Ziua, decembrie 2003 (Anul 10, nr. 2880-2902)

2003-12-31 / nr. 2902

^ Ministerului Săt? (MS) și Direcției de Sfe Publică București (DSPB) au verificat, ieri, unele din locațiile unde se pregătește meniul pentru masa festivă de Revelion organizată la Romexpo. Cele trei societăți de cataring angajate de edilul Sectorului 5 al Capitalei, Marian Vanghelie pentru a pregăti meniurile sunt situate la Compexul expozițional Romexpo, în Bănesa și în Pipera. Reprezentanții MS și cei ai DSPB au verificat locațiile din Romexpo à Pipera, unde bucătarii trudeau de zor la pregătirea meniului pentru că primarul Inspectorii sanitari garantează pentru mâncarea primarului Sectorului 5 Liber la sarmalele lui Vanghelie Marian Vanghelie a solicitat „bucate alese“, așa cum a afirmat unul dintre angajați. In locația din Băneasa nu era nimeni, pentru că bucătarii lucrau toată noaptea. „Ei și-au organizat programul astfel încât bucatele să fie cât mai proaspete“, a declarat Alexandru Rafila, director general în Ministerul Sănătății. Firma din complexul expozițional avea de pregătit meniul pentru o mie de pensionari care vor peterece în pavilionul 14 al locației. Pentru aceștia bucătarii pregăteau multe delicatese precum piftie de curcan, somon file cu lămâie carne de porc, bacon cu mozzarela, brânză roquefort cu susan și cu mac sau pate de ficat cu măr copt, toate acestea numai la gustare. După aperitive pensionarii vor servi somon cu legume și brocoli, lămâie și sos olandez, ruladă de curcan, ruladă de vițel, spanac, sfeclă și conopidă, friptură de porc și de pui cu crochete de cartofi, tort și cafea. Organizatorii susțin că meniul este același pentru toți participanții la Revelionul din complexul Romexpo, dar diferă numai bucătarii, în ambele locații verificate era curățenie, alimentele erau păstrate în condiții speciale, iar prepararea hranei respectă normele igienico-sanitare prevăzute de lege, a fost concluzia reprezentanților celor două instituții care au vrut să se asigure că participanții la revelionul de la Romexpo nu vor regreta că au decis să-și petreacă ultimele clipe din 2003 acolo. Acțiunea de ieri s-a încadrat în strategia din ultimele două zile ale anului în cadrul căreia echipe ale autorităților sanitare și de protecție a consumatorilor verifică modul în care sunt organizate mesele festive de Revelion în marile centre ale țării. Reprezentanții direcțiilor de sănătate publică din teritoriu, împreună cu inspectorii Oficiului pentru Protecția Consumatorului, vor face verificări atât din punct de vedere igienico-sanitar, cât și din cel al asigurării asistentei medicale în toate locurile unde vor fi aglomerări umane în noaptea de Revelion, a declarat ministrul Sănătății, Ovidiu Brânzan. Mihaela JITEA eDu_ <=2 M => Qco LU ZOZ 1 Primarul Sectorului 5 SOCIAL - ECONOMIC miercuri 31 decembrie 2003 Electrica Oltenia și Moldova vor fi privatizate până în septembrie 2004 Procedurile de privatizare a societăților Electrica Oltenia și Electrica Moldova vor fi încheiate în septembrie 2004, după ce in martie vor fi trecute in proprietate privată filialele Electrica Dobrogea și Electrica Banat, au declarat surse din Ministerul Economiei și Comerțului, citate de Mediafax. Procesul de privatizare a societăților comerciale Electrica Oltenia și Electrica Moldova va fi coordonat de o comisie specială, condusă de ministrul Economiei și Comerțului. Comisia va fi formată din șeful Oficiului pentru Participațiile Statului și Privatizare în Industrie, directorul general al companiei Electrica, precum și din secretari de stat din Ministerul Economiei și Comerțului, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Muncii și Agenția Națională pentru Protecția Mediului. O serie de companii internaționale, printre care grupul spaniol Iberdrola, s-au arătat interesate să participe la procesul de privatizare a Electrica Oltenia și Electrica Moldova. Cele două societăți au un capital social cumulat de 8517 miliarde de lei și asigură distribuția și furnizarea energiei electrice pentru 2,7 milioane de consumatori. Alte două filiale ale Electrica - Banat și Dobrogea - au fost scoase la privatizare în prima parte a acestui an, iar pentru preluarea acestora a fost depusă o singură ofertă preliminară și neangajantă, din partea grupului italian Enel. Celelalte companii aflate pe lista scurtă - EVN AG (Austria) și Public Power Corporation (Grecia) - s-au retras din acest proces. Asociațiile salariaților - Univers și Electrica Service - au depus, la rândul lor, scrisori de intenție pentru preluarea unui pachet de cel mult 10% din capitalul social al celor două societăți, operațiunea urmând să fie efectuată ulterior vânzării pachetului majoritar. (G.M.) Regim după Sărbătorile de Iarnă Ca în fiecare an. Sărbătorile de Iarnă sunt un prilej de bucurie dar și un moment de insatisfacție pentru cei care fac abuz de mâncare și băutură. Deși medicii nu ezită să avertizeze permanent populația asupra pericolului pe care-l prezintă consumul în exces al alimentelor cu grăsimi și a băuturilor alcoolice, numărul celor care solicită intervenția salvării sau care dau de lucru medicilor de gardă este mare. Indigestiile ocupă loc de frunte în rândul diagnosticelor puse de doctori persoanelor care reclamă stări de greață și vomă. Autoritățile sanitare recomandă consumul de produse alimentare din surse sigure, achiziționarea de produse alimentare în termen de valabilitate și utilizarea de ouă crude pentru prepararea de creme și maioneze după ce s-a citit ștampila cu data expirării. Specialiștii susțin că adoptarea cât mai rapidă a unui program disciplinar al orelor de masă este primul lucru la care trebuie recurs imediat ce s-au încheiat sărbătorile de iarnă pentru a preveni eventuale neplăceri și a reinstaura o stare de normalitate. Simona Tivadar, medic specialist în nutriție și în boli metabolice recomandă respectarea cu strictețe a cele trei mese obligatorii (mic dejun, prânz și cină), și consumarea unei cantități mari de legume și fructe. în prima săptămână de după sărbători trebuie evitate mâncărurile grase și tocăturile, care constituie baza meselor din această perioadă. Carnea de porc ar trebui înlocuită cu cea de pui, curcan sau pește și mesele trebuie completate cu lactate și brânzeturi. Totodată se recomandă o pauză în consumul de alcool și dulciuri. Masa de seară ar trebui să fie dominată de ceaiuri din plante cu multă lămâie și iaurturi, renunțându-se la apetisantele produse specifice sezonului Mihaela JITEA Oftalmologii au avut și anul acesta de muncă zeci de victime ale exploziei petardelor Spitalul de Oftalmologie din București s-a confruntat în ultimele zile cu un număr mare de accidente provocate de exploziile petardelor, în doar 24 de ore, zece persoane suferind leziuni oculare grave a declarat pentru Mediafax Monica Pop, directorul unității sanitare. „Este de necrezut cât de mulți răniți au ajuns la spital, în ultimele 24 de ore, în condițiile în care utilizarea petardelor este interzisă. Ce se va întâmpla în zilele în care va fi liber la petarde“, s-a întrebat directorul. Pacienții sunt de vârste diferite, de la șapte la 35 de ani, majoritatea accidentându-se singuri. Ultimul dintre răniții internați este un adolescent de 16 ani din comuna Ciulnița, Județul .Ialomița, elev în clasa a IX-a. în urmă cu o zi, vărul lui i-a adus mai multe cutii cu petarde. Băiatul a băgat o petardă într-o sticluță goală, înecare a fost esență de rom. înainte să apuce să pună capacul, vasul i-a explodat în față. „După explozie nu am mai văzut nimic cu ochiul stâng. A venit salvarea și ma dus la Spitalul din Slobozia, unde mi-au făcut un calmant, pentru că urlam de durere, după care m-au trimis la București“, a povestit Dănuț. Adolescentul a fost operat imediat, dar nu va mai avea niciodată vederea la fel de bună ca înainte de accident, a spus Monica Pop. După operație, băiatul se simte bine, iar cu ochiul rănit zărește ceva urmare. Directorul spitalului bucureștean a făcut un apel către medicii din țară să rezolve respectivele cazuri în clinicile de specialitate din județ, pentru a evita supraaglomerarea unei singure unități sanitare. (MJ.) < J. 15 Micile petarde ți marile pericole Fitch a îmbunătățit ratingul împrumutului pentru Termoelectrica Agenția de evaluare financiară Fitch Ratings a îmbunătățit de la „BB minus“ la „BB“ calificativul acordat creditului în valoare de 200 milioane de dolari contractat de JP Morgan Bank Luxemburg în favoarea Termoelectrica SA în decembrie 2002, informează Mediafax, îmbunătățirea ratingului aferent titlurilor Termoelectrica survine intervenției din 18 decembrie, când Fitch a revizuit în sens pozitiv calificativul acordat României pentru creditele pe termen lung în valută, de la „BB minus“ la „BB“, se afirmă într-un comunicat al agenției de evaluare financiarii. Compania americană JP Morgan, prin subsidiara sa din Luxemburg, a lansat la Londra, în decembrie 2002, o emisiune de titluri în valoare de 200 de milioane de dolari pentru finanțarea unui împrumut către societatea Termoelectrica SA, garantat de statul român. Titlurile sunt listate la bursa din Luxemburg și au o dobândă variabilă, scadenta fiind la cinci ani. Plasamentul a fost intermediat de JP Morgan și Hypovereinsbank. In același timp, Fitch a revizuit în sens pozitiv, de la „BB minus“ la „BB“, calificativul acordat titlurilor de 120 milioane de dolari emise în 2001 de J.P Morgan Bank Luxemburg pentru 18 centrale termice din România. Titlurile emise de J.P. Morgan sunt destinate acoperirii creditelor acordate Termoelectrica și celor 18 centrale termice. (A.G.C.) Inspecții ale Autorității Naționale de Control de Sărbători Garda Financiară, instituție aflată în subordinea Autorității Naționale de Control (ANC), a verificat, în perioada 26 - 28 decembrie, peste 480 de agenți economici care își desfășoară activitatea în centre comerciale și în piețe agroalimentare, se arată într-un comunicat al ANC, în urma verificărilor au fost aplicate 230 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 744 de milioane de lei. De asemenea, a fost confiscată suma de 170 de milioane de lei, obținută din comercializarea de mărfuri pentru care agenții economici nu au putut prezenta documente legale de proveniență. Principalele deficiențe constatate în timpul controalelor au fost neîntocmirea notelor de recepție la punctele de vânzare cu amănuntul, neutilizarea caselor de marcat electronice fiscale, nepredarea bonului fiscal clientului de către operatorul casei de marcat sau nerespectarea disciplinei financiare. ANC precizează că din valoarea totală a amenzilor aplicate a fost încasată operativ în timpul controlului suma de 450 de milioane de lei. Autoritatea de Control va continua în perioada sărbătorilor de iarnă controale operative atât în ceea ce privește activitatea desfășurată de agenții economici, cât și la frontierele țării, în domeniul protecției consumatorilor și în cel al protecției mediului, în perioada menționată, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Națională a Vămilor, activitățile la frontierele țării și la punctele vamale de interior s-au desfășurat în condiții normale, evenimente deosebite nefiind semnalate nici din rapoartele înaintate de Garda Națională de Mediu. (A.M.V.) EURO CASA BUCUR RESTAURANT Str.col.Poenaru Bordea, nr.2 sector 4,BUCUREȘTI ( Langa tribunalul mare, fosta piața Operetei ) Tel. +4 021.336.15.22 +4 0744.300.299. fax.+4 021.337.28.3? Bancă de cornee la București Banca de cornee din Spitalul de Oftalmologie din București va fi funcțională în cel mult două luni, a declarat Monica Pop, directorul unității medicale. Acest fapt va permite realizarea unui număr mare de operații de transplant cu prelevare de cornee de la cadavru, în condițiile în care peste 400 de bolnavi așteaptă să fie reluate aceste intervenții. Directorul Pop susține că transplantul de cornee de la cadavru a fost oprit în urmă cu un an de președintele Comisei Naționale de Transplant în prezent, la spital a fost adus unul din cele patru module ale băncii de cornee. Până când vor fi achiziționate toate piesele componente, primarul Sectorului 1 al Capitalei, Vasile Gherasim, ne-a promis ajutor pentru construirea unui corp de clădire unde să fie montată banca, a mai spus Pop. (MJ.) Năvală în Poiana Brașov Poiana Brașov este în aceste zile neîncăpătoare pentru miile de turiști veniți să se distreze și să petreacă noaptea dintre ani, informează Rompres. Pârtiile sunt asaltate de schiori, dar și de săniuțe sau de cei care preferă snowmobilul pentru care amatorii plătesc 500.000 lei pentru o plimbare de 15 minute. Cea mai solicitată de de schi este Bradul pe care pot schia și începătorii.irca 2000 de turiști solicită telescaunul, cifră care se înregistrează destul de rar, după cum spun cei care se ocupă de buna funcționare a acestuia. Și parcările din stațiune sunt pline, iar autobuzele care circulă pe traseul Brașov - Poiana Brașov abia fac față, la cozile care se formează de regulă așteptându-se circa o oră. Angajații din turismul brașovean spun că sunt pregătiți să facă față avalanșei de turiști cărora le pregătesc surprize mari de Revelion. (M.CB.) Eximbank, premiată ximbank a primit premiul EuroMarket 2003 pentru performanțele și succesele înregistrate în activitatea Misa, cu ocazia „Forumului EuroMarket 2003“, desfășurat la Bruxelles în perioada 14-16 decembrie 2003, se arată într-un comunicat al băncii. European Marketing Research Center (EMRC) este o asociație internațională independentă, cu sediul la Bruxelles, înființată în 1992 prin decret regal al Coroanei belgiene. Misiunea EMRC este aceea de a promova relațiile economice și comerciale între liderii economici din întreaga lume, dar în principal între companiile și țările membre ale Uniunii Europene și cele nemembre. EMRC premiază în fiecare an, în cadrul unui forum, un număr de companii și instituții. Beneficiarii premiului EuroMarket devin automat membri ai EMRC International Business. în perioada 14-16 decembrie 2003, EMRC a organizat „Forumul EuroMarket 2003“, cu tema „Finanțarea și investirea în proiecte din țările în curs de dezvoltare“. Forumul a reunit participanți din sectorul finanțelor, sectorul privat și public, experți internaționali. (AMV.) Primăriile bistrițene avertizate Primăriile din Bistrița-Năsăud au fost avertizate de Inspectoratul Județean de Protecție Civilă că încălzirea vremii ar putea duce la inundații, în condițiile în care pe mai multe râuri din județ există poduri de gheață, transmite Mediafax. Potrivit lui Ioan Scurt de la Inspectoratul n_1----4- PL41X \Tr V 1, • ■“ * — «■ ‘ ^ -in pe mai multe râuri din județ, iar în cazul unei încălziri bruște a vremii acestea s-ar putea disloca. Prognozele meteo arată că, în zilele următoare, temperaturile vor crește până la plus 5 grade Celsius. Echipe ale Inspectoratului Județean de Protecție Civilă au verificat toate primăriile cu probleme din județ, care sunt expuse în general riscului unui calamități naturale și au constatat că acestea sunt pregătite să intervină. El a precizat că primăriilor din județ le-a fost transmisă avertizarea legată de încălzirea vremii tocmai pentru ca acestea să asigure servicii de permanență în localitățile cu risc de inundații. (LM.) Localități fără curent electric -4 Q localități gălățene au rămas ieri total sau parțial , fără curent electric, după ce 4 linii de 20 kV .A. U au căzut din cauza chiciurei depuse în cursul nopții. Avaria a afectat parțial orașele Tecuci, Berești, Târgu Bujor și încă 15 sate și comune limitrofe acestora. Purtătorul de cuvânt al Electrica Galați, Ionica Ivan, a declarat pentru Rompres că au fost scoase de sub tensiune 14 posturi de transformare în zona Tecuci, 10 pe relația Târgu Bujor- Cudalbi, 11 pe relația Târgu Bujor- Berești și 25 pe relația Berești- Băneasa. Ivan a mai spus că 200 de angajați ai societății, organizați în echipe, lucrează la remedierea incidentului și speră ca până la lăsarea întunericului cele 18 localități să fie reconectate la rețea. „Sunt șanse mari ca în cursul acestei seri a varia să fie rezolvată, dar, dacă fenomenul meteorologic se va repeta sau nu va scădea în intensitate, astfel de surprize neplăcute pot apărea chiar și în noaptea de Revelion”, a precizat Ionica Ivan. (MJ.) Bilanț economic parțial pozitiv Creșterea economică de 4,8%, reducerea inflației la 14,5% -15% și un deficit bugetar de 2,7% reprezintă realizările macroeconomice ale autorităților • „Bila neagră“ este deficitul de cont curent care, potrivit estimărilor, va depăși 6% în acest an Creșterea ridicată a produsului intern brut și reducerea inflației par să indice o economie pe cale de însănătoșire, însă majorarea deficitului de cont curent la peste 6%, deși nu prezintă dificultăți pe termen scurt, ar putea afecta semnificativ economia României în anii următori. Potrivit Mediafax, creșterea economică ar putea atinge prognoza revizuită a autorităților, de 4,8% din PIB în acest an, inflația scade pentru al patrulea an consecutiv, până la circa 14,5%115%, iar deficitul bugetar se va încadra în limita programată, de 2,7% din PIB. In acest an, România a finalizat pentru prima dată după 1990, un acord cu Fondul Monetar International, a inițiat privatizarea BCR prin vânzarea unor pachete minoritare de ctirii către BERD și IFC, iar procesul de privatizare a Petrom a ajuns în faza depunerii ofertelor angajante. Instituțiile internaționale au apreciat aceste evoluții, subliniind însă necesitatea restructurării economiei reale. Chiar dacă în ultimii ani deficitul bugetar a fost menținut în limitele propuse, deficitul cvasifiscal, reprezentat de pierderile companiilor de stat și ale instituțiilor publice, se află la un nivel ridicat - circa 2,5% - 3% din PIB. Dacă până acum principala problemă macroeconomică a României era reducerea inflației, accentuarea deficitul de cont curent pune autoritățile în fața unei noi provocări. Creșterea importurilor într-un ritm mult mai ridicat decât cel consemnat de exporturi ar putea împinge deficitul de cont curent la peste 6% din PIB în acest an, de la 4,8% cât se prognozase inițial. Acest deficit este nesustenabil în cazul României, întrucât nu este finanțat decât parțial prin investițiile străine directe, care au crescut, în primele zece luni ale acestui an, la 1,35 miliarde de dolari. Acest volum, deși depășește suma atrasă anul trecut, nu poate acoperi dezechilibrul balanței de plăți. Pentru anul viitor, Executivul și Banca Națională și-au propus o serie de măsuri de echilibrare a balanței de plăți, cea mai importantă fiind reducerea deficitului cvasi-fiscal, prin majorări de prețuri la utilitățile publice și disponibilizări în companiile de stat cu pierderi. Ministerul Finanțelor Publice urmărește și menținerea deficitului fiscal sub 3% din PIB pe baza creșterii veniturilor. Chiar dacă aceste măsuri nu vor avea efectul scontat, anul 2004 ar putea fi unul favorabil României, din punct de vedere conjunctura! Aprecierea euro față de dolar favorizează exporturile, care au ca principală destinație UE, iar importurile energetice, denominate în dolari, sunt mai ieftine în urma deprecierii monedei americane față de leu; în același timp, statul ar putea încasa anul viitor sume importante din privatizarea Petrom, a societăților de distribuție de gaze și electricitate. Anul 2005 nu va aduce însă condiții atât de favorabile dezvoltării economice. Procesul de privatizare va aduce încasări mai mici, iar dolarul s-ar putea aprecia față de euro până la un nivel la care importurile energetice de care România depinde în fiecare an să devină atât scumpe încât să nu mai poată fi acoperite de o eventuală creștere a exporturilor, în aceste condiții, efectele reformelor vor fi mai vizibile peste doi ani decât anul viitor. Dacă economia va deveni mai competitivă, atunci va rezista mai bine unei conjuncturi internaționale nefavorabile, în 2004, Executivul este obligat să găsească soluțiile prin care să determine unele evoluții la prima vedere contradictorii, cum ar fi reducerea inflației și a deficitului de cont curent, concomitent cu reforma structurală și creșterea economică solidă; în plus, Guvernul nu își poate permite, nici măcar întrun an electoral, să amâne măsurile de restructurare economică, pentru că integrarea în Uniunea Europeană impune obținerea statutului de economie de piață funcțională, încă neacordat României. (AMV.) APAPS a vândut pe piața de capital 43 de pachete minoritare de acțiuni Autoritatea pentru Privatizare a vândut, în acest an, pe piața de capital, 43 de pachete minoritare de acțiuni deținute de stat la diverse societăți, valoarea capitalului social privatizat totalizând 100 de miliarde de lei, se arată într-un comunicat al instituției. Modalitățile prin care au fost realizate aceste tranzacții au fost vânzările la ordin, licitațiile electronice și răspunsurile la oferte de preluare sau de cumpărare. „Valoarea capitalului social vândut astfel a fost de aproximativ 100 de miliarde de lei, pentru o valoare totală a capitalului social al societăților comerciale la care s-au vândut pachetele de aproximativ 10.130 de miliarde de lei. Participația medie a APAPS la fiecare din aceste societăți a fost de aproximativ 1%, precizează comunicatul. Cea mai importantă acțiune a fost Automobile Dacia Pitești, APAPS vânzând, în acest an, titluri reprezentând 0,01% din capitalul social al producătorului de autovehicule. Procentual, cea mai mare participare vândută (39,9%) a fost deținută de APAPS, până în noiembrie, la Ardealul Deva. APAPS precizează că vânzările de acțiuni pe piața de capital vor avea în 2004 o pondere semnificativă în totalul tranzacțiilor efectuate de instituție, în condițiile în care portofoliul Autorității cuprinde în special societăți la care statul deține pachete minoritare de acțiuni. (A.G.C.) . Li—a 3 < dr.a. Ovidiu Mușetescu Uniunea Scriitorilor din Romania si ZIUA reînnoada tradiția marilor cenacluri literare t. \ . ä v kV!'.'—.1 ^olji pvTr \: \, ' r' IMU^j , j Wik [l wm M în fiecare miercuri, în sala Oglinzilor din sediul USR - Calea Victoriei nr. 115