Ziua, decembrie 2003 (Anul 10, nr. 2880-2902)

2003-12-09 / nr. 2886

ents UI TU . Ar fi 9 decembrie 2003 Memoriile lui Manea Volumul memorialistic „întoarcerea huliganului“ de Norman Manea se numără printre cărțile anului 2003 pe o listă a publicației The New York Times, ce trece în revistă aparițiile editoriale remarcabile din ultimul an. „întoarcerea huliganului“, apărută la editura ,fanar, Straus - Giroux“ dar à la Polirom, este o retrospectivă a vieții autorului, într-o compoziție de tip romanesc, cu mai multe straturi ale narațiunii, transmite Mediafax. Punctele de interes ale volumului sunt deportarea în Transnistria, în copilărie, în timpul celui de-al doilea război mondial, viața în comunism și traiul în exil ca evreu român. Totul este povestit cu „dexteritate corozivă“ și putere lirică, dar și independent de orice ordonare cronologică a momentelor din viața autorului, scrie cronicarul de la The New York Tunes, scriitor și profesor la Duke University. (DIM.) Țara lui Moș Crăciun Copii cu vârste de până la 12 ani îi pot trimite lui Moș Crăciun desenele lor despre țara din care vine Moșul. Desenele, care vor fi trimise la Căsuța Poștală 2004 București, vor ajunge la Moș Crăciun cu ajutorul Poștei Române, organizatorul concursului. Cele mai frumoase desene vor fi premiate pe 22 decembrie. Toți participanții la concurs trebuie să menționeze pe plic „Desen pentru Moș Crăciun!“ (DSM. „Sintoism“ la Palatul Sutu Conferința „Sintoismul: Religia tradițională a Japoniei“ va avea loc astăzi, de la orele 18.30, la Muzeul Municipiului București. Organizată de Asociația Culturală „Noua Acropolă“, conferința va fi susținută de profesorul Ivo Ivanovici. Acesta va arăta că studiul comparat al culturii umane dezvăluie faptul că în temeiul oricărei civilizații se află simbolurile prin care se încearcă depășirea unei existențe pur profane și vremelnice și stabilirea legăturilor cu dimensiunea sacrului. Șintoismul include o mitologie bogată, o teologie profundă, un ritual complex și, poate cel mai important, este o disciplină menită să transforme și să înnobileze toate aspectele realității. (DIM.) Lieduri în cuvinte oprana Lăcrămioara Schuller, solistă a Operei Brașov, va susține astăzi, de la orele 17.00, la Muzeul National floretei.nocm un rppital Hp hpHnris_______ intitulat „Cuvinte de iubire“. La pian se va afla Genul Aptuia iar spectacolul va fi prezentat de muzicolog Loredana Baltazar. Din program fac parte lucrări de George Enescu, Gabriel Faure, Henri Duparc, Ernest Chausson și Francis Poulenc.DIM, Noroc și ghinion la Realitatea Mihai și Nikos vor aborda astăzi, la emisiunea „Trezirea la realitate“ de la Realitatea TV, o temă care-i invită pe telespectatori la confesiuni: „Când ați avut cel mai mare ghinion în viață?“ Cei care telefonează la numerele afișate pe micul ecran sau trimit mesaje cu răspunsuri la întrebarea „Vă poartă ghinion cifra 13?“ pot câștiga tortul, milionul cotidian sau alte premii. Mâine, tema emisiunii va fi „Ce număr vă poartă noroc? De ce?“ (LI.) In memoriam Mihai Tofan Expoziția de scenografie „In memoriam Mihai Tofan un scenograf pentru o țară“ va fi vernisată astăzi, de la orele 18.00, la Muzeul Național Cotroceni. La eveniment vor participa Ion Cazaban, Ion Cojar, Florica Mălureanu și Matei Alexandru. Expoziția va fi deschisă până la sfârșitul lunii februarie 2004. (DIM.) Seară de gală la Teatrul de Operetă din București Premiile Clubului Român de Presă în Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian“ nu au răsunat ieri soară acordurile muzicii, ci aplauzele celor prezenți la cea de a cinca ediție a Premiilor Clubului Român de Presă (CRP). Juriul a avut de deliberat între 353 de producții de presă, provenite de la 149 de autori, cu materiale publicate în 67 de medii de comunicare, între care 12 cotidiane naționale și șase regionale, 17 periodice nationale și patru regionale, trei agenții de presă, șapte posturi de radio nationale și trei regionale, șapte posturi de televiziune naționale și patru regionale, două publicații electronice și o casă de producție de televiziune. Candidaturile au fost depuse pentru următoarele secțiuni: presă scrisă (jurnalism economic, reportaj, expresivitate jurnalistică, știre de agenție, jurnalism IT), radio (reportaj, talkshow) și televiziune (reportaj, talkshow). Nou înființatul premiu „Dumitru Tinu“ ai revenit, potrivit deciziei juriului, săptămânalului „Opinia studențească“ din Iași. Contracandidate pentru această distincție au fost Liber Poligraf SA - pentru suplimentul „Adolescentul“, Etalon SRI, - deținătoarea postului de televiziune TV Etalon și a postului Radio Etalon. Trofeele, pe categorii, le-au revenit ieri seară următorilor jurnaliști știre de agenție - Ovidiu Bărbulescu (Rompres) și Călin Cosmaciuc (Mediafax) expresivitate jurnalistică - Florin Remus Radu (cotidianul „Evenimentul zilei“) • jurnalism economic - Mircea Răzvan Amariei (revista „Capital“) • reportaj - Alee Portase (publicația „Graiul Maramureșului“) • anchetă - Iiviu Avram (ziarul „Adevărul“) • Jurnalism IT - Georgian Alberto Stoica (publicația „Banii noștri“) • reportaj radio - Liliana Alice Nicolae (BBC România) • Talkshow radio - Ovidiu Codrin Simonca (material difuzat la BBC România) • reportaj TV - Tiberiu Ștefănescu (România 1) • talkshow TV - Emil Hurezeanu (Antena 1) • debut - Dorina Bălan („Monitorul de Botoșani“, presă scrisă), Camelia Moise (material difuzat la TVR2, televiziune) și Maria Magdalena Chirana (Societatea Română de Radiodifuziune, studioul teritorial Constanta). (SD.) „La Est de Vest“ via Uniunea Scriitorilor Volumul de teatru „La Est de Vest“, de Mircea M. Ionescu, apărut la tânăra editură Play, va fi lansat astăzi, de la orele 13.00, în „Sala oglinzilor“ de la Uniunea Scriitorilor. Cartea va fi prezentată de actrița Olga Delia Mateescu, câștigătoarea Premiului Uniunii Scriitorilor pentru dramaturgie, în 2002, criticii de teatru și scriitorii Mircea Ghițulescu, Ion Cocora și Ion Parhon, dramaturgii Dinu Grigorescu și Horia Gârbea. Volumul, prefațat de criticul Mircea Ghițulescu, reprezintă în fapt o antologie a dramaturgului Mircea M. Ionescu, cu șapte piese (patru dintre ele jucate pe mai multe scene), selectate din cele 13 scrise de autor intr-un sfert de secol, și referir ale presei de specialitate, chitară și de peste hotare. (DIM., i g Artă românească la Salonic Sub titlul „Noi creatori ai Balcanilor. Versiuni ale spațiului balcanic“, în orașul elen Salonic au fost expuse săptămâna trecută mai multe lucrări de artă grafică ale unor creatori din sud-estul Europei. Operele de artă ale celor 25 de tineri creatori din România, Turcia, Bulgaria, Serbia-Muntenegru, FYROM, Albania și Bosnia Herțegovina au fost expuse în incinta a trei monumente istorice din Salonic: Eptapurgia, Băile „Paradeisos“ și Pazar Hamam. Expozițiile cuprind lucrări de pictură, montări de obiecte și materiale, precum și proiecții video create de artiști special pentru acest eveniment. Experimentul face parte din proiectul „Noii Balcani“ din cadrul Olimpiadei Culturale și beneficiază de sprijinul Centrului de Arheologie Modernă din Salonic. George COMAN, Grecia Lecții de restaurare à la Prado Despre „Restaurarea de pictură la Muzeul Prado“ s-a intitulat conferința susținută ieri, la Palatul Suțu din Capitală, de către specialista Maria Jesus Iglesias Diaz, care și-a construit discursul pornind de la două lucrări de Tiziano expuse recent în celebra instituție madrilenă. După prezentarea unor noțiuni generale privind criteriile și tehnicile restaurării picturii în Spania, cunoscuta specialistă în domeniu a făcut o analiză amplă a procedeelor de reînnoire a lucrărilor „Sfânta Magdalena“ și „Religia ajutată de Spania“, transmite Rompres. Diaz a subliniat că viziunea sa asupra restaurării picturii este „conservatoare“, adică nu intervine pe original, ci încearcă să păstreze sută la sută ceea ce a creat autorul; în acest sens, ea și a exprimat dezacordul cu restauratorii din Europa care susțin că vechea pictură ar avea nevoie de intervenții în timpul restaurării. Maria Jesus Iglesias Diaz este restaurator de pictură la Muzeul Prado din anul 1984, înainte de a-și fi început activitatea la acest muzeu, care adăpostește cea mai mare pinotecă din lume, a pus bazele atelierelor de restaurare pentru diferite colecții publice, dar a restaurat multe lucrări și din colecții particulare. (LD.) „Caragiu“ la pachet Cel de-al treilea și ultim volum din selecția de arhivă a actorului Toma Caragiu a fost lansat de către TVR Media. In plus, în seria ,Momente de Aur - Maeștrii Comediei“ există pachetul de colecție, care reunește cele trei casete video, precum și formatul dublu DVD, conținând toate cele 28 de momente ale umorului de televiziune arhivate cu inegalabilul actor. Andrei Enescu, administrator TVR Media, precizează că se dorește „sensibilizarea publicul larg asupra unor repere ale artei interpretative românești“. După Toma Caragiu, deschizătorii colecției, urmează și alți actori pe care publicul i-a îndrăgit, precum Amza Pellea, Dem Rădulescu, Octavian Cotescu, Ștefan Bănică ș.a. Oferta TVR Media mai înglobează cel de-al treilea album al trupei Quartz - „Dragostea-i un biscuit“, iar luna aceasta va fi lansată pe piață o colecție de cântece populare românești în interpretări celebre. (LD.) Lansare Rădulescu-Zoner Cartea .A fost un destin. Aminitiri, mărturii, dezvăluiri“ de Șerban Rădulescu-Zoner va fi lansată astăzi, de la orele 1230, la Muzeul Municipiului București. Volumul, apărut la Editura Paideia, aduce, prin amintirile și mărturiile autorului, conjugate cu informații din documente de arhivă și lucrări de specialitate, o seamă de detalii inedite din viața societății, mai ales cea bucureșteană, pe o perioadă de 50 de ani (1939 - 1989). Nu lipsesc nici referirile documentate asupra trecutului comunist al unor personalități politice din prezent, precum și o anexă cu numele ofițerilor de securitate care l-a urmărit pe autor timp de 11 ani. La lansare vor lua cuvântul Ion Bălășoiu, Șerban Papacostea și Romulus Rusan. (DSM.) Ion Diaconescu TEMNIȚA DESTINUL GENERAȚIEI NOASTRE Nemira vă recomandă Ion Diaconescu: „Temnița, destinul generației noastre - După temniță - După revoluție“ Scrisă de personajele principale, istoria are de obicei un aer fad și o miză personală, partinică. Ion Diaconescu se dovedește însă, în voluminoasele lui memorii, un martor sentimental al ultimei jumătăți de secol. S-au scris și se vor mai scrie mii de pagini despre teroarea comunistă, despre obsedantul deceniu, despre „conspirațiile“ post-revoluționare dar va fi greu de întâlnit un echilibru atât de sincer între descrierea realistă și de factură romanescă a vieții cotidiene marcată de sărăcie și luptă pentru supraviețuire, și visul legat de destinul unui partid care mai există doar prin sacrificiile unor entuziaști. Cartea nu trebuie citită numai de partizanii țărăniști, ci mai ales de tinerii pentru care ultimele decenii ale secolului trecut sunt pagini de istorie predată cu mai multă sau mai putină îndemânare, și care vor afla din aceste memorii cum trăia un om obișnuit, care erau limitele, visele de fiecare zi și cum se exercita controlul comunist asupra „omului nou“. MM si alinia, adică “vocea” Radioului national ! ! ! Radio România Actualităti 3 A fi ISI 9 păstrează poziția de lider al pieței radio, la cei mai importanți indicatori - notorietate și audientă y y VW 25% ! De curând, Societatea Română de Radiodifuziune a sărbătorit 75 de ani de existență, în fapt trei sferturi de veac de continuitate neîntreruptă a ceea ce numim Voce națională, fie că ne referim la componenta sa informativă, fie că evocăm rolul educativ ori distractiv ale serviciului public de radio. Cum era firesc, evenimentul nu a avea cum să se restrângă doar la o sărbătoare „de casă" a profesioniștilor din SRR atâta vreme cât instituția din strada Berthelot a îndeplinit, în toate epocile, un distinct și inconfundabil rol de pionierat în presa românească, a coagulat inițiative de mare notorietate pentru civilizația românească ori s-a străduit să străbată prin vremi tulbur cu mesajul de spiritualitate și adevăr rostit de la microfon de cele mai mari personalități ale neamului. Seria de manifestări ale recunoaștere rolului Radioului național în deceniile trecute, ale legitimității sale în serviciul cetățeanului, avea să fie prefigurată de organizarea la București a unei conferințe internaționale privind garantarea independenței serviciilor publice de radiodifuziune din întreaga lume în condițiile acestei contemporaneități ce operează în alte dimensiuni ale informației și politicului. Au urmat ceremonii de decorare și, mai ales, o sesiune specială a Academiei, forum de incontestabil prestigiu cultural științific care a înțeles să recunoască Radioului național o anume „rudenie’ în misia comună de valorificare a 35% 10% .% Notorietatea posturilor de radio la nivel national 30.5% 15.4% 1.2% 1.3% 11.1% 6.2% 11,6% 3.8% 1.0% 17.9% Romania Aficialiiali Studiouri Alte posturi Radio Star Radio Pro Rami in Contau Europa FM Radio 21 Mix FM teritoriale si publice locale Altul 30% 25% 20% 15% 10% 5% 0% 27.6% Romania Arti iahtete faptelor și a tezaurului de spiritualitate românească. Mai trebuie adăugat că, în paralel cu sărbătoarea, la Societatea Română de Radiodifuziune se puneau la cale cooperări de prestigiu (cu marile firme ale audiovizualului internațional ) CNN și CNN Radio, Radio France și Radio France International, destinate unui parteneriat incredibi cu vreme în urmă, mai ales din pricina disponibilității și a reciprocității depline) și definirea unei strategi editoriale și tehnice, modernă, pe măsura reperelor configurate serviciilor publice de radio, de instanțele jurnalismului internațional Am reamintit cititorilor aceste momente de evocare și cinstire a dinamică consecventă ce demonstrează stabilitate și Radioului național fiindcă, iată recentul sondaj al IMAS, desfășurat în chiar acele zile, recunosc Societății Române de Radiodifuziune întâietatea în privința notorietății ș audienței, indicator ce menține posturile Radio România Actualități și cele teritoriale ale SRR într-o consecvență. De asemenea, aceleași posturi publice se află în poziția de lider pe piața radio la capitolul „principalei surse de informare” a cetățeanului - imediat după televiziunile care au și avantajul imaginii - și la indicatorul „promovării adevărului", a credibilității mesajului, in competiții care adesea sunt necruțătoare Cota de piața a radiourilor la nivel national 0.8% 11.3% 1.8% 1.8% 8.3% 7.2% 18.3% 4.4% 18.5% Alte postiri publice Studiouri teritoriale si locale Mix FM Star Pro FM Contact Europa FM Radio 21 Altele ZIUA - abonament incredibil de ieftin! Abonamentul lunar la ZIUA costa doar 80.000 lei 6.000 lei la chioșculege: 3.000 lei acasă (abonament pe 6 luni sau 1 an) 3.500 lei acasă (abonament 1 - 3 luni)