieten, Radio România!“. în prima parte, Teatrul Național Radiofonic prezintă, în premieră, comedia „Dămăroaia Story“, de Comeliu Leu, care face haz de necaz referitor la visele de tranziție ale unor mahalagii de condiție modernă, proveniți din periferia Bucureștiului sau ajunși pe malurile Dâmboviței din Orient. Regia artistică este semnată de Ion Vova, iar din distribuție fac parte actorii: Dem Rădulescu, Rodica Popescu-Bitănescu, Mitică Popescu, Virgil Ogășanu, Cristian Sofron, Nicu Constantin, Eugen Cristea, Cornel Vulpe, Doina Ghițulescu, Andreea Măcelaru, Tudor Pleșca. Muzica îi aparține lui Gabri rabescu, realizator fiind Popescu, în partea a II-a, cu realizator Viorel Popescue o întâlnire cu vederi și de azi, lansate pe Radioului: Gică popescu Similea, Dida Drăgan, I Dauer, Nicolae Nițescu, Anghel, Laura Stoica Șeicaru, Cătălin Crișan, Spiess, Daniela Vlădesc Teodorescu, Ion Doneta Postolache, G1 Turda, formația „Colibrtacolul va fi transmis pe canalul România A. La ora 16.00, în foaie de concerte va ave vernisajul unei inedite de fotografii, intiti il istorie a Teatrului Radiofonic în imagini de Vasile Blendea" și a romanului „Spionii bi de Corneliu Leu. (L. UBB Cluj solicită încă o majorare a fondului de le cu 7,3 miliarde Conducerea Universități „Babeș-Bolyai“ din Cluj a solicita din nou Ministerului Educație Naționale suplimentarea fondulu de burse pentru ultimul trimestr al acestui an cu 7,2 miliarde. Reamintim că, la sfârșitu lunii septembrie, UBB Cluj ceruse această sumă cu scopul de a se asigura bursificarea a 9.000 de studenți din cei aproape 16.000 de solicitanți. De la universitatea clujeană al MEN a alocat numai de de lei pentru luna , ceea ce înseamnă un burse deosebit de mn UBB .Cluj a hotărât ca reprezentanții studiătoarele cuantumuri : 330.000 de lei - bursa 275.000 de lei - bursa și 220.000 de lei - ajute Enditv Redactor șef: ADRIAN PĂTRUȘCĂ Prim-redactor șef adj.: RĂSVAN MOLDOVEANU Redactori șefi IONAC MIHAI PÂLȘU BOGDAN COMARONI CEZAR IOAN adjuncți: editor desk social economic sport, auto ediții locale, ediția de București corespondenti Editor Ziua de Nord-Vest: TRAIAN PANGHETel/fax: 01-311 2280 Director General Adj.: LIVIU MORARU Director difuzare: GABRIEL ENACHE Director publicitate: SORIN NOVAC Contabil Șef: MARIA TOMA nr.4. sect REDACȚIA: București, Str. Ion Câmpinean Oficiul poștal 1, C.P.856 Abonamentele se vor face la orice oficiu poștal la poziția 1036 din catalogul publicațiilor până în data de 23 ale lunii, costul unui abonament fiind de 15.000 lei/lună + taxe poștale. Pentru abonamente în străinătate RODIPET SA Tel 222 41 26. 400 32 73 Fax 222 64 07 asisa ioumï 1223-043 X S3:q>:3 [PMSm] and ziariștii sunt în pericol, sunații Paris - 0033.14.77.77.414 nJiiui de Jij Viparul executat la Tipografia GARAMONDS Cluj Napoca, Strada Fabricii 93-105 Director: Ștefan Bara Tel. :064/414054 Născută în zIM de 29.05.1994 odată cu ideea lansării noii seri a acestui ziar: .___ ANCA ALEXANDRA este una: