Ziua, ianuarie 2005 (Anul 11, nr. 3211-3234)

2005-01-15 / nr. 3221

mflKWt] CULTURĂ EIHMSI sâmbătă 15 ianuarie 2005 155 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu Eminescu în Ipoteștii natali Astăzi, la Ipotești - Botoșani , avea loc cea de-a XXXVI-a sizie a „Zilelor Eminescu“, cu de ocazie, la Teatrul „Mihaiminescu“ din Botoșani, se decerna Premiile Nationaleentru Debut Editorial, oferit în Memorialul Ipotești - Centrulațional de Studii Mihaiminescu“, și pentru Opera mnia, instituit de Primăria municipiului Botoșani. Anul cesta, premiul i-a revenitoetului Șerban Foarță. Surpriza :estei ediții care marchează aplinirea a 155 de ani de nașterea poetului Mihai minescu, o constitue spectacolul cetățeni de onoare ai Poeziei“după un scenariu realizat deoetul Ilie Constantin, în regia marelui actor și regizor Ion Dramitru. Spectacolul este das unui proiect pilot, care debutat în vara anului trecut . Ipotești în cadrul „Atelierului e poezie“, realizat în colaborare i UNITER Spectacolul cuprindeoezii reprezentative din volumele clor 13 poeți laureați ai remiului National de Poezie Opera Omnia: Mihai Ursachi, ella Naum, Cezar Baltag,etre Stoica, Ileana Mălăncioiu, na Blandiana, Ștefan Aug.hoinaș, Mircea Ivănescu, Cezar Ionescu, Constanta Buzea, mit Brumaru, Ilie Constantin , Angela Marinescu. Actorii are dau viată acestui spectacol, ub bagheta lui Ion Caramitru unt Raluca Oprea, Vasile Olofir, Corina Dragomir, Judeuliza Noemi, Alexandru Pavel, Ilvia Rusan, Florin Aionstoaei , Iulian Postelnicu. Ziua va debuta și tradiționala ujbă de pomenire de la biserica spenia din Botoșani, unde fost botezat poetul, iar la la 11.00, se vor deschide i Ipotești două expoziții derafică: „Ecuațiuni grafice“, de Sorin Buciuleac și „Grafică minesciană nouă“, a profesorului Mircea Dumitrescu și studenților săi. Totodată, vor fi lansate volume de poezie ale lui Caius Dobrescu și Cassian Maria Spiridon, cel din urmă fiind apărut sub egida Memorialului Ipotești Festival Literar la Suceava, Putna și Cernăuți Cea de a XIV-a ediție a Festivalului Literar „Mihai Eminescu“ se desfășoară la Suceava, Putna și Cernăuți la acest sfârșit de săptămână, în program fiind inclusă și decernarea premiului „Mihai Eminescu“ pentru anul 2004 de către Societatea Scriitorilor Bucovineni. Manifestările cuprind simpozioane la care participă istorici și critici literari, momente artistice, expoziții, lansări de carte. Astăzi, vor fi depuse coroane de flori la monumentul „Mihai Eminescu“ din Suceava, unde se va desfășura și un moment artistic susținut de Fanfara Centrului de Instrucție Jandarmi din Fălticeni. Dupăamiaza, la mănăstirea Putna vor fi depuse coroane de flori la monumentul Eminescu, va fi oficiată o slujbă de pomenire a poetului, după care Societatea Scriitorilor Bucovineni va decerna premiul „Eminescu“ pentru cea mai bună carte apărută în 2004 dedicată celui omagiat. „Eminescu, pururi tânăr" Biblioteca Județeană „Marin Preda“ din Alexandria, în colaborare cu Direcția pentru Cultură Teleorman și Inspectoratul Școlar Județean, a organizat, ieri, sub genericul „Eminescu, pururi tânăr“, o manifestare cultural-artistică prilejuită de împlinirea a 155 de ani de la nașterea Luceafărului poeziei românești, transmite Rompres. După prezentarea mai multor comunicări privind viata și opera poetului nepereche, a fost lansată ediția a doua a lucrării „Eminescu și Teleormanul“, o monografie scrisă de Stan V. Cristea. Și la Colegiul National „Traian“ din municipiul Drobeta- Turnu Severin au debutat, ieri, manifestările dedicate lui Mihai Eminescu. Desfășurate sub auspiciile Festivalului internațional de poezie „Mihai Eminescu“, evenimentul a oferit posibilitatea elevilor severineni să se întâlnească cu importanți scriitori din țară și din comunitățile românești din Republica Moldova și Serbia-Muntenegru. Ediția a XIV-a a Festivalului internațional de poezie va continua astăzi în municipiul Orșova. Manuscrisele eminesciene lansate la Academia Română Academia Română va lansa, astăzi, primul volum de manuscrise facsimilate ale poetului. Volumul, în format mare, este primul rezultat al reluării de către Academia Română a vechiului proiect de editare a manuscriselor lui Eminescu. Acest proiect a fost lansat în anii ‘30 de un grup de eminescologi, printre care Nicolae Iorga și George Călinescu. Ulterior, la sfârșitul anilor ‘60, Constantin Noica a revenit asupra ideii, dar inițiativa sa s-a încheiat fără victorie la mijlocul anilor ‘80. Manuscrisele lui Eminescu, păstrate de Titu Maiorescu într-o celebră ladă a poetului și donate Academiei Române în 1902, au fost legate în 45 de caiete, fără o cronologie strictă și fără o ordine tematică. Primul volum a apărut la Editura Enciclopedică, a fost tipărit la Regia Autonomă Monitorul Oficial într-o ediție de lux și este însoțit de un CD. In volum se regăsesc selecții ale poetului din perioada ieșeană (1866- 1878): piese de teatru, traduceri, versuri, publicistică, cronică dramatică, dicționar de rime. Lansarea volumului va avea loc în Sala de expoziții a Bibliotecii Academiei, ocazie cu care va fi deschisă și o expoziție a manuscriselor eminesciene. „Eminesciana la Mărțișor" Muzeul Național al Literaturii Române organizează, mâine, manifestarea anuală Eminesciana la Mărțișor, dedicată aniversării a 155 de ani de la nașterea poetului național. în acest an au fost invitați să rostească alocuțiuni prof. univ. dr. Nicolae Georgescu și istoricul literar Nicolae Gheran. Va ilustra expunerile, cu un microrecital din creația Luceafărului poeziei românești, actrița prof. Lucia Mureșan. La eveniment va colabora și grupul artistic „Floare-albastră“ condus de prof. Floarea Necșoiu. Manifestarea va avea loc mâine, de la orele 11.00, la Casa memorială „Tudor Arghezi“ din strada Mărțișor. Și Centrul Cultural al Ministerului Administrației și Internelor, împreună cu Patriarhia Bisericii Ortodoxe Române și Liga Culturală pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni organizează o serie de manifestări, dedicate evenimentului. După ce seri a avut loc Simpozionul internațional „închinare în Luceafăr“, seria manifestărilor continuă astăzi cu o slujbă de pomenire a poetului Mihai Eminescu la mormântul său de la Cimitirul Belu (orele 9.00) , precum și cu o adunare omagială la Monumentul din Parcul Ateneului Român, unde vor fi depuse coroane de flori în memoria marelui poet (ora 11.00) . Lansări la Librăria Eminescu Librăria Mihai Eminescu va marca astăzi, cei 155 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu, prin organizarea a cinci evenimente editoriale, lansând lucrări de specialitate apărute în ultima perioadă. Altfel, cercetările eminesciologului Nicolae Georgescu sunt cuprinse într-o ediție critică sinoptică Mihai Eminescu - „Poesii. Cu formule și punctuația autorului“, prefațată de o altă lucrare „Scenarii de istorie literară“, Ediția Princeps. Același autor realizează, în ciclul „Cu Veronica prin infern“, alte două volume „Cartea regăsirilor“ și „Cartea despărțirilor“, care reprezintă biografia relațiilor dintre poetul Mihai Eminescu și iubita sa Veronica Micle. Adrian Voica, prezintă volumul „Fragmentariu eminescian“, care însumează o serie de studii despre lirica eminesciană. Evenimentele vor debuta la orele 13.00 și vor beneficia de prezența unor personalități culturale, printre care academicienii Fănuș Neagu și Dimitrie Vatamaniuc, senatorul și profesorul universitar Mihai Ungheanu, profesorul universitar Lucian Chișu și profesorul universitar Ioan Coja. Primăria Sectorului 2, prin Centrul Cultural „Mihai Eminescu“, organizează Festivalul- Concurs National de Creație „Mihai Eminescu“, ediția a VI- a. Festivalul-Concurs National de Creație „Mihai Eminescu“ își propune sprijinirea creatorilor de poezie, proză, teatru, eseu din România și din Diaspora, care nu sunt membri ai Uniunii Scriitorilor. Festivalul se va desfășura în perioada 15 ianuarie- 15 mai, iar anunțarea câștigătorilor într-o Gală a Laureaților va avea loc pe 15 iunie. Eminescu la Accademia di Romania Prima întâlnire pe anul 2005 a Accademiei di Romania este dedicată marelui poet național Mihai Eminescu, cu ocazia aniversării zilei de naștere a acestuia. Astfel, ieri seara, în sala de conferințe a Accademiei di Romania, din Roma, au fost prezenți la acest eveniment numeroși participanți care au ascultat prelegerile pe tema vieții și carierei eminesciene ale unor personalități precum Pina Lupoi, editor Iștar, Mariana Câmpean, traducătoare a poemelor lui Eminescu, profesorul Romeo Magherescu, de la Universitatea Ovidius din Constanța. Daniela Crăsnaru, directoare a programului Accademia di Romania, a moderatat reuniunea aniversară. Prietenii României și admiratorii marelui Eminescu, românul absolut, au ocupat sala până la refuz demonstrând ca adevărata valoare nu este uitată niciodată. Timbre cu Eminescu în Pakistan Ambasada României la Islamabad și Poșta Națională pakistaneză au organizat, ieri, în marea sală a Colegiului Poștelor din Islamabad, ceremonia de lansare a unui set de timbre comemorative dedicate poeților Mihai Eminescu și Allama Iqbal. Inițiativa urmează recentei publicări a două studii comparative Eminescu-Iqbal, scrise în limba engleză de către ambasadorul României la Islamabad, Emil Ghițulescu, precum și ridicării unui monument înfățișându-i pe cei doi poeți, în centrul capitalei pakistaneze. Cele două timbre comemorative reprezintă imaginea monumentului și a celor două cărți care dezvăluie asemănări surprinzătoare între operele literare și gîndirea celor doi creatori. Timbrele, în tiraj de peste un milion de exemplare, vor intra în circulație începând de astăzi. Departamentul Cultură Claudia STĂNILĂ, Roma Pretendent la șefia ANS Marcel Pușcaș 3 3 sau sinonimul eșecului 3 . Unul dintre pretendenții la fotoliul de președinte al Asociației Naționale pentru Sport, fostul fotbalist Marcel Pușcaș este una dintre personalitățile cele mai controversate din sportul românesc. Trecutul său ridică mari semne de întrebare, numele său fiind implicat în destul de numeroase scandaluri, legate mai ales de diverse nereguli financiare. Deși a primit distincția de „Maestru Emerit al Sportului", cariera sa fotbalistică a fost una modestă. A evoluat de-a lungul timpului la FC Bihor, Steaua și Rapid, având o selecție la echipa națională. In ultima vreme s-a remarcat prin câteva atacuri virulente la adresa președintelui FRF, Mircea Sandu, pe care l-a acuzat de nereguli financiare, solicitând chiar controale financiare la Casa Fotbalului, văzându-se deja instalat președinte al ANS. Acuzat că a vândut meciul cu PSG La începutul anului 1997, Marcel Pușcaș debuta în cariera de conducător, preluând postul de președinte al secției de fotbal a clubului Steaua. După câteva luni, numele actualului aspirant la șefia ANS a fost implicat într-un scandal de proporții, legat de corectitudinea cu care steliștii și-au apărat șansele în meciul de la Paris, contra lui PSG, pierdut cu 0-5, după victoria cu 30 la „masa verde“ din Ghencea, în preliminariile Ligii Campionilor. Presa vremii l-a acuzat pe Pușcaș că ar fi contribuit direct la un posibil noncombat al roș-albaștrilor. Partida a fost considerată una strategică, făcându-se legătura între funcția lui Pușcaș la cârma clubului bucureștean și presupusele sale relații cu mafia franceză, la mijloc fiind vorba de uriașele pierderi pe care le-ar fi suferit clubul francez. Carieră eșuată Pușcaș își deschisese un club privat de fotbal, „Viitorul Oradea“. El sa dedicat creșterii copiilor și juniorilor, în speranța de a-i vinde ulterior. A reușit doar să bifeze un nou scandal cu droguri în 2000 scandal, judecându-se timp îndelungat în urmă cu patru ani, Marcel cu cluburile Rapid și FC Național pentru deținerea jucătorilor Sergiu Radu și Roșoagă, pretinzând sume mari de bani. Din Ghencea, Pușcaș a plecat după un puternic conflict cu fosta glorie a handbalului românesc Cristian Gațu, chiar dacă ideile propuse de el de impresar nu erau rele. A plătit tribut lipsei Pușcaș s-a aflat în mijlocul unui imens scandal cu droguri. Patron al firmei „Meta Pro SRL“, unde era asociat cu frații Pascal și Frank Perretto, omul de afaceri a fost acuzat de spălare de bani, sumele respective provenind din traficul de droguri dirijat de cei doi parteneri ai săi. Presa vremii a scos la iveală că frații înainte de a deține conducerea de diplomație. Ulterior, a încercat Perretto erau, de fapt, printre secției de fotbal din Ghencea, Marcel o carieră de impresar, încheiată fară a avea vreo reușită notabilă, conducătorii celui mai temut clan mafiot de pe Coasta de Azur. în aceste zile, tocmai când Pușcaș candidează la președinția ANS, postul francez „Canal +“ a redeschis, în cadrul emisiunii „90 de minute“, ancheta în „cazul Penretto“, amintind numele său. Anchetatorii francezi și spanioli, care se ocupau de scandalul respectiv, au descoperit legătura dintre Pușcaș, fost asociat al „TV Bingo Liberty“, alături de Marius Vizer, alt nume controversat, aflat în prezent în vizorul PNA, și frații Perretto. A plătit pentru a fi moderator la OTV? în prezent, Marcel Pușcaș pare a se fi dedicat unei cariere de moderator tv, el realizând un talk-show nocturn la postul OTV. Ziarul Gardianul a dezvăluit zilele trecute cum că fostul fotbalist și-ar fi cumpărat calitatea de moderator, intenționând astfel să-și recapete notorietatea. Conform unor surse, Pușcaș trece printr-o perioadă grea, afacerile lui fiind falimentare. Luminița Anghel l-a acuzat de violență . Și viața sa privată a fost una extrem de agitată, fostul fotbalist și președinte de club fiind căsătorit, din 1997, cu Luminița Anghel, o cunoscută cântăreață de muzică ușoară. Cei doi au divorțat în urmă cu doi ani, chiar dacă au înfiat un copil, solista motivând despărțirea prin faptul că a fost molestată fizic în nenumărate rânduri de către fostul său soț.